Panasonic Plasmat 2013

Keskustelu osiossa 'Televisiot' , aloittajana eippo, 08.12.2012.

  1. P.Kosunen

    P.Kosunen Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    16.10.2005
    Viestejä:
    1 374
    Saadut tykkäykset:
    14
    Sisäänajettu ja ongelmaton paneeli, niin kannattaa maksaa vähän enemmän, kun näissä tuntuu olevan isoja eroja.
     
  2. Sippe jr

    Sippe jr Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.09.2008
    Viestejä:
    116
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itselle kävi sit vissiinki tosi hyvä tuuri tämän suhteen, kun mitään jäännöskuvia ei tunnu jäävän mihinkään. Ainoastaan SD-lähetyksissä telkku juuri käynnistettynä huomaa teksteissä poikittaiset raidat. BD-leffaa katsellessa myöhemmin ei tällästä ollut. Myös käynnistyslogosta jäi n.10sek jäännöskuva. Telkku oli ollut myymälässä Normal-tilassa koko ajan, tunnit 2341. Plasman käyttöikä kuulema 60 000h luokkaa, niin ei se nyt varmaan vielä loppuunkulutettu ole :)

    Tosi tyytyväinen tähän töllöön olen. Säädöt hain AVS foorumilta, ja niillä olen ainakin ensi alkuun tyytyväinen, näillä siis mennään hetki. Ensimmäinen omistamani plasma, eikä kyllä tule yhtään LCD:tä ikävä. Mitä tähän muutakaan lisäämään... Ai nii, WOW varmasti riittää kertomaan fiilikset.
     
  3. samppis

    samppis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.12.2013
    Viestejä:
    48
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuo ei ole jäännöskuvaa vaan normaali pikselien sähkölinjojen "ylikuuluminen" eli "line bleeding". Se on normaalia, ja se vahvasti läsnä kaikissa yksilöissä.
     
  4. samppis

    samppis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.12.2013
    Viestejä:
    48
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitäs mieltä porukka on täällä tuosta "panel luminance" asetuksesta? Itseäni hämää se, että mikään noista low/mid/high ei ole täysin hyvä. Low-asetuksella mustan taso nousee todella selkeästi raidalliseksi harmaaksi, mid- ja high-asetuksilla musta on sysimustaa, mutta tummat sävyt menevät tukkoon ja kuva alkaa näyttää LCD:ltä. Onko kellään niksejä, miten low-asennossa saisi mustaa mustemmaksi sävyjen muuten kärsimättä?
     
  5. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 452
    Saadut tykkäykset:
    633
    Millä havainnoit asiaa ja miten olet kalibroinut mustan?

    Itse olen silmämääräisesti AVS HD 709:llä ja omasta mielestäni low-asetuksella on juuri niin mustaa kuin paneelista lähtee asetuksilla Pro, kontrasti 30 ja kirkkaus +3. (Tällöin referenssimusta on kohdallaan ja valkoinen auki tappiin asti.)
     
    Viimeksi muokattu: 01.03.2014
  6. samppis

    samppis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.12.2013
    Viestejä:
    48
    Saadut tykkäykset:
    0
    Havainnoin pilkkopimeässä huoneessa katsomalla silmällä mustaa kohtaa ruudusta, eli leffan mustia palkkeja. Selkeiden erojen näkeminen vaatii melko läheltä tuijottamisen. Paneelia ei ole mitenkään kalibroitu, vaan se on täysin vakioasetuksissa custom-tilassa, kontrasti 50, kirkkaus 0.

    Tuo mustimman mustan taso ei muutu mitään gamma-käyriä tai sävykalibrointeja näpelöimällä muuten kuin huonompaan suuntaan. Minusta näyttää siltä, että eri "panel luminance" asetuksilla on ihan oikeasti erilaiset mustimmat mustat. Toinen havainto minkä tein, oli että vaihtamalla kuvatilan "custom"-tilasta "normal"-tilaan, mustan taso myös syveni hieman. Mutta normal-tilassa toki huonona puolena on karumpi ditheröinti, jolloin kuva tipahtaa saman näköiseksi kuin ST60-sarjalaisilla, mistä en tykkää.

    Kokeilepa piruuttasi pilkkopimeässä vaihdella low/mid välillä, eroa kyllä on. Tämä erityisesti vinkkinä niille, joiden mielestä näissä panan plasmoissa on mustan tasossa toivomisen varaa.
     
    Viimeksi muokattu: 01.03.2014
  7. Make73

    Make73 Tuttu käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    130
    Ainakin mitä itse kalibroin 42GT60:stä niin kyllä se parani "Muokattu" kuvatilassa valkotasapainon ja gammasäädön jälkeen, tosin silmämääräisesti sitä ei pysty tekemään vaan vaatii mittarin.
    "...Muokattu oli noin 0.012cd/m2 oletuksilla mutta säädettynä 0.006 - 0.007cd/m2..."
    Luminanssiasetuksella "Normaali" sai gamman kalibroitua paremmin kuin "Matala" asetuksella ja toisaalta maksimivalovoimaisuus ei riittänyt omaan makuuni "Matala" asetuksella.

    Mitä HDTV Test sivustolta luki niin eroja on GT:n ja VT:n välillä kuin myös eri kokojen välillä.

    Niin ja jos ei mustantaso riitä näissä uusissa Panan plasmoissa, niin ainoa mahdollisuus on siirtyä OLED:iin koska parempaa ei ole tarjolla :)
     
    Viimeksi muokattu: 02.03.2014
  8. sampo.666

    sampo.666 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.04.2006
    Viestejä:
    1 747
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eipä sitä taida kummemmaksi saada ainakaan kotikonstein. Moodeissahan on aivan selkeä ero muutenkin sävyjen puhtaussa, välkkymisessä jne. Kirkkautta nostamalla saa sävyt takaisin.

    Tietenkin voi koittaa maskata mustat palkit, mutta menee vähän virittämiseksi. Gigantissahan on tuo LG:n oled alta 5000€.
     
  9. deko

    deko Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.01.2007
    Viestejä:
    133
    Saadut tykkäykset:
    6
    VT -sarjassa mid asetuksella mustan taso on noin 0.003-0.004 cd/m2 ja low 0.006 - 0.007 eli noin kaksi kertaa vaaleampaa. ST -sarjassa ei ole eroa... kummallakin asetuksella musta on n 0.006-0.007 cd/m2. Mustan taso on siis jopa kymmenen kertaa mustempaa kuin parhaimmissa LCD -telkkareissa (pois lukien full array local dimming vehkeet). MID aiheuttaa kuvaan hieman voimakkaamman ditheröinnin.

    Gammalla ei ole mustan (eikä valkoisen) tasoon mitään vaikutusta... mutta se vaikuttaa kaikkiin sävyihin näiden välillä. Matala gamma vaalentaa tummia sävyjä = kirkkaus nousee nopeammin.

    Eniten mustan tasoon vaikuttaa kirkkaus -asetus. Kaksi klikkausta väärin ja mustan taso nousee esim 0.006 --> 0.010 eli tuplaantuu. Samalla alkaa näkymään kaikkea asiaankuulumatonta "kuhinaa" tummimmissa sävyissä...

    Yksi juttu mikä kannattaa tarkistaa jos käyttää digiboksia tai blueray -soitinta joka lähetää HDMI:n kautta oletusarvoisesti RGB -signaalia: ainakin ST -sarjassa on television RGB alue -asetus väärä... se olettaa että RGB käyttää PC -tasoja eli 0-255 jossa musta on nolla. Kuitenkin kaikki videomateriaali on koodattu 16-235 (jossa musta on 16) joten väärä asetus aiheuttaa sen että musta ei ole mustaa vaan harmaata...
     
  10. Make73

    Make73 Tuttu käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    130
    Mielenkiintoista, mitähän Panasonic on tässä ajatellut vai onko tuo softabugi?
     
  11. sampo.666

    sampo.666 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.04.2006
    Viestejä:
    1 747
    Saadut tykkäykset:
    0
    Toisaalta silmä ei reagoi aivan noin kirkkauseroihin. Omaan silmään medium näyttää tummanharmaalta ja low siitä ehkä sävyn - 1.5 vaaleammalta. Riippuu aivan materiaalista onko väliä. Mahdollisesti low:ssa painotettu sävytoistoa mustan kustannuksella.
     
  12. deko

    deko Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.01.2007
    Viestejä:
    133
    Saadut tykkäykset:
    6
    Ainakin nimeämisessä olisi voinut olla loogisempikin :) mutta mitä olen asiasta lukenut niin yleisesti ottaen plasmoissa on teknisiä haasteita toteuttaa yhtä aikaa syvä mustan taso ja hyvä tummien sävyjen erottelykyky. Onneksi Panasonic kuitenkin tarjoaa vaihtoehdon.. teet valinnan itse: joko hyvä mustan taso tai parempi hienojen sävyerojen erottelukyky. Eikä se ditheröinti näy kuin kaikkein tummimmissa sävyissä.. eli noin 1-5% videotasoissa.

    LOW -asetusta käyttäen täytyy muuten gamman kalibroinnissa olla tarkka.. että ei ylikalibroi ts kompensoi testikuvion näyttämää gammakäyrää. Perinteiset ikkunat eivät mielestäni sovellu plasmassa aina gamman kalibrointiin... ABL aiheuttaa sen, että suuremmilla videotasoilla testikuvion kirkkaus on pienempi kuin odotusarvo ja tämä tuottaa nousevan gammakäyrän. Silloin pitäisi hälytyskellojen alkaa soida ja varmistaa asia käyttäen ikkunoita joissa APL on vakio koko skaalan (0 - 100%).
     
  13. Make73

    Make73 Tuttu käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    130
    Eikös tuo asetus vaikuta kuitenkin myös siihen maksimaaliseen valovoimaisuuteen eikä pelkkään mustanpään erottelukykyyn?

    Itse olen jo jonkin aikaa säädellyt plasmoja vain APL-akkunoilla joissa tosiaan vakio APL

    Varmaan olette jo nähneet tämän miten mustantaso muuttuu luminanssin mukaan...ainakin Samsungissa:
    http://www.avsforum.com/t/1415546/patterns-to-measure-mll-as-a-function-of-apl/0_60#post_23383073

    Niin ja löytyypä AVSForumilta sertifioitu kalibrointiherra (Doug Blackburn), jonka mielestä plasman kalibroinnissa pitääkin hieman ABL:n tulla mukaan ja siksi kuulemma kalibroi plasmat suuremmilla ikkunoilla (AVS HD 709 koolla).
    "Your point about use 1 size of pattern for calibrating and you are only linear for that 1 APL (average pcture level — this is very different than ABL… average picture level is an average of the luminance of every pixel. So if 90% of the pixels are black (0) and 10% of the pixels are 100% white (I will use 100 cd/m2 to keep the calculation easy), your APL will be 10 cd/m2 for the 10% screen-size patterns when you measure 100 cd/m2 for 100% white. When you view many hours of TV content and measure the APL over many hours, you will get a number close to the same APL you get with windows that are in the 10%-16% size range. That is why we use window sizes in that size range to calibrate plasma TVs… the APL you use during calibration should be the same APL you experience when you view real video or movie content. You do NOT want to eliminate ALL of the influence of APL (by using very very small window sizes, like 4%, because you will NEVER view content on a plasma TV with APL that low (except maybe if there is a movie that is always dark). APL is linked to ABL but the relationship is not always what you might expect. HIGH APL usually causes the most ABL, and very small APLs mean there will not be very much ABL. But you must remember, you do not view TV or Movies with very very low APL very often. So your calibration SHOULD include some of the effect that APL has on ABL"
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 03.03.2014
  14. deko

    deko Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.01.2007
    Viestejä:
    133
    Saadut tykkäykset:
    6
    Totta. Ainakin osittain...

    Mutta saat todennäköisesti tulokseksi lähes saman cd/m2 lukeman kun käytät riittävän pientä ikkunaa (esim 1% pinta-ala). Käytännön ero on siinä (ymmärtääkseni), että MID asetuksella kuvan keskimääräinen kirkkaus (APL) voi nousta suuremmaksi ennen kuin ABL alkaa sitä rajoittamaan.
     
  15. deko

    deko Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.01.2007
    Viestejä:
    133
    Saadut tykkäykset:
    6
    Vielä yksi vinkki kontrastin säätöön (ehkä kuuluisi enemmän säätönurkkaan mutta ehkä tästä on hyötyä..). Oletetaan että katsot televisiossa kesäistä maisemakuvaa jossa näkyy puolet kuva-alasta taivasta ja puolet metsää. Kun nostat kontrastia kuva muuttuu kirkaammaksi ... kunnes jollain kontrasti -asetuksella kirkkaus ei enää kasva. Ei vaikka laittaisit kuvatilaksi dynaamisen ja kontrastin tappiin. Tuo kontrasti -asetus on siis se joka tuottaa keskimääräisesti kirkkaimman kuvan kyseisellä paneelin kirkkaus -asetuksella. Jos kuitenkin olet säätänyt kontrastia yli tämän rajan, käy niin että yleiskuvaltaan tummissa kuvissa olevat kirkkaat asiat (esim kynttilän liekki) ovat LIIAN kirkkaita... tummien ja valoisin kohtien suhde on siis väärä.
     
  16. deko

    deko Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.01.2007
    Viestejä:
    133
    Saadut tykkäykset:
    6
    Eri foorumeilla on käyty jo vuosia mielenkiintoisia keskusteluja siitä minkälaisilla ikkunoilla plasmat pitäisi kalibroida. Mitään yhtenevää konsensusta asiasta ei ole syntynyt ja taitaa olla niin, että on vain kokeiltava mikä tuottaa visuaalisesti hyvän tuloksen. Gamman kalibroinnissa luottaisin itse eniten equal energy -tyyppisiin testikuvioihin. ST60 -sarjan Panasonicissa APL tason kasvaessa, tulee harmaaseen lisää punaista. Jos kalibroin käyttäen 10% ikkunaa ja mittaan saman videotason koko kuvaruudun kokoisena, on dE > 2. Tätä keskustelua olisi mielenkiintoista jatkaa vaikka kalibrointi & säätönurkassa...
     
  17. Make73

    Make73 Tuttu käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    130
    Joo ihan mielenkiintoisia juttuja, mutta toisaalta menee hermot kun niitä alkaa liikaa kelailemaan ja lopulta ei tiedä millä kuuluisi säädellä, no onneksi ainakin itselleni vain harrastus ja laitteetkin sen mukaisia :)

    Jos televisiolähetyksen APL on pitkällä aikavälillä mitattuna keskimäärin 15%, niin Samsung televisioni musta on jotain ihan muuta kuin 0.018cdm2...tosin kun valoa on enemmän niin mustakin näyttää silmässä mustemmalta, etenkin taustavalolla on suuri vaikutus.

    En kirjannut GT60:sen Muokattu kuvatilan vakioasetuksia ylös ja en pääse sitä nyt tarkistamaan, mutta olisiko niin että luminanssi on vakiona Matala asetuksella joka selittäisi sen että kalibroinnin jälkeen mustassa oli selkeästi vähemmän valoa.
    HDVTTest sivustolla 55VT60:sen arvostelussa sanottiin että MLL hieman laski sisäänajon jälkeen, mutta tuota 0.003cdm2 ei saavuteta sen jälkeen jos heti sitä ennen on mitattu 100% videotasoa.
    Onko sitten järkeä pitää puoli tuntia ruutua mustana (kuten AVForumsin eräässä arvostelussa) ja sitten mitata MLL kun ei sillä ole mitään tekemistä todellisen katselutilanteen kanssa.
     
  18. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 452
    Saadut tykkäykset:
    633
    Kyllä! Oikeassa olet(te)! Pitäisi jossain vaiheessa paremmin paneutua kalibrointiinkin, kun vain saisi vehkeet hankittua. Näyttää siltä, että musta todellakin mustenee (pystyin vielä tiputtamaan kirkkauden +3 -> 0 jolloin mustan sävyt kuitenkin edelleen erottuu silmämääräisesti AVS HD 709:llä). Samalla tosin värien toisto muuttuu (huonommaksi?). (Myllynä VT).
     
  19. samppis

    samppis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.12.2013
    Viestejä:
    48
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jep, on tosiaan epäloogisia nuo panel luminance -tilat. Paljon kaikenlaisia muutoksia tulee niiden välillä pomppiessa, joten menee vähän makuasiaksi että mikä niistä on se "oikea". Mielenkiinnolla odotan että saisin omankin GT60 ammattimaisesti kalibroitua, niin näkisi ja ehkä oppisikin lisää näistä asiosita. Se olisi tosiaan hienoa, jos fiksusti kalibroimalla olisi mahdollista yhdistää mid-asetuksen mustan taso ja low-asetuksen sävyjen sävyntoistokyky.
     
  20. Sippe jr

    Sippe jr Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.09.2008
    Viestejä:
    116
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuuletinmelusta sen verran,että omassa 65vt60 mallissa tuo melu oli mielestäni aika kovalla tasolla,varsinkin sitten kun töllön asensi seinälle. Laitoin panasonicin tuelle siitä kyselyä,käskivät ottaa yhteyden huoltoon (simson huolto). Sieltä vastattiin näin; Muutamiin tuotannon alkuvaiheen koneisiin ollaan tuo muutostyö tehty, tosin meillä ei ole mahdollista tehdä sitä asiakkaan luona vaan kone ollaan noudettu huoltoon.
    Riippuen sen hetkisestä työtilanteesta, saadaan tv työn alle muutaman työpäivän sisällä.
    Tuo muutos koskee sarjanumeroltaan ennen ** - 343 **** olevia koneita, eli tuon jälkeen koneisiin on tuo muutos jo tehty.
    Koneen takana on valkoinen tarra jossa on laitteen malli TX-P65VT60Y ja sarjanumero mallia: NN - 1234567.

    Minun koneeni oli sitten mallia **-325,joten takuuseen meni. Toivottavasti tuo tuuletinmelu rauhottuisi tuolla toimenpiteellä.

    Ps. Tulevat kuulema kotiin tuon muutostyön tekemään täällä Turun seudulla (Pläkin pojat). Hyvät fiilikset jäi jouhevasta ja ystävällisestä asiakaspalvelusta ja pansun teknisestä tuesta!