Panasonic Lumix DMC-TZ5

Keskustelu osiossa 'Digikamerat' , aloittajana Sedator, 10.04.2008.

  1. CeeLo

    CeeLo Guest Guest

    Liittynyt:
    10.06.2006
    Viestejä:
    1 123
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vara-akku on aika ehdoton hankinta, veetuttaa, jos ainoa akku simahtaa justiinsa, kun se kaikkien aikojen otos olis tulollaan...

    Panan oma on törkeen kallis, itse olen ollut tyytyväinen täältä tilattuun tarvikeakkuun:

    http://www.digitarvike.fi/product_catalog.php?c=11

    Ja nopea ja edullinen toimitus.
     
  2. hex

    hex Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.03.2000
    Viestejä:
    775
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ostin tämän jenkeistä, hinnaksi tuli n. 215 euroa. En sitten tiedä mitä kaikkea eroa tässä on euromalliin, suomenkielisiä valikoita ei ainakaan ole.

    Kortiksi valitsin parin gigan Sandisk Extreme III:n, vaikuttaa riittävän nopealta. Videokuvaus on sen verran kiva ominaisuus, että tuo pitänee päivitttää jossain vaiheessa tilavammalla mallilla. Kameran suojaksi ostin Panasonicin oman TZ malleille tarkoitetun nahkaisen kameralaukun.

    Tuo tarvikeakku pitänee vielä ostaa/tilata.
     
  3. starter10

    starter10 Guest Guest

    Liittynyt:
    20.08.2007
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moikka!

    Oman laitoin juuri tilaukseen ja ETP:n kommentti vain vahvisti päätökseni - kiitos siitä!!!

    Tarkoitus on kuvata lapsia, lomalla jne, joten varmasti täyttää tarkoitukseni ja voittaa vanhan ixus400 kamerani kaikin puolin. Ainoa asia, mikä hieman epäilytti oli kuvien laatu ja siksi ixus 860 oli mielessä, mutta se 10xzoom oli se viimeinen niitti.

    OT: ETP, laita D3000 kommenttisi 100Hz tarpeesta W4000 ketjuun...?
     
  4. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Onnittelut hyvästä valinnasta! Itse asiassa tuo 10xzoom ei omaan ostopäätökseen vaikuttanut laisinkaan -- vaikka onhan sillä kiva leikkiä. TZ5:llä otetut kuvat ovat näyttäneet niin hyviltä (missä ympäristössä tahansa), ja arviot ovat olleet niin positiivisia, että pelkkä kohina negatiivisena kohtana ei riitä riistämään siltä mielestäni tämän hetken ykköspaikkaa alle 400 euron kameroissa (tai yleensäkin kompakteissa malleissa). Sitä paitsi, tässä pikku hiljaa alan päästä perille myös kuvaussoftasta, ja luulenpa, että Photoshop Elements ja siihen yhdistetty (maksullisella lisenssillä varustettu, jotta gridistä pääsee eroon) Noise Ninja auttaa pääsemään eroon kohinasta aika kivasti vähän suuremmissakin kuvakoissa (yksityiskohtien liikaa kärsimättä).

    Viime aikoina olen enemmän ulkona maisemia kuvannut (sille tarkoitetulla scene-modella ja 16:9-kuvasuhteella), ja kyllä jälki on erinomaista (etenkin ne värit). Läppärini 17" näytöllä kun noita kuvia aukaisee peittämään koko ruututilan, niin tuntuu melkein, että katsoo ikkunasta ulos (sen verran terävältä ja eläväisiltä kuvat näyttävät). Sisäkuvausta olen harrastanut vähemmän, ja vaikka muutamia ISO400/ei-salamaa -kuvia olen onnistunut ottamaan, jotka olivat mainioita, niin on se aika selvää, että salamaa joutunee käyttämään rafloissa yms. jos haluaa saada joka otoksesta hyvän (tosin dpreview-foorumilla on kuitenkin todisteet siitä, että esim. konsertteja voi kuvata ilman salamaa). Tälle tarkoitettu scene-modea en ole vielä kokeillut (oiko se yökuvaus tai jotain).

    Akku kului loppui ensimmäistä kertaa eilen. En ollut ehtinyt varmaan edes 100:kaan kuvaa räpsiä, mutta toisaalta olin ehtinyt kyllä siitä saakka kun kameran sain lähes joka päivä sen kanssa leikkiä ja sen ominaisuuksia tutkia. Tämän perusteella akkukesto on hyvää luokkaa (vaikka vara-akkuhan sitä on aina hyvä olla).

    Olen erittäin tyytyväinen valintaani, ja vaikka jotkut tuolla dpreviellä näköjään nostavat (tulevan) FX500:n TZ5:n yläpuolelle, niin en edelleenkään valitsisi mitään muuta mallia.

    EDIT: starter10, tein työtä käskettyä. :)
     
  5. Arpa

    Arpa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.12.2006
    Viestejä:
    808
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan vaan kysymyksenä: tapahtuuko tuossa jotain kummallisempaakin kuin vaan kameran itsensä suorittama kuvan kroppaus? Meinaan vaan että kuvanlaadun kannalta voisi olla jopa parempi jos itse kroppaat kuvat tuohon 16:9 kuvasuhteeseen. Pikselien määrä lienee lopussa sama.
     
  6. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Tähän joku tietävämpi osannee vastata. Vaikka kropata osaankin, niin kyllä sitä mukavuuden nimissä mielummin antaa kameran määrittää kuvasuhteet. Olen kai aika lailla P&S-ihminen, vaikka NR:ää sun muita aionkin harrastaa jälkikäsittelynä.
     
  7. starter10

    starter10 Guest Guest

    Liittynyt:
    20.08.2007
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    0
    ETP: kiitti

    Jos kohinaa on kuvissa niinkuin kuvailit -> ei mitään haittaa mulle. Toinen mistä olin lukenut oli akun kesto, mutta jos sillä saa otettua ~100 kuvaa, katsottu periaatteessa kerta/pari läpi + muuta säätöä, niin silloin akkukin kestää aivan loistavasti ja tämäkin puoli on kunnossa.

    Kunhan se kamera vaan tulee...
     
  8. vese

    vese Guest Guest

    Liittynyt:
    17.08.2005
    Viestejä:
    213
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itsekkin hankin kyseisen kameran. Videota vähän ottelin ja yrittelin katsoa niitä ps3:lla ja xbox360:llä, mutta kumpikaan ei kyseistä muotoa tue. Millä ohjelmalla saisi käännetyä movit vaikka xvidiksi?

    Yritin virtuadubia, mutta se ei tunnistanu tiedostomuotoa.

    Edellinen kamera sentää teki suoraan mpeg tiedostoja, joten niitä oli helppo soitella.
     
  9. turbo

    turbo Guest Guest

    Liittynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    660
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olen mov:eja katsonut läppäri+LCD tv ja tärkeimmistä tehnyt sitten DVD lätyn.
     
  10. vese

    vese Guest Guest

    Liittynyt:
    17.08.2005
    Viestejä:
    213
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse itselleni vastaten. SUPERilla näytti onnistuvan ja dvd:lle ei kyllä oikeen saa 720p:tä menemään.
     
  11. Nietze

    Nietze Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.10.2003
    Viestejä:
    1 060
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos TZ5 on kuitenkin vähän liian paksu niin vastaavaa kuvanlaatua (pienemmällä zoomilla ja huonommalla videolla tosin) saa Fujin f100fd kamerasta joka itseltä löytyy ja erittäin tyytyväinen olen.
     
  12. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Vaikka F100fd:ssä onkin tämä pink banding -issue (mikä minusta kyllä on järkyttävä huolimattomuus, etenkin kun korjaava firmis ei sitä edes korjannut, Fujifilmiltä), niin onhan se kehuttu hyväksi kameraksi silti. Kaikesta kritiikistä huolimatta sen on sanottu olevan tasoissa tai ainakin erittäin lähellä jo legendoiksi muodostuneita F30- ja F31fd-malleja.

    Yksi asia mikä pitää kuitenkin muistaa on käyttäjäystävällisyys. Tätä ominaisuutta en minä tosin ole arvostanut kauheasti, mutta kyllä ne puheet siitä, että tällä Pansulla on hauska kuvata, ovat totta. TZ5:ta on niin selkeä ja helppo käyttää, että amatöörimäisinkään kuvaaja ei sormi suussa joudu itkemään apua. F100fd:n käyttölogiikkaa on taas lähes pelkästään haukuttu, ja sen designikin on samanlaista kritiikkiä saanut (lähinnä näppäimien sijoittelun epäloogisuus).
     
  13. turbo

    turbo Guest Guest

    Liittynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    660
    Saadut tykkäykset:
    0
    Toki NTSC DVD:lle ei syö suoraan 720p materiaalia, mutta ainakin näissä Panan 720p videoissa väittäisin, että harraste katsoja ei siinä huomaa mitään eroa verrattuna pc:ltä suoratoistettuun materiaaliin. Näin siis omien kokemusten perusteella FX35 mallin 720p videoilla.
     
  14. vese

    vese Guest Guest

    Liittynyt:
    17.08.2005
    Viestejä:
    213
    Saadut tykkäykset:
    0
    No itselläni oli lähinnä tarkoitus saada videosta semmoista, että sitä voisi muillakin kuin pc koneilla toistaa ja samalla vähän pakata pienempään tilaan laadun kärsimättä. Ja mitä iloa on sanoa että on 720p kamera jos kuva on 480p:tä mitä laittaa dvd:lle :)
     
  15. turbo

    turbo Guest Guest

    Liittynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    660
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tällä hetkellä vain DVD on käytännöllisin, jos meinaa tavaraa toistaa muullakin kuin vain PC:llä. Lieko tallentavia Bluray asemia ja levyaihioita kotikäyttöön vielä edes järkevään hintaan saatavilla ?
     
  16. vese

    vese Guest Guest

    Liittynyt:
    17.08.2005
    Viestejä:
    213
    Saadut tykkäykset:
    0
    No siis dvd:lle tiedostoina ja siitä sitten kattoo ps3:lla tai xboxilla suoraan dvd:ltä mutta tiedostoina. Tai sitten säilöö kovalevylle ja siirtelee muistitikuille katsottavaksi tarvittaessa. Mutta pääasia, ettei muunna videota enää huonompaan resoluutioon.
     
  17. turbo

    turbo Guest Guest

    Liittynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    660
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tietty onhan se hieman älytöntä muuntaa 720p materiaali huonompaan DVD muotoon, mutta eipä tuo Panan HD videon laatu muutenkaan mitään älyttömän hyvää ole jotta muunnoksessa menettäisi mitään oleellista kuvanlaadussa käytännössä (ainakaan harrastelijan katselijan silmin).
     
  18. saaristolainen

    saaristolainen Guest Guest

    Liittynyt:
    13.06.2008
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mikähän mahtaa olla TZ5:n rungon materiaali eli onko metallia vai muovia (joka minun käsittelyssäni hajoaa). En nähnyt tietoa teknisissä specseissä.
     
  19. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Kyllä tämä kovin metalliselta vaikuttaa. :thumbsup: Kyllähän tämän rakenne ja ulkoasu muutenkin on saanut paljon kiitosta aina jämäkkyydestä ja materiaalien laadukkuudesta näppäimien sijoitteluun. Ainoa hienosäätöä kaipaava asia on tuo sivun liitäntäluukku, joka joskus meinaa aueta osuessaan esim. kameralaukkuun -- vaikka onkin muuten ihan näpäkkä luukku.
     
  20. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Panasonic on tehnyt sitten epäpanasonicmaisesti, ja julkaissut TZ5-malliin firmwarepäivityksen. Kyseinen firmware on mallia v.1.1.3, ja parannukset ovat jopa huomattavat (etenkin C-AF video). Tästä dpreviewn ketjusta löytyy tietoa ja linkki päivitykseen.

    Kysymyksiä on herättänyt tämän päivityksen soveltuvuus muista maista kuin Pohjois-Amerikasta ostettuihin malleihin, sillä ilmeisesti tuon kohdalla on aika tiukasti mainittu, että sitä tulisi käyttää vain "US/Nortamerican customers".
    Tietenkin sitä voi miettiä eroaako USA-malli esim. EU-mallista juurikaan, ja ovatpa EU-mallin omaavat onnistuneet tekemään ilman ongemia tuon päivityksen. Puhetta on ollut myös valikkokielten määrästä päivitysten jälkeen; osa sanoo, että kaikki kielivaihtoehdot säilyivät, ja osa sanoo, että kielivaihtoehdot rajoittuisivat. Pieni joukko on käsittääkseni saanut jotain ihme error-viestäkin päivityksestä, mutta siitä en tiedä enempää (dpreviewen aihetta käsittelevistä ketjuista noita voi lukea). Ihmetystä on sitten vielä herättänyt itse firmiksen sijainti; kyseinen sivusto kun on monen mielestä näyttänyt lähes feikiltä.

    Olen tässä juuri matkoilla, mutta aion kotiinpalattuani tehdä tuon päivityksen. Jokainen sen tehnyt on kuitenkin ollut sitä mieltä, että parannus on huomattava.

    Jos joku ihmettelee miten ihmeessä TZ5:stä voi edes nähdä mikä firmis siinä on, niin yksi suosituimmista keinoista on ladata ilmaisohjelma nimeltään PhotoMe (eräänlainen kuvan ja kameran analysointiohjelma), ja katsoa sen "Manufacturer's Notes" (jos oikein muistan) -osiosta firmisversion. Itsellä taisi kamerassa olla v. 1.0.4 firmis muistaakseni.

    EDIT. Tein päivityksen... Suomen kieli säilyi kielenä ja videokuvaus-moodissa tarkennukseen tuli selkeä parannus. :thumbsup: Tuosta itse päivitysprosessista sen verran, että muistakaa ladata akku ihan täyteen (dpreviewssä ainakin yksi tyyppi mainitsi, ettei päivitysprosessi ollut toiminut, kun ei ilmeisesti ollut pitänyt tärkeänä sitä, että akun pitää nimenomaan IHAN TÄYNNÄ olla).
     
    Viimeksi muokattu: 22.06.2008