Palkansaajien mielenosoitus Hki Rautatientorilla pe 18.9 kello 11 alkaen

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Maxi, 11.09.2015.

  1. Maxi

    Maxi HT-hörhö mallia 101 Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.04.2002
    Viestejä:
    2 626
    Saadut tykkäykset:
    10
    Kadulla oli tuo 30 000, muistaakseni iltauutisten mukaan töistä olisi ollut poissa kokonaisuudessaan noin 100 000. Ehkä tapahtumien mielenkiintoisin ilmiö on työnantajapuolen aktivoituminen hallituksen suojelevan selustan takaa. Tässähän alkaa olla wanhan kunnon kolmikannan makua....saataisiinkohan asioista jopa sovittua ?
     
  2. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 978
    Saadut tykkäykset:
    339
    Kyllä mä uskon että tässä jonkinlainen sopimus saadaan aikaan. Jos ei saada, uskon että SAK on se pettävä lenkki.
     
  3. Maxi

    Maxi HT-hörhö mallia 101 Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.04.2002
    Viestejä:
    2 626
    Saadut tykkäykset:
    10
    Hehhehe....harkitsen juuri AKAVA:laisesta liitosta eroamista ja SAK:laiseen liittoon liittymisestä mikäli neuvotteluissa SAK:lla kantti ei petä. STTK ja AVAKA tuntuvat jo antaneen periksi ja AKAVA:n OAJ:n toiminta mielenilmauksen osalta oli osoitus siitä että liiton kotipesä ei ole kunnossa. Katsotaan kuitenkin neuvottelut loppuun saakka, se taitaa kuulua tämän "pelin" luonteeseen. Onneksi neuvotteluhalukuutta ainakin toistaiseksi tuntuu löytyvän kaikilta osapuolilta.
     
  4. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 092
    Saadut tykkäykset:
    436
    Vanhan viisauden mukaan kepu pettää aina. :rolleyes:
     
  5. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    Toivottavasti AY liikkeen pokka pitää ja katsoo Sipilän bluffin. Mä haluan meinaan nähdä kuinka hyvin Persujen ryhmäkuri pitää kun aletaan äänestämään omiiin äänestäjiin kohdistuvista leikkauksista. Siinä äänestyksessä Persuilla on eniten hävittävää. Soini tekee kulisseissa kaikkensa ettei päädytä äänestämään. Siksi syyllistetään AY liikettä ja halutaan että siellä taivutaan.
     
  6. Pazze

    Pazze Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    16.09.2003
    Viestejä:
    5 015
    Saadut tykkäykset:
    150
    Mä en ole kuulunut ikinä liittoon, enkä aio liittyäkään. Päivääkään en ole myöskään ollut lakossa, en lomautettuna, en työttömänä. Hassu juttu, että kun minä olen valmis joustamaan, niin kyllä sitä samaa joustoa on löytynyt työnantajalta vaikeinakin aikoina. Vieläkään en ymmärrä Ay-väen lakkoilua ja uhittelua, tehkää töitä ja suosikaa suomalaista kun on mahdollisuus.
     
  7. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 092
    Saadut tykkäykset:
    436
    Se mahdollisuus vaan tuppaa olemaan turhan harvinainen ilmiö nykyään. Lähinnä elintarvikkeita ja joitakin vaatteita ja kenkiä, bensaa... muuten ei yksityishenkilölle ole tarjolla juuri mitään. Tietysti ulkomaista tavaraa voi ostaa suomalaisesta kaupasta. Mutta ulkomailta saa yleensä halvemmalla. Joskus niin paljon halvemmalla ettei kotimaisessa vaihtoehdossa ole mitään järkeä.
     
  8. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    Mä ostin juuri kotimaiset farkut. On muuten ehkä kallein vaate mitä olen koskaan omistanut :D
    Mutta ovat laadukkaat ja kestävät varmasti kauemmin kuin lapsityövoimalla tehdyt.

    Mitä mieltä olette Lidlissä käymisessä?
    Moni perustelee sielä käymistä ettei halua tukea Duopolia™. Duopoili tai ei, niin niiden rahat jää ainakin (osittain) suomeen. Itse olen yrittänyt vältellä Lidlissä käyntiä sillä suomi kaipaa mun maitorahoja enempi kuin saksa.
     
  9. jodorowsky

    jodorowsky Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2011
    Viestejä:
    1 311
    Saadut tykkäykset:
    83
    Itse käyn lidlissä koska siellä on halvinta. Ennen ruokaan meni rahaa järkyttävästi mutta kun lidli tuli kulut ovat pysyneet aisoissa. Karu totuus on että olen niin köyhä , jos en kävisi lidlissä se olisi suoraan pois mukavammista ostoksista kuten dvd kotiteatteri laskettelu reissut huvila. Kaikkiin olisi vähemmän rahaa ja osasta joutuisi luopumaan kokonaan. Roskis dyykkauksella olen myös säästänyt välillä kivasti. Ihmettelen suoraan sanottuna itsekin miten olen onnistunut jopa hankkimaan huvilan vielä osakkeen lisäksi ja huvila vielä täysin velaton, alle 40 kyppisenä.
     
  10. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 978
    Saadut tykkäykset:
    339
    Itse en käy juuri koskaan Lidlissä, koska ei ole liikettä sopivasti kulkureittien varrella, mutta nostan kyllä hattua puljulle. Kilpailu tekee loppujen lopuksi hyvää Duopolille, koska ne joutuvat miettimään toimintatapojaan tarkemmin. Lidlissä myydään myös paljon kotimaisia tuotteita ja työvoima on tietysti suomalaista, joten ei kaikki raha virtaa Saksaan. Pitää muistaa, että jos ostaa Citymarketista tai Prismasta halvimpia elintarvikkeita (Euroshopper, X-tra tms), niin ne ovat hyvin usein ulkomailla valmistettuja.
     
  11. Pazze

    Pazze Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    16.09.2003
    Viestejä:
    5 015
    Saadut tykkäykset:
    150
    Mä katson aika tarkkaan kaikkien ostamieni tuotteiden alkuperämaan. Jos on valittavana Suomessa valmistettu, niin otan sen. Jos ei, niin mitä lähempää valmistettu löytyy, niin siinä järjestyksessä. Saattaa jäädä ostamattakin joskus, jos hinta on ihan posketon tai ei ole esim. tarjolla kuin ruotsalaisen firman nimissä Bangladeshissa lapsityövoimalla valmistettuja vaatteita. Kyllä mä näin patamustana porvarina silti olen hyvin ympäristötietoinen, ja siinä samassa saattaa olla järkevää suosia mahdollismman lähellä tuotettuja tavaroita. Lidlissä olen käynyt jonkun kerran, eli voin haukkua sitä kokemuksen syvällä rintaäänellä.
     
  12. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    Kilpailu on tosiaan tehnyt hyvää. Lähinnä rahalla ajattelin mihin voitot menee. Ruokakauppatoiminta on suomessa aika kannattavaa puuhaa joten on voittojakin mistä maksaa tai ei maksa veroja.

    Mä yritin tukea mahdollisimman pitkään lähikauppaa joka on M-Kauppa. Se vaan on niiiin kallis että kun on huonompi taloustilanne niin pakko mennä isompaan kauppaan. MKaupassa on ihan sama mitä menee ostaa, niin lasku on 30€. Sitten kun menee S-Markettiin niin ihmettelee mitä kaikkea kolmellakympillä oikein saakaan. Itse ostan aina luomua/reilua/suomalaista kun vain on mahdollista.

    Yrtit on ihan käsittämättömän kalliita suomessa. Normikaupassa nuhjunen korianteri oksa maksaa 2.70€ Teurastamon turkkilaisessa kaupassa iso tuuhea nippu on 2€. Enkä halua edes tietää kuinka monta miljoonaa verorahoja on käytetty sen nuhjusen kasvihuone yrtin kasvattamiseen. Silti harvemmin tulee käytyä turkkilaisessa ostoksilla. Toi pistää ajattelemaan kuinka kannattavaa suomalainen maataloustuotanto osittain on.
     
  13. Moti

    Moti Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.09.2001
    Viestejä:
    1 033
    Saadut tykkäykset:
    9
    Osana säästöpakettia ruuan alvia pitäisi laskea tai jopa poistaa imo. Viime kädessä olisi järkevämpää että ihmiset saisivat ruokansa marketista kuin leipäjonosta, vaikka ei veron poisto leipäjonoja kokonaan poistaisi mutta ehkä lyhentäisi. Lidl on oikein tervetullut toimija Kallis- ja Suhmurointi-marketeille. Itse käyn Lidlissä jo pelkästään sen takia että en siedä kotimaisten kauppojen muzakin pakkosyöttöä. Mitä Lidlistä ei saa niin kerran viikossa käyn cittarista, siellä ei yleensä soi mikään.
     
  14. Digital Man

    Digital Man Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.06.2000
    Viestejä:
    669
    Saadut tykkäykset:
    4
    Veroja ei poisteta tai lasketa ihmisille välttämättömistä asioista kuten ruoasta tai asumisesta. Päinvastoin nämä ovat oivia veronkorotusten kohteita koska ihmisten täytyy syödä ja asua (ja maksaa niistä veroja, olivatpa ne kuinka korkeita tahansa). Kaikessa muussa ihmiset vähentävät ostamista tai käyttöä kun verot nousee. Jonka jälkeen veroja nostetaan taas koska odotettu verotuotto ei noussutkaan niin paljon kuin politiikot laskivat korotusten tuottavan.
     
  15. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ruuan alvia ei tosiaan olla laskemassa.

    Joku sanoi hyvin: Mitä EK tarjoaa? Sillä pitäähän talkoissa olla tarjoiluakin.
    Ei näissä talkoissa :D
     
  16. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 978
    Saadut tykkäykset:
    339
    Jotkut tuntuvat olevan siinä harhakäsityksessä, että tässä olisi nyt menossa jonkin sortin eriskummalliset tupo-neuvottelut, joissa jaetaan juttuja mulle-sulle -periaatteella, mutta tavallista tiukemmat vain. Näin ei kuitenkaan ole. Kyse on siitä, että suomalaisten tuotteiden hinta/laatu-suhde ei ole viennin kannalta riittävän hyvä, ja nyt yritetään sitä hintaa laskea piirun verran alentamalla työvoimakustannuksia. Jos yrityksiltä vaaditaan jotain lisää, käytännössä kustannukset nousevat ja tavoite karkaa kauemmaksi. Siksi tämä peli on työntekijän kannalta valitettavan yksipuolista ja raakaakin.
     
  17. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    Juuri näin. Nyt on menossa talkoot missä haravan varressa on kolme naista ja pukumies siemailee skumppaa vieressä ;)

    Sanon vaan ettei kannata ostaa Sipilän uhkakuvia liian halvalla. Siinä on vähän totuuden perää, paljon liiottelua ja osa silkkaa valehtelua. Kukaan ei ole sitä mieltä ettei mitään muutoksia mihinkään tarvitse tehdä. Sipilä vaan ajaa tietenkin oman puolueen etua parhaiten ajavia uudistuksia. Jos Kepu olisi oppositiossa niin maataloustuet olisivat ihan varmasti pöydällä.

    PS on hallituspuolueista suurin häviäjä näissä talkoissa. Oli suorastaan nerokasta Sipilältä ottaa PS hallitukseen. "Kansa" tulee heijastamaan epätyytyväisyyden juuri Soiniin. Joka muuten taas horisi padoista ja kattiloista eilen eduskunnassa.

    Noin Viikon Uutiset demonstroi aika hyvin miten vaalilupaukset petettiin:
    https://www.facebook.com/noinviikonuutiset

    Kunhan päästään lähemmäksi vaaleja niin näistä videoista tulee todella hauskoja :D
     
  18. lepreconn

    lepreconn Käyttäjä

    Liittynyt:
    27.11.2006
    Viestejä:
    3 370
    Saadut tykkäykset:
    39
    Uusi tiliote kourassa. Työttömyysvakuutusmaksuun 0,5 prosenttiyksikön korotus. Ja selaamalla se löytyikin, kasvaneen työttömyyden vuoksi. Hyvähyvä. Ja eikun lisää partalapsia maahan. Ei mulla muuta.