Optoma HD72

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana Yabba, 18.01.2006.

  1. Jansu81

    Jansu81 Guest Guest

    Liittynyt:
    26.03.2004
    Viestejä:
    53
    Saadut tykkäykset:
    0
    Parantaako tuo kuvanlaatua kierrättää se yammun vahvarin kautta vai mikset oo vetäny suoraan sitä soittimesta tykkiin?
     
  2. Rattikelkka

    Rattikelkka Guest Guest

    Liittynyt:
    28.08.2003
    Viestejä:
    51
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hei,

    Olen pohdiskellut tässä jo pidemmän aikaa tykin (ae300) vaihtoa astetta parempaan. Vaihtoehtoina tällä hetkellä oli AE900 ja tämä optoman tykki. Onko joku teistä päässyt oikein kunnolla testaamaan tykkejä ja kuvanlaadullisia eroja ?

    Hintaerosta en välitä; lähinnä kiinnostaisi se kuinka kannattaako AE300:sta hypätä suoraan DLP-tykkeihin ja jättää tuo AE900 kokonaan pois laskuista?

    Tulenko siis yllättymään positiivisesti 72i:n kanssa entisenä AE300:n omistajana?
    Olen kyllä nähnyt (lähes päivänvalossa) tuon 72i:n kuvan kaupassa mutta pitäisi nähdä se kotioloissa(esim. eteläpohjanmaalla jonkun kotona) jotta saisi tarpeeksi demon kuvan tykin kuvasta.
     
  3. DTSMan

    DTSMan Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    12.06.2003
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    3
    No ihan varmasti tulet :thumbsup: Myös AE300 ja AE900 ero on valtava. Kannattaa käydä katsomassa.
     
  4. Sipu

    Sipu Guest Guest

    Liittynyt:
    13.03.2006
    Viestejä:
    312
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo ei ole _mitään_ jakoa panasonicilla (edes 900:lla) kuvan suhteen :)
     
  5. SkiiggeBöy

    SkiiggeBöy Guest Guest

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    66
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei kai se laatua paranna, mutta mulla tykille menee vain yksi hdmi -johto. Vahvistin skaalaa analogilähteet (Topfield) 720p formaattiin ja dvd sekä mac mini menee digitaalisena läpi. Hdmi -laitteiden yhteensopivuus tuntuu olevan todella kehno, ei vaan viitsisi nöyrtyä ja vetää tykille useampia johtoja.
     
  6. Jansu81

    Jansu81 Guest Guest

    Liittynyt:
    26.03.2004
    Viestejä:
    53
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuli itsekkin hommattua tämä Hd72i ja tuo kuva on todella häikäisevän hyvä :)
     
  7. Juischi

    Juischi Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.02.2006
    Viestejä:
    37
    Saadut tykkäykset:
    7
    Tiistaina pitäisi itsellekin saapua kyseinen tykki :) Entinen oli Selecon 350. Sanokaapa kuvanlaadun eroavaisuuksia. Itse odotan melkoista harppausta kuvan tarkkuudessa ja yksityiskohdissa? Muutamia kysymyksiä oisi myös:

    Kuinka suuri kuva tulee kun etäisyys tykistä kankaaseen on n. 3.5m?

    Kuvan leveydeksi olen ajatellut 190cm-220cm. Katselu paikalle n.3m.

    Mitä kankaita / mdf+maali olette tuon tykin kanssa käyttäneet? Mikä maali mdf:n kanssa paras? (Huone saadaan tarvittaessa aivan pimeäksi.) Mielipiteet ja suositukset niistä? Paras vaihtoehto? hinta max n.600€

    Kaveri oli mdf + maali kannalla, koska rullakankaan "eläminen" näkyy. Kankaissa tietysti eroja..
     
  8. Jansu81

    Jansu81 Guest Guest

    Liittynyt:
    26.03.2004
    Viestejä:
    53
    Saadut tykkäykset:
    0

    114*203cm kuvan saa kun tykki on noin 3.85 metriä kankaasta ja zoomi on nollassa.
     
  9. JaniH

    JaniH Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.08.2000
    Viestejä:
    6 723
    Saadut tykkäykset:
    15
  10. Juischi

    Juischi Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.02.2006
    Viestejä:
    37
    Saadut tykkäykset:
    7
    Kiitos. Aika lupaavalta näyttää.. "Zoomi nollassa" -tarkoittanee, että kuvan saa tuolla etäisyydellä tarvittaessa vielä hieman isommaksi? Elääkö miten mielestäsi tuo Da-Li:ten kangas? Onko kuvan laadun kannalta miten tärkeää näiden tykin kanssa, että tykki on mahdollisimman "keskellä kuvaa"? (Roikkuu alhaalla katosta) Vai sopiiko sen olla aivan katon rajassa? Säädöt tietysti näihin löytyy, mutta huonontavatko kuvaa? Tietäisi minkämoisen telineen laittaa...
     
  11. Valhalla

    Valhalla Nikon & Elinchrome Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    2 543
    Saadut tykkäykset:
    4
    Käytännössä tykki sijoittuu "normikorkeassa" huoneessa melkein sinne katon rajaan, koska laitteen kuvan heittokulma on n. 22 vai oliko 27 astetta? No kuitenkin tykki heittää kattoasennuksessa kuvaa tuon verran (tuota luokkaa) alaviistoon, eli kattotelineessä ollessaan ei siis ole keskellä valkokangasta / heijastuspintaa. Optomassa ei ole lens-shift:iä (linssin siirtoa), joten tykin asemointi teettää hieman enemmän työtä, mutta on kyllä sen vaivan arvoinen :)
     
  12. Valhalla

    Valhalla Nikon & Elinchrome Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    2 543
    Saadut tykkäykset:
    4
    Rullakankaille tuo aaltoilu on tyypillistä, toisilla merkeillä / malleilla enemmän toisissä vähemmän. Veikkaisin, että yksilöllistä vaihtelua lienee enemmän kuin mitä eroja on eri merkkien välillä? Ainoita aaltoilemattomia rullakankaita taitaa olla esim. Stewartin jne. mallit, joilla on jonkinlainen "saksisysteemi" (en ole nähnyt käytännössä), jolla kangas pingottuu paikoilleen. Hintaahan noissa sitten on keskimääräistä enemmän.
     
  13. Jansu81

    Jansu81 Guest Guest

    Liittynyt:
    26.03.2004
    Viestejä:
    53
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo saa isompaa kun kääntää zoomia ja kuvaa saa liikuteltua hieman joka suuntaa kun tykki on paikallaan, olisiko joku 8cm.
    Tuohon elämiseen en osaa sanoa mutta mä ainakin oon tyytyväine kuvaan tuon kankaan kanssa. :)
     
  14. petepeluri

    petepeluri Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    2 560
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näkyvätkö ne sateenkaaret helpommin kuin h78:ssa?
    Mihin hintaan tuota saa saksasta, vai kannattaako edes tilata sieltä?
    Entäs takuu saksanlaitteissa?
     
  15. Jansu81

    Jansu81 Guest Guest

    Liittynyt:
    26.03.2004
    Viestejä:
    53
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei oo kukaan meillä käynyt nähny sateenkaaria ja eiköhän se kannata tilata ihan suomesta marekilta niin saat hyvät takuut kaupan päälle tuohon tykkiin.
    3 vuotta tykille ja 1000tuntia/vuosi lampulle.
     
  16. petepeluri

    petepeluri Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    2 560
    Saadut tykkäykset:
    0
    H78:ssa minä ainakin näen sateenkaaria joten siksi kysyin.
     
  17. Juischi

    Juischi Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.02.2006
    Viestejä:
    37
    Saadut tykkäykset:
    7
    Itse ostin 54h käytetyn demolaitteen täysillä takuilla hintaan 1900€. Ainakaan muutamalla jälleenmyyjällä kun ei laitetta löytynyt eivätkä tienneet milloin niitä taas saa..
     
  18. Juischi

    Juischi Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.02.2006
    Viestejä:
    37
    Saadut tykkäykset:
    7
    Tuli star wars III katsottua ja ei voi muutakuin :D Onko kukaan kiinnittänyt tuota hd72 tykkiä Vogels EPC 4010 tai PPW 100 telineillä? Katselin noita kiinnitysreikiä tykin pohjassa ja hieman epäilen, että noiden telineiden kiinnityspisteet taipuisivat noihin reikiin? Toisen noista ostan, mikäli vaan kiinni saa. Apua kaivataan!
     
  19. Elvis

    Elvis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.07.2001
    Viestejä:
    344
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla on tuon Vogels EPC 4010:n näköinen teline, mutta takaseinään menevä versio. Hyvin ne kiinnityspisteet löytyvät. Mun telineessä on neljä kappaletta noita tukivarsia.

    Ongelma tuon tyylisissä telineissä on lähinnä siinä, että HD72:n kiinnityskohdat ei tule projun keskelle, vaan tuo "nivel" antaa aika helposti periksi, koska projun painopiste on ihan muualla kuin siinä telineen keskikohdassa. Jouduin käyttämään patenttiratkaisua ja jumittamaan nivelen optimaaliseen kohtaan. Kannattaa tarkistaa, että sen nivelen voi kiristää/lukita kunnollla paikoilleen.
     
  20. Juischi

    Juischi Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.02.2006
    Viestejä:
    37
    Saadut tykkäykset:
    7
    Minkä merkkinen tuo sinun telineesi on? Ja muutkin ketkä sopivan telineen ovat markkinoilta löytäneet saavat kernaasti siitä kertoa. (kiinnitys joko kattoon tai seinään aivan katon rajaan ylösalaisin) Kiitän.