Optoma HD72

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana Yabba, 18.01.2006.

  1. mot67

    mot67 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.10.2001
    Viestejä:
    387
    Saadut tykkäykset:
    0
    Viimein sain puhdistettua pölypallot HD72i tykistäni.
    Tykki oli saanut pölyä DMD kennolle aiempien "putsailujen" yhteydessä. Enää ei voinut puhua pölypallosta tai parista, vaan kuva oli jo kauttaaltaan pienten pölyhiukkasten peittämä. Pöly näkyi vain tummalla kuvalla hyvin pimennetyssä huoneessa, mutta oli jo todella häiritsevää.

    Aluksi luulin että päly on jossain linssellä tai pelilellä, mutta kun parin puhdistuskerran (paineilma ja pölynimuri, NÄITÄ EI TODELLAKAAN KANNATA KÄYTTÄÄ!!!) jälkeen pöly vain lisääntyi kuvassa päättelin että sen täytyy olla mikropeilikennolla, ja siellähän sitä toden totta olikin.

    Avuksi tuli digikameroitten kennojen puhdistamiseen käytettävä neste ja puhdistusiinat jonka käärin pumpulitupon ympärille ja teippasin kiinni niin että mahtui hyvin sisään putsailemaan mikropeilipiirin pintaa.

    Kennohan löytyy sieltä optiikan vasemmalta puolelta (katsottuna tykkiä päältä ja edestä). Se on suojattu metallikannella joka on kiinni kahdella ruuvilla ja jossa välissä tiiviste. Ruuvien irroittamisen jälkeen kansi voi olla vielä hieman tiukassa mutta kampeamalla hieman sopivalla työkalulla tiivisteen ja kannen välistä se kyllä irtoaa helposti.
    Kannattaa varata pieni kirkas lamppu jolla pääsee näyttämään valoa kennolle, sen avulla näkee helposti onko siellä vielä pölyä. Samalla kannatta putsailla siellä samassa tilassa oleva linssin pinta, joskaan se ei tunnu olevan niin herkkä jos sattuu jäämään jokunen pölyhiukkanen.

    Kannatti tehdä. Puoli vuotta kärsin pölyisestä kuvasta ja nyt se näyttää aivan uuden veroiselta! :thumbsup:

    Lopuksi vielä varoituksen sana kaikille mikropeilitykkien omistajille.
    Älä todellakaan käytä paineilmaa tykin puhdistamiseen edes ulkopuolelta. Hienojakoinen pöly pääsee tunkeutumaan mikropeilille vaikka se olisikin ns. "sealed", se ei kuitenkaan useimmiten läheskään pölytiivis jos pölyä puhallellaan ympäriinsä suurella paineella. Ilmeisesti se tarkoittaa lähinnä vain "laskeumapölytiivis".
     
    Viimeksi muokattu: 31.05.2008
  2. iku-tursas

    iku-tursas Guest Guest

    Liittynyt:
    24.09.2004
    Viestejä:
    349
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitokset operaation kuvauksesta!
     
  3. Elvis

    Elvis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.07.2001
    Viestejä:
    344
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on täsmälleen sama ongelma ja tykkikin on sama. Olen etsinyt tätä tietoa jo vuoden verran, jotta pääsisin ongelmasta eroon. Voisitko vielä kertoa, että kuinka projektori avataan hajoittamatta mitään, niin olisin enemmän kuin tyytyväinen :thumbsup:.

    Projektoria avatessa, se kohta missä on tykin nappulat (eli takareuna), ottaa kiinni jostain ja en ole uskaltanut käyttää voimaa tai alkaa nytkyttää sitä irti. Onko jossain joku piiloruuvi mitä en ole huomannut vai mistähän tämä johtuu?
     
    Viimeksi muokattu: 31.05.2008
  4. mot67

    mot67 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.10.2001
    Viestejä:
    387
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kansi lähtee kyllä irti jos ne viisi ruuvia pohjasta on irroitettu.
    Takaa on kyllä hieman tiukka mutta kun aloittaa etureunasta ja vaikka ensin irroittaa vasemman reunan ja sitten oikean, ihan vaan vääntämällä, nytkyttämällä ja nostamalla reilusti, niin kannen pitäisi kyllä irrota. Itse olen aina poistanut myös takaliitinpanelin ruuvit (myös ne DVI liittimen ruuvit), tosin en ole varma onko se tarpeen. Kun takareuna irtoaa kiinnikeistään kuuluu rusahdus, mutta ei pidä säikähtää :)

    Huomaa, että kansi on vielä kiinni parilla johdolla ennenkuin otat kannen kokonaan irti. Toinen menee kannen painikkeille ja toinen IR vastaanottimelle (kts. linkki alla, ensimmäinen kuva jossa laite avattuna, siellä piirilevyn ylälaidassa toinen ja kolmas liitin oikealta. Kansi irti laite näyttää tältä, paitsi piirilevyn ja väripyörän suojana musta muovilevy), toinen on sinipäinen lattajohto ja toinen kolmijohtimeinen ohuehko kaapeli.
    Kantta ei siis kannata varomattomasti nostaa liian irti ennkuin on irroittanut nämä johdot, jotain viitisen senttiä sitä on kyllä varaa nostaa. Johdot taisi olla vielä mustalla teipillä kiinni kannessa, joka pitää ne hieman tiukemmalla.

    Kansi on siis kiinni ihan vaan sellaisilla pienillä klipsuilla, väkäsillä rungossa.
    Ekaakertaa avattaessa joutuu ehkä käyttämään enempi voimaa ennenkuin irtoaa, mutta ei kannata arastella liikoja, se muovi on joustavaa. Suurimpana vaarana on että toinen johdoista lähtee irti liittimestään jos kannen repäisee irti varomattomasti liian ylös, muuta vahinkoa ei pitäisi saada helposti aikaan kantta irroittaessa.

    Samalla kun olet saanut laitteen auki, kannattaa tarkistaa onko väripyörä kovin pölyinen, itsellä se oli. Suojana oleva musta muovikyhäelmä on kiinni vaan eräänlaisella tarraliimalla, lähtee helposti irti pyörän kohdalta ja saa vielä kiinnitettyä takaisin samoilla liimoilla. Puhdistus varovasti esim himan nihkeänkostean mikrokuituliinan kulmalla. Tässä ei kannattane käyttää mitään liuottavia puhdistusaineita koska väripyörä näyttäisi olevan kasattu liimaamalla.

    Täällä on hyviä kuvia laitteen sisuksista:
    http://www.cine4home.com/reviews/projectors/OptomaHD72i/HD72TestReview.htm

    DMD kenno:
    http://www.cine4home.com/reviews/projectors/OptomaHD72i/Pic15.jpg
    (varovainen niitten kennonsuojan kiinnitysruuvien ja läpinäkyvien muoviprikkojen kanssa etteivät putoa lattialle tai jonnekkin laitteen sisuksiin niitä poistaessa, aluslevy on todella vaikea löytää lattialta sen sinne kerran pudottua)

    Täältä hommasin puhdistustarvikkeet, tulivat postissa parissa päivässä.
    http://www.digitarvike.fi/product_catalog.php?c=22
    DSLR-cleaner + Puhdistusneste + 100kpl PEC PAD (Type 1, Eclipse)
    Tuo puhdistuslasta oli kyllä turha. Paremmin mahtui kun käärin palan puhdistusliinasta pumpulitupon ympärille ja teippasin kiinni. Ydistelmä oli kyllä hieman kömpelö käyttää, jos jostain löytyy esim. nukkamattomia pumpulituppoja tai vastaavia kannattaa käyttää niitä puhdistusnesteen kanssa. Halpoja pirkkatuppoja ei kannata käyttää sellaisenaan, niistä lähtee hel*vetisiti kuituja irti.
    Ilman puhdistusnestettäkin voi selvitä, sellaista puhalluspalloa voisi myös kokeilla enimpien irtopölyjen poispuhaltamiseen kennolta MUTTA EI PAINEILMAA!!!
     
    Viimeksi muokattu: 01.06.2008
  5. Sipu

    Sipu Guest Guest

    Liittynyt:
    13.03.2006
    Viestejä:
    312
    Saadut tykkäykset:
    0
    Em operaatio kyllä tuhoaa tykin takuun aika mukavasti. En suosittele tekemään itse.
     
    Viimeksi muokattu: 01.06.2008
  6. mot67

    mot67 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.10.2001
    Viestejä:
    387
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tietenkin on omassa harkinnassa avaako laitteensa ja huoltaako itse, vai viekö takuuhuoltoon jossa laite saattaa maata kaksi kuukautta ja tuliaisena pölypalloja ja lasku uudesta lampusta.
    Minulla ensimmäinen pölypallo kuvaan tuli juuri takuu"huollon" kylkiäisenä, itse pahensin asiaa puhaltelemalla pulloilmaa toiveissa pölypallon irtoaminen.

    Kukaan ei toki ole kehottanut räkimään tykkinsä sisään. Kokemuksesta en myöskään kehottaisi käyttämään paineilmaa jos tykkisi kärsii pölypalloista.

    Kuinka itse suosittelisit paremmin tykin puhdistuksen jos kennolle on syystä tai toisesta päässyt pölyä, jos syystä tai toisesta ei halua kiikuttaa tykkiään huoltoon?

    Oletuksen näissä DIY huolloissa tietenkin on että jokainen harkitsee itse kuinka toimii takuun raukeamisen kanssa. Moni kuitenkin on sen verran hullu että ei malta pitää näppejään erossa korjausta kaipaavasta laitteessa. Joskus itsehuolto onnistuu, joskus ei ;)
    Onneksi omassa laitteessani se onnistui, ja vaikka takuuta on vielä noin vuosi jäljellä, koputan puuta ettei siihen ennen sitä tule vikaa jota en itse voi korjata.
     
    Viimeksi muokattu: 01.06.2008
  7. Elvis

    Elvis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.07.2001
    Viestejä:
    344
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitoksia paljon!!!

    Juuri tästä syystä minäkin olen harkinnut vakavasti huoltaa tykin itse. Tykin kuva oli moiteetton ennen huoltoon lähetystä, mutta väripyörä sitten hirtti kiinni. Huollosta takaisin tullessa laite toimi taas, mutta projektorin musta oli kuin marimekon paita.

    Veikkaan, että vaikka lähettäisin laitteen Infocaren huoltoon 10 kertaa, eivät ne saa niitä palloja pois, koska luultavasti eivät testaa kuvaa tarpeeksi pimeässä huoneessa. Lisäksi sanoivat sieltä huollosta, että jos tykkini on vielä "likainen", niin takuu ei enää korvaa, kun valitin näistä uusista pölypalloista.

    Toisin kuin monia muita yksilöitä, tuota tykkiä on tosiaan käytetty noin 10000 tuntia reilun parin vuoden aikana. Pakostihan se jo sillä käyttömäärällä imaisee pölyä sisäänsä. Huolto kesti myös lähemmäs kuukauden, joten ei tuonne kärsi tykkiä lähettää huollettavaksi useammin kuin kerran vuodessa.
     
    Viimeksi muokattu: 01.06.2008
  8. Elvis

    Elvis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.07.2001
    Viestejä:
    344
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tilasin liinat ja puhdistus nesteen. Aattelin myös kokeilla tuota puhdistuskynää huonoksi todettujen lastojen sijaan.
     
  9. mot67

    mot67 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.10.2001
    Viestejä:
    387
    Saadut tykkäykset:
    0
    Puhdistuskynää ei kannata tähän tarkoitukseen hankkia, ostin itse vastaavanlaisen mutta sillä ei pääse ollenkaan kennolle asti, korkeintaan sillä harjapäällä voisi olla jotain käyttöä mutta muuten turha tähän.
     
  10. Elvis

    Elvis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.07.2001
    Viestejä:
    344
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli tarvitaan joku tikku joka on päästä pehmeä ja siinä on puhdistusliinaa? Mitä jos pumpulin sijaan tekisi tuosta puhdistusliinasta pumpulitupon muotoisen palluran tikun päähän jonka päälle sitten teippaa aina uuden liinan palan? Siitä ei ainakaan lähde nukkaa irti.

    Entäpä jos tuon puhdistuskynän kiinnnitäisi jonkun tikun päähän? Kun kerroit, ettei sillä oikein ylety oikeaan paikkaan.
     
  11. Sipu

    Sipu Guest Guest

    Liittynyt:
    13.03.2006
    Viestejä:
    312
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo luin edellisen viestin sisältöä vähän tarkemmin ja editoin postaustani mutta ilmeisesti liian myöhään. Sorry.

    En ainakaan itse lähde purkamaan projektoria takuuaikana mistään syystä. Jos tulee joku muu vika -> korjaus menee omasta pussista ja se harvemmin on halpaa. Jokainen tehköön oman valintansa :)
     
  12. mot67

    mot67 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.10.2001
    Viestejä:
    387
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noin tein itse, eli pumpulitupon päähän sitä puhdistusliinaa, tai minkä tahansa ohuehkon sopivan taipuisan tikun tai lastan päähän, kunhan se ei ole metallia tai muuta muovia kovempaa ja terävää joka voisi naarmuttaa jos liina sattuisi repeämään päältä.
    Siihen kennoon ei pääse käsiksi suoraan edestäpäin, vaan puhdistus tapahtuu sivusta sen noin, 1,5 x 1 cm aukon kautta, siksi kynä on täysin sopimaton tähän koska täytyisi päästä putsaamaan suoraan edestäpäin.
    Kun avaat tykin ja pääset katsomaan kennoa itse, löydät kyllä sopivan keinon, pelkällä puhdistusnesteellä ja nukkamattomilla liinoilla pärjää, tikun tai lastan voi improvisoida itse.
    Kertapyyhkäisyllä tai parilla et todennäköisesti pääse pölystä vielä eroon, se kenno on senverran ahtaassa paikassa että helposti tulee vaan siirreltyä pölyä kenolla, mutta jos vaihdat liinan aina välillä puhtaaseen niin lopulta tuloksena pitäisi olla pölytön kenno. Se kirkas taskulamppu on melko välttämätön tarkistukseen, pelkällä päivänvalolla sitä pölyä ei välttämättä erota. Pöly kannattaa yrittää saada pois myös alueelta joka on varsinaisten peilien ulkopuolella, koska siellä oleva pöly näkyy sitten kuva-alan ulkopuolella.
    Ok :) Teet varmaan ihan viisaasti.
     
    Viimeksi muokattu: 01.06.2008
  13. iku-tursas

    iku-tursas Guest Guest

    Liittynyt:
    24.09.2004
    Viestejä:
    349
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vihdoin itse vaivauduin puhdistamaan HD72i:n mikropeilikennon pinnan. Homma on piece of kaakku verrattuna esim. Hitachi PJTX-100 lcd-projan putsaukseen (heh, muuhun en voisikaan verrata), koppa auki yllä olevien ohjeiden mukaan, kolme johtoa vetämällä irti ja kaksi peilikammion luukun ruuvia auki ja jo ollaan sorkkimassa mikropeilisirun pintaa. Tuossa Hitachi-tapauksessa projalla oli käyttöikää kolme vuotta ja 3500 tuntia, joten lika oli todella pinttynyttä mikrohiukkasta, sai hinkata nesteillä kuin uunia olisi pessyt. Tässä Optomassa kuvassa näkyvät pallerot olivat todella pölypalloja, ne näki heikommillakin silmillä hyvässä valossa puolen metrin päähän ja irtosivat lähes pyynnöstä.

    Mitään projektoria jonka huollosta vastaa InfoCare en enää osta, niin huolimatonta ja/tai asiaan perehtymätöntä tuo niiden puuhastelu tämän takuukorjauksen suorittamatta jättämisen ja valoradan sotkemisen kanssa oli. Huollon jälkien korjauskaljat voi nyt sentään hyvillä mielin kiskoa :king:

    Vähän oli mielessä projan särkyminen ja Mitsu 5500 hankinta, siirtyy nyt sitten myöhemmäksi kun Optoman kuva on taas tasainen :weep:
     
  14. hattumies

    hattumies Guest Guest

    Liittynyt:
    25.11.2009
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nostetaan ikivanhaa ketjua, mutta tuli tällainen ongelma Optoman HD72i:n kanssa:

    Ostin uuden lampun ja vaihdoin sen sisälle, kokeilin tykkiä oikeinpäin pöydältä ja hienosti toimi, käytin sitä noin puoli tuntia ja sammutin sitten ja annoin jäähtyä. Nollasin myös koko tykin asetukset sekä lampun asetukset. Sen jälkeen asensin tykin kattoon ja käynnistin, niin kuva oli muuttunut. Värit näkyvät aivan eri väreissä kuin pitäisi ja tuntuu, että sininen väri on hävinnyt kokonaan. Värit näkyvät RGB -kolmiossa seuraavasti:

    Punainen on violetti
    Vihreä on sinapinkeltainen ja
    Sininen on haalean vihreä.

    Mistä tuommoinen johtuu ja onko ongelmaan jotain kotikutoista ratkaisua?

    Väripyörä on ehjä ja puhdas, samoin lamppu siis upouusi.

    Kiitos jos vaivaudutte auttamaan!
     
  15. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Komponenttikaapelista siirron yhteydessä irronnut, löystynyt tai vaurioitunut sinisen komponentin piuha? Vain arvaus.
     
  16. Rike81

    Rike81 Guest Guest

    Liittynyt:
    13.06.2008
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hei,

    Omaisiko joku kokemusta ko projektorin kohdalla sellaisesta ongelmasta että lamppu syttyy normaalisti, mutta sammuu muutaman sekunnin kuluttua? Näissä ymmärtääkseni oli tyyppivikana että ongelma ilmenee vastaavana projektorin ollessa ylösalaisin kattoon asennettuna. Aiemmin ongelma korjasikin kääntäessä (ed lampun kohdalla), jonka jälkeen käytin tavallisessa asennossa kunnes lamppu sammui eikä syttynyt enää. Tämän jälkeen vaihdoin lampun ja sen toiminut vuoden ajan ok. Tunteja en ole saanut tarkistettu akoska sammuu ennen kuin valikkoon pääsee kunnolla käsiksi. Olen nyt asian osalta kokeillut puhaltaa puhtaaksi sisuskalut puhtaaksi, käyttänyt lampun pois ja puhaltanut kaikki liitoset puhtaiksi mutta ongelma ei poistu. Voisi tietenkin tilata vielä uuden lampun kokeeksi, mutta ne on sen verran arvokkaita että ajattelin ensin kysellä voisiko ongelma piillä jossain muualla kun lamppu kuitenkin hetkeksi syttyy.