Mitäköhän kehtaisi pyytää optoma h30:sta,vogelsin kattotelineestä ja itsetehdystä screenistä?Houkuttaa sen verran tuo HD72.
Itsellä itsetehty MDF, maalattu tikkurilan täyshimmeällä koodilla X168. Hyväksi havaittu jo h-30:sen aikaan. On vain aavistuksen harmaa sävy, imho x073 tai nuo hcg kankaat ovat liian tummia dlp:lle, koska mustaa riittää muutenkin :thumbsup:
Itse kokeilin tätä hd72:sta myös tuolla x073:lla, mielestäni tummat värit meni liian tukkoon ja paras kirkkaus / värientoisto hävisi. Jos vaan intoa löytyy, pidä mdf ja maalaa se vaikka mattavalkoiseksi. Muutama kuva liitteenä mattavalkoisesta jossa vain aavistus harmaata (koodi 168). Näiden mukaan ei tietenkään kannata johtopäätöksiä tehdä! katso liitettä smith.jpg katso liitettä suurennos.jpg katso liitettä fift_e.jpg
Niin oliko nuo kuvat x073 vai mattavalkoisesta screenistä? Jos X073, niin ainakin minusta nuo kuvat näyttävät pirun hyviltä. Todella filmimäinen ja "syvä" kuva. Ei näkyvää tumman pään tukkoisuutta.
Jep, ei näkyvää tukkoisuutta, eli nämä on (melkein) mattavalkoisesta screenistä (koodi x168). X073 on paljon tummempi. :thumbsup:
Tuota, nyt en oikein käsitä tätä logiikkaa. Luulisi, että tummempi screeni aiheutaisi valkoisen pään harmautta, eikä tumman pään tukkoisuutta. Kyllähän sieltä tykistä tummaa päätä saa säädettyä brightness ja gamma säädöillä niin, että mustan pään erottelukyky ei ole tukossa. Tuo yläpään harmaus ei kyllä tällä tykillä ainakaan pitäisi olla ongelma. Selvästi kirkkaampi kuin h30a. Sen sijaan vitivalkoisella screenillä luulisi, että huoneen olosuhteet pitää olla aika lähellä säkkipimeää jopa tykin lampun ollessa päällä. Eli seinät aivan mattamustat tai todella tummat tms. Vai puhutaanko nyt tosiaan semmoisesta dedikoidusta kotiteatteritilasta, jossa kaikki on viimosen päälle? Vai onko kyseessä sama ilmiö, että jos halutaan lisää bassoa ääneen, niin ei säädetä taajuuskorjaimesta vaikka kajarit sen kestäisi, vaan ostetaan uudet kajarit?
Henkilökohtaisesti menisin vaihtamaan erittäin pikapikaa H30 pois, sen verran hyvä tuo HESsin tarjous on. Jos vielä itse omistaisin H30:n pomppisin tasajalkaa helsinkiin hakemaan omani pois. Tosiasiassa H30:ta voi olla vaikea saada enää myytyä, HD72 on sen sijaan aivan eri planeetalta, unohtamatta parempia takuuehtoja. Edit: hups, olikin sivullinen replyjä välissä
Tämä nyt on ainoastaan silmällä todettua, mutta omasta mielestäni harmaalla kankaalla tummat sävyt (jotka siis lähestyy mustaa) "leikkautuu" paljon aiemmin pois, eli tätä siis pitää korjata lisäämällä kirkkautta tai gammaa. Kontrastia pitää myös lisätä jos haluaa valkoisen toistoa paremmaksi. Itse en saanut lähekään yhtä miellyttävää kuvaa harmaalla kankaalla, nämä tykistä saadetyt suuret kontrastit ja kirkkaudet vetivät kuvan luonnottoman näköiseksi, verrattuna siis mattavalkoiseen kankaaseen. Budjettikotiteatterissa, jossa siis seinät ovat vaaleat, korreloituu tietysti sillä, että vaaleissa sceneissä jossa heijastuu paljon valoa seinistä, silmää "huijataan" eli musta näyttää kirkkaiden värien vierellä mustalta. Tummissa sceneissä ei ole paljoa kirkkautta mitä heijastua takaisin vaaleista seinistä joten musta näyttää "mustalta". Kuitenkin pimennysverhot ehdottomat! Imho "visuaalisesti havaittuna" H30 + Mattavalkea kangas = HD72 + harmaa kangas
Nyt olen käynyt katsomassa HD72i:tä sekä mitsubishin HC3000:sta. Jompikumpi näistä päätyy hyllylleni. Eroja löytyy ainakin tuulettimen äänitasoissa: HC3000 on hiljaisempi kuin HD72(25 dB vs. 28 dB), ilmoitettu kontrastisuhde on mitsussa 1:4000 ja optomassa 1:5000, Mitsubishin kaukosäätimeen ei saa valoja päälle muuten kuin painamalla jotain näppäintä(light-näppäin puuttuu). Samaten vaihtolampun hinta on korkeampi HC3000:ssa, peräti 458 € (http://www.noretron.fi/index.php?site_id=5&act_id=9&mgroup_id=36&group_id=339) . Ovatko muut vertailleet näitä samanhintaisia tykkejä ja miksi olette mahdollisesti hylänneet mitsubishin oston ? Hiljaisempi käyntiääni on ainakin plussaa mitsussa ja kun lueskelin aikaisempaa optoman ongelma-threadia (https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=38988) niin alkoi vähän pelottaa optoman laatu. onkohan hd72:ssa päästy näistä laatu-ongelmista eroon vai pitääkö varautua henkisesti huoltoruljanssiin ?
Rattikelkka: Optoman uusissa malleissa (H30A, H27 ja HD72i) ei ole ollut mitään erityisiä laatuongelmia. Tilastojemme mukaan ne ovat olleet poikkeuksellisen toimivia. Toiseksi, HD72i on hiljainen tykki Eco-moodissa, vaikuttaa siltä, että olet kuullut sitä Bright-moodissa (AI päällä). t.ti www.highendstudio.fi
Eli hyvitys olisi periaatteessa 600e, kun katsoo esimerkiksi Mareksin hintaa, joka on 2000e tuosta HD72i:stä.
No niin, optoma HD72i kotiutui ja hyvältä näyttää yhden illan katselun jälkeen . Eroa on ainakin edelliseen panasonic ae300:een reippaasti kuvanlaadussa. OT:ia vähän: Tykille pitäisi saada joku dvd-soitin kaveriksi koska en halua käyttää aina HTPC:tä leffojen katseluun. Mitähän eroa DVD-soittimilla on kuvanlaadullisesti jos kuva siirretään digitaalisella HDMI tai DVI-liitännällä tykkiin ? Tykissähän on sisäänrakennettuna maineikas Faroudjan piiri joka hoitaa lomituksen poiston ja skaalauksen. Eikös sen pitäisi olla aivan sama mikä soitin nuo bitit siirtää tykille koska tykki hoitaa kuitenkin kaiken kuvankäsittelyn/muodostuksen ? Jos ei kiinnitetä huomiota DVD-soittimen ulkonäköön,käytettävyyteen ja siihen mitä kaikkea kieputin osaa lukea niin onko väliä minkä halpissoittimen HDMI-liitännöillä ostan? DVD-soittimessa täytynee ainakin olla mahdollisuus kytkeä oma kuvankäsittelypiiri pois päältä jotta tykin faroudja hoitaa kuvankäsittelyn? Varmaankin sellaisia soittimia/kuvankäsittelylaitteita löytyy jotka hoitavat yllämainitut asiat vieläkin paremmin kuin faroudja mutta niihin minulla ei ole varaa. Mitä DVD-soitinta siis suosittelette Optoman kaveriksi ? Edit: illan selailtuani alkoi panasonicin S97 kiinnostaa mutta onko mitään järkeä ostaa soitinta jossa on Faroudjan DCDi-piiri kun kerran tykistäkin jo sellainen löytyy? Onko turhaa ostaa tuollainen soitin jos tärkeimpänä kriteerinä on kuvanlaatu eikä kuvanlaatu soittimella parane juurikaan jos käytetään tykin omaa (samaista) skaalainpiiriä?
Kuinka hyvin tuo Optoma HD72i vaihtaa eri kuvasignaalityypistä toiseen eli video->s-video->YUV->DVI->HDMI ja takaisin ? Eli onko vaihto nopeaa vai jääkö tykki etsimään uuden laitteen kuvasignaalia heittäen ruudun siniseksi vaihtojen välillä, samalla kun eri resoluutiovaihtoehtoja ehdotellaan jossain kulmassa, kunnes oikea löytyy ja oikean laitteen kuva ilmestyy kankaalle ? Onkohan merkitystä sillä, mikäli kuvasignaalit kierrätetään vahvarin kautta tykille vahvarin monitor-out liitännästä ?
Minä olen sitä mieltä että uudet katselijat jotka tuntevat tuota kuivumista yms oireita ovat oikeassa niiden esiintymisessä JA ne johtuvat siitä , että kyseiset ihmiset kohtaavat ensimmäisiä kertoja näin ison kuvaruudun jolloin he "vaistomaisesti" avaavat silmiään ylisuuriksi saadakseen paremman käsitysen kaikesta siitä MAHTAVAN ISOSTA actionista mikä siinä liikkuu. Lisäksi ym. mainuttu harventunut räpyttely !! Perusteluina ihmisen peruspsykologia (on luettu muutama ov, jep) Seurauksena silmien kuivumista ja paineentunnetta. UGH! :thumbsup:
Mutta ei tuokaan selitä sitä miksi ongelmia esiintyy vain väripyörällisellä tekniikalla olevilla laitteilla. Ja myös vuosia isoa kuvaa katsoneilla henkilöillä.
Hakoteillä ollaan juu. "Iso kuva" kotona täytti kesällä 8 vuotta ja tuo DLP:n aiheuttama kuivuminen ei kyllä tuosta tottumattomuudesta johdu.