OPAS: DVD:n esikäsittelyä ffdshow:n avulla (ffdshow + dscaler5 + säädöt)

Keskustelu osiossa 'HTPC eli Home Theater PC' , aloittajana Chauron, 01.04.2005.

  1. Sabbe

    Sabbe Guest Guest

    Liittynyt:
    14.07.2003
    Viestejä:
    736
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on ollut myöskin pitkään ffdshow säätöjä päällä. Minulla on resojen perusteella säädetty eri configit xvideille ja DVD:lle. Lähinnä siitä syystä, että xvideille riittää tehoa tehdä enemmän jälkiprosessointeja.

    XviD-käytössä mulla on resize lanczos10 14xx x jotain.. en nyt muista ihan tarkkaa mutta se on aika sekareso. Nostin niin korkealle kun irtoo tällä xp2400+@xp2700+ ruoskalla. En kuitenkaan ihan tappiin laittanut, eli zoom playerin prossunkäyttö on yleensä noin 70-80%. Siinä on hyvä pitää vähän ilmaa, että ei menetä frameja toistossa. Resizeen laitoin toki sharpenia eli luma sharpen on 1.5. Chromaa ei kannata käyttää, se lisää vaan noisea.

    DVD-käyttöön käytän ainoastaan dscaler sharpening filtteriä, koska järkevään resize+sharpeniin ei vaan riitä tehot dvd-käytössä. DVD-profiiliin menee myös highres xvidit kuten HR.HDTV. Dscaler sharpening mulla on säädetty 180 joka on maksimi mun laitteilla. Jos nostaa yhtään niin tulee noisea näkyviin medialla joissa on muutenkin sitä (normaalisti TV peittää noisen huonon tarkkuutensa ansiosta, mutta sharpeningilla sen kyllä saa esiin jos laittaa riittävästi). Ja kuva alkaa näyttää liian digitaaliselta jos yhtään nostaa. Vähän samat rajat tuli vastaan xvid-resizessä. Yli 1.5 ei voi laittaa lumaa.

    Resize+sharpen on kyllä mun mielestä paras tapa terävöittää kuvaa ilman haittoja kuten kuvan liian keinotekoinen look tai liian terävä yms. Resize pehmentää kuvaa, mutta samalla sharpen tuo detailia esiin lisää. Yleisesti käytettyä on 2x DVD-reso tai 3x jos tehoa riittää. Lanczos on myös aika hyvä laatu/nopeus-suhteeltaan. Mutta chroma sharpening on turha, lisää vain noisea. Lumaa voi hyvin laittaa.

    Jos teho ei kuitenkaan riitä kunnolliseen resize+sharpeningiin (kuten mulla ei DVD yms käytössä) niin suosittelen dscaler sharpeningia. Se ei lisää edge enhancementtia (toivottavasti kaikki tietää mitä se on, eli rajapinnoissa valkoinen viiva/hohto). Nykyisillä asetuksilla kummallakaan configilla ei näy edge enhancementtia ollenkaan, ellei dvd ole _erityisen_ EE-painotteinen.

    On myös olemassa muita hyviä vaihtoehtoja kuten unsharp mask jnejne mutta itse olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että resize+sharpen ja dscaler sharpening ovat parhaat. Niitä voi jopa käyttää samassa conffissa jos vaan tehoa piisaa. Tässä kuvankäsittelysäädössä todellakin tarvii tehoa.. tuntuu välillä että oma nuhapumppu ei riitä mihinkään.

    Olen tosin erittäin tyytyväinen nykyisiin asetuksiin ja kuva on todella miellyttävä kaikessa mitä katson (tietenkin suhteessa lähdemateriaalin laatuun ;)
     
  2. Sabbe

    Sabbe Guest Guest

    Liittynyt:
    14.07.2003
    Viestejä:
    736
    Saadut tykkäykset:
    0
    Resize+sharpeningista vielä sen verran, että yleistä on myös resize näyttölaitteen natiiviresoluutioon. Osa kannattaa selvästikin sitä vaihtoehtoa, mutta jos näyttölaitteena on 720x576 TV niin silloin on tietenkin järkevää nostaa sitä ylöspäin 2x tai 3x DVD-resoluutioon, koska DVD:n resoluution on tässä tapauksessa sama kuin TV:n. Mutta jos itsellä on korkean resoluution videotykki tai muuta vastaavaa niin paras kuva saattaa tulla resizaamalla näyttölaitteen natiiviresoluution.

    Tämä siis liittyy oleellisesti resize+sharpeningiin, pelkällä resizellä ainoastaan pehmennetään kuvaa eli jos se tuntuu jotenkin digitaalisen/keinotekoisen/liian terävän näköiseltä. Mutta jos haluaa enemmän detailia ja silti säilyttää samanpainoisen kuvan kuin aikaisemmin niin resize+sharpen on rok.

    Tässä on kätevä, tosin suppea, perusartikkeli resize+sharpeningista ja kuvavertailua sen mahdollisesta hyödystä. Ei todellakaan kannata aliarvioida jälkiprosessoinnin hyötyjä jos sen tekee oikein: http://htpcnews.com/main.php?id=ffdshowdvd_1

    Ja jos todella kiinnostaa perehtyä aiheeseen niin avsforum on siihen ollut pitkään yksi parhaista paikoista..

    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?threadid=246752&perpage=20&pagenumber=176

    Siinä on mammuttiketju.. 176 sivua ja yli 3500 viestiä. Ei todellakaan kannata katsoa mitään sivuja jotka on alle 100:n, koska niissä on paljon vanhentunutta tietoa. Toisaalta ihan uusissa saattaa olla paljon juttua joka ei aloittelijalle kerro yhtään mitään, vaan puhutaan jostain tietyistä erikoistilanteista/tapauksista. Jos asia kiinnostaa niin suosittelen kahlaamaan ainakin sieltä 150 sivusta ylöspäin.

    Säätämisen iloa ;)
     
  3. _niko_

    _niko_ Guest Guest

    Liittynyt:
    21.04.2004
    Viestejä:
    574
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos Mika, nyt alkaa olemaan kuvan säädöt pientä väriviilailua vaille kohdallaan.
     
  4. Henris

    Henris Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.12.2003
    Viestejä:
    412
    Saadut tykkäykset:
    0
    No johan myrkyn lykkäsi. Kolmen tunnin virittelyn lopputuloksena eritasoista kalvosulkeiskuvaa. :OI Koneessa pitäisi vääntöä riittää mutta erityisesti resize (lanzcos, lumasharpen=0.2) saa kuvan nykimään pahasti. CPU kuorma pyörii 70-90% kieppeillä muttei koskaan kuitenkaan 100%:ssa. Muut filtterit (NR, sharpen) eivät asiaan paljoa vaikuta. Olen siis kokeillut myös pelkästään resize:llä ja ongelma ilmenee silloinkin.

    Voisiko asiaan vaikuttaa se, että asensin ensin epähuomiossa tavallisen version ffdshow:sta, poistin sen ja vasta sitten tuon SSE2:n? En huomannut suurtakaan eroa CPU-kuormituksessa näiden kahden version välillä. Näkeekö mistään käyttääkö ffdshow todella noita SSE2 laajennuksia? :confused:

    Zoom Player ja ffdshow viritetty tämän linkin takana olevan ohjeen mukaan:
    http://htpcnews.com/main.php?id=ffdshowdvd_1

    BTW, Zoom Player vaati ainakin minulla videon pysäyttämisen ja käynnistämisen ennen ffdshow muutosten näkyviin tulemista. Eli täysin livenä ei ffdshow muutoksia pystynyt tekemään.

    Ympäristö:
    - A64 3500+
    - Zoomplayer 4.02
    - Sonic Cineplayer filtterit (kokeiltu myös Cyberlinkin filttereillä)
    - FFDShow SSE2 2004-10-12
     
  5. Osmopi

    Osmopi Guest Guest

    Liittynyt:
    12.03.2005
    Viestejä:
    18
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suosiolla vaan ffdshow kokonaan pois, jonka jälkeen (jos mahdollista) kone läpi jollain rekisterin siivous/korjaus-softalla. Esim. Registry Mechanic ajaa asiansa hyvin. Bootti ja oikea ffdshow versio koneeseen niin johan pitäis toimia :thumbsup:

    Ja mulla ainakin huomaa selvästi tuon SSE2-version olemassaolon. CPU-kuorma laski ~40% normaaliin versioon verrattuna.

    Sitten voit koittaa noita rukseja päälle ja pois. "process whole image", "no aspect ratio correction" ja koita vaihtaa filtereiden ja resizen paikkoja. Itselläni on resize viimesenä ja hyvin toimii.
     
  6. jamppa74

    jamppa74 Guest Guest

    Liittynyt:
    18.02.2003
    Viestejä:
    75
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onkos kukaan kokeillut tuoko tuo uusi 64-bittinen XP jotain nopeushyötyä tähän hommaan?
     
  7. Henris

    Henris Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.12.2003
    Viestejä:
    412
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitoksia vinkeistä!

    Poistin softat, siivosin rekisterin ja tarkistin vielä ettei levyllekään jäänyt viitteitä mihinkään. Asensin softat uudelleen mutta ei muutosta tilanteeseen.

    Mutta havaitsin jotain erittäin (ainakin omasta mielestäni) mielenkiintoista kuvan nykivyyden ja CPU-kuorman välisestä kytköksestä tai lähinnä sen puutteesta. Jos käytössä on pelkkä resize (1280x720, lanzcos, param=2) CPU-kuorma on 50-60% mutta kuva nykii aivan selkeästi. Jos laitan päälle ennen resizeä tehtävän Blur&NR (3dnoise, L=1, C=1, T=5, HQ), niin CPU-kuorma pysyy lähes täsmälleen samana mutta kuva ei nyi laisinkaan. Tässä pitäisi ilmeisesti ottaa se kuuluisa naisenlogiikka käyttöön vai tietääkö/arvaako joku paremmin? Kun tuo Blur&NR on päällä, niin edes lanzcosX10 ei saa kuvaa nykimään :)

    Hieman ihmetyttää, koska suurin osa muiden ongelmista liittyy lähinnä siihen, ettei kuvaa saa ollenkaan näkyviin tai ettei ffdshow ole mukana ketjussa. Tuossa ffshow kikkailua threadissa oli toki keskustelua CPU-kuormasta mutta sen "pitäisi" ratketa SSE2-versiota käyttämällä. AVS-foorumin megathreadeistäkään ei tietoa oikein löytynyt.

    Kokeilu jatkuu eri asetuksilla, ffdshow versioilla, filttereillä ja soitto-ohjelmilla. Kerron jos sitten löydän mitään ratkaisua tai logiikkaa. Jos joku viitsii/uskaltaa kokeilla tuota ylläkuvattua konffista ja kertoilee tuloksista, niin tietäisin onko kyseessä jokin ihmeellinen ongelma juuri minun koneellani.
     
  8. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Sanokaas onko mitään keinoa saada FFDSHOW erottelemaan MPEG2 Transport Streami "DVD:n mpeg2:sta"? Nimittäin meinaa hieman masiinasta loppua vääntö kun puskee sharpenia 1920x1080 kuvaan :)
     
  9. Henris

    Henris Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.12.2003
    Viestejä:
    412
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse itselleni vastaten, kuten lupailin jos löydän vastauksia. Alla oleva tieto peräisin AVSForumin ffsshow FAQ:sta (s.155). Tästäkään ei tosin täysin ilmene, mistä on kyse.
    Ja toinen havaintoni liittyen ffdshown asetustusten tekemiseen livenä.
    Tähän varsin yksinkertainen ratkaisu eli ffdshow konfigurointi-liittymä pitää käynnistää soitto-ohjelmasta. Zoom-playeristä löytyy oikean napin takaa Filter-properties kohdasta.
     
  10. OlliM1985

    OlliM1985 Guest Guest

    Liittynyt:
    30.01.2005
    Viestejä:
    283
    Saadut tykkäykset:
    0
    Todella nyyppä kysymys mut ei mahda mitään.

    Siis saanko tällä ffdshow/DScale5 combolla 4:3 28" philips telkkarissa kuvan koko tv:n kokoiseksi? Olen kohta tykin ostamassa mut sillä välin haluaisin kaiken irti tv:stä.. tein noiden ohjeiden mukaan mielestäni kaiken enkä kyllä huomaa mitään eroa :( TV on kiinni komposiitillä(niin, ikävä kyllä) 9800 radeon näyttis. Onko ATI catalyst asetuksilla mitään merkitystä?

    Kiitos jo etukäteen!
     
  11. hernythekreit

    hernythekreit Guest Guest

    Liittynyt:
    31.08.2004
    Viestejä:
    125
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tämä on vähän offtopic mutta mistäköhän johtuu että jotkin xvid pätkistä vähän tökkii.. 23 framee/sec näyttää ja reso on 720p. Toiset vähän pätkii ja toiset ei mutta en oo varma onko toi toinen wmv... yritin ffdshow vakiolla ja sitten toisella xvid cooderilla. Tykille laitoin myös 50/60 hz mutta tökkii myös tavallisella näytöllä.. onko vaan huono laatunen pätkä vai mikä?

    Koneesta ei kyllä vääntö lopu kesken (2.6G A64) ja ei oo mitään filttereitä käytössä kun noita leffoja kattelen.
     
  12. Chauron

    Chauron Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.02.2004
    Viestejä:
    3 205
    Saadut tykkäykset:
    10
    Reclock auttanee tuohon. Asennapas tuo.
     
  13. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Nykii jos on ReClock asentamatta, ja uusissa versioissa tarvitaan lisäksi ReClockin Excellent-laatuasento käyttöön ja playersoftan prioriteetiksi High, muussa tapauksessa kuva nykii tai ääni nykii. Viimeinen moitteetta toimiva ReClock oli versio 1.1, sitä uudemmissa on ollut enemmän nykimisiä ja outoja pulmia. Ihme sähellystä kun ohjelma taantuu kehittyessään.
     
  14. petepeluri

    petepeluri Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    2 560
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitähän ihmettä kun Jurassic park3 ei toimi zoomplayer+ffd-show+sonicin kodekit vaan heittää vihreän ruudun ja sitte takas stopille?
    Esim. Ice age toimii ilman mitään ongelmia.
    Macrovision? :hitme:
     
  15. smo

    smo Guest Guest

    Liittynyt:
    21.08.2003
    Viestejä:
    115
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on ihan sama juttu, eli Blur&NR pitää laittaa päälle jotta resizea voi käyttää, muuten tökkii. Saitko SSE2 -versiota toimimaan? Uusin SSE-versio toimii hyvin minulla, mutta vuodelta 2004 peräisin oleva SSE2 -versio ei toimi ollenkaan (joko kaataa ZP:n tai näyttää kuvan oudosti lomitetun näköisenä kuutena pystypalkkina).
     
  16. latukka

    latukka Guest Guest

    Liittynyt:
    05.05.2005
    Viestejä:
    149
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla sama ongelma. Olen tehnyt kaiken ohjeiden mukaan, mutta ffdshow ei vaikuta DVD kuvaan mitenkään.

    Kokeilin soittaa MPC:llä myös erilaisia avi ja mpeg tiedostoja, jolloin ainakin mpeg4 pakatussa pätkässä MPC:n play>filters valikkoon tuli valittavaksi ffdshow, tätä vaihtoehtoa ei ollut DVD:tä toistettaessa. Lisäksi DVD:tä toistettaessa ffdshown configurationin info & debug kohdassa oli pelkkää tyhjää. Olen kokeillut myös ffdshown eri versioita, mutta en ole löytäny MPC:n muita versioita kuin 6.4.8.4, mikä on olmeisesti uusin.


    Tulipas hieman sekavaa tekstiä. Selvennykseksi vielä kysymykset:

    1. Missä vika?

    2. Jotta ffdshow olisi käytössä pitääkö MPC:n play>filters kohdassa olla ffdshow näkyvillä? / Onko ffdshow päällä aina automaattisesti vai pitääkö se käynnistää erikseen jostain?
     
  17. msalmi3

    msalmi3 Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    30.01.2004
    Viestejä:
    295
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itsellä oli pari kikkaa jotka piti hoksata:
    ffdshow:n asetuksista kohtaan codecs riittävästi rukseja, erityisesti "RAW-all possible (tms)" kohtaan.
    Myös postprosessing kohdassa piti olla ruksi jotta mitään alkoi tapahtumaan.
     
  18. DTSMan

    DTSMan Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    12.06.2003
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    3
    Voisiko joku auttaa kiireesti?

    Mun pitäs nyt virittää tämä HTPC semmoiseen kuntoon että pääsen katsomaan dvd leffoja ja xvid/divx pätkiä niin ettei mun tarvi tuskastella pätkimisestä tai huonosta kuvanlaadusta. Vaikka mulla on pelkkä resize päällä niin kone pätkii kun soitan dvd leffaa (soittimena TheaterTek). Voisiko joku pistää mulle vakioasetukset jotka on hyvät eikä pätki mun kone (2500+,1gb@400mhz, 9600 Radeon)? Kiitos :)

    Huom kone ei pätki jos katson esim. xvid pätkää :confused:
     
  19. fDiamond

    fDiamond Guest Guest

    Liittynyt:
    28.10.2004
    Viestejä:
    181
    Saadut tykkäykset:
    0
    Käytössä ffdshow + MPC + DScaler / Sonicin dvd codek, en saa ffdshowta mukaan kun katson leffoja DVDltä, soittimen oman codekin otin ohjeen mukaan pois käytöstä mutta silti ei tule tray iconia eikä OSD näy, avi tiedostojen kanssa toimii, tosin niidenkään kanssa en mitään muuta kuvan laadussa huomannut kuin resizen tekemän muutoksen vaikka pitkälti ohjeen mukaan tein.
     
  20. OlliM1985

    OlliM1985 Guest Guest

    Liittynyt:
    30.01.2005
    Viestejä:
    283
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla oli sama homma, en ole varma mitä ffdshow codec asetuksissa räpelsin mutta sitten rupesi toimimaan. Joten ala räpeltämään. Raw videon ainakin kytkin päälle mutta en tiedä kyllä että sekö siihen toimintaan sitten vaikutti.