Onkyo TX-NR818

Keskustelu osiossa 'Vahvistimet' , aloittajana jalkio, 30.10.2012.

  1. MovieFreak

    MovieFreak Active Member

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
    Dynamic EQ on dynaaminen loudness joka säätyy volumen mukaan automaattisesti. Lisäksi ominaisuutena on takakanavien tason nosto reippaasti hiljaisella, ja takakanavat huutavat todella liian lujaa jos tuo toiminto on päällä.

    Jakotaajuutta ei tarvinnut säätää automatiikan jälkeen, pääkajareille automaatti asetti 40hz taajuuden kuten pitääkin. Silti vaihe oli väärin. Tiedä sitten miten toi automatiikka suhtautuu dipolikajareihin, voi olla että vaihekäytös on erilainen kuin koteloämyreissä.
     
  2. x_jmt_x

    x_jmt_x Well-Known Member

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 219
    Saadut tykkäykset:
    344
    "Pitääkin"? Makuasia, mutta tuo on melkoisen matalalla.
     
  3. MovieFreak

    MovieFreak Active Member

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
    Riippuu tilasta, kajareista, kuunteluvoimakkuudesta ja siitä mistä tykkää. Ite oon sitä mieltä että Revojen bassotoisto riittää mainiosti tuonne asti, joten en näe mitään syytä korkeammalle jaolle. Kuuntelen mieluummin laadukasta bassoa stereona kuin monosubbarin mölinää. Lisäksi mulla subbari on sijoitettu toispuoleisesti, joten korkeampi jakotaajuus aiheuttaa helposti bassojen paikallistumisen josta en tykkää lainkaan. Voishan toi jako olla vielä 5-10hz alempanakin musiikkikäytössä jos vahvarin jakari vain antaisi myöten.
     
  4. x_jmt_x

    x_jmt_x Well-Known Member

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 219
    Saadut tykkäykset:
    344
    Tuota tarkoitin sanomalla "makuasia". Moni pitää edullisena tai jopa tarpeellisena ohjata bassoja subwooferille vahvistinta kuormittamista. Subwofer on usein helpommin sijoitettavissa toiston kannalta optimaaliseen paikkaan, kuin koko kaistaa toistava pääkaiutin. Ja equtuskin on helpompaa. Edelleen en ole itse huomannut yhdenkään subwooferin paikallistuvat 80hz jaolla niiden ollessa 160' kentässä kuuntelupisteen etupuolella.

    Sinä voi toki olla toista mieltä ja jos sinun käyttötarkoitustasi palvelee parhaiten tuo 40hz jako, niin mikäs siinä. Hämmästelin vaan tuota "oikein", koska oman kokemuksen perusteella hieman korkeampi jakotaajuus on parempi kompromissi lähes aina. Audysseylla on kuitenkin ihme vimma rajata se noin alas, vaikka pääkaiuttimien toisto putoaisikin jo ylempänä.
     
  5. MovieFreak

    MovieFreak Active Member

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
    Juu tarkoitin siis että mulle oikein. Itse olen vaan erittäin herkkä tolle subbarin paikallistumiselle, joten jaon on oltava alhaalla. Tällä hetkellä subbari sijaitsee toisen pääkajarin takana nurkassa, ja paikallistuminen on selvää jos jako on 70hz tai enemmän (suotimena on vain vahvarin suodin). Toinen vaihtoehto on se että subbari sijaitsee pääkajareiden välissä, tai subbareita on kaksi. Mulla on erillinen pääte ajamassa pääkajareiden bassoja, joten tehot ei lopu kesken.

    Toki myös takakajareina toimiville Preludeille automatiikka taisi tarjota jaoksi 50hz, joka on kieltämättä alhainen, varsinkin jos tarkoitus on kuunnella joskus lujempaa. Toisaalta basson määrä takakanavissa lienee useimmiten melko maltillinen, ja seinän läheisyys buustaa bassoja sen verran voimakkaasti ettei alhainen jako ole välttämättä ongelma.
     
  6. Must@n@@mio

    Must@n@@mio New Member Blokattu

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    246
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ensin ajetaan automaatti jokisen eväs -tyylin mikin positioilla ja sitten "tarkistetaan" kapteenin paikalta ja kiroillaan revalleen menneitä säätöjä. Koneen pitäisi tehdä jonkinlainen vasteheuristinen taikatemppu... :D
    Ei kannata ihmetellä AVR:n omituisia equtus- ja säätöpäätöksiä, jos ajaa automaattikorjauksen laajalla alueella 8 pisteestä + vessasta. Mitatkaa hyvät joosefit ne tarkistuksetkin keskiarvona samoista pisteistä missä hortoilutitte mikkiä automatiikan tuomarointikierroksella! Esitän hypoteesina että automaatin rappauspäätöksien omituisuuksista kaikkoaa n. 95%.

    Avokotelo-Gradientin särö nousee ja käppyrä lerpahtaa alapäässä aika aikaisin, kaiutin ei vastaa signaalin SPL-tilauksiin kovin karskin volumenkääntäjän kynsissä. Kun kuunnellaan oikeasti eikä piereskellä jossain kerrospaskassa silenceri + 50 dB/h -lätkä volumesäätimessä, Reva on päästettävä kärsimyksistään jo 100 Hz:stä.
    En ole nähnyt Revon kompressiokäppyröitä, mutta ei siitä taida kovin paljon puhdasta ääntä irrota <100 Hz:llä. Vähän impotentti-pentin näköistä settiä l. alati lisääntyvää pehmeyttä ja lurpotusta on aika tod. näköisesti alapäässä luvassa turboruuvin kiertyessä myötäpäivään. Saattaahan se tietysti riittääkin tyypillisessä kaiutinkuuntelun monivammaympäristössä. Missä ei oikeasti pitäisi kuunnella kaiuttimilla ollenkaan.

    Tehokkaasta vahvistimesta ei ole Revoilla paljon hyötyä, koska kaiutin on sen em. akustisen tehon tuottajana niin onneton lörppä.
     
  7. MovieFreak

    MovieFreak Active Member

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
    No tässä tapauksessa 5/8 mittauksista on tehty spotista tai alle 50cm päässä siitä, loput sitten molempiin suuntiin sivuille olevilta istuimilta. Käsittääkseni vaiheen pitäisi kyllä arpoutua oikein jo sen ekan mittauksen perusteella jolla säädetään tasot ja etäisyydet, lopuilla mittauksista hoidetaan sitten taajuuskorjaukset kohdalleen. Mutta ehkä nastamuumio osaa kertoa tästäkin paremmin?

    Eihän Revolution mikään PA-kaiutin ole, mutta sitä ei tässä ole haettukaan. Aktivoituna Revoihin tuleekin ylipäästö, ja se lienee ymmärtääkseni jossain 30hz nurkilla. Aktiivi-Revot kestääkin luukutusta lähes mielin määrin, joten uskoisin että tuo 40hz ylipäästö AV-vahvarilla riittää vallan mainiosti passiiviversioille. Mulle on jokatapauksessa tärkeintä äänenlaatu ja se että äänet kuuluu sieltä mistä pitää, enkä halua kuunnella koko taajuuskaistaa subbarista vain siksi että äänenpaine varmasti riittäisi silloin kerran vuodessa kun kännissä heitän hanat kaakkoon naapurien iloksi. Makuja on monia.
     
  8. Must@n@@mio

    Must@n@@mio New Member Blokattu

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    246
    Saadut tykkäykset:
    0
    No sehän tarkoittaa sitä, että kolme (3) mittausta on otettu mikki jossain jorpakossa. Algoritmi joutuu ottamaan nekin huomioon laskiessaan korjauksiaan. Kokeileppa viedä mikrofoni pihalle, esim postilaatikkoon. Mitenkähän automaatti mahtaa siihen suhtautua??

    Mitä paremman tuloksen haluat, sitä tarkemmin mikin pitää kuunnella siitä pisteestä, missä kuunteluasemissa nakottava pääkallosi on kuuntelun aikana.


    Joo. Äänenlaatupa hyvinkin. Oletko edes netonnut Revojesi koko äänenlaatua? Ovatko seinäsijoituksessa basso-osa -käännettynä? Paneelikaiuttimen tyyliin horosijoitettuna keskelle lattiaa ei tule sen kummempaa tulosta kuin tavallisella koppakajarillakaan. Vastekraaterit poksahtavat vain hieman eri paikkoihin.

    P.S. 80 dB:n tasolta alkaen lurpotukselleen nyykähtävä alapää ja valoraketin lailla ylös kimpoavat säröt ovat eräänlaista "äänenlaatua" nekin.
     
  9. MovieFreak

    MovieFreak Active Member

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
    Kiitos rakentavasta palautteesta. Toimintasuunnitelmani vastaisuuden varalle:

    1. Roudaan Gradientit kaatopaikalle ja käyn hakemassa hifikaupasta täysin säröttömät Genelecit tilalle.
    2. Mittaan kaikki 8 mittauskertaa sweetspotista millin tarkkuudella.
    3. Hankin ruuvipenkin johon kiinnitän pääni jatkossa kuuntelu- / leffasessioden ajaksi.

    Eiköhän tämä OT ole tässä.
     
  10. Must@n@@mio

    Must@n@@mio New Member Blokattu

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    246
    Saadut tykkäykset:
    0
    1. Hyvä suunnitelma. Gradientin salainen ase olisi tosin osaavissa käsissä ja hyvällä tuurilla akustinen pienisäröisyys kuuntelupaikalla. Mutta sitä ei saa valitettavasti netottua ulos, jos ei ymmärrä Revolutionin akustisia erikoisominaisuuksia. 15 vuoden alan seuraamiskokemuksellani juuri kukaan Revolutionilla kuunteleva hihikustaa ei ole niitä näyttänyt ymmärtävän. Revot horottavat paneelisijoituksessa jokaisessa kuvassa ja kertomuksessa mitä julkisuuteen on saatettu. Gradientin harvinaiset erikoisominaisuudet; täysin kardioidi yläpää ja käänneltävä dipolialapää, menevät Revo-asentajilla järjestään kankkulan kaivoon.

    2. Ai niinkuin "en syö karkkia ennää ikinä, saatana"? :D Alkajaisiksi riittää, kun tuo ne jorpakon sivumittauspaikat siihen 50 cm:n sisäpuolelle.

    3. Ruuvipenkki on hyvä opetusväline levottomien laukka-subjektivistien koulutukseen, mutta ei siihen nyt muuten tarvitse telakoitua kuuntelun aikana. Sähköinen korjaaminen äänen säätämismenetelmänä on nyt vain ihan audiofysikaalisista syistä melko paikkariippuvainen menetelmä parantaa ääntä. Sen käytännössä suorittavalle remontti-jormalle l. vahvistimen korjausautomaatille kannattaa järjestää marttyyriksi heittäytymisen sijasta vain kunnolliset ja realistiset olosuhteet tehdä työnsä OIKEIN. Eli ei nyt ulkoiluta sitä mikkiä missään jorpakossa asti. Jos ulkoiluttaa, ymmärtää kompromissin mikä siitä penaltiksi mahdollisesti poksahtaa pääkuuntelupaikalle.

    Ihan asian syrjässä tässä ollaan kiinni koko ajan, ei syytä paniikkiin.
     
  11. MovieFreak

    MovieFreak Active Member

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
    Tila jossa kotiteatteri sijaitsee on pitkulainen, eli se reilu metri takaseinään Revojen sijoitus onnistuu helposti. Sivuseiniin on sen sijaan matkaa vain noin 20-30cm, joten takaseinää vasten sijoituksesta on täysin turha haaveilla. Suuntaava kardioidi-keskiääni toimii tuossa sijoituksessa takuuvarmasti paremmin kuin normaali kotelokaiutin. Kyseessä on normaali olohuone, joten ei ole mahdollista asentaa massiivisia akustointeja mm. ensiheijastusten kohtiin sivuseinille. Verho ja akulevy kyllä syö diskantin heijastukset, mutta keskarille se ei enää kunnolla purekaan. En myöskään usko että sivuseinän läheisyydestä on dipolibassolle ainakaan haittaa toisin kuin on kotelobasson kanssa. Toki mielessä on joskus käynyt että Evidencet olisi jopa sopivammat tähän tilaan kun huonekorjauskin on käytettävissä, mutta eiköhän näilläkin särögeneraattoreilla pärjää nyt jonkin aikaa.
     
  12. MovieFreak

    MovieFreak Active Member

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
    Voi olla tyhmä kysymys, mutta miten tän vahvarin saa muistamaan subbarin tason? Taso palautuu aina siihen mihin automatiikka sen sääti (+1db), mutta sattuneesta syystä (*) haluan vääntää tasoa n. 6db pienemmälle.


    (*) Subbarin päätteessä ei ole herkkyyssäätöä, ja käytin väliaikaista esivahvaria mittausvaiheessa vaimentimena jotta sain subbarin tason 75db kuten kuuluu. Normaalikäytössä tuo esivahvistin ei ole kytkettynä Onkyon ja subbaripäätteen välillä.
     
  13. Kojashi

    Kojashi Member

    Liittynyt:
    14.09.2009
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse ainakin olen hoitanut tuon vahvarin EQ:lla.
     
  14. MovieFreak

    MovieFreak Active Member

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
    Mites subbarin tasoa voi säätää EQ:lla? EQ ei myöskään toimi kun Audyssey on päällä. Vai tarkoitatko että vaimennat subbarin tasoa EQ:lla ennen mittausta?
     
  15. MovieFreak

    MovieFreak Active Member

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
    Ja tasot jää muistiin kun säädöt tekee setup -valikon kautta. Q setupin kautta tehdyt muutokset unohtuu vahvarin sammutuksen jälkeen.
     
  16. Kojashi

    Kojashi Member

    Liittynyt:
    14.09.2009
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuo manual EQ sallii säätää tasoa 25Hz, 40Hz, 63Hz, 100Hz, 160Hz.... +-6dB.
    Ja tässähän todella ei käytetä Audysseitä silloin tietenkään!

    Vaan koitimpa kuitenkin nyt mielenkiinnosta sitäkin.
    Kyllä noita kanavakohtaisia tasoja ainakin itse pystyn säätämään Audyssey päällä ja pysyvät muistissa.
    Ymmärräköhn nyt aivan oikein?




    Mielenkiinnosta, minkälainen pääte mahtaa olla, ettei ole lainkaan tasonsäätöä vaffarissa?
     
  17. MovieFreak

    MovieFreak Active Member

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
    Joo siis Q setup -valikon kautta jos muutan subbarin tasoa, muutos nollautuu vahvarin käynnistyksen jälkeen. Setup -valikon kautta kun mennään sinne kanavatasojen säätöön jossa soi se testisignaali, siellä tehdyt muutokset jää muistiin. Ongelmana oli siis nimenomaan se etten tajunnut että tuon Q setupin kautta tehty muutos ei jäänyt voimaan.

    NAD 216 THX on subbaripääte, eikä siinä ole input -levelin säätöä. Kts. http://en.audiofanzine.com/hifi-amplifier/nad/216-THX/medias/pictures/a.play,m.301877.html
     
  18. Kojashi

    Kojashi Member

    Liittynyt:
    14.09.2009
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aivampa.
    No pääasia että selvisi.

    Aloimpa itsekin leikkimään taas Bi-Amp asetuksen kanssa, nimenomaan tuon vaffarin jakosuodinominaisuuden kanssa.
    On kyllä aivan loistava ominaisuus.
    Tuntui Magnatit heräävän aivan uudella tavalla. :)

    Tosin en ymmärrä mikseivät jakotaajuuden säätöä ole tehty täysin manuaaliseksi, tai vaikkapa 100hz välein...
    Toki löytyy tuo Overlap asetus, jolla rajataajuus (liekkö oikea suomennos) on 1/3 octaavin päässä jakotaajuudesta oli omassa tapauksessa:
    Crossover 2500 --> Alipäästösuodin = ~3333Hz, ylipäästösuodin ~1667Hz
    Kaiuttimen jakosuoto on -24dB 2800Hz, eli aivan optimaalinen tilanne ei ole, joskin toki parempi kuin että kaiuttimen passiivinen jakosuodin hoitaisi koko homman. :king:
     
  19. MovieFreak

    MovieFreak Active Member

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
    Joo toi suodin on ihan mukava lisä. Itseasiassa on tässä ollut mielessä Revojen "puoliaktivointi" vahvarin suotimilla. Toki tuossa nousisi jakotaajuus sen 50hz (200 -> 250), mutta pitää jossain välissä ainakin testata asiaa. Tarkoituksena siis olisi ohittaa basso-osan suodin kokonaan ja käyttää pelkästään Onkyon suodinta. Muutoinkin suodin mahdollistaa esim. kolmen pienen 2-tiekaiuttimien käytön edessä, ja esim. diy-lisäbassojalustat näiden tueksi pääkanaville.
     
  20. Tepsutin

    Tepsutin New Member

    Liittynyt:
    13.12.2013
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    en huomannut että kukaan on vielä vastannut kysymykseen, onko onkyot kovia kuumenemaan ja hajoileen sen takia? itseä kiinnostaisi tietää, koska uutta vahvistinta edelleen hakusessa. (nykyäänkin on onkyo TX-NR414) mutta en kyllä mielellään osta uutta onkyo vahvaria jos semmoinen vika niissä on.

    -Tero