Ostin käytettynä tällaisen jo vähän vanhemman, mutta omaan käyttööni juuri sopivan vahvistimen. Muuten aivan erinomainen, mutta kuuluuko phono-etuasteen kuulostaa niin lattealta kuin se minulla kuulostaa? Alapää ja yläpää tuntuvat puuttuvan kokonaan. Tavalliseen audio inputiin kytketyllä Cambridge Audion RIAA-etusella ääni on paljon kirkkaampi. Rasia on MM, joten siitä ei pitäisi olla kiinni.
Herää kysymys siitä että onko siellä sitä RIAA korjainta oikeasti ollenkaan? Esimerkiksi Yamahan Aventage malleissa vain EU malleissa on RIAA piiri olemassa ja USA ja Japani taas ei kun sivistysvaltioissa ei lättyä pyöritellä. Itse RIAA on kyllä rapakon takaa peräisin. En pitäisi ihmeenä sitä että RIAA korjainosa pitää aktivoida jonkun Master valikon takaa.. http://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-nr709-43479.html https://en.wikipedia.org/wiki/Recording_Industry_Association_of_America
Jos RIAA-korjaus olisi tekemättä, bassot puuttuisivat kokonaan ja diskantit soisivat 20db liian kovaa. Yläpää ei "puuttuisi", vaan sitä olisi holtittomasti liikaa. Ja siihen päälle se, että levysoittimen annon vahvistamaton teho on joitakin millivoltteja eli murto-osan siitä, mitä linjatasoinen signaali on. Tahtoo sanoa, että jos siitä levysoittimesta kuuluu ääni edes noin suunnilleen samassa volumeputikan asennossa, kuin vaikka cd-soittimesta tai puhelimesta (eli et joudu avaamaan hanaa +40db), siellä on jonkinlainen esivahvistus on. Toinen asia sitten, että AV-vahvistimien integroidut RIAA:t/phonotulot on juuri niin budjettitehokkaita ratkaisuja, kuin mahdollista..
Entäpäs jos lopettaisit onnettoman mutuilun ja lakkaisit elämästä menneisyydessä? Vinyylimyynti on jo tänäpäivänä arvoltaan suurempi kuin Pandora, Youtube ja Spotifyn ilmaispuoli yhteensä. Niin ikään myynnin kasvu näyttää edelleen lupaavalta, eikä ole taittumassa välittömässä lähitulevaisuudessa.
Jeps, jätetään sivistysvaltiokeskustelut tässä threadissa pois. Kyllä tuossa ihan phonoetuaste on, se selviää manuaalistakin. Valikoista ei taas löydy mitään säätömahdollisuuksia phonolle. Taitaa tosiaan olla niin, että tuo etunen vain on todella huono.
Kuinkas monella vinyylillä sitä on kokeiltu? En väitä, etteivätkö AV-vahvistimien phono-etuasteet voisi olla surkeita, mutta prässeissä on suuriakin eroja, jotkut ovat soundeiltaan surkeaa luokkaa. Ja jos on tottunut nykypäivän basso- ja diskanttikorostettuihin tappiin kompressoituihin ja maksimoituihin cd-soundeihin, niin tokihan vanha vinska voi tuntua lattealta soitti sitä millä laitteistolla tahansa.
^ Kapasitanssit yms. ei levarin rasian ja vaffin RIAA:n kesken kohtaa, välipiuha voi myös yllättäen vaikuttaa... T: Vesku
Cambridge Audion RIAA-korjainta on tosiaan verrokkina käytetty ihan saman vahvistimen kanssa toiseen inputiin työntämällä ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Kaiuttimet ovat täysin samat kuin aiemmalla kokoonpanolla (ainoa ero on Cambridge Audio Azur 640A V2 -> Onkyo TX-NR709) ja välipiuhaakaan en ole vaihtanut, vaikka edes se ei voi vaikuttaa todellakaan näin paljoa äänensävyyn. En tosiaan keski muuta, kuin sisäänrakennetun korjaimen heikon laadun. Yritin katsoa manuaalista, josko minulla olisi jäänyt joku todella omituinen EQ tuonne phono-kanavalle, mutta en mitään tulokohtaista EQ:a löytänyt. Itse systeemin olen Audissey:lla virittänyt ja muut äänilähteet soivat todella mallikkaasti.
Tuo CA pitäisi olla hintaisekseen ihan kelpo peli ja itsekin olen erään tutun frendin setissä todennut Pro-Jectin reilun huntin RIAA/esivahvistimen pesevän keskihintaisen Yamahan integroidun täysin. Pitää muistaa, että ne levarin antamat jännitteet on millivoltteja linjatulon volttien sijaan ja lisäksi se tuleva signaali on equtettava standardin mukaan ja oikein. Tuossa on pari paikkaa, mitkä voi ryssiä vahvistuksessa, etenkin se equtus (RIAA-korjaus). Voihan se olla, että Onkyo ei nosta alapäätä tarpeeksi ja vaimentaa yläpäätä liikaa. Tai sitten se on vaan huono. Tuli taannoin todettua NADin satasen purkki ongenpainoksi...