Onkohan kellään näitä atmos/3d Auro-käytössä?

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana aarno2815, 02.11.2022.

  1. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Ostin Atmos/Auro3d kaiuttimet JBL Control Onet. Banaanit kannattaa ostaa UralTonen kivijalkakaupasta, Nakamichit ovat parhaat, hintakin vain 2.2€/kpl.
    Ei tarvitse tinata ja piuha tulee kahdella ruuvilla kiinni. Ainoa järkevä liitin.
    JBLlät ovat 99€/pari halvimmillaan, kiinnitystelineet (hyvät) seinään ovat mukana.Tämä tiedoksi minille jotka haeskelevat kunnon bannaniliittimiä. Niitä ei saa mistään Biltemasta eikä vastaavista liikkeistä. Saksasta olen niitä tilannut aiemmin, mutta nyt tuli vähän kiire.
     
  2. Moderaattori

    Moderaattori Ylläpito Ylläpidon jäsen Ylläpito

    Liittynyt:
    27.08.2019
    Viestejä:
    688
    Saadut tykkäykset:
    262
    Kyllä niitä saa vaikka mistä.
    Banaaniliitin pari, Motonet tai banaanipistokkeet 2kpl, Biltema ja mm. AudioKaupasta löytyy aikamoinen valikoima erilaisista hintaluokista. Yllättäen Clas Ohlsonilta ei löytynyt lainkaan, mutta Gigantista löytyy. Mene ja kuvioi ¯\_(ツ)_/¯
    PS. Huomasin kyllä tuon "kunnon" sanan, joka ei tarkoita juuri mitään, ns. makuasia.

    EDIT: taisin itse aikoinani tilata Hifitalosta BAST80 -banaaniliittimiä, eivät vaatineen kolvausta nekään, mutta johdon kiinnitys jätti toivomisen varaa (en muista enää tarkemmin miksi, muistan vain olleen sen verran nysväystä että aluksi jätin osan laittamatta).
     
    Viimeksi muokattu: 11.11.2022
  3. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Juu. Niitä huonoja saa vaikka mistä. Enkä ole suinkaan yksin mielipiteineni. Olemme erään harrastajan kanssa todenneet nuo Nakamichin banaanit parhaimmiksi.Bilteman banaanit ovat umpisurkeita, minulla on niistä pmat kokemukseni. Tuo ruuviliitos löystyy, mitä sellaisilla tekee, johtokin tulee sivusta liittimeen!!! Tätä samaa mallia on myytävänä muuallakin, ovat kyllä nättejä, mutta kukaan ei osta sellaisia kahta kertaa...
    Hifitalo sijaitsee tietääkseni pitkällä pääkaupunkiseudun ulkopuolella, kannattaa huomioida.
    Pysyn edelleen kannassani, nuo Nakamichit ovat parhaita hinta/laatusuhteeltaan.
     
    Moderaattori tykkää tästä.
  4. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    Mihin oikeasti tarvitsee banaaniliittimiä? Itse olen kerran ostanut niitä läjän Biltemasta, kun 5-kanavaisen Rotelin päätteessä naparuuvit olivat niin surkeat, ettei niihin saanut paljasta 4mm2 johtoa kiinni kovinkaan helposti.
     
  5. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Tiedätkö miten mukava esim. tuonne on lyödä kuorittua kuparia, kun kaiuttimet vielä ahtaassa paikassa ja painaa vitusti ? No eikai ne välttämättömät ole, mutta itselläni ainakin helpottaa isosti asennuksissa.

    [​IMG]
     
    =Rike= tykkää tästä.
  6. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    Helpottaa asennusta, mutta eivät yleensä ole välttämättömiä. Asennuksia ei kuitenkaan tarvitse tehdä joka päivä, joten vältän banaalien käyttöä viimeiseen asti. Paljas johto ruuvattuna tiukasti napaaruuviin antaa hyvän kontaktin ja pysyy kiinni eikä irtoa ihan helposti, jos liikuttelee kaiuttimia, johtoja tai vahvistinta.
     
  7. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Jep. Vältä sinä, minä suosin.
     
  8. TimoJ

    TimoJ Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2001
    Viestejä:
    1 266
    Saadut tykkäykset:
    15
    Varmaankin tiedostat, että noilla ei ole mitään tekemistä sen oikean takavuosien Nakamichin kanssa? Kiinalaiset noita tekee ja laittaa sopivan valmistajan tekstin kylkeen. Eipä silti, noita minäkin olen ostanut. "Vaativammassa" käytössä olen laittanut BFA-tyylisiä banaanien sijaan. Alle euro/kpl AliExpress/eBay.
     
  9. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Joo, tiedän kyllä sen. Parempia ei vaan minun eikä kovan harrastajakaverin haaviin ole sattunut!;)
    e: hyvä että liittimistä keskustellaan, että harrastajat saisivat vinkkejä noihin!
     
    Viimeksi muokattu: 11.11.2022
  10. Moderaattori

    Moderaattori Ylläpito Ylläpidon jäsen Ylläpito

    Liittynyt:
    27.08.2019
    Viestejä:
    688
    Saadut tykkäykset:
    262
    Muut jo vastasivatkin; Minulla myös ne helpottaa asennusta (vaihdot/siirrot etenkin) ja pitää johdot paremmassa kunnossa pidempään (piuhojen päitä saa alkaa nipsimään muutaman asennuksen jälkeen), mutta myös siistimään ulkonäköä.
    Mulla on kaiutin jonka ohi kävellessä tausta osuu aina silmään ja liittimet näyttää siinä mielestäni mukavammalta kuin pelkkä johto.
     
  11. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 482
    Saadut tykkäykset:
    1 220
    Nostalgiaa, kun itsellä oli piikeillä 5.1 setti paksuilla kuparisilla pitkin lattiaa ympäri kämppää.
    Ei enää. Tulin vanhaksi ja ei parempi puolisko ole koskaan kiittänyt niin paljon, kun pistin vähän hilloa siihen, että upotin kaiken seinään. Eikä tuo minuakaan haittaa. Enää en ole kultakorva tai yksiöön hiilikellarin tehnyt. Silti löytyy 5.1.2 Atmos. Yhtään johtoa ei ole lattialla, eikä TV-tasoa. Siinä säästää oikeasti törkeän määrän neliötä ja ei ole jotain johtoviidakkoa, mistä on mahdotonta siivota.
    Olohuoneteatteri on itselle ihan helmi ratkaisu.
     
    aarno2815 tykkää tästä.
  12. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
  13. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Voisitko laittaa tänne pari kuvaa olohuoneteatteristasi?
     
  14. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Minulla on 5.2.4 Atmos/Auro3d setti aivan loppusuoralla. Vähän tinaamista Isänpäivän jälkeen ja sitten kaikki säädetään.
    Edessä Wilson Benesch Square Twot, keskellä Wilson Benesch Arc, surroundeina Dynaudio Excite 22t ja etuylä-/takayläkaiuttimina JBL Control 1Prot=yht. 11kpl kaiuttimia.

    Täytyy sanoa, että vaimo ei yhtään tykkää!
    Kysyi että miksi en laittanut vuosia sitten kerralla?
    Vastasin että aika ei ollut kypsä, laitteet ovat kehittyneet vuosien mittaan paremmiksi.
    Naimisiin mennessä minulla oli vain stereovahvistin ja levysoitin. Kuitenkin jo 4 kaiutinta silloin.

    Tykin(käytettu jenkkien Telex) ostin vasta n.30 vuotta sitten, sairaslomalla kun nilkka oli tapaturman vuoksi aivan sökönä. Kaverien piti tehdä hommat ja minä pomotin kun tykkiä asennettiin!
    Vakuutusrahoilla ostin silloisen uuden ja parhaan kotiteatterivahvarin Yamaha DSP AX1n.
    Monta kertaa olen luvannut vaimolle, että en enää osta mitään kamoja, mutta aina olen ostanut...
    Eilen taas lupasin samaa!!
     
    Viimeksi muokattu: 12.11.2022
  15. Snäckby

    Snäckby Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 601
    Saadut tykkäykset:
    126
    Nyt sitten sammuta L+R päätteet Denonista kun JBL on 4 ohm ettei vaan kuumene Denon liikaa ja etulevy sula. Onpahan hyvä syy sitten ostaa 4800 malli jossa on jo metallinen etulevy.
     
    aarno2815 tykkää tästä.
  16. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Minulla onkin Naimin vahvari ajamassa etukaiuttimia, no hätä.
    Jos olisi nyt saanut tuota niin olisin vakavasti harkinnut tuota isoveljeä, sehän tehdään Japanissa, tehoa enemmän ja metallinen etulevykin. Harmi, no säästyi 950€.
    Olin jo laittanut 3800 päälle erillisen dacin ja verkkosoittimen, mutta otin ne kiireesti sivummalle. Denon lämpenee kyllä aika paljon, kannattaa antaa sille kaikki lämmönpoistomahdollisuudet!
     
    Viimeksi muokattu: 12.11.2022