Onko Quentin Tarantino mielestäsi taiteellinen nero vei pelkkä kupla?

Keskustelu osiossa 'Elokuvantekijät' , aloittajana CleverIndeed, 30.05.2012.

  1. Filmaaja

    Filmaaja Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.11.2012
    Viestejä:
    49
    Saadut tykkäykset:
    0
    Edelleen kovin narsistista maailmantulkintaa!

    Edelleen oletat olemattomia, juurihan kirjoitin mm. montaasi-opeista, niissä on kysymys otosten leikkaamisesta ja et voi leikata mitään, ellet ole ensin kuvannut jotain.
     
  2. CleverIndeed

    CleverIndeed Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Saatanhan olla narsisti mutta en taatusti mielipiteideni takia.

    Hyvä leikkaaminen on siis tuttua, seuraavaksi varmaan ymmärrät että ne hienot kuvaustekniikkasi voidaan silputa palasiksi joten miksi painotit niitä? Siksikö että Tarantino ei leikkaa?

    Kyllähän Tarantinon leffoissa ne hienosti kuvatut kohtaukset on ihan hyvin leikattu, enkä sitä ole kritisoinutkaan. Ongelma on sitten taas siinä kokonaisuudessa. Juurikin kun painotetaan kohtauksia ja niiden kuvausteknistä ilmaisua, jää ilmeisesti vähemmälle näiden episodien linkittämisen ja yhtenäisyyden mietintä. Parissa viimeisessä leffassa tasapainottelu on ilmeisen epäonnistunut, IB oli tästä syystä paikoitellen varsin raskastakin katseltavaa. Tuo pahimmillaan mieleen jotkin mäkelät. Yksi merkittävä syy tuohon on leffojen liialliset pituudet, aika narsistista ohjaamista.

    Tarantino ei ole huonoimmasta päästä kirjoittajia, mutta tuntuu että hän vaan rakastuu liikaa ideoihinsa eikä osaa karsia sieltä tarpeeksi pois, eli se punainen lankaa hukkuu. Itse en sellaisille huonosti suunnitelluille elokuville juurikaan kolmea tähteä enempää anna, oli siellä sitten millasta hurlumhei-splatteria with mindblowing action sequences tarjolla.
     
    Viimeksi muokattu: 04.03.2013
  3. Filmaaja

    Filmaaja Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.11.2012
    Viestejä:
    49
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuvaaminen ja leikkaaminen ovat toisiaan täydentäviä toimintoja. Kameratyö määrittelee jo tekovaiheessa, kuinka kohtaus koreografiodaan, se on kuvakielen "kieliopillinen" määrittäjä. Leikkauspöydällä elokuva viimeistellään ja mm. Tarantino on aina mukana tässäkin prosessissa.

    Sinä voit olla mitä mieltä tahansa Tarantinon ja muiden elokuvista, mutta se on vain sinun mielipiteesi, joku toinen voi olla vain aivan toista mieltä ja paremmin perustein.
     
  4. CleverIndeed

    CleverIndeed Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kiitos, nyt aletaan olla samoilla linjoilla.

    Niin, tätä sanotaan keskusteluksi.

    Useinhan näissä elokuva-asioissakin painotetaan hyvin eri asioita ja nähdään samatkin asiat hyvin erilaisesti, mikä tekee mielipiteet mielenkiintoisiksi.

    Mutta edelleen sillä, että pidät Tarantinon leffojen samankaltaisuuksia lukuisiin aiempiin elokuviin kuin mitättömänä sattumana kun et niitä ollenkaan kommentoi eli pidä merkittävänä, lasket Tarantinon leffojen arvoa nimittäin vain huonosti ohjatuissa on päästetty niin paljon ei-haluttua tavaraa läpi. Minä taasen en usko sattumiin, vaan kyseessä on selvästi tarkoituksella tehtyjä ja markkinoituja pastisseja. Ok, niinkin voi tehdä mutta huvittaa samalla lukea joistain omaperäisistä mestariteoksista... Hitto, Reservoir Dogsia pidin sentään jotenkin erilaisena mutta se olikin kopioitua kamaa. Teoriani on ettei Tarantino uskalla tehdä omaa elokuvaa alusta loppuun. Varsin loogista, hänhän on oppinut katselemalla ja nimenomaan ihailemalla muiden leffoja. No tämä alkaa mennä kuolleen koiran potkimiseksi.
     
  5. Gravehill

    Gravehill Käyttäjä

    Liittynyt:
    10.04.2004
    Viestejä:
    155
    Saadut tykkäykset:
    13


    Kenen leffoja ne on jos ei Tarantinon?

    Jokainen ohjaaja on ottanut oppia/mallia jostain. Useiden ohjaajien haastatteluja (esim. DVD:n bonukset) katsoneena, niin kyllä ne Ridley Scottista Spielbergiin ym. aina esikuvikseen heittää pitkän listan eri ohjaajia ja heidän elokuviaan.

    Nykyään on vaikea olla omaperäinen, mutta Tarantino on nerokkaasti luonut oman tyylinsä yhdistelemällä muita genrejä ja peittelemättömästi ne tuonut aina elokuvissaan esiin. Läpi historian uusia tyylikeinoja on luotu ottamalla vaikutteita aikaisemmista teoksista ja yhdistämällä siihen jotain uutta.

    Varsinkin näin CGI-rymistelyiden aikana, on ollut mukava katsoa Tarantinon orgaanisempia pätkiä, missä on ollut vahvat henkilöhahmot ja hyvää dialogia.
     
    Viimeksi muokattu: 04.03.2013
  6. CleverIndeed

    CleverIndeed Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Muut ottavat vaikutteita, Tarantino kopioi/matkii. Siinä se ero. Myöskin tuo genrejen yhdistely tuottaa keinotekoista jälkeä, ikävä kyllä koska onhan se ihan piristävää.
     
  7. Filmaaja

    Filmaaja Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.11.2012
    Viestejä:
    49
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tarantinon elokuvissa ei ole mitään sattumalta, sillä kuten jo todettua, Quentin on populaarikulttuurin huippuasiantuntija. Minua taasen huvittaa lukea näitä samoja väitteitä pastisseista, kopionneista, imitaatioita, varkauksista, palapeleistä, yhteen liimaamisista ym. onnettoman käsityksen elokuvan teosta omaksuneiden kirjoituksia. En tiedä kenen kuollutta koiraa potkiskelet, mutta Tarantino elää ja jatkaa poikkeuksellista elokuvantekijän uraansa vielä jonkin aikaa, kunnes alkaa julkaista omia elokuva-aiheisia kirjojaan, joista epäilemättä tulee myös bestsellereitä.
     
  8. SpiderJerusalem

    SpiderJerusalem Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.01.2008
    Viestejä:
    1 017
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nerokasta logiikkaa!

    Eiku, hups, sori, kirjoitin paskanjauhannan väärin.
     
  9. temeksi

    temeksi Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    07.05.2003
    Viestejä:
    1 754
    Saadut tykkäykset:
    0
    Umm, Leonen Fistful Of Dollars on lähes identtinen remake Kurosawan Yojimbosta, ja silti se on yksi parhaista lännenelokuvista. Leonen Huuliharppukostaja on yksi parhaista elokuvista elokuvan historiassa, ja siinä otetaan vaikutteita todella monesta aikaisemmasta elokuvasta, melkein jokainen kohtaus on saanut vaikutteita jostain. Tarantinon tapa tehdä elokuvia on hyvin Leonen Huuliharppukostajan tapainen, se ei ole kopiointia, se on vaikutteiden tulkintaa. He tuovat jotain uutta moneen ideaan, jolloin elokuva tuntuu uudelta, ei kopioidulta. Ja kaiken lisäksi Tarantino kirjoittaa elokuvat itse, kun monet ohjaajat taas kopioivat elokuvansa jonkun toisen käsikirjoituksesta, vai eikö tämä ole kopiointia lainkaan?
     
    Viimeksi muokattu: 04.03.2013
  10. CleverIndeed

    CleverIndeed Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Väitteitä?! :confused: Faktoja. Kaikki tietää, ja sinäkin olet hänen leffansa varmasti nähnyt, että ne on juuri tuollaisia. Kopioituja, imitoituja, pastisseja. Jumankauta, mieti nyt niitä nimiäkin! Eivät ole sattumaa.

    Ja sorrut jatkuvasti tuohon samaan ajatteluvirheeseen. Minä olen puhunut Tarantinon elokuvista tilkkutäkkeinä, sitä ne ovat huolimatta ihan siitä miten hän on ne kasaan laittanut. Jos sä huomaat tilkkutäkin niin tarviiko sun ensin perehtyä miten se on tehty jotta voit todeta kyseessä olevan tilkkutäkin?! :rolleyes: Mutta minä ymmärrän sinua.

    Tässä tiivistyy hyvin.

    Tottakai niistä tulee, hän on myynyt itsensä vuosikymmeniä coolina suosikkisankarina joka tekee taiteellista huippuviihdettä ja ihmiset pitävät häntä valmiiksi jonain nerona tarinankertojana. Hauska veikko ei siinä, ihmiset vaan ovat itse niin pirun sivistymättömiä ja suorastaan mielikuvituksettomia.
     
  11. CleverIndeed

    CleverIndeed Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Remake! Voi elämä... No miksei se Tarantino tee kanssa remakeja?! Miksei. Haluaa tavaran omiin nimiinsä.

    Niin. Kyseessä on näitä elämää suurempia elokuvia. Tarantinolta haluaisin nähdä vastaavan ja olisin ensimmäisten joukossa hehkuttamassa! Minäkin muuten otin vaikutteita tänä aamuna linnusta, heräsi ennen minua.

    Varas mikä varas minun kirjoissani, tekee sen vaan tarpeeksi tyylikkäästi jolloin ihmiset hämääntyvät. Melko irvokas vertaus sinänsä jo tuo klassikko. Tarantino pöllii suoraan musiikkiakin ja se on fine. :hitme:

    Tottakai tarantinot tuntuvat uusilta, koska ne ovat sarjakuvamaisen moderneja. Ihan hienoja ilmeitä niissä on. Mutta tarvitaan muutakin että sokaistuisin siltä muulta. Halpa, kioskikirjallinen fiilis tulee liian usein. Jotenkin sellainen välinpitämätön. Se johtuu siitä kikkailuntarpeesta, eli kun mennään ideoiden perässä ja unohdetaan liiaksi se elokuva. Tätäkin olen toistellut lukuisia kertoja, miksei mene kaaliin? :)

    Oma kirjoittaminen on tietysti kunnioitettavaa per se, toisaalta vaatimustaso myös nousee koska tuo kertoo kunnianhimosta eikä siihen sovi liika imitointi tai kehnot ratkaisut loppuvaiheissa yms. Toisen kirjoittajan kässärin käyttäminen ei tietenkään ole kopiointia, taas sekoittuu asia toiseen. Myönnätkö että sinullakin menee jossain raja mikä on kopiointia? Jos minä tuon elokuviin Kummisetä 4:n joka muistuttaa perusideoiltaan aiemmista Kummisedistä mutta olen lisännyt sinne tänne ylimääräisiä hevosenpäitä ja ylimielisen hahmon nimeltä Montana esittelemään modernoitua asevarastoaan, olenko kopioinut mitä?
     
  12. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 543
    Saadut tykkäykset:
    478
    Once Upon A Time In The West oli tarkoituksella romantisoitu versio siitä, mikä kuvitelma ihmisillä oli/on "villistä lännestä". Tämä kuvitelma taas perustuu nimenomaan westerneihin. "Vaikutteiden ottaminen" oli siten olennainen elementti koko tarinaa; satuversio villistä lännestä, joka perustuu muihin satuihin.
     
  13. Filmaaja

    Filmaaja Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.11.2012
    Viestejä:
    49
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä, väitteitä ja vieläpä harhaisia sellaisia.

    Ajatteluvirhe löytyy sinun päästäsi. Sinä voit puhua "tilkkutäkeistä" (ilmeisesti epälineaarisesti kerrotut tarinat ovat liian vaikeita ymmärtää), mutta sillä ei edelleenkään ole mitään tekemistä faktojen kanssa. Tarantino on tarinoiden kehittäjänä ja niiden dramaturgisen toimivuuden saralla aivan ässä ja syykin on selvä, hän paneutuu henkilöhahmoihinsa erittäin huolella ja kirjoittaa käytännössä niiden koko elämänkerran, vaikka filmille päätyykin vain tietty osa tuosta "elämästä".
     
  14. CleverIndeed

    CleverIndeed Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    No tässä sinulle lisää harhoja:

    Tarantino stole his style from Ringo Lam


    Mielestäni hyvä tiivistys uran käänteistä, syistä niihin ja syistä kritiikkiin: Kermode Uncut: The Tarantino Situation

    Saman hepun arviota IB:sta:

    Mark Kermode Reviews Inglourious Basterds: Volume I

    Mark Kermode Reviews Inglourious Basterds: Volume II


    Quentin Tarantino: The Cinematic Con Artist and Intellectual Impostor

    Kaveri pitää katsojia ihan hölmöinä ja katsojat kiittää! Heh.


    No hyi helvetti. Kubrickia! :sick: Antaa olla omalta osaltani.


    En puhunut epälineaarisuudesta vaan tilkkutäkistä, jossa on sitä sun tätä ideaa sotkettuna kokonaisuutena jota on hankala ottaa vakavasti. Episodimaisuus.

    Tarantino on kuin Harlin joka osaa kirjoittaa dialogia ja hahmoja. Tarinat ovat dramaturgisesti melko heppoisia etenkin loppujen takia missä vedetään homma yleensä kölin alta ja tätä kutsut toimivuudeksi? Mikäs siinä. Ja edelleen, katsojalle SE ON AIVAN SAMA mitä siellä elokuvan ULKOPUOLELLA tapahtuu! :D
     
  15. Filmaaja

    Filmaaja Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.11.2012
    Viestejä:
    49
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ai sinulla on oma oppi-isä siellä youtubessa! Säälittävä tapaus tuo Kermode, ilmeisesti Tarantino on osoittautunut hyväksi keppihevoseksi hankkia itselleen pienimuotoista julkisuutta!

    Muu onkin sitten vanhaa toistoa ja tätä palapeli-kritiikkiä, jossa pienikin samankaltaisuus tulkitaan ilman muuta kopioinniksi Tarantinon kohdalla. Sama voitaisiin toistaa minkä tahansa elokuvan kohdalla, jos joku vain näkisi samanlaista vaivaa, mutta vain Tarantino herättää intohimoja, mikä on oireellista tietenkin ja teinihenkistä kapinointia hallitsevaa auktoriteettia kohtaan, määrittäähän joidenkin elokuvamakuja enemmänkin se kuinka "hypetetty" joku elokuvantekijä on persoonana ja jos jotakuta hypetetään liikaa, ei tämän tekemiä elokuvia pidä vastareaktiona arvostaa. Tämä koskee tietysti vain niitä, joilta puuttaa oma käsitys ja kyky arvioida elokuvia sellaisina kuin itsessään ovat.

    Harlin ei osaa kirjoittaa, eikä luoda kiinnostavia hahmoja. Tarantinon hahmot toimivat omien luonteidensa mukaisesti, eivät katsojan!
     
  16. CleverIndeed

    CleverIndeed Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Opettelisit ajattelemaan jotenkin muutenkin kuin kategorisesti. No etpä ole ainoa ja taidat olla nuorikin.
     
  17. SpiderJerusalem

    SpiderJerusalem Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.01.2008
    Viestejä:
    1 017
    Saadut tykkäykset:
    0
    Leone ei koskaan kreditoinut Kurosawaa ja jopa pillastui kun Eastwood ja amerikkalaiset tekijät mainitsivat hänelle, että hänen leffansa on täysin varastettu Kurosawan klassikosta. Se siitä.

    Mutta entäs DePalma? Varas koko jätkä.

    Katso nyt mitä kaikkea hän esim. pölli Hitchcockilta: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=gVDj-Kh2XCg#t=343s

    http://www.badmovies.org/forum/index.php?topic=46236.0;wap2

    http://faculty.cua.edu/johnsong/hitchcock/pages/obsession/vert-obsession.html

    Kaveri pitää katsojia ihan hölmöinä ja yleisö kiittää!

    Ongelmaksi muodostuu vasta se, että De Palma on has been, joka ei kiinnosta enää pahemmin ketään. Tarantino on sen sijaan helpompi kohde. Yksi tunnetuimpia moderneja ohjaajia, jonka elokuvat ovat olleet kriitikoiden ja yleisöjen mielestä upeita vuodesta toiseen ja joka on jo saavuttanut lyhyessä urassaan enemmän kuin De Palma koskaan itse onnistui.

    Ehkä tässä piilee Cleverin suuri viha Tarantinoa kohtaan. Tuntuu loogiselta.
     
  18. Filmaaja

    Filmaaja Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.11.2012
    Viestejä:
    49
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei De Palmaa pidä lyömäaseena CI:ta vastaan käyttää, koska on jo kirjoituksillaan osoittanut, ettei ymmärrä De Palman työskentelymetodeista sen enempää, kuin Tarantinon.

    Tuo Dressed To Kill vs. Psycho. De Palma on avoimesti kertonut käyttäneensä Psychon rakennetta niin Sistersin kuin DTK:n mallina, eikä siinäkään ole mitään kritisoitavaa. Samoin Hitchcockin käyttämät kuvausopit ovat olleet lähtökohtana myös De Palman omalle intohimolle kehittää kuvausteknisiä ratkaisuja elokuvan tarinankerronnassa.
     
  19. SpiderJerusalem

    SpiderJerusalem Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.01.2008
    Viestejä:
    1 017
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässähän oli juuri tarkoituksena osoittaa, että Clever on täysin kujalla ohjaamisesta ja näköjään elokuvista yleensä. Erityisesti liityen miehen kommenttiin siitä, että muut eivät muka pölli vaikutteita - ainoastaan Tarantino. De Palma on helppo kohde, sillä Clever on avoimesti täälläkin kuolannut miehen töiden perään ja kieltäytynyt edes noteeraamasta Palman selkeää Hitchcock lainailua. Leone on vaan yksi nimi lisää tähän pitkään listaan.
     
  20. CleverIndeed

    CleverIndeed Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tuohon ylempään olen jo vastannut useasti mutta kerran et ymmärrä.

    Dressed to Killin samankaltaisuuden Hitchcockin leffoihin olen itse täällä kanssa todennut. Mainio elokuva silti, ja hienosti DePalma modernoi oppeja 80-luvulle vastaavasti kuten esim. Hitchcockin oman tv-sarjan kohdallakin kävi.

    DePalmalla on Tarantinoa huomattavasti kypsempi tyyli elokuvaohjaajana, hän on artisti siinä missä Tarantino on imitoija.