onko blu ray tekniikka epäonnistunut?

Keskustelu osiossa 'Blu-ray & HD DVD - yleistä' , aloittajana jodorowsky, 10.12.2011.

1. 71 dB

71 dB Well-Known Member

Saadut tykkäykset:
    190
    Itselläni on ollut Blu-ray soitin ja HD-telkku (32") noin 11 kuukautta.

Kaikki Blu-ray levyt (n. 20 kpl katsottu) ovat toistaiseksi toimineet. Pari kertaa levyn latauksen aikana soitin on tiltannut mutta virtojen katkaisun ja "persistent memoryn" tyhjentämisen jälkeen levy on taas toiminut. Firmware on päivitetty kerran (muutama päivä sitten).

Blu-ray toi pienen parannuksen DVD:tä riivanneeseen aluekooditukseen. Alueita on vähemmän ja suuri osa julkaisuista on aluevapaita. Kumpa noista aluekoodeista olisi päästy kokonaan eroon niin ei olisi tarvinnut tuhlata 70 euroa ekstraa aluevapaaseen soittimeen. Kuluttajan etu ja oikeudet ovat toisarvoista kun suuryhtiöt lobbaavat etujaan.

Kuvanlaadun tekninen parantuminen verratuna DVD:hen on suuri ja minusta tarpeellinen. SD-kuva nyt vaan on historiallinen jäänne tv-historian ajalta jolloin parempaan ei pystytty. Elokuvat näyttävät elokuvilta Blu-ray:llä filmirakeineen. Ensimmäinen katsomani Blu-ray oli Saving Private Ryan ja kyllähän se oli kuvanlaadullisesti elämys. Kaiken lisäksi leffat pyöritä "PAL-alueellakin" oikealla nopeudella, tosin 4% speed up ei minua koskaan juuri häirinnyt.

Uusista ääniformaateista en voi sanoa mitään koska minulla ei ole niitä dekoodaavaa vahvistinta. Vahvistimessani ei ole edes HDMI-liitäntöjä joten en saa esim. DTS-ääniä kierrätettyä telkun kautta vahvistimelle muuta kuin stereona. DD 5.1 ääni kyllä kiertää mutta harmittavan harvalla Blu-ray levyllä on moinen ääniraita tarjolla. Ongelmaksi tulee siis helposti telkun kuvan viive suhteessa ääneen kun ääni joudutaan syöttämään suoraan vahvistimelle. Peli-tilassa telkkuni viive on 30 ms luokaa. Ratkaisuna olen käyttänyt sitä että kierrätän äänet telkun kautta oikein viivästettynä stereona ja kuuntelen leffat kuulokkeilla. Tällöin voin asettua todella lähelle televisiota jolloin 32" alkaa olemaan suhtellisen iso kuva. Etäisyys nenästä ruutuun on 50-60 cm. :p Tämä on ihan hyvä kompromissi ja samalla se mahdollistaa leffojen katsomisen naapureita häiritsemättä vaikka keskellä yötä. NAD T762 vahvistimen uusiminen vähintään samantasoiseen liitännöiltään modernimpaa malliin olisi taloudellisesti niin kova paukku että tyydyn nykyiseen tilanteeseen vaikka se pänniikin (ihmettelen miksi Cambridge Audio azur 650BD tasoisessa soittimessa ei voi olla säädettävää äänen viivästystä?)

Silti minusta Blu-ray on formattisodan takia hätäisesti markkinoille tuupattu formaatti enkä minä ainakaan kutsu sitä täysin onnistuneeksi. Kaikki käyttäjät eivät ole yhtä tekniikkaorjentoituneita kuin esim. plazalaiset. Laitteista pitää aina tehdä helppokäyttöisiä jos mahdollista.

Soittimien ohjelmistoasia on hoidettu huonosti. Pitäisi olla niin että kaikki uusimmatkin levyt toimivat vanhimmillakin päivittämättömillä soittimilla perustoimintojen suhteen tavallaan "safe" -tilassa. Lisäksi uudet toiminnot pitäisi ilmaista levyssä selkeästi. Blu-rayn takakannessa voisi lukea esim. UPG7 tarkoittaen sitä että levyllä käytetään joitakin/kaikkia seitsemää ensimmäistä lisättyä ominaisuutta. Tällöin kuluttaja tietää tuon levyn toimivan soittimessaan koska siihen on esim. juuri tehty päivitys UPG9. Jos soittimessa sattuisi olemaan vain UPG3 tehtynä niin tuolta UPG7 levyltä toimisivat moitteettomasti kaikki muut asiat paitsi ne jotka on tehty lisäominausuuksilla UPG4-7. Soitin voisi varoittaa asiasta levyn latauksen yhdeydessä. Tällöin kuluttaja tietäisi missä mennään ja se leffa tulisi ainakin nähtyä vaikka jotkut ektramateriaalien jutut eivät toimisikaan.

Ylipäätään se että jotain uusia ominaisuuksia pitää tuoda koko ajan markkinoille kuvastaa nykyajan sekoboltsikaupallisuutta. Emmekö olisi voineet tyytyä 10 vuodeksi ihan perus Blu-ray formaattiin missä on DVD:hen nähden tosi paljon parempi kuva? Olisi kehitelty rauhassa niitä uusia ominaisuuksia seuraavaa formaattia (joku "3D5K" 5120x2160x2) varten ja tuotu ne sitten rysäyksellä kaikki joskus 2020. Eikö ihmiset osaa istua alas nauttimaan siitä mitä jo on? Ihmiset juoksevat hysteerisesti kauppaan jonkun täysin marginaalisen parannuksen takia vain siksi että markkinointiosasto osaa työnsä.

Eniten minä olen Blu-ray-soittimellani pyörittänyt Doctor Who DVD:itä, siis niitä vanhoja! Niissä vanhimmissa ei ole edes värejä ja kuvanlaatu on jotain VHS tasoa. Karmeasta kuvan- ja äänenlaadusta huolimatta noita on aivan sairaan kiva katsella. Hyvä muistutus siitä mikä on oleellista.

2. jodorowsky

jodorowsky Member

Saadut tykkäykset:
    20

Viisaita sanoja 71 db. Itse en edes aikoinaan siirtynyt dvd formaattiin siitä syystä kun halusin yrittää boikotoida suuryritysten dvd laittamaa aluekoodi systeemiä. Käytännössä siirryin laserdiscistä dvd vasta pakon edessä kun uusien elokuvien saanti laserdiscille tuli mahdottomaksi. Tietenkin minulla on kaikki hienot laserdisckit tallessa ja niitä katsotaankin aina kun haluaa todella fiilistellä ja muistella hienoa formaattia jossa ei tarvinnut mitään päivityksiä eikä aluekoodit ja kopiosuojaukset olleet riesana.

3. x_jmt_x

x_jmt_x Well-Known Member

Saadut tykkäykset:
    206
    Hmm, miksi? DD 5.1:stä ei jakseta survoa levyille, koska DTS riittää ja on helpompi toteuttaa. Käsittääkseni juuri siksi DTS-HD MA on se dominoiva formaatti.

Mutta siis vahvistimessasi ei ole HDMI:tä, koaksiaalista eikä optista? Telkkarisi myöskään ei osaa kierrättää monikanava-DTS:ää?

Viimeksi muokattu: 24.07.2012