Ongelma: Kuva keskeltä todella valoisa

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana Juhz, 27.10.2011.

  1. Juhz

    Juhz Guest Guest

    Liittynyt:
    27.10.2011
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moro!

    Pahoittelut heti alkuun: olen tykkineitsyt, joten on turha viisastella vääristä termeistä jne.

    Ostin käytetyn Sanyo Z4 tykin, jossai kuuleman mukaan uusi lamppu (ehkä). Mukana tuli harmaa taustainen taulutyyppinen 92" "kangas." Tykki on asennettuna hyllylle n. taulun ylätason kohdalle. Katselu- ja samalla asennusetäisyys ovat n. 3,2m.

    Ongelmana siis on se, että kun katselet suoraan tykin alta kuvaa, on kankaan keskellä paljon valoisampi alue kuin reunoilla. Tämän huomaa etenkin vaaleissa väreissä. Vähän sama kuin taskulampulla osoittelisi: keskeltä kirkas, reunoilta haaleampi. Mielestäni myös katselukulmalla on merkitystä, eli käytännössä kun siirryt vasemmalle, tämä "valoisuus" siirtyy mukana vasemmalle.

    Onko tämä siis säätöongelma, ominaisuus, ongelma tykissä tai lampussa, huono kangas vai ... ?

    Pahoittelut jos tyhmä kysymys... Väreissä ja kuvassa ei sinäänsä muuten ole valitettavaa. Siksi kysyn nyt ensin täällä, ennenkuin rupean säätelemään enemmän.

    Kiitos !
     
  2. konTomi

    konTomi Guest Guest

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    459
    Saadut tykkäykset:
    1
    Hotspotilta kuulostaa eli screenisi on liian heijastava.
     
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Itse olen samaa mieltä.

    Minkälainen tuo "kangas" on? Itsetehty kovapintainen screeni?

    Jos se on muuten hyvä, niin sen voisi kokeilla maalata valkoiseksi. Tai sitten vain ostat uuden kankaan.

    Tuo harmaa väri ehkä voisi jotenkin viitata jopa jonkinlaiseen hopeoituun pintaan, mikä heijastaa valoa liian paljon. Fiksummat???