Oman koneen kasaus vs valmispaketti

Keskustelu osiossa 'Laitteet' , aloittajana Andy_3822, 21.02.2012.

  1. Andy_3822

    Andy_3822 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.12.2003
    Viestejä:
    404
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hei,

    Olen tähän asti aina kasannut itse kaikki omat koneeni ja myös monien kavereidenkin... Nyt on edellisestä mennyt pari vuotta aikaa. Isäni pyysi minua valitsemaan itselleen jonkun valmispaketin ilman näyttöä. No ajattelin ehdottaa, että kasaan hänelle itse halvemmalla paremman koneen. Ihmetys oli kuitenkin suuri kun laskin vertailun vuoksi itse rakennetun koneen samoilla sisuskaluilla kuin tuo HP ja hinnaksi tuli n. 100€ enemmän ja tästä puuttui vielä käyttis kokonaan.

    Eli onko tosiaan näin, ettei konetta kannata enää nykyään itse rakentaa? Tarve ei ole pelikoneelle vaan ihan normaaliin muuhun käyttöön. Esimerkki pakettikone oli tämä: http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/poytatietokoneet/HPP62075SC/hp-pavilion-poytatietokone-p6-2075sc

    Tiedä sitten josko tuo pakettivehje riittäisi hänelle hyvin kuitenkin...

    -Antti
     
  2. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Ihan varmasti tuommoinen riittää nettikäyttöön. Huomattavasti parempihan tuo on spekseiltään, mitä oma vuonna 2008 kasattu pelikoneni, joka sekin kuitenkin pyörittää uusiakin pelejä ihan ok.
     
  3. Andy_3822

    Andy_3822 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.12.2003
    Viestejä:
    404
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ja mistään ei varmaan samoja osia saa itse kasaamalla halvemmalla tai edes samaan hintaan? Verkkokauppa.comin hintoja lähinnä katselin. Tuota paketin näytönohjainta ei taida saada erikseen itse kasattuun koneeseen, joten sen osalta vertailu ei toiminut. Ja tuo näytönohjain juuri taitaa olla heikoin lenkki tuossa paketissa (niin kuin yleensäkin paketeissa).

    Itse kasaus kiinnostaisi senkin takia, että saisi Windowsin ihan puhtaana asennettua ilman mitään HP:n esiasennettuja ohjelmia...

    -Antti
     
  4. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    136
    Windowsin puhdas uudelleenasennus on kaikille pakettikoneille tehtävä täysin normaali käyttöönottotoimenpide. Luulisi että pakettimyllyn mukanakin tulisi ihan tavallinen windowsin asennuslevy ja sitten ne tauhkat erillisellä "ajurilevyllä"?
     
  5. Hippo

    Hippo Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 327
    Saadut tykkäykset:
    282
    Viimeksi muokattu: 21.02.2012
  6. Andy_3822

    Andy_3822 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.12.2003
    Viestejä:
    404
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuon 849€ maksava pavilion valikoitui lähinnä sen vuoksi, että sitä oli varastossa Gigantissa... :) Toisaalta saattaa hyvin olla, että joskus ainakin itse tekisin pientä video editiointia heillä käydessä.

    -Antti
     
  7. Kristian

    Kristian Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.10.2002
    Viestejä:
    2 740
    Saadut tykkäykset:
    105
    Valmispakettien hinnat ovat kyllä omaan silmääni näyttäneet melkoisen alhaisilta parit viime kuukaudet, mitä olen niitä mainoksissa nähnyt. Omaa vielä hyvin pelittävää pelikonetta tehokkaampia laitteita saa tosiaan jo tuolla 700-800 eurolla. En yhtään olisi yllättynyt mikäli koneen kasaaminen kävisi kalliimmaksi.
     
  8. Andy_3822

    Andy_3822 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.12.2003
    Viestejä:
    404
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos kaikille vastauksista. Varmaan tuollaisella valmispaketilla mennään tässä tapauksessa. Oman koneeni kyllä edelleen tulen kasaamaan itse... Tuo osista kasaamisen hinta ei sinällään ole mikään yllätys. Luulisi, että pakettien valmistajat saavat komponentit kuitenkin paljon halvemmalla kuin yksityishenkilö kaupasta. Vertailuna voisi miettiä mitähän esim henkilöauto maksaisi varaosista itse kasattauna... :)

    -Antti
     
  9. Slarti

    Slarti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.03.2005
    Viestejä:
    508
    Saadut tykkäykset:
    0
    Miten laskit itse kasattua pakettia? En päässyt vähintään vastaavilla osilla yli tuon 850€:n:

    [​IMG]

    Puuttuu tietysti langaton verkkokortti, näppis ja hiiri, mutta osat ja laajennettavuus hieman eri tasolla (kuten varmasti tiedät)...
     
  10. Slarti

    Slarti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.03.2005
    Viestejä:
    508
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sitten vielä tuo 499€ kone omista osista:

    [​IMG]

    Hintaa on enemmän johtuen kiintolevyjen järkyttävistä nykyhinnoista. Hinta olisi tasan sama puolen vuoden takaisilla levyhinnoilla. Kyllä minä ainakin kasaan edelleen omat ja tilatut itse. Säästöä tulisi myös valikoimalla osia muualta kuin vk.comista. Ubuntua käyttämällä vielä 111.90€ loppuhinnoista pois.
     
    Viimeksi muokattu: 22.02.2012
  11. Andy_3822

    Andy_3822 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.12.2003
    Viestejä:
    404
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuossa oli varmaan tuotteita joita ei ole varastossa. Valitsin osia myös sen perusteella mitä oli varastossa koska en jaksaisi viikkotolkulla odotella.

    Mutta nopeasti katsottuna suurimmat erot olivat:

    Emolevy oli minun laskelmissani Asus P8H67 joka on muutaman kympin kalliimpi

    Näytönohjain oli myös minun laskelmassani 30€ kalliimpi, eli MSI GeForce 550ti. Mutta tuota Asuksen korttia oli myös varastossa joten lienee järkevämpää ottaa se jos se on sama kuin tuo MSi.

    Sitten yksi iso ero tuli DVD asemasta... Valitsin nimittäin jostain syystä Blu-ray laitteen joka maksoi 99€. Eli tuon vaihtamalla halvempaan säästää myös.

    Samoin kotelo oli minulla kalliimpi.

    Summa summarum, kyllä tuo itse rakentaminen taitaa sittenkin kannattaa! Koteloa täytyy vielä miettiä...

    Mitä muita pc-komponentti myymälöitä pääkaupunkiseudulla olisi kuin Verkkokauppa.com ja CruzBroker? Ennen asioin joskus JimmsPC:ssä mutta heillä ei taida enää olla liikettä Helsingissä.


    - Antti
     
  12. Slarti

    Slarti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.03.2005
    Viestejä:
    508
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei ollut osaa tuotteista varastossa. Suora hintavertailu vastaavien komponenttien kesken oli minulla pointtina.

    Tämä varmaankin on ihan kannattava sijoitus. Tulee esim. SATAIII-portit.

    Ei tietoa. Itse tyytyisin tuohon prossun integroituun ja jättäisin koko näyttiksen ostamatta. Ellei koneella sitten pelata.

    Saattaa selittää hintaeroa... :rolleyes:

    Muistaakseni tuo fractalin kotelo on hintaisekseen ihan jees.

    Mikromaja taitaa olla vielä pystyssä.
     
  13. Slarti

    Slarti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.03.2005
    Viestejä:
    508
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vielä yksi paremmalla emolla ja prossulla. Kaikki suoraan varastosta. Itse tosiaan vaihtaisin näyttiksen SSD-levyyn joka ihan oikeasti nopeuttaisi konetta huomattavasti.

    [​IMG]
     
  14. Andy_3822

    Andy_3822 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.12.2003
    Viestejä:
    404
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos taas!

    Mikähän tuon i5 2500K:n ja i5 2400 välinen ero on? 2500k on vähän kalliimpi ja kellotaajuudessa pieni ero. Onko tuo kalliimpi selvästi parempi?

    -Antti
     
  15. Slarti

    Slarti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.03.2005
    Viestejä:
    508
    Saadut tykkäykset:
    0
    2500K on kerroinlukoton, eli kellotus onnistuu P67/Z68 emoilla. Myös hieman nopeampi. Tuossa setissä ei juuri mitään eroa mutta jälleenmyyntiarvo on 2500K:lla paljon parempi. Ei kuitenkaan suurimmalle osalle ihmisistä merkitystä.
     
  16. Maxi

    Maxi HT-hörhö mallia 101 Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.04.2002
    Viestejä:
    2 626
    Saadut tykkäykset:
    10
    Jos nyt tiukalla budjetilla ei olla liikkellä niin SSD-levy käyttikselle voisi olla aika kova sana. Periaatteessa tuonne ei siis tartte saada kuin käyttis (voi siis olla pienikin, 30-40 GB pitäisi riittää) ja kaikki muu rompe sitten tuohon isompaan kovoon. Nopeuttaa käynnistystä ja ohjelmien käyttöä aika hurjasti.
     
  17. h-p

    h-p Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.03.2007
    Viestejä:
    863
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei muuten välttämättä tule minkäänlaista, eikä välttämättä edes mahdollista polttaa itse. nimim. HP Probook 4330s
    Tosin levyt (puhdas Win7 Pro+ajurit) sai ilmaiseksi kun soitti HP:lle.
     
    Viimeksi muokattu: 22.02.2012
  18. Kiila

    Kiila Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.01.2001
    Viestejä:
    1 660
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kannattaa tsekata myös Silent rigin hinnat, jos posti ei ole pois suljettu. Hommasin oman paketin mutamaa komponenttia lukuunottamatta sieltä, kun edukkaimmin sain.
    http://www.silentrig.com/

    Kaikkia samoja palikoita, kuin yllä, ei ollut mutta suuntaa antavana pakettina kotiin kannettuna sain hinnaksi 808,25€

    Fractal Design Core 1000
    EVGA GeForce GTX 550 Ti FPB
    XFX Core Edition PRO 450W
    Windows 7 Home Premium 64bit SP1 FI OEM
    Western Digital Caviar Green 1000GB, 64MB, SATA III
    ASUS DRW-24B3ST DVD-RW
    ASRock 890GM Pro3 R2.0
    Intel Core i5-2500K, 4 x 3.30GHz, 95W, boxed
    G.Skill RipJaws-X DIMM Kit 8GB PC3-10666U CL9-9-9-24 (DDR3-1333)
     
  19. TPR

    TPR Uusi jäsen

    Liittynyt:
    26.05.2003
    Viestejä:
    735
    Saadut tykkäykset:
    11
    No jaa, oma OCZ Vertex 2 meni lukkoon alle 1½ vuodessa 2 kertaa ja piti lähettää takaisin. Lisäksi kerran sekosi niin että piti tyhjentää. Nyt on jälleen korvaava SSD (Agility 3 tällä kertaa) tulossa. Oman kokemuksen mukaan noita ei kannata missään nimessä käyttää jos ei varmuuskopio suunnilleen päivittäin.

    Tuosta nopeudesta vielä... Kyllähän SSD:t ovat periaatteessa nopeita, mutta käytäntö voi olla erilainen. Nyt kun käytössä on taas tavallinen kovalevy niin se tuntuu yllättävän nopealta.
     
  20. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Omassa läppärissäni on muistaakseni juuri tuo Vertex 2 ollut kohta pari vuotta ja edelleen toimii hyvin (kopkop). Nopeutti käyttämistä aivan älyttömästi. Pöytäkonekäytössä en niinkään osaa vertailua tehdä, mutta kun läppäreissä on yleensä hitaat 5400rpm kiintolevyt niin niissä nuo ssd-levyt tuovat kyllä aika hulppeaa nopeuslisää. Käynnistysaika varmasti puolittui sekä nyt voi tehdä jopa kuvankäsittelyä. Vanha levy swäppäsi ihan sikana, vaikka koneessa on 2 gigaa muistia. Toki myös uusi levy swäppää, mutta niin paljon nopeammin, että se ei enää haittaa.

    Ehdottomasti suosittelen pöytäkoneeseen ykköslevyksi ssd-levyä. Itse ainakaan en laita enää mitään konetta (läppäriä, pöytäkonetta) ilman ssd-levyä. Normilevy voi sitten olla varastona peleille jne.

    Ja swapfile myös ehdottomasti ssd-levylle.

    Ja se sitten tietenkin, että on niissä ssd-levyissäkin eroja, ja paljon onkin. Kannattaa siis netistä tarkistaa, mikä on sen hetken nopein levy. Vertex 2 oli kyllä helppo valinta kun oli sillä hetkellä nopein ja halvin.