Olohuoneesta "kotiteatteri"

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana Huppe, 30.01.2010.

  1. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Minua häiritsisi nuo takakaiuttimet noin. Laittaisin ne ehdottomasti alemmas takaseinälle ja vaakasuoraan, ei alaviistoon sojottaen. Minulla onkin ollut noin vuosikausia ja hyvin ovat toimineet(monikanavamusiikillakin). Ne ovat hieman kuuntelupaikkaan suunnatut(siis vaakasuorassa käännetyt). Tämä siis minun mielipiteeni, eikä kukaan muukaan ole moittinut sijoitusta. Kajarien yläreuna on n.175cm:n korkeudella. Kannattaisi edes kokeilla!
    Hyviä subbareita saa käytettynäkin edullisesti, omani Velodynen 15" ostin monta vuotta sitten muistaakseni 700€:lla, laite oli uudenveroinen. Mieluummin itse laittaisin ennemmin rahaa tykkiin.
     
  2. inska

    inska Guest Guest

    Liittynyt:
    04.08.2010
    Viestejä:
    130
    Saadut tykkäykset:
    0
    Omien kokemusten mukaan tuollaisten 2-tie pönttöjen suutaavuus on yleensä niin huono, että musta tuo Hupen sijoitus on ihan ok. Näyttää hassulta, mutta kotiteatterissa se katsottava osuus tulee yleensä eri ilmansuunnasta. Parastahan olisi jos ne saisi korvien korkeudelle vapaaseen sijoitukseen. En niitä liian ylös tuonne hyllyynkään laittaisi. Joudun omat takakaiuttimet asentamaan ykkösettiin about samalla tavalla. Keskikaiutin pitääkin sitten nostaa lattialle kun katsoo leffaa. Jää muuten liian syvälle pääkaiuttimista. Tosin sen suuntaavuus onkin melko hyvä.

    Muutenkin takakanavista tulee mielestäni niin vähän informaatiota katsomieni leffojen määrään, että en ole niitä kaivannut edes kotosalla kakkossetissä. Kaiuttimet on optimaalisesti siojoitettuna kyllä, mutta johtoja en ole jaksanut viedä vahvistimeen asti. Tosin nyt ei enää tarttekkaan, kun yli 10 vuotta palvellut Onkyo alkoi pätkimään. 2-kanavaisena vielä menee toisilla kaiutinliittimillä. Pitääkin ostaa joku halpa käytetty 5.1 vahvari tilalle.
     
  3. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Tuossa huoneessahan noi eivät ole missään hyvin kun sohva on takaseinässä kiinni. Mietin ensin alahyllylle sijoittamista, mutta johtuen sohvan sijainnista ei-keskellä, tulisi toinen kajari tuolloin välittömästi pääkuuntelupaikalla istuvan katselijan korvaan kiinni. Kaukosäätimet ovat siis kutakuinkin siinä missä television keskipiste ja keskikajari sijaitsee. Eli takakajarit ovat aivan päin per***ttä. Ihan kivasti noista kyllä helikopteriäänet ja muut "takaäänet" kuuluivat, kun eilen testasin, vaikka tuota ei voi verratakaan olohuoneen 25m2 tilaan jossa kaikki kaiuttimet ovat optimipaikoilla kuuntelijaa ajatellen, vielä kun saisi sinne ne jalustat jotta saadaan kaiuttimet irti seinästä.

    Kyseessähän on tuo pieni takkahuone minne nyt tuli sullottua puoliväkisin kauhea läjä kaiuttimia kun sattui halvalla saamaan (100e/kpl Gigantista Chorus Compact 662), lähinnä pelaamista varten, kunhan olohuoneeseen saa sen tykin joskus. Tykkihän ei poissulje supparin hankintaa tai päinvastoin, vaan kalliin tykin hinnalla voi ostaa hieman edullisemmat molemmat ;) 2500 euroa kappale minä en noihin kyllä laita.
     
    Viimeksi muokattu: 02.11.2012
  4. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Kauan odottamani kaiutinjalustat saapuivat. Itse tehdyt, tai siis kaverin tekemät. Umpirautaa, päässä sopiva kierre Genelecille:

    [​IMG]

    Meinasin ensin maalata mutta eihän noita raaski, on niin hienot.
     
  5. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Hienot ovat, ei kannata maalata!
     
  6. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Kieltämättä se on ongelma, kun ei saa sohvaa takaseinästä irti. Jätin omassa pienessä tv-huoneessa muut kajarit pois, vain etukaiuttimet sopivat. Kohta muutan asuntoon, jossa onneksi tv-huone on n. 4,5m pitkä, ei ole juurikaan rajoituksia kaiuttimille, mutta laitan sinne paremmat kaiuttimeni, saa toimia 2-ch systeemillä kuitenkin.
     
  7. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Vähän hiljaista ollut tällä rintamalla jälleen kerran. Sain kuitenkin väsättyä tuon TV:n alle tulevan kolon valmiiksi koteloiden osalta:

    [​IMG]

    Keskikajarin sijoitus tulee vielä hieman muuttumaan ja toivottavasti myös itse kaiutin Geneleciksi.
    Oikealle koloon vielä PS3. Seuraavaksi vuorossa kolojen listotus ja tarkoitus olisi rakentaa tuohon vielä pieni hylly jonka päälle esim. keskikajarin saa laitettua.

    Aukkojen sijoittelu on noin (epäsymmetrisesti) sen vuoksi koska seinän runkotolpat ovat miten ovat ja takana on siis myös vielä kodinhoitohuoneen komerot, joissa itse laitteet ja johdot ovat.
     
    Viimeksi muokattu: 14.01.2013