Nokian tulevaisuus

Keskustelu osiossa 'Päivän peili' , aloittajana tootsi, 11.02.2011.

  1. viitas

    viitas Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.12.2005
    Viestejä:
    459
    Saadut tykkäykset:
    1
    Minun puolestani väki saa pitää iPhonensa ja nauttia niistä täysillä. Niinkuin sanoin, niin se on erinomaisesti suunniteltu ja markkinotu tuote omalle kuluttajasegmentille. Oikein hauska laite.

    Mutta olen samalla vahvasti sitä mieltä, että se ei ole oikein mikään työkalu, vaan kuuluu sarjaan puhelinominaisuuksilla ryyditetty viihdelaite.

    Siinä hirveästi mainostetussa appstoressa on lisää kivoja pikkuaplikaatioita, mutta nyt puhutaan jostain ihan muusta.
     
  2. Borje

    Borje Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    08.03.2004
    Viestejä:
    2 270
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan uteliaisuudesta, mikä on järjestelmä mihin pääsee käsiksi vain symbian puhelimella ?
     
  3. viitas

    viitas Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.12.2005
    Viestejä:
    459
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tietoturvallisesti mm. räätälöityjen tietokantasovellusten hallintapaneelit. Koetahan pykätä siihen luuriin toimiva VPN-putki käyttäjävarmennuksella.
     
  4. Borje

    Borje Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    08.03.2004
    Viestejä:
    2 270
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näitä hallintapaneeleita varmaan tarvii jokainen yrityksessä, no jos näin on sitten on . Tod näk puuhaan löytyy valmis apps , ainakin remote consoleita on kymmeniä. Eikä sitä putkea tarvii pykätä Ciscon VPN ollut iOS issa jo ties kuinka kauan. Anyway yleisesti 99 % jengistä ei tarvi/halua/eikä edes saa asentaa mobiililaitteeseensa servereiden konsoleita. Toki jos vastaa jostain serverifarmista niin silloin työkalut on vapaasti valittavissa . Yleisin skenaario kuitenkin on että tarvitaan pääsy CRM, ERP ym järjestelmiin + noutamaan langattomasti esim. Uusin myyntimateriaali sanotaan vaikka Sharepointista. Tämä kaikki hoituu ja tähän puuhaan on olemassa valmiita ohjelmia varsin paljon. Kun homma pelittää ja kaikki tyytyväisiä niin missä se pikku poni ? Mikä on tilanne Noksun kanssa , en tiedä mutta tod näk homma toimii kunnolla vasta winukan kanssa .
     
  5. viitas

    viitas Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.12.2005
    Viestejä:
    459
    Saadut tykkäykset:
    1
    En nyt oikein jaksaisi vääntää iPhone-fanaatikkojen kanssa asiasta.

    Kun omassa yrityksessä mobiililaitteet menivät uusiksi, niin kolmea mobiilikäyttöjärjestelmää kilpailutettiin ja kun taustalla oli vaatimustasot nykyinen/toivottu niin selvittelyn jälkeen ei jäänyt kuin 1 käyttis. Omppu olisi vaatinut sitä että talon muu infrastruktuuri olisi sopeutettu ja olisi luovuttu useammasta integraatiosta jotta suojattu yhteys olisi taattu, eikä sen mukana olisi tullut mitään lisäarvoa mutta paljon kustannuksia.

    Käyttäjistä iso osa jotka tarvitsevat lähinnä puhelin, sähköposti-ja kalenteritoimintoa olisivat mieluiten pitäneet vanhan E71-koneen, mutta talossa on kulttuurina pitää kaikki laitteet aina samoina.

    Tietenkin on hyvin rajallinen määrä väkeä joka tekee muuta mobiilisti, ja sekin on ns. hätätilanne jos ei pysty ottamaan yhteyttä työasemalla. Siihenkin on kuitenkin nykymaailmassa varauduttava.

    Sähköposti- ja kalenteriyhteyksien luominen talon sisälle hyvällä tietoturvalla konfiguroitiin mallipuhelimeen 5 minuutissa. Sharepoint vaati enemmän aikaa ja siinä käytettiin asiantuntijaa. Lync-client ei ole vielä valmiina. Laitteet toimitettiin valmiiksi konfiguroituina talosta toimitetulla mallilla ja niiden jakelu ja vaihto käyttäjille meni sutjakasti. Yhtään sovellusta ei tarvinnut ladata vaan ne olivat taas kerran laitteessa valmiina.

    Laitoin ensimmäisen viestini tästä aiheesta kun kummastelin sitä mantraa mitä nykyään pitää näemmä toistaa Nokian ohjemien huonoudesta mitä en oikein mitenkään pysty mieltämään todeksi. Muilla käyttöjärjestelmillä on puolensa ja ne menestyvät ihan syystä, mutta se syy ei ole Symbianin huonous. Siinä on jo S60-versiossa käytössä kaikki se mikä muissakin. Melko pitkälle kaikki löytyy jo S40-laitteista. S3:n mukana on jo ihan liikaa höttöä mutta siihen suuntaan käyttöliittymää on ilmeisesti ollut pakko muuttaa.

    Administraattorina toivoisin että käyttäjät eivät asentelisi laitteisiin mitään itse. Työpuhelin on työkalu, ja jos tahtoo pelailla Angry Birdsiä ja päivitellä facebook-profiiliaan niin siihen pitäisi hommata oma laite. No se estäminen ei tällä hetkellä käy päinsä, niinpä sitä latailua tapahtuu kaiken aikaa.
     
  6. Borje

    Borje Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    08.03.2004
    Viestejä:
    2 270
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jep jep, maassa maan tavalla.

    p.s iOSissa voit yhdellä täpällä kieltää omat asentelut ja paljon muutakin.
     
  7. aapol

    aapol Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.11.2005
    Viestejä:
    854
    Saadut tykkäykset:
    7
    Niinpä. Kaveri on täällä puolustelemassa heidän all-in Microsoft strategiaa, jonka peruspilarit tukeutuvat 90-lukulaiseen keskus-IT-vetoiseen ajatteluun.
     
  8. Mama

    Mama Garbage in, garbage out Tukijoukot

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    2 686
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kun itse olin ylläpitäjänä niin vakioitiin käyttäjien työasemat. Talouspuolen ihmisille tuo sopi täysin mutta tuotekehityksen ei. Jokaisella kun tuntui olevan niitä omia tarpeellisia softiaan. Kyllähän se työaikaa söi kun joutui sitten vakioinnissa käymään läpi koneen ihan ajatuksen kanssa kun copy&paste-malli ei enää toiminutkaan. Mutta käyttäjiltä ihan validi pointti oli että hehän niitä koneita käyttävät työkseen.
    Samalla kun työ on ainakin minulla muuttunut siihen suuntaan että lähes aina pitää olla yhteyksissä niin minusta se on sitten sitä kompromissia että myös työvälineillä voi tehdä vapaa-ajan asioita. Tietenkin järki mukaan etenkin tietoturva-asioissa.
     
  9. Sherukka

    Sherukka Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.05.2005
    Viestejä:
    1 063
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kehitystyöasemat sellaisiksi että saa jyrätä itse milloin haluaa. Firman sisäiset softat (ne kaikista huonoiten koodatut) käyttöön sitten citrix tms kautta. Nykyiset tumpeloadminit estävät toden totta työntekoa mutta ei voi mitään, vähemmän tulee joka päivä tehtyä kun ei vakioitu työasema eikä känny (Nokia) pelaa. Paras tapa on ottaa salaa käyttöön kunnon työvälineet ja tehdä töitä nauttien eikä tuskaillen mitä adminit taas ovat keksineet estääkseen työntekoa. Tietoturva on naurettavan yliarvostettua.
     
  10. viitas

    viitas Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.12.2005
    Viestejä:
    459
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kiesus, mistähän syvyyksistä tuo kumpusi?

    Sanon nyt vielä kolmannen kerran, että otin osaa tähän keskusteluun ihmettelemällä sitä että kovin monella tuntuu olevan omaksuttuna tapana noin vain yliolkaisesti todeta että Nokian ohjelmat ovat perseestä - se väittämä on monin tavoin väärin.

    Mitä sitten tulee tuohon "heidän all-in Microsoft strategiaa" - heittoon,niin et voi henkilön osalta paljoa pahemmin mennä metsään. Itse olen koittanut vastustaa mikkisoftan jyräämistä niin paljonkun seon ollut perusteltua. totuus on kuitenkin se, että on pakko antaa paljon periksi muunmuassa siksi koska asiakassovellukset on pakko tehdä Windows-pohjaisiksi. (Joo ei, asiakkaille ei voi sanoa että hommatkaanan kaikki Macit niin sitten se toimii, kun ainoallakaan asiakkaaalla ei sellaista ole)

    Mitä taas tulee "90-lukulaiseen keskus-IT-vetoiseen ajatteluun" niin tuonkin opittu fraasin takana täytyy olla melkoinen ymmärtämättömyys siitä mistä yritysmaaiman ohjemistoissa on takana. Se ei todellakaan ole nippu hauskoja pikku appletteja eikä pelkkää tekstinkäsittelyä ja myyjien mainosdiojen käsittelyä. Työasemille hajautettu ei-keskus-IT malli on sitä 90-lukua ja siitä on nykyaikana selkeä trendi keskitetympään hallintaan ja suuntaan kohti 80-lukua uusin välinein. Samalla valtava määrä keskeistä tietojärjestelmää on massiivista 60-luvun lopulta saakka ylläpidettyä ja jatkuvasti kehittyvää ohjelmistoa mitä säilytetään tarkkaan suojattuna vielä tarkemmin rajattujen hallintayhteyksien takana.

    Kannettava mobiililaite ei voi määritellä kovin pitkälle vähänkään isomman talon IT-strategiaaja pitkiä linjoja.

    Tämä nyt on paljolti off-topikkia mihin näemmä aina ajautuu kun paikalla on jokin i-uskovainen ja erehtyy sanomaan ettei se Symbian olekaan suoraan saatanasta.
     
  11. viitas

    viitas Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.12.2005
    Viestejä:
    459
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kuuluisia viimeisiä lauseita.
     
  12. Crimson

    Crimson Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.08.2001
    Viestejä:
    3 318
    Saadut tykkäykset:
    2
    Apple ja Nokia ovat sopineet patenttikiistansa. Eiköhän Nokian kassassa ole taas hetkeksi aikaa rahaa. :)
     
  13. McIce

    McIce Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.11.2007
    Viestejä:
    148
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihmeen pitkä keskustelu täysin fiktiivisestä aiheesta...
     
  14. Borje

    Borje Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    08.03.2004
    Viestejä:
    2 270
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jep, suunta on kyllä ihan oikeasti Back to 80's. Kamat keskitetään hyvinkin vahvasti ja työasema/client päätyä kevennetään rankasti ja vauhdilla. Tässä tullaan siihen että iOS alustana on toistaiseksi aika vahvoilla koska siihen on saatavissa valmista softaa ja varsinkin MS/AD ympäristöön (mikä nyt valitettavasti on muodostunut lähes standardiksi) ja sitä kautta "isoihin" sovelluksiin. Nokian päälle tehdyt softat varmaan ihan toimivia ja ajaa asiansa mutta niiden road map on näillä näkymin todella lyhyt. Se vaan on kumma kun leimataan heti i-jihadistiksi jos joku erehtyy toteamaan että on kokemusta toimivasta ympäristöstä mihin on asennettu iOS laitetekantaa.

    "
    Kannettava mobiililaite ei voi määritellä kovin pitkälle vähänkään isomman talon IT-strategiaaja pitkiä linjoja."
    Ei tietenkään päin vastoin ! Jos joku instanssi tämmösessä marssijärjestyksessä menee on se heidän asiansa .

    Todennäköisesti paras vaihtari Nokialle olisi ollut mennä omilla käyttiksillä ja omilla metkuilla. Pahin versio oli kyllä tuo että lähdettiin huutelemaan että 2 v päästä symbiania ei sitten ole, varmaan motivoi koodareita. Päivitysten saaminen oli vaikeaa jo tuotannossa oleviin kapuloihin mitä se on sitten end of the road kamalle, 0 .

    Kyllä aika moni on pitkin hampain luopunut Nokiastaan mutta A:ta i:tä tai B:tä kokeiltuaan todettu että ei helvetti näähän on toiselta planeetalta.
     
    Viimeksi muokattu: 14.06.2011
  15. viitas

    viitas Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.12.2005
    Viestejä:
    459
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tuo valitettavasti osoittautui fuulaksi heti siinä vaiheessa kun kysymys osoitettiin tositilanteessa.
     
  16. Borje

    Borje Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    08.03.2004
    Viestejä:
    2 270
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin se sitten varmaan on jos kerran tositilanteessa näin on todettu. Minun IMHOt on ollut vain virtuaalisia visioita valkoisista papereista ei niistä kannata hernettä vetää.
     
  17. aapol

    aapol Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.11.2005
    Viestejä:
    854
    Saadut tykkäykset:
    7
    Pyydättekö tosiaan asiakkaitanne asentelemaan jotain teidän client-softia?

    Keskusvetoisuudella en tarkoittanut järjestelmien keskittämistä tai hajautusta vaan päätännän keskittymistä (= IT-osasto sanoo viimeisen sanan meininkiä).
     
  18. niksi

    niksi Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.09.2005
    Viestejä:
    64
    Saadut tykkäykset:
    0
    Client-softia on kyllä käytössä ja markkinoilla vielä aimo läjä. Kaikki ei vaan taivu hyvin pilveen ja selaimeen mm. teollisuuden prosessien hallinta ja kassajärjestelmät.
     
  19. Borje

    Borje Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    08.03.2004
    Viestejä:
    2 270
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sitä varten on Citrix :) , no ei oo kyl kovin kätevää ropata puhelimella jotain panimon pullottamolinjaa c x c ruudulta. Padilla se vois melkein onnistua , riippuu vähän GUIsta.
     
  20. viitas

    viitas Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.12.2005
    Viestejä:
    459
    Saadut tykkäykset:
    1
    En ole mitenkään valaissut talon toimialaa, enkä sitä aio tehdä vastakaan. mutta kyllä, talosta lähtee ulkoisille toimijoille client-ohjelmistoja. Clientit ovat arkipäivää ja tavanomaisin tapa. Verkon läpi tarjotut palvelut olisivat raskaita ylläpidettäviä, tietoturvattomia, eikä niitä haluta.

    Ohjelmistoratkaisuissa IT-osaston totisesti pitäisi sanoa viimeinen sana. Kyllähän osastot ovat kovia itsenäisesti päättämään ja konsultit kovia myymään, mutta siinä vaiheessa kun joku soittaa ja sanoo että pitäisi saada reikä palomuuriin "kun pitäis asentaa pari jutskaa" ei löydy ketään joka vastaa infrastruktuurista ja tietoturvasta. Yleensä vielä ei tahdo löytyä maksajaa uuden ohjelman vaatimista lisäinvestoinneista, sopimusehdoissa ne kuuluvat asiakkaalle mutta sellaisiata asioista ei myynnin aikana ole puhuttu kuulemma mitään. Kun vielä paljastuu, että myyjän lause "asia on hoidettavissa" tarkoittaa sitä, että tarjottu tuote ei itsessään tee sitä mitä siltä toivotaan ilman lisäpalikoita ja rautalankavirityksiä mitkä pitää teettää lisätuntiveloituksella, niin tässä vaiheessa osaaston edustaja yleensä jo hermostuu ja mesoaa että mitä varten talossa on IT-väkeä ettei hänen tarvitse moisesta huolehtia.