Nissan Terranon takakaiuttimet

Keskustelu osiossa 'Autohifi' , aloittajana KerT, 28.08.2010.

  1. KerT

    KerT Guest Guest

    Liittynyt:
    27.08.2010
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moi
    Omistan vm91 Nissan Terranon jonka äänentoistoa olen ajatellut hieman parantaa. Ohjelmalähteeksi vaihtui Alpine CDA-9812RR ja seuraavaksi olisi tarkoitus laittaa kaiuttimet kuntoon. Sitten joku vahvistin ja lopuksi joku subbari.

    Etuovien kaiuttimien kanssa ei ole ongelmaa, mutta takakaiuttimien valinnan kanssa kylläkin. Eli takana on sellaiset alkuperäiset muoviset kotelot 6x9 kaiuttimille. Mutta kotelot ovat onnettoman pienet (noin 5L) ja niissä on refeksiputket jotka mitoitettu alkuperäisille kaiutinelementeille. Takakaiuttimistä kuuluu bassot todella heikosti ja syy on varmaan liian pienissä (muovisissä) koteloissa.

    Eli miten tämä ongelma kannattaisi ratkaista jotta saisin takakaiuttimistä vähän enemmän ääntä ulos? En ole uusia kaiuttimia ostanut vielä, koska mietin että jos laittaisin 6x9 tilalle 6,5" erkkasarjan niin olisiko toi kotelo silloin sopivamman kokoinen? Pienempi kaiutin tarvii tietysti pienemmän kotelon. Entä bassot sitten? Pienemmästä kaiuttimestä lähtee tietysti vähemmän bassoa, mutta toisaalta sillä olisi enemmän tilaa hengittää siellä kotelossa?
    Eli kumpi kannattaisi valita - 6x9 vai 6,5 erillissarja? Entäs 5x7, sekin olisi yksi vaihtoehto?

    Sitten ajattelin vielä että vaimennan näitä muovisia koteloita sisältä bitumimatolla, täytän vanulla ja laitan refleksiaukon umpeen/poistan putken (koska on mitoitettu alkuperäisille elementeille). Mitä olette mieltä?
     
    Viimeksi muokattu: 28.08.2010
  2. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ongelma on löytää sellaiset autokaiuttimet, jotka oikeasti toimii pienessä kotelossa. Jotku pikkusubit voisivat toimia, mutta sekin lähinnä subbasso-alueella, ja sitten taitaa tulla vastaan viritystaajuus, tuskin sopinee sellaisen taajuusalueen toistoon. Ja sinähän hait siis pikemminki peruskaiuttimia sinne taakse... Homman ongelmahan on siis se, että autokäyttöön kaiuttimet suunnitellaan yeisesti free-air-asennukseen, siis käyttämään esim. koko oven tilavuutta hyväksi. Helpostikkin siis paljon suurempaan tilaan, kuin kuin 5l...

    Peerless Car 832513 voisi sinänsä jotenkin toimiakkin tuon kokoisessa, mutta sitä käsittääkseni ei taida irtoelementtinä kovin helposti löytää. Ja toinen on se, että toimiiko ko. elementti miten keskialueella? Itse en ole ainakaan koskaan sitä kuuillut muuten kuin Hifitalon myymän Audiokit 3650:sen bassontoistimena. http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=992
    Aika hintavat mielestäni takakaiuttimiksi ja toisekseen pitäis sijoitus löytää vielä basson ja diskantin lisäksi keskiäänisellekkin.

    Ja olen vahvasti sitä mieltä, että jos taakse jotain on ihan pakko saada, niin 5.25" tai joissain tapauksissa jopa 4" riittää taakse ihan hyvin. Ja mielluummin koaksiaalina. Halvempi ja täyttää kutenki takakaiuttimen tehtävät ihan riittävän hyvin. Bassontoisto kuntoon sitten jollain muula kostilla (etukaiuttimet ja/ tai subi)... Tuo litratilavuus ei tosin välttämättä ole kovin hyvä edes viisvarttisille, tai edes nelituumaisille. Suosittelenkin vahvasti kyllä tutkimaan muitakin asennusmahdollisuuksia tai alkuperäiskoteloiden muokkausta leikkaamalla esimn. pohjan pois, vallanki jos takana on vapaata tilaa elementin hönkiä. Jos alkuperäisiä ei halua tuhota, niin käväisee vaikka jossain purkaamolla hommaamassa toiset tuhottaviksi... Kannattaa toki varmistua, ettei akustista oikosukua pääse syntymään.

    http://www.fanaticaudio.com/hifit_ja_halyttimet_datapankki.php?artikkeli=7
     
    Viimeksi muokattu: 28.08.2010
  3. KerT

    KerT Guest Guest

    Liittynyt:
    27.08.2010
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    ok, no jos hommaan viisvarttiset sinne, niin mitä teen tolle refeksiputkelle/aukolle? KAnattaako laittaa umpeen? Ku se on mitoitettu alkuperäisille kaiuttimille eikä todennäköisesti sovi uusille. Ja eikös suljettu kotelo ole yleensä pienempi kuin refleksi?
    Eli jos laitan refleksiaukon umpeen ja täytän kotelon vanulla?
    Kotelot voi olla hieman isommat kuin 5L. En ole mitannnut vaan silmämääräisesti sanoin vaan.
     
  4. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pistä refleksi vaan tukkoon. Vaikka suljettu saakin olla pienempi, niin kuitenkin edelleen autokaiuttimet on monesti edelleenkin suunniteltu pikemminki Free-airasennuksiin, siis käyttämään esim. koko ovea ilmatilana. Paljon suurempaan tilavuuteen siis suunniteltuja.

    Vanu pienentää hieman kokonaisherkkyyttä, mutta kokonaiskustannus nyt ei tuollaisesta ole suuri. Kannattaa se ainakin testata. Puolisentoista litraa se nyt korkeintaan saa elementin kotelon isompana näkemään n. 5l lootassa... Noh jooh, yllättävän paljon sekin toki tuollaisessa jo vaikuttaa...
     
  5. KerT

    KerT Guest Guest

    Liittynyt:
    27.08.2010
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    noniin.. ajattelin antaa niitten takakaiuttimien vielä olla ja ostin etuoviin DLS-RM6.2 erillissarjan.
    Etuovet on vaimennettu silent coat matolla, kaikki reiät sisäpellissä tukittu 6mm vesivanerilla ja niin pois päin...
    Musiikki kuullostaa hyvältä ja olen todella tyytyväinen ostokseen.
    Mutta nyt kun säätelin mankan asetuksia autossa, jäin miettimään seuraavaa:
    Ku yleensä kaiuttimien maa johto on joko musta tai siinä on musta raita. Mutta entä jos on punainen raita? Onko se silloin - vai +?
    Kyse on siis diskanttikaiuttimista joissa on valmiit johdon pätkät tinattu eikä diskanteissa ole mitään merkintöjä kumpi on + ja kumpi - :/
    Ohjekirjassakaan ei lue mitään.
    Bassokaiuttimissa on kyllä merkinnät ja vaikka ei olisi, ne pystyy testaamaan 1,5V paristolla. Mutta entä diskantit? Pystyykö jotenki kokeilemaan? toi 1,5V paristo varmaan särkee diskantin eikä noin pientä kalvon liikettä edes erota silmällä.
    Eli pystynkö jotenki kokeilemaan tai jos joku tietää, niin mikä toi punainen raita on noissa erillissarjoissa yleensä?
    Eihän sillä muuten olis mitään merkitystä jos kummalaki puolella on samalla tavalla, mutta mietin että onko noi diskantit bassokaiuttimiin nähden samassa vaiheessa. Tällä hetkellä kytkin niin että punainen raita on miinus, koska oletin että raita on aina miinus.
     
  6. BG-0

    BG-0 Guest Guest

    Liittynyt:
    27.06.2009
    Viestejä:
    29
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ennemmin punainen on plus ja musta miinus, joten sanoisin 99.9% varmuudella, että se raidallinen on plus-johto.
     
  7. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ennen minäkin punaisella merkityn plussaksi kytkisin, kuin miinukseksi...