Nissan Primera ei käynnisty, apua!

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana Scorpius, 10.01.2011.

  1. Scorpius

    Scorpius Surfing on Sinewaves

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    889
    Saadut tykkäykset:
    4
    Terve!

    Nyt tarvittais ihan oikeasti auto-osaajien kullanarvoisia vinkkejä ja tietämystä.

    Autoni on vm 95 Nissan Primera P10 1.6 16V. Toiminut mainiosti, paitsi tänään...Eli pari päivää auto seisoi tossa pihalla ja nyt kun on plussakelit, kosteus ilmeisesti teki tenät eikä auto startannut. Starttimoottori kullä rullaa iloisesti, mutta mitään starttaamiseen liittyvää ei kuulu. Hinasimme duunikavereiden kanssa auto duunipaikan isoon halliin, jossa annoin sen olla lämpimässä pari tuntia.

    Kävin äsken kokeilemassa ihan huvikseni ja auto starttasikin samantien. Mutta, auto kävi ensimmäiset n.30sek aivan tuskaisesti: hyvä ettei sammunut useaan otteeseen, valot räpsyi kojetaulussa ja sisävalokin syttyi n.10sek viiveellä. Tosiaan vasta noin puolen minuutin päästä auto kävi normaalisti eikä valot enää räpsynyt.

    Kysyn neuvoa, koska en todellakaan halua tämän toistuvan. Kuskaan lapsiani 200km matkan monta kertaa kuussa ja auton oikkuileminen pahimpaan mahdolliseen aikaan ei kyllä kuullosta kovin hauskalta. Onneksi nyt sattui "hyvään" aikaan.

    Mitä kannattaisi tehdä (sorry auton vaihto parempaan ei vaihtoehto)? Putsata kaikki liittimet ja pistää niihin jotain vedenpoistoainetta? Puhdistaa virranjakajan kannen sisäosa?

    Suurkiitokset avusta etukäteen!
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2011
  2. Baphomet

    Baphomet New Member

    Liittynyt:
    04.04.2008
    Viestejä:
    653
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos nyt haluaa siitä virranjakajasta aloittaa, niin suosittelen että käyt ostamassa uuden kannen ja pyörijän. Eivät maksa montaa euroa.
    Samalla kun alkaa vaihtamaan noita kannattaa vaihtaa myös tulpanjohdot uusiin ja samalla tietenkin tulpat.
     
  3. JS83

    JS83 Active Member

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    0
    Katso myös polttoainesuodatin! Saattaa olla vettä täynnä.
    Mutta virranjako puolelta kannattaa aloittaa.
    Käykö kaikilla pytyillä?
     
  4. Baphomet

    Baphomet New Member

    Liittynyt:
    04.04.2008
    Viestejä:
    653
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo, jäänestoo kannattaa välillä lorauttaa tankkiin, se kun vie noita vesiä mennessään.
     
  5. vilmulkku

    vilmulkku New Member

    Liittynyt:
    11.12.2009
    Viestejä:
    64
    Saadut tykkäykset:
    0
  6. RBV

    RBV Surprise, cockfags! Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.09.2001
    Viestejä:
    1 859
    Saadut tykkäykset:
    7
    Eikös tämä uusi 95E10 pidä sisällään melko tehokkaan määrän jäänestoa? :)
     
  7. Scorpius

    Scorpius Surfing on Sinewaves

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    889
    Saadut tykkäykset:
    4
    Katson pian polttoainesuodattimen. Miten näen käykö kaikilla pytyillä?

    E10 ei voi mun primerassa käyttää sen E10 listan mukaan, joten olen jo pari kertaa tankannut 98
     
  8. k_jartti

    k_jartti New Member

    Liittynyt:
    23.06.2005
    Viestejä:
    611
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuttu vika, itselläni oli sama vm. primera kymmenen vuotta. Ensiavuksi auttoi lohkolämmittimen käyttö ja ennaltaehkäisyksi kuivaan paikkaan pysäköiminen. Mikä oli lopulta syynä, en tarkasti tiedä, mutta virranjakajaa epäilen. Ongelma esiintyy vain kosteilla pikkuplussan keleillä, ei kesällä eikä pakkasella. Kosteus varmasti menee sähköpuolelle.

    Toinen ongelma on laturi. Oletko monta laturia vaihtanut?
     
  9. Scorpius

    Scorpius Surfing on Sinewaves

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    889
    Saadut tykkäykset:
    4
    Entinen omistaja on vaihtanut viime kesänä virranjakajan, eli se on uudenkarhea. Avasin sen just ja aika hyvässä kunnossa on, epäilen että tuo on vian lähde?

    K_Jartti, Jos et "selvittänyt" vikaa, kuinka pärjäsit sen kanssa? Siis meinaan et kun vika ilmaantui, miten sait sen lopulta starttaamaan?

    Akku mulla näyttäis olevan aika kuollut. Pari tuntia oli sisälamppu päällä ja eikä jaksanut startata. Akun jännite oli mitattuna 12.1V

    Mistä tietää että laturi on viallinen/pitää vaihtaa?
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2011
  10. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 516
    Saadut tykkäykset:
    8
    Käynnistä auto ja mittaa laturin antama jännite. Pitäisi olla tyhjäkäynnillä jotain yli 14 V. Tarkka jännite riippuu kierroksista ja autosta.
     
  11. Baphomet

    Baphomet New Member

    Liittynyt:
    04.04.2008
    Viestejä:
    653
    Saadut tykkäykset:
    0
    Myynti puheita...
    Mutta kyllä se pakeliitti kansi voi lakata pelaamasta aiemminkin, ja tosiaan olikos se exomistaja vaihtanut myös pyörijän?
    Ilmankosteus kun on hyvissä lukemissa niin se kipinä karkaa ehjästäkin kannesta.
     
  12. Baphomet

    Baphomet New Member

    Liittynyt:
    04.04.2008
    Viestejä:
    653
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niinpä tietysti! :hitme:
     
  13. Scorpius

    Scorpius Surfing on Sinewaves

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    889
    Saadut tykkäykset:
    4
    Jaahas, pistin puhdistetun virranjakajan kannen paikoilleen, ja tulpanjohdot siihen kiinni. Nyt käynnistysääni on ihan läppä, about maailman epätasaisin eikä todellakaan edes käynnisty. Virranjakajan kannen sisällä oli ne neljä hammasta mistä puhdistin/raaputin semmoista jauhoa helvettihin. putsasin pinnat etaxilla eli denaturoidulla alkoholilla. samalla aineella putsasin ne tulppien päät ja pyörijän hampaan.

    WTF?

    Pitääkö lähteä ostamaan uus kansi/uuden tulpanjohdot/uus pyörijä? oxide cleania ja 5-56 en vielä ostanut, pitääkö noi vanhan osat putsata noilla etaxin sijaan?
     
  14. vilmulkku

    vilmulkku New Member

    Liittynyt:
    11.12.2009
    Viestejä:
    64
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mahtoiks johdot mennä oikeille paikoille,
    oikeaan järjestykseen?
     
  15. Baphomet

    Baphomet New Member

    Liittynyt:
    04.04.2008
    Viestejä:
    653
    Saadut tykkäykset:
    0
    Menihän ne kaapelit oikeeseen järjestykseen?
     
  16. Scorpius

    Scorpius Surfing on Sinewaves

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    889
    Saadut tykkäykset:
    4
    No eipä tietenkään :hitme:
    Nyt on oikeassa järjestyksessä (1-3-4-2 lukee virranjakajassa reikien vieressä)
    ja auto starttaa sekä käy tasaisesti

    Nyt vaan pitäisi tehdä jotain järkevää, ettei moinen toistu. Olen menossa kauppaan hakemaan tota oxide cleania ja 5-56 ja rassaan kaikki liittimet sekä virranjakajan. Mitä muuta? tuo kun on niin vanha mummeli, mitä siihen on edes järkevä vaihtaa? Virranjakajan kansi? pyöritin? tulpanjohdot? polttoainesuodatin?

    Vielä pitää tarkistaa onko bensasuodattimessa vettä, mistä sen veden näkee?

    Tulpanjohtojen resistanssin mittasin. ihan järkevästi menee resistanssi lyhimmästä pisimpään 2.1kohm - 3.8kohm

    Laturi on kai kunnossa kun heittää 13.97V auton ollessa tyhjänkäynnillä
     
  17. Dr. Eever

    Dr. Eever Active Member

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 763
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minä kyllä jättäsin möhnät kauppaan ja ostasin kannen ja pyörijän. Tuskin tulee edes kalliimmaksi. En tiedä happetumisjäljistä, mutta ei kai niitä kovin paljoa olisi siellä pitänyt olla jos se kansi on kesällä vaihdettu?

    Jos voit vaikuttaa asiaan, niin koita saada sitten myös uusi tiiviste siihen kanteen. Itse totesin öljyä vuotavaa Mastaa pestessäni, että aina sinne kosteutta meni vaikka kansi olikin ihan ehjä.

    E: tietysti contact cleanerit -voi ottaa mukaan ja käyttää konehuoneessa, mutta virranjakajan suuntaan kehoitan ostamaan uudet hilut - aluksi kansi ja pyörijä.
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2011
  18. 10inch

    10inch Active Member

    Liittynyt:
    10.08.2004
    Viestejä:
    1 154
    Saadut tykkäykset:
    0

    Eiköhän se vika ollut nyt siellä jakajan hapettuneissa osissa mikä lisäksi kastui. Eli komppaan pyörijän ja kannen ostoa, eivät taida maksaa kuin yhteensä parisen kymppiä motonetissä. Johdot maksaa varmaan viitisenkybää, ja jos käy ihan tasaisesti niin ehkei niissä vikaa ole. Koskas ne tulpat on vaihdettu?

    Pa-suodatin maksaa kympin joten se kannattaa vaihtaa vaikkei mitään näkisikään (koska lie vaihdettu?).

    Jotain hauskaa maattovikaakin on saattanut olla jos kaikki valot ovat olleet discona, tarkista akun ja moottorin maajohdot ja niiden kontaktit.

    edit: niin, ja uus akku, ehdottomasti. Nää nykyakut on niin p*skoja ettei ne juurikaan enää kuntoon tuu jos kerran pääsee lataus karkaamaan ja/tai jäätymään.
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2011
  19. Scorpius

    Scorpius Surfing on Sinewaves

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    889
    Saadut tykkäykset:
    4
    Doddi, kylläpä vierähti eilen auton parissa tunti jos toinenkin. Motonetissä meni vaan 170e

    Vaihdoin tulpat, virranjakajan kannen, pyörittimen, akun. Llisäksi samalla pyyhkijäsulat ja raitisilmasuodattimen ja koska viime viikolla vaihoin öljyt sekä öljysudattimen, on nyt virallisesti tehty 30t huoltokin. Kävin myös kaikki (mitkä sain irti) sähköliittimet läpi oxide clean/paineilma/5-56/paineilma meiningillä läpi. Kyllä nyt starttaa niin nopeasti ja iloisesti että oksat pois ja käy niin perkuleen tasaisesti. Googlasin vähän noista akuista ja yleisen löpinän perusteella ostin Boschin 56Ah akun. SZNAJDER merkkiin en uskaltanut lähteä luottamaan :D
    Ainoo mitä en vaihtanut oli polttoainesuodatin, ku ajattelin ettei se oo välttämätöntä. Mutta jos teidän mielestä sekin kandee vaihtaa niin vaihan sen piakkoin (ostin senkin, tarvikkeena makso 18e). aika jännä et toi tarvike on muovinen ku alkuperäinen on metallinen...

    Kyllä nyt on perkele jos tämän jälkeen kostealla auto vinoilee.

    Ei muuta kun kiitos ja kumarrus kaikille avusta! :naminami:
     
    Viimeksi muokattu: 11.01.2011
  20. Make73

    Make73 Well-Known Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 378
    Saadut tykkäykset:
    118
    Tankki kannattaa talvisin pitää melko täynnä eli kun mittari puolessa välissä, niin tankille.
    Suuret lämpötilan muutokset voivat aiheuttaa veden kondensoitumista tankkiin.
    Toki se suodatin kannattaa vaihtaa jos sellaisen kerran jo ostit.

    Jos auton sisällä on paljon lunta ja jäätä matoissa ja käyttää sisätilanlämmitintä, niin on se omiaan aiheuttamaan ongelmia kun toimii lähes ilmankostuttimena.
    Kannattaa käydä läpi myös auton sisältä löytyvät liittimet.
    Itse viime kesänä sähkövikaa etsiessäni törmäsin kynnyslistan alla olevaan isoon liittimeen, jonka pari pinniä oli hapettunut poikki!