Neuvoja subikotelon "säätämiseen"

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana 1nferno, 15.01.2013.

1. 1nferno

1nferno Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Morjens..

Olen kohtalaisen tuore tapaus kotihifi rintamalla ja nyt tuli vastaan ongelma tuon DIY-kotelon virittämisen suhteen. Itse kotelo on 18mm vanerista, sisällä tukirakenne samasta tavarasta ja molemmat päädyt tulevat tuplalevyillä. Kotelon sisämitat ovat 38x48x41cm eli näistä tulee n. 74 litraa. Tietysti tuosta pitää poistaa tukirakenteen, refleksiputken ja itse elementin viemä tila niin saa nettotilavuuden. Olen melkoisen käsi käyttämään tuota bass box designeriä niin nyt tarvitsisinkin apua tuon refleksiputken suhteen. Elementtinä on Peerless XLS 12 ja sitä tulee ajamaan Hypex DS4.0. Subbari tulee olohuoneeseen musiikin kuunteluun ja elokuvien katsomiseen, jolloin toivon sen toistavan myös kohtalaisen alas. Eli toivon joltakin hieman asiaan enemmän paneutuneelta apua tuohon refleksiputken mittaamiseen ja "sopivan" viritystaajuuden aikaan saamiseen. Jotenkin sain tuolla 74 litran kotelolla, 20 hz viritystaajuudella ja 10cm halkaisijalla putken pituudeksi 72cm, vai olenko ihan hakoteillä? Refleksiputken pää tulee tuohon elementin viereen alas ja vahvistin takapaneeliin omaan tiiviiseen osioonsa.

Kiitoksia jo etukäteen!

Muutama kuva vielä havainnollistamaan koteloa.