Nettiyhteyden nopeustesti

Keskustelu osiossa 'Tietoliikenne' , aloittajana KMS, 11.04.2003.

  1. säätäjä

    säätäjä Member

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    57
    Saadut tykkäykset:
    5
    [​IMG]

    Kelpaa kun mökillä ollaan :)
     
  2. Viipperi

    Viipperi New Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.03.2004
    Viestejä:
    1 199
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mahtavaa kun Elisa/Saunalahti sai vihdoin jonkinlaiseen kuntoon kaapeliyhteytensä. :)

    Saunalahti 30/2
    [​IMG]
     
  3. Jeukkuli

    Jeukkuli Active Member

    Liittynyt:
    26.02.2004
    Viestejä:
    1 851
    Saadut tykkäykset:
    2
    Yhteytenä on vieläkin sama Saunalahden 8/1 ADSL, mutta viime aikoina lukemat ovat olleet tätä luokkaa:

    [​IMG]
     
  4. koez

    koez Member

    Liittynyt:
    30.03.2005
    Viestejä:
    235
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vaihdoin laajakaistaliittymän hiljattain Elisalta DNA:lle - eikä siirto ole mennyt ihan putkeen.

    Elisalla 24MBit liittymällä http://www.bandwidthplace.com/ antoi noin 12Mbit/s latausnopeuden (juuri ennen vaihtoa), nyt DNA 24Mbit/s ADSL -liittymä antaa 2 - 5.5 MBit/s latausnopeuden.
    Mielenkiintoisesti sama nopeus saadaan 3G Mokkulalla (MF60). Proxyä ei ole käytössä -ellei se automaattisesti mene päälle, mitä epäilen.

    Jos nopeustestin vaihtaa http://speedtest.net/ palveluun, saan vihdoin ennakoidun 12MBit/s nopeuden, ilmeisesti syystä että testiserveri on tässä kotimainen kun bandwidtplace testaa reitityksiä ulkomaille.

    Tässä valossa Elisa pieksee DNA:n Tuplanetti -liittymän mennen tullen.


    EDIT: työkaverillani on sama ongelma, hänellä on jokin 30-40 MBit/s kaapeliliittymä josta kuitenkin irtosi vain 8 MBit/s siirtonopeus bandwidthplace palvelussa.
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2011
  5. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 734
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kuulostaa ennakoidun sijaan ennemminkin heikolta, jos on kotimaan sisällä vain puolet nimellisnopeudesta. Varsinkin jos niin käy jatkuvasti kaikkien servereiden kanssa, eikä vain satunnaisesti. Esim. Soneran nopeustesti antoi juuri äsken 10M/2M -liittymälläni 10.8/2.1 Mbps, viiveen ollessa 64 ms. Tämä testi sen sijaan antoi vähemmän, eli 10,2/1,6 Mbps.
    Suosittu Speedtest.net (näin tamperelaisena testiserverikin oli tamperelainen, mutta se kyllä riittäisi että on jostain suomesta) antoi juuri äsken 10.5/1.9 Mbps ja 61 ms. Eli yleisesti ottaen ovat kohtalaisen hyvin linjassa. Eri testit ja testausajankohdat aiheuttavat aina hieman eri tuloksia.

    Toinen tapa on ladata joltain kotimaiselta serveriltä - kuten funet.fi - niin suuri tiedosto, että sen siirto kestää useita sekunteja. Ja mitata itse tuohon siirtoon kulunut aika. Tai voi ihan vain laittaa todella suuren tiedoston latautumaan ja katsoa mitä nettiselain kertoo nopeudeksi. Itselläni Firefox näytti äsken tälle tiedostolle tasaisesti 1.3 MB/s. Ja kun tuon, eli megatavut kertoo 8:lla, saadaan megabitteinä 10.4 Mb/s. Sekin hyvin linjassa em. testien kanssa.

    Erittäin epäsuositeltava Bandwidthplace.com antoi ensin 11.1/0.7 Mbps (ei kerro mitä serveriä käytettiin, varmaankin ulkomailla). Heti perään kokeilin uudestaan ja sain 31.2/0.6 Mbps!!! Kolmas kerta antoi 3.9/0.9 Mbps!!! Eli ei kovinkaan luotettavalta vaikuta, varsinkaan aivan liian nopeasti mitatun DL:n suhteen. UL mennee siinä pieleen, että serveri sijaitsee jossain ulkomailla.
    ==> Nopeutta ei kannata arvioida vain yhden testin perusteella, varsinkaan jos testiserveri sijaitsee ulkomailla.



    Sellainen tuli mieleeni, että tulikohan edellä typo, eli ehkä tarkoititkin kirjoittaa "saan vihdoin ennakoidun 24 MBit/s nopeuden"? Eli asutko sen verran syrjemmässä, että siksi on operaattorinkin taholta ennakoitu yllettävän vain ~12 Mbps:iin tms.? Vai onko uusi liittymäsi 12 Mbps nimellisnopeudeltaan, eikä 24 Mbps? Vai jakaako useampi ihminen perheessä/talossa tuon liittymän ja sen vuoksi jäädään noinkin kauas nimellisnopeudesta?
    Ulkomailta nopeus voi ihan normaalistikin olla melkein mitä vain (parhaimmillaan sama, usein kuitenkin vähemmän, joskus kymmenesosa tai vieläkin vähemmän, monista asioista johtuen). Eli jostain jenkeistä voi tulla tulla 24 Mbps liittymälläkin yhdestä paikasta 2 Mbps ja toisesta 12 Mbps. Ja Afrikasta vaikka reilustikin alle 1 Mbps, ilman että sinun liittymässäsi on mitään vikaa.

    Oma tapaukseni, eli molempiin suuntiin parhaimmillaan jopa hieman enemmän, kuin luvattu. Aluksi kuitenkin oli todella paljon luvattua vähemmän nopeutta molempiin suuntiin ja sekös kismitti. Normaalisti oletan saavani edes likimain 80 %, mutta mieluummin toki enemmänkin nimellisnopeudesta, ainakin lankaverkoista puhuttaessa. Aikani kikkailemalla sain onneksi ADSL-purkkini toimimaan oikeassa moodissa, eli ADSL2+ Annex M lienee.
    Ensin ajattelin, että sinulla tuo kuitenkin lienee kunnossa, kun kerran saavutat 12 Mbps nopeuden. Mutta sitten muistelin, että tuo DSL-moodi mahdollistaisi ilmeisesti maksiminopeuden 24M/3M tjsp. Mutta jos sinun nopeuskattosi nyt on aina vaikkapa 12M/1M, niin silloin saattaisi väärä DSL-moodi olla tulppana. Kandee tsekata ADSL-modeemistasi, jos ei niin jo ole tehty. Vanhemmat laitteet eivät uusimpia moodeja ymmärrä, joten silloin ei muuta tehtävissä, kuin uuden laitteen ostaminen.
    Itselläni sen oikean DSL-moodin nimenä "kuuluu näkyä" automatiikan valitsema Error (kun käyttöliittymänä on nettiselaimeni), mikä aluksi hieman hämäsi. Joku pieni firmisbugi selvästikin. Sillä ainoastaan moodissa 'Error' saan tuon täyden nopeuden... :p
     
    Viimeksi muokattu: 17.11.2011
  6. koez

    koez Member

    Liittynyt:
    30.03.2005
    Viestejä:
    235
    Saadut tykkäykset:
    0
    En ole kuullut kenenkään saaneen nimellisnopeuden verran nopeutta! Kuulostaa utopialta :)
    Elisan (työsuhde)liittymän mukana tuli Zyxel boxi joka softapäviyksellä nosti nimellisnopeuden 8 -> 24 Mbit/s ja silloin todellinen nopeus oli luokkaa 15-17/0.7 Mbit/s.
    Kun sitten kokeilin viimeisen kerran nopeuksia _ennen_ DNA:lle siirtymistä, oli senkin nopeus laskenut 11-12/0.7 Mbit/s välille...

    Sain itse äsken 11.5/0.7M Mbit/s ja alle 20 ms. Itseasiassa tuo sama upload nopeus on ollut molemmilla operaattoreilla. Lähetysnopeutesi on tuplasti suurempi?

    Useimmat sivut ja peliserveritkin ovat ulkomaisia joten mielestäni tuo testiportaali on erinomainen mittari nettiliittymän todelliseen käyttöön, varsinkin kun siitä on jo omakohtaista tilastoa pidemmältä ajalta.
    Itse surffailen hieman enemmän ehkä ulkomaisilla sivustoilla.
    Mitä tulee hajannaisiin tuloksiin, niin olen kompensoinut otannan suuruudella hajontaa ja päätellyt keskiarvot 3 testistä. Minulla tulokset ovat olleet kuitenkin lähes samoja, Elisan liittymällä ainakin, DNA tuntuu olevan poikkeus suuremmalla hajonnalla.

    Asun Kempeleessä 1km keskustasta sivumalle, omakoti-/paritalo lähiössä, jonne on tällä hetkellä tilattu nimellisnopeudeltaan juuri tuo 24 Mbps ADSL yhteys (Welhon Tuplanetti, Laajakaista L).
    Olen it-alan insinööri ja uskon tietäväni mitä olen tilannut :)
    Nopeustestit on suoritettu niin ettei suurempaa kuormitusta ole ollut lähiverkossani.

    Pohjaan perusteluni siihen että Elisan ollessa operaattorini, nopeudet olivat kyseisen palvelun perusteella lähes _aina_ tuo 10-12 Mbps ja jostain syystä nyt 3-5.5 Mbps operaattorin vaihduttua.
    Selkeästi Welholla (DNA:lla) on heikommat kaistat valtakunnasta ulos päin tai sitten Welholla pitää ottaa käyttöön proxyt (mitä en vieläkään ole testannut).

    Ehkä sinulla etu tulee valokuitu- tai kaapeliverkosta jossa on isompi kaista/isommalle asiakaskunnalle suunnattu?
    Hieman kuten mokkuloilla; jos liikennettä ei juuri ole niin saat kaiken mahdollisen vapaan kaistan jolloin lukemat näyttävät hyvältä.

    Veikkaisin että oma yhteyteni perustuu kuparikaapeliin (1999 rakennettu lähiö).


    Pitää tarkistaa, kiitos vinkistä (Welhon mukana tuli Telewell EA510).
    Sama ongelma oli kuitenkin jo edellisessä Elisan Zyxel purkissa jossa nopeuskatto näytti olevan se 16-17Mbps - ja nyt kun mainitsit, niin tuo 4 Mbps nopeuslisän sain juurikin jotain parametria muuttamalla admin sivuilla (en muista nyt mitä).
    Vanhemmillani taisi olla sama tulos Etelä-Pohjanmaalla ja samalla purkilla ja samalla nimellisnopeudella.


    EDIT: täältä löytyi mielenkiintoinen keskustelu aiheesta ja jopa taulukko nopeuden suhteesta etäisyyteen:
    http://murobbs.plaza.fi/internet-ja-muu-tietoliikenne/593000-dna-24-1-missa-puuttuvat-10-megaa.html
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2011
  7. Dr. Eever

    Dr. Eever Active Member

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 763
    Saadut tykkäykset:
    0
    [​IMG]

    Edelleen Sonera-mokkula toistaiseksi, mutta Huihaiwei vaihtui hieman erinumeroiseksi, Soneran antelias lahja. Paikkakunta on vaihtunut Hki -> Tku.

    Hmmm.... Tampereen serveri anto paljon kivemmat tulokset:

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 17.11.2011
  8. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 734
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ei ole utopiaa, vaan ihan käytäntöä. En siis ole ainoa. Tietyissä olosuhteissa on täysin mahdollista, jopa jatkuvastikin, ainakin ADSL2+:n kohdalla. Ainakin jos sijainti ei ole liian syrjässä ja verkko on kunnossa. Mieluiten valokaapeli tulee jonnekin lähelle, eikä olla jossain kaukana pitkän kuparivedon takana. Ja ainakin jos on valinnut mahdollisista liittymistä sen ei-nopeimman. Kenties muulloinkin.
    Itse kuitenkin valitsin 10 Mbps:n, enkä sitä nopeinta tarjottua, eli 24 Mbps:aa. Eli en tiedä, saisinko tuolla nopeammalla nyt 25 Mbps, vaiko 23 Mbps. Mutta jos olisi jatkuvasti alle 20 Mbps, niin sitten kyllä olisin pettynyt ja tivaisin palveluntarjoajalta selitystä.

    Yleisesti ottaen toki on niin, että aivan nimellisnopeuteen ei ylletä, mutta suhteellisen liki kuitenkin. Riippuu kuitenkin sijainnista, verkon kunnosta jne. Vain puolet kuitenkin kuulostaa hurjan heikolta, ellei ole jotain selkeitä selittäviä tekijöitä.
    Et ole kertonut, että mikä on se luvattu nopeus UL-suuntaan. Veikkaan, että se on vähintään 2 Mbps. Kenties enemmän. Erityisesti tuo UL-nopeutesi pistää epäilemään, että olisi paukahtanut väärä DSL-moodi hidasteeksi ja siitä seuraisi vaikkapa 12M/1M kattonopeus.
    Itselleni nimittäin jäi sellainen hitaampi moodi pysyvästi päälle. En enää oikein muista, mutta olisikohan öpaut 8M/1M tullut kattonopeudeksi. Niin kävi yrittäessäni päästä em. virheilmoituksesta eroon. Enkä sitten enää saanut millään maksiminopeutta takaisin, ennen kuin resetoin koko härvelin, tyydyin automatiikan asetuksiin ja lakkasin välittämästä tuosta aiheettomalta vaikuttavasta virheilmoituksesta. Mutta sinulla voi toki olla joku aivan muu juttu. Kenties verkko ei vain kerta kaikkiaan parempaan pysty siellä päin.

    Aiemmalla Saunalahden 1M/1M ADSL-liittymällä sain varsin tasaisesti n. 0,8-0,9 Mbps molempiin suuntiin. Eli likimain sen, mitä oli järkevää odottaakin. Perinteisellä ADSL:llä ei kukaan varmaan olekaan aivan nimellisnopeutta saavuttanut, en itse ainakaan ole kuullut sellaisesta. Mutta nyt siis saan samasta (puhelin)töpselistä melko tasaisesti hieman reilut 10M DL:ään. Ja joskus pikkuisen yli 2M UL-suuntaan, ainakin Suomessa ja lähistöllä. Joskus kaukomailtakin tulee likimain samaa vauhtia, ainakin jenkeistä. Molemmissa liittymissä on laitteena ollut sama ZyXel P660HW-D1.
     
  9. h-p

    h-p Member

    Liittynyt:
    13.03.2007
    Viestejä:
    863
    Saadut tykkäykset:
    0
    30/10 kuitu antoi mulle tuolta ~8 megan lataus- ja lähetysnopeuksia. Vertailun vuoksi:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 19.11.2011
  10. Make73

    Make73 Well-Known Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 299
    Saadut tykkäykset:
    63
    Itsellä ollut pitkään DNA:n kaapelimodeemi 10/1 nopeudella ja olen ollut tyytyväinen nopeuksiin
    https://keskustelu.dna.fi/default.aspx?g=posts&t=99

    Ensi viikolla vaihtuu Saunalahden (Tuplalaajakaistaksi) Full Rate 10/1 ADSL nopeudella, saas nähdä mitkä ovat sitten nopeudet.

    Kaapelin kautta olisin pitänyt, mutta kun ryökäleet vaihtavat taloyhtiön vanhan kuparin kuiduksi ja sen kautta VDSL 10/10 yhteys on vähän turhan kallis, n.39eur/kk

    edit 22.11.

    Full Rate 10/1 ADSL
    [​IMG]
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 22.11.2011
  11. koez

    koez Member

    Liittynyt:
    30.03.2005
    Viestejä:
    235
    Saadut tykkäykset:
    0
    24 Mbps nimellisnopeus on suurin mitä tänne saa.

    ADSL tilan vaihto automaattisesta Annax M:ään ja ADSL2+ modulointi ei ainakaan tuottanut lisää nopeutta...
    Tilattuna on "DNA Welho Laajakaista ADSL L 24M", nopeuslupaus 11,5-24M / 0,9-2 Mbps - josta minimi on toteutunut joskin toteutunut lähteysnopeus on vain noin 0.7-0.8Mbps.

    Ohessa arvot ADSL-verkon tilasta :

    Tiedot
    DSP ohjelmistoversio DMT FwVer: 3.c.8.a5_A, HwVer:TeF7_7.0
    Linjan tila Päällä
    Toiminnallinen tila ADSL2+
    Lähetysnopeus 1023 kbps
    Vastaanottonopeus 13708 kbps
    SNR (Lähetysnopeus) 11.5 db
    SNR (Vastaanottonopeus) 10.1 db
    Vaimennus (Lähetysnopeus) 2.5 db
    Vaimennus (Vastaanottonopeus) 11.0 db

    Miten paljon mahtaisi olla apua siitä että siirtäisin modeemin mahdollisimman lähelle taloon tulevaa puhelinlinjaa, mistä voi päätellä sisäverkon vaimennukset?
    Hyöty lienee pieni, joskin pääsisi eroon suotimista jotka on nyt jokaisessa puhelinrasiassa (voisin vaihtaa puhelinpiuhat verkkokaapeleiksi sisäverkossa).
     
    Viimeksi muokattu: 19.11.2011
  12. JOT

    JOT Member

    Liittynyt:
    25.11.2001
    Viestejä:
    148
    Saadut tykkäykset:
    0
  13. koez

    koez Member

    Liittynyt:
    30.03.2005
    Viestejä:
    235
    Saadut tykkäykset:
    0

    FYI:
    Vika oli DNA:n laajakaistaverkossa, keskuksessa vaihdettiin "kortti" joka oli ollut pullonkaulana ja laski runkoyhteyksien nopeuksia,
    nyt yhteydet ovat 14 down/1.5 Mbit/s up - ja bandwidthplace.com'kin antaa muistaakseni n. 9-11 Mbit/s latausnopeuden :)
     
  14. humiru68

    humiru68 New Member

    Liittynyt:
    04.10.2006
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä Soneran suoritus. Valokuitu 100/10 ja olen enemmän kuin tyytyväinen!

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 06.04.2012
  15. humiru68

    humiru68 New Member

    Liittynyt:
    04.10.2006
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
  16. The Ring

    The Ring Charles Bronson 1921-2003 Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.12.2002
    Viestejä:
    1 527
    Saadut tykkäykset:
    1
    [​IMG] Oulu
    [​IMG] Helsinki

    DNA:n nopeuslupaus 100-200M ja paluukaista 3-15M, eli ihan tyytyväinen olen.
     
  17. Dr. Eever

    Dr. Eever Active Member

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 763
    Saadut tykkäykset:
    0
    Soneran paska-kaista vaihtui DNA:han, ei tää vieläkään mokkula kunnolla pelaa, mutta ei pätki niiiiin pahasti enää....

    [​IMG]

    E: voi v*ttu mitä paskaa tää taas o kun joku muukin surffittelee :grr:
     
    Viimeksi muokattu: 03.08.2012
  18. samip537

    samip537 New Member

    Liittynyt:
    29.08.2012
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Liittymä on: 10/2 Kaapeli Laajakaista
    Tämmöstä sain tulokseksi:

    [​IMG]

    Että olen kyllä tyytyväinen tähän :D
     
  19. Silenssi

    Silenssi Member

    Liittynyt:
    01.05.2009
    Viestejä:
    327
    Saadut tykkäykset:
    0
    [​IMG]

    Kuuskaistan 50/50. Ei ongelmia viime vuosina, alkuaikoina jonkin verran.
     

    Liitetyt tiedostot:

  20. Maxi

    Maxi HT-hörhö mallia 101 Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.04.2002
    Viestejä:
    2 629
    Saadut tykkäykset:
    10
    Sonera 3G (Sonera täysnetti), ei mokkulaa vaan SIM suoraan tabletissa:
    [​IMG]

    Eiköhän tällä satunnainen surffaus onnistu...
     

    Liitetyt tiedostot: