Netanttila, Anttila & Kodin1 (verkkokauppa & tavaratalo)

Keskustelu osiossa 'Kauppapaikoista' , aloittajana El Grande, 29.03.2015.

  1. Damned

    Damned Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.07.2001
    Viestejä:
    192
    Saadut tykkäykset:
    12
    Konkurssipesän pesänhoitajan yleinen vastausviesti:

    Hei,
    Tämä on automaattinen vastaus, jossa on esitetty tietoja konkurssimenettelystä sekä vastauksia kuluttajien yleisimpiin kysymyksiin konkurssia koskien. Suuren yhteydenottomäärän johdosta emme valitettavasti pysty tämän viestin lisäksi vastaamaan jokaiseen yhteydenottoon tällä hetkellä. Lisätietoja antaa myös Anttilan asiakaspalvelu numerossa 01062000. Lisätietoja myös kuluttajaneuvonnasta osoitteessa: http://www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta/.
    ***
    Helsingin käräjäoikeus on asettanut Anttila Oy:n konkurssiin tiistaina 19.7.2016 klo 12.50 antamallaan päätöksellä. Käräjäoikeus on määrännyt pesänhoitajaksi asianajaja Mikko Tiilikan Asianajotoimisto Krogerus Oy:stä.
    Konkurssi koskee kaikkia Anttila- ja Kodin1 -tavarataloja sekä anttila.com ja kodin1.com -verkkokauppoja.
    Yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia:
    1. Q: Miten konkurssi vaikuttaa Anttila- ja Kodin1-tavarataloissa sekä Anttila.com ja Kodin1.com -verkkokaupoissa asiointiin?
    A: Konkurssipesä jatkaa toistaiseksi tavaratalojen pitämistä auki normaalien aukioloaikojen mukaisesti. Myös verkkokaupat pyritään avaamaan uudelleen mahdollisimman pikaisesti. Konkurssipesä vastaa konkurssin alkamisen jälkeen tehtyjen tilausten toimittamisesta asiakkaalle.
    2. Q: Olen ostanut tuotteen verkkokaupasta ja maksanut sen ennakkoon ennen konkurssiin asettamista, mutta tavaraa ei ole toimitettu. Miten toimin?
    A: Kuluttajan maksu kuuluu konkurssipesään, mutta konkurssipesä ei voi konkurssilain nojalla lähtökohtaisesti toimittaa tuotetta kuluttajalle.
    Jos kuluttaja on maksanut tuotteen luottokortilla, maksun palauttamista voi hakea luottokorttiyhtiöltä kuluttajansuojalain nojalla. Sama oikeus on myös muuta tuotteen hankinnan rahoittanutta luotonantajaa kohtaan. Myös maksukortin debit-ominaisuudella maksetuista ostoksista voi mahdollisesti vaatia hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut.
    Jos kuluttaja on maksanut verkkokauppatilauksensa verkkopankissa tai muulla tavalla ennakkoon, kuluttajat voivat valvoa saataviaan konkurssissa. Kuluttajan on hyvä seurata konkurssipesän tiedotusta ja ottaa tarvittaessa yhteyttä konkurssipesän pesänhoitajaan.
    Konkurssilain 5 luvun 6 §:ssä on säädetty sivullisen omaisuudesta seuraavasti:
    "Velallisen hallinnassa oleva sivullisen omaisuus, joka voidaan erottaa velallisen omaisuudesta, ei kuulu konkurssipesään. Sivullisen omaisuus on luovutettava omistajalle tai tämän määräämälle sellaisin ehdoin, joiden täyttämistä konkurssipesällä on oikeus vaatia."
    Edellä mainitulla tarkoitetaan konkurssipesän hallussa olevaa omaisuutta, joka ei ole ollut konkurssin alkamishetkellä konkurssiyhtiön omaisuutta. Koska verkkokaupasta hankittujen tuotteiden omistusoikeus siirtyy kuluttajalle vasta luovutuksen yhteydessä, konkurssipesä ei voi luovuttaa ennen konkurssin alkamista maksettuja tuotteita kuluttajalle.
    3. Q: Ennen konkurssia ostamassani tuotteessa on virhe, josta haluan valittaa. Miten toimin?
    A: Konkurssipesä ei ole vastuussa ennen konkurssia myydyn tavaran virheestä. Tavaran virheestä voi kuitenkin mahdollisesti valittaa valmistajalle, maahantuojalle tai muulle aikaisempaa myyntiporrasta edustavalle yritykselle. Jos tuote on maksettu luottokortilla tai muulla tuotteen hankinnan rahoittamiseksi myönnetyllä luotolla, kuluttaja voi reklamoida luotonantajalle.
    4. Q: Voinko käyttää lahjakorttia ostoksiini konkurssin alkamisen jälkeen?
    A: Konkurssipesä ei voi hyväksyä lahjakortteja maksuvälineiksi. Lahjakortin omistaja voi ilmoittaa kirjallisesti saatavansa pesänhoitajalle myöhemmin erikseen ilmoitettavaan valvontapäivään mennessä.
    5. Q: Olen ostanut tavaran konkurssiin asettamisen jälkeen, mutta haluan vaihtaa tai palauttaa tavaran. Miten toimin?
    A: Konkurssipesä ei anna myymälästä hankituille tuotteille vaihto- tai palautusoikeutta tai lisätakuita. Konkurssipesä noudattaa luonnollisesti kuluttajansuojalain asettamia säännöksiä tuotteiden virheiden osalta. Verkkokaupan osalta konkurssipesä noudattaa kuluttajansuojalain etämyyntiä koskevia säännöksiä liittyen esimerkiksi tilausten peruuttamiseen 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta.
    6. Q: Kertyykö konkurssin alkamisen jälkeen tekemistäni ostoksista K-Plussa -pisteitä ja voinko käyttää K-Plussa -seteleitä maksuvälineinä?
    A: Konkurssin alkamisen jälkeen kertyneistä ostoksista ei kerry K-Plussa -pisteitä. Konkurssipesä ei voi hyväksyä K-Plussa -seteleitä maksuvälineiksi.

    ***

    Ystävällisin terveisin,

    Mikko Tiilikka
    Anttila Oy:n konkurssipesän pesänhoitaja
     
    Viimeksi muokattu: 20.07.2016
  2. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    No siinä oli hyvä paketti. On se raakaa menoa tämä konkurssi, sinne meni lahjakortitkin. Ja omistuksen siirtyminen tosiaan tarvitsee että tavara on luovutettu asiakkaalle. Ja onpa se työntekijöillekin karua menoa, kun monella palvelusvuosien perusteella ollut 6kk irtisanomisaika vaihtui 14 päivän irtisanomisaikaan.
     
  3. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 737
    Saadut tykkäykset:
    321
    Muistakaa toki, että tuo on vain konkurssipesän pesänhoitajan näkemys. Ei täällä sentään lakimiehet oikeutta jaa. Jos joku veisi asian eteenpäin, voisi oikeus päättää asiasta. Tavalliset kuluttajat tuskin tietävät, miten asia pitäisi eteenpäin viedä, joten olisi avuksi, jos menettäneiden joukossa olisi joku kuviot tietävä asianajaja.
     
  4. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    Toki. Mutta ei tämä Suomen ensimmäinen konkurssi ole. Samalla kaavalla ne menee mitä ennenkin. Samoin minullakin jäi taannoin lämmitusboileri ja sähköpatterit saamatta vaikka ne maksoin etukäteen ja ne olivat yhtiöllä varastossa vieläpä minun rahoillani ostettu, koska eivät saaneet itse tavaraa ennen kuin maksoin etukäteen (ja tässä vaiheessa olisi pitänyt hälytyskellot soida). Mutta siis rahat meni ja maksamani tavarat myytiin varmaan pesästä jonnekin muualle.
     
  5. Damned

    Damned Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.07.2001
    Viestejä:
    192
    Saadut tykkäykset:
    12
    FB-ryhmästä:
    "Lukekaapas kirjasta Varallisuusoikeus (Saarnilehto yms. SanomaPro 2012) s.791, kohta: irtaimen kauppa. Mikäli esine on maksettu ja vaadittavin tavoin erotettu ostajan lukuun(ks. myös s. 745 samasta kirjasta), saa ostaja suojan myyjän myöhempiä ulosotto- ja konkurssivelkojia vastaan! Eli jos maksettu tavara on ollut varastossa ostajan nimellä lähtövalmiina, kuuluu se ostajan eikä konkurssipesän omaisuudeksi!"

    TS.fi komentti:
    "Huomatkaa, asiakkaat, että pesänhoitaja puhuu puutaheinää. Kuluttajansuojalaissa määritelty tavaranluovutus ei vaikuta omistusoikeuden siirtymiseen vaan vaaranvastuun siirtymiseen. Omistusoikeus siirtyy irtaimen kaupassa kun kauppahinta on kokonaan maksettu. Luovutusajankohta ei ole sama kuin omistusoikeuden siirtymisajankohta. Vaatikaa siis konkurssipesää välittömästi toimittamaan maksettu tavara. Ellei konkurssipesä sitä toimita, tehkää rikosilmoitus kavalluksesta. Asiassa kannattaa olla nopea ja tarkka koska passiivisuus saattaa aiheuttaa sen että menetätte oikeuden em. vaatimuksiin."
     
  6. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 737
    Saadut tykkäykset:
    321
    ^Tuon ylläolevan, kun joku riittävän korkea auktoriteetti ja alan ammattilainen toisi mediassa julki, niin loisi todennäköisesti konkurssipesänhoitajalle sen verran painetta, että joutuisi tilausten luovuttamiseen myöntymään.
     
  7. Damned

    Damned Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.07.2001
    Viestejä:
    192
    Saadut tykkäykset:
    12
    Ultimatemarketin tapauksessa toimittiin näin:
    "Innoros Oy on asetettu konkurssiin 25.11.2015.
    Konkurssipesää hoidetaan Asianajotoimisto Heikkilä & Co Oy:ssä.
    Ne asiakkaat, jotka ovat maksaneet tilaamansa tuotteen kokonaisuudessaan ennakkoon, ja joiden tuote on valmiina varastossa, tulevat saamaan tuotteensa. Luovutuksesta sovitaan erikseen. Näihin asiakkaisiin otetaan yhteyttä 18.12.2015 mennessä. Tämä koskee rajattua osaa asiakkaista ja tarkka tieto luovutettavissa olevien tuotteiden määrästä selviää inventaarion valmistuttua."
     
  8. Damned

    Damned Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.07.2001
    Viestejä:
    192
    Saadut tykkäykset:
    12
    Tässä vielä yksi viesti Facebook-ryhmästä:

    "Hei, toimin itsekin verkkokauppiaana (www.pakkaustukku.fi) ja alan lainsäädäntö on siksi jokseenkin tuttua. En ole lakimies mutta mielestäni pesänhoitaja toimii tällä hetkellä konkurssilain vastaisesti kieltäytyessään luovuttamasta asiakkaiden tilauksia Anttilan asiakkaille. Pesänhoitaja vetoaa siihen, ettei tuotteiden omistussuhde olisi vielä vaihtunut myyjältä ostajalle vaikka sen tosiasiallisesti voidaan katsoa tapahtuneen välittömästi kun kaupasta on päästy yhteisymmärrykkseen (sopimusehtojen hyväksyminen + tilausvahvistus). Hetki sitten lähti konkurssiasiamiehelle vaatimus puuttua Anttilan pesänhoitajan konkurssilain vastaiseen toimintaan. Alla viesti. Katsotaan mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään.

    Hei,

    VAATIMUS

    Vaadin, että konkurssiasiamies puuttuu Anttila Oy:n konkurssipesän pesänhoitaja Mikko Tiilikan lainvastaiseen toimintaan ja ohjaa pesänhoitajaa toimimaan konkurssilain mukaisesti.

    Anttila Oy:n y-tunnus 0576687-3
    Anttila Oy:n konkurssipesän y-tunnus 2772543-1

    PERUSTELUT

    Pesänhoitaja Tiilikka on toistuvasti ja julkisesti kieltäytynyt viime päivinä luovuttamasta Anttila Oy:n konkurssipesän hallussa olevaa, konkurssilain viidennen luvun 6 §:n mukaista sivullisten omaisuutta sivullisten itsensä haltuun. Tiilikka vetoaa linjauksessaan, ettei Anttila Oy:n asiakkaiden tilaamien ja maksamien tuotteiden omistussuhde olisi tosiasiallisesti vielä vaihtunut. Todellisuudessa Anttila Oy:n verkkokaupoista tilattujen tuotteiden omistussuhde on vaihtunut välittömästi kun kaupoista on verkossa sovittu.

    Anttila Oy velvoittaa tuotteita myydessään asiakasta hyväksymään Anttila Oy:n sopimusehdot ja asiakkaat ovat tämän tehneet. Asiakkaiden omasta puolestaan tekemän hyväksynnän jälkeen Anttila Oy on vahvistanut kaupan syntymisen tilausvahvistuksella, jolloin kauppa on molempien osapuolten yhteisymmärryksessä syntynyt ja sopimus on siten kumpaakin osapuolta sitova. Kauppojen yhteydessä on sovittu myös myyjänä toimivan Anttila Oy:n hoitavan tuotteiden kuljetuksen yhdessä sovitulla tavalla mutta tilattujen tuotteiden omistussuhde on jo kauppojen vahvistamisen myötä asiakkaalla. Anttila Oy:n tulee toki kuljettaa jo myydyt eli asiakkaan omistukseen siirtyneet tuotteet asiakkaalle tai noutopisteeseen sovitun mukaisesti ja kuljetuksen ajan tuotteet ovat tuotteita kuljettavan yrityksen vastuulla omistussuhteesta huolimatta. Tuotteiden omistussuhde on täten kauppojen vahvistamisen jälkeen asiakkaalla ja Anttila Oy ja mahdollinen Anttila Oy:n käyttämä kuljetusyritys ainoastaan 1. Varastoivat asiakkaan jo ostamia tuotteita sekä 2. kuljettavat niitää sovitun mukaisesti vahvistettuun noutopaikkaan kuten postiin tai asiakkaan luokse perille saakka. Tuotteiden kuljettamisesta sopiminen ei siten missään muodossa lykkää omistussuhtaan vaihtumista.

    Tilausvahvistuksen myötä syntyneiden kauppojen ja samalla omistussuhteen muuttumisen puolesta puhuu myös nykylainsäädäntö, jonka mukaan tilattujen tuotteiden kauppa ei purkaannu automaattisesti sillä, että asiakas jättää tuotteet esimerkiksi noutamatta postista. Posti toki palauttaa tuotteet kahden viikon säilytysajan jälkeen myyjälle mutta kauppa ei tällä peruunnu tai purkaannu vaan asiakkaan tulee peruuttaa kauppa erillisessä viestillä. Tässäkään tapauksessa tavaroiden sijainti ei vaikuta kauppojen syntymiseen eikä omistussuhteeseen vaan omistussuhde katsotaan vaihtuneeksi välittömästi kun kaupoista on päästy yhteisymmärrykseen (tilausehtojen hyväksyminen asiakkaan puolesta ja tilausvahvistus myyjän puolesta).

    Näin ollen pyydän konkurssiasiamiestä ohjaamaan Anttila Oy:n konkurssipesän pesänhoitajaa toimimaan konkurssilain mukaisesti ja luovuttamaan sivullisten omaisuuden niiden tosiasiallisille omistajilleen. Sivullisten omaisuus ei kuulu konkurssilain viidennen luvun, kuudennen pykälän mukaan konkurssipesään eikä pesänhoitaja Tiilikalla siten ole oikeutta estää tilausten luovuttamista. Pyydän myös konkurssiasiamiestä julkaisemaan asiasta julkisen tiedotteen (tai velvoittamaan konkurssipesää tekemään näin), sillä kansalaisten yleinen etu vaatii lainvastaisen asian korjaamisesta tiedottamista. Tällä hetkellä valtaosa Anttila Oy:n asiakkaista on virheellisen tiedon varassa pesänhoitaja Tiilikan lainvastaisen toiminnan vuoksi.

    Pyydän konkurssiasiamiestä antamaan vastineensa tässä viestissä esitettyihin vaatimuksiin sähköpostilla tai kirjeitse kahden viikon kuluessa tai tekemään asiasta julkisen tiedotteen. Tilanne on akuutti ja vaatii korjaamista välittömästi, sillä huomattava määrä sivullisten omaisuutta on tällä hetkellä väärissä käsissä.

    Ystävällisin terveisin.............................."
     
  9. nembo

    nembo Käyttäjä

    Liittynyt:
    10.07.2009
    Viestejä:
    289
    Saadut tykkäykset:
    52
    Onhan nuo tavarat muutenkin jo asiakkaalle eritelty jos ne ovat Anttilaan jo toimitettu. Itse kun hain maanantaina paketit Anttilasta niin paketit oli kassan takana kaapeissa ja niissä oli kaikissa nimi kirjoitettu isolla ja osoitetiedot. Eli oli selvästi eroteltu.
     
  10. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Konkurssiasiamies on ottanut asiaan kantaa julkisesti.

    Linkki
    Toinen
    Ja vielä

    Kaikissa viestisisältö on sinänsä sama: kysymys on tulkinnanvarainen, eikä konkurssiasiamies tule ottamaan asiaan kantaa.

    Sinänsä konkurssipesänhoitajan toiminta tässä tilanteessa on täysin loogista ja tavallaan jopa nimenomaan lain mukaista: hänen tehtävänsä on toimia velkojien edun mukaisesti eli huolehtia mahdollisimman tehokkaasta konkurssipesän velkojen maksusta. Edelleen konkurssipesä maksaa velat saatavan mukaan etusijajärjestyksessä (tästä on jopa laki) ja saatavien suhteessa. Tarkoittaa sitä, että jos kuluttajalla on rahamääräinen saatava 10e ja Postilla 1000e, Posti saa jokaisesta jaettavasta satasessa 99e ja kuluttaja 1e (näin kärjistäen ja yksinkertaistaen). Edelleen pesänhoitajan tulee kohdella kaikkia velkojia yhdenvertaisesti.

    Jos kuluttajien tilauksia alettaisiin täyttää epäselvässä tilanteessa, olisi kohtuullisen helppoa esimerkiksi Postin tai jonkun muun ison velkojan - jolla riittää resursseja tapella asiasta - väittää, että pesänhoitaja on luovuttanut konkurssipesälle kuuluvia varoja (kiistanalainen seikka) laittomasti ja näin vähentämällä konkurssipesän varoja loukannut velkojien oikeuksia/yhdenvertaisuutta (jos varat jätetään pesään ja kuluttaja ilmoittautuu velkojaksi, kaikki ovat ns. samalla viivalla saataviensa kanssa) sekä toiminut velkojien etujen vastaisesti (tuotteen tai rahapalauksen saanut kuluttaja ei ole enää velkoja).

    En väitä, että tuo on moraalisesti oikein taikka juridisesti oikein - kysymyshän on nimenomaan avoin sekä konkurssiasiamiehen, että kuluttajaviranomaisen, mielestä - mutta nimenomaan hänelle asetettujen velvollisuuksien valossa pesänhoitaja toimii tässä kohdin oikein jättämällä tuotteet toimittamatta. Ja toisaalta, mahdollisessa oikeudenkäynnissä sitten voitaisiin todeta, että hän jälkikatsannossa arvioituna toimi väärin. Mielenkiintoinen tilanne.
     
  11. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Mikäli Anttila kykenee lopulta maksamaan kaikki velkansa täysimääräisenä kaikille velkojilleen, ei pitäisi olla estettä sille, että asiakkaat saavat tavaransa. Tilanteen selkiytyminen ottaa oman aikansa. Vasta sitten, kun liikkeissä ja varastossa olevan tavaran konkurssimyynnit on suoritettu, tiedetään, paljonko kassassa on rahaa velkojen maksuun. Niiden, joilla on tavaraa liikkeessä "panttivankina", pitää vain odottaa kärsivällisesti ja toivoa parasta. Ikävä tilanne toki.
     
  12. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Itselläni ei mitää sisässä, niin ei sikäli ongelmaa, mutta jos Anttilat poistuu katukuvasta, jää Anttilan kokoinen aukko. Mihin enää mennä alelaareille? ;(

    Kaiken rehellisyyden nimissä alelaarittelu ei ole enää viime vuosina ollut entisenlaista, mutta silti sitä mielellään tulee joskus poikettua. Toivotaan, että tulee vielä viimeinen tyhjennysalelaaritus! :) (Itse kyllä uskon, että joku taho ostaa taas ketjun.)
     
  13. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Tulee myös Anttiloiden kokoiset markkinat muiden täytettäväksi. Toivotaan, että jotain tulee tilalle, ettei kaikki kivijalkaliikkeet ole kohta kahviloita ja rättikauppoja (hieman yksipuolista). Mikäli Anttila jatkaa uuden omistajan voimin, niin eiköhän nyt viimeistään ymmärretä, että nettikaupan pitää olla kunnossa 2000-luvulla! Ilmaiset postit Suomeen ja toimivat nettisivut, niin johan kauppa käy!
     
  14. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    Joo kyllä tämä "sivullisen omaisuus" on varsin hankala juttu. Tuskin ihan heti on tulossa päätöstä tuosta. Jos lähdetään vaikka siitä että onko etukäteen maksanut asiakas "sivullinen" vai onko ihan asianosainen jolle konkurssipesä on velkaa, tai jotain muuta kuin vain pelkkä sivullinen. Koska kunnollista ennakkopäätöstä ei näytä olevan, niin tämä varmaan puidaan loppuun saakka jotta sellainen nyt saadaan. Ja toivottavasti puidaankin jotta jatkossa olisi selvää miten toimitaan.
     
  15. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    136
    Onhan tuo Ultimatemarketin case sikäli samankaltainen, että siinäkin konkurssin hetkellä liikkeen varastossa olleet asiakkaan nimellä varustetut, valmiiksi pakatut ja ennakkoon maksetut tuotteet määrättiin luovutettavaksi asiakkaille. Samalla tavalla Anttilan kassan takana olevassa kaapissa on valmiiksi pakattuja ja asiakkaan nimellä yksilöityjä verkkokauppapaketteja. Jokaisessa tavaratalon noutokaappiin asti ehtineessä paketissa on siis yksilöitävissä olevat tunnistetiedot, jokainen tilaus on pakattu erilliseen pakettiin, missä on päällä selkeä osoitekortti asiakkaan nimellä varustettuna.
     
  16. seeker

    seeker Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2002
    Viestejä:
    348
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itselläni noin 40€ tilaus odotti noutoa jonka olin verkkopankista maksanut. Kaikista ironisinta ja epäreiluinta on se ETTÄ KAUPAT PIDETÄÄN VIELÄ AUKI. Joten kauppa kivikaupassa käy ja me tilaamaan erehtyneet saadaan kärsiä omasta tappiosta. Prkl. aivan käsittämätöntä.

    Asiahan on aivan sama kuin menisi kivijalkaliikkeeseen, maksaisi tuotteen ja tuolloin kassaneiti vain pahoittelisi että et saa ottaa niitä tavaroitasi kassalta mukaan.
     
  17. Snafu68

    Snafu68 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    06.05.2013
    Viestejä:
    1 263
    Saadut tykkäykset:
    163
    Onko kukaan käynyt kivijalka-anttiloissa/kodin1ssä onko siellä mitään loppualekampanjaa menossa ?
     
  18. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Asia ei ole "aivan sama".

    Sitä Anttila-nimistä yritystä, josta tuotteet on tilattu, ei enää ole olemassa. Konkurssiin on mennyt
    Anttila Oy (y-tunnus 0576687-3). Konkurssiin asettamisen jälkeen ko. yrityksellä ei ole enää mitään omistuksia eikä oikeuksia määräillä mistään omaisuudestaan.

    Kaikki edellä viitatun Anttilan Oy:n omaisuuteen ja varoihin kuuluva on luovutettu konkurssipesälle (Anttila Oy:n konkurssipesä, y-tunnus 2772543-1). Kyseessä on kaksi eri yritystä. Jälkimmäisen ns. tilalle tulleen velvollisuudet määräytyvät konkurssilainsäädännön mukaan. Uusi oikeushenkilö, konkurssipesä, ei ole se taho, jolle olet tilauksesi maksanut eikä tämä taho ole (välttämättä) velvollinen toimittamaan tilausta taikka palauttamaan rahojasi. Konkurssipesä omistaa Anttilan kaikki tavarat, ja sen lakisääteinen tarkoitus ja velvollisuus on hankkia mahdollisimman paljon rahaa velkojille. Jos kaupat auki pitämällä saadaan enemmän tuottoa, kuin laittamalla ne kiinni, niin konkurssipesän velvollisuutena on pitää se auki.

    Riita koskee sitä, ovatko tilatut tuotteet olleet enää konkurssiinasettamishetkellä (minuutilleen) Anttila Oy:n omaisuutta - joka on kokonaisuudessaan siirtynyt Anttila Oy:n konkurssipesälle, joka on eri oikeushenkilö ("yritys") - vai ovatko ne olleet tuolloin jo tilaajan omaisuutta.

    Kassaesimerkissäsi tuotteista tulee sinun omaisuuttasi sillä hetkellä, kun maksat ne kassalla, jos ne ovat kassan jo ohittaneet. Siten kuvaamasi esimerkin kaltaista tilannetta ei voi enää syntyä.

    Kärjistys saattaa auttaa:

    - menet bd-kotelo kädessä kassalle, laitat kotelon hihnalle. Kassa lyö kotelon hinnan koneeseen ja antaa kotelon sinulle. Suoritat vaaditun maksun. Kymmenen sekuntia myöhemmin ko. kauppa asetetaan konkurssiin. Bd-kotelon omistusoikeus on ihan kiistatta siirtynyt, eikä asiassa ole mitään epäselvää. Kotelo ei kuulu konkurssipesän omaisuuteen.

    - tilaat tarkkojen mittojesi mukaan tehtävän kustom-elokuvateatterituolin samasta liikkeestä. Tällaisia tuotteita ei ole valmiina koskaan, vaan ne valmistetaan tilauksesta. Maksat tilauksen etukäteen ja tuoli luvataan valmistaa kahden viikon kuluessa. Seuraavana päivänä liike asetetaan konkurssiin. Tuolin valmistusta ei ole edes aloitettu. On päivän selvää, että ennakkomaksusi kuuluu - lainsäädännön mukaan - konkurssipesän omaisuuteen ja olet oikeutettu saamaan suorituksen velallesi konkurssilainsäädännön mukaan.

    Nyt kyseessä olevat tehdyt tilaukset verkkokaupasta putoavat näiden väliin. Viime kädessä tulkinnanvaraisuus koskee sitä, onko omistusoikeus siirtynyt ja jos on, onko tuote erotettavissa konkurssipesän omaisuudesta (kyse ei voi olla sivullisen omaisuudesta, jos omistusoikeus ei ole siirtynyt). Raja on vähintään liukuva.

    Haastakaa joku tilaaja konkurssipesä oikeuteen tästä ja tapelkaa asia KO-HO-KKO -ketjun läpi. Muutoin tähän ei selvyyttä saada, vaikka miten sormet verillä kirjoittelisi somessa.

    Juuri tästä syystä ostan aina kaikki verkko-ostokseni luottokortilla, laskulla tai äärimmäisessä hädässä postiennakolla. En *koskaan* verkkomaksulla. En tosin olisi itsekään uskonut, että Anttila on se, minkä kohdalla riski realisoituu.
     
  19. JulmaJuha

    JulmaJuha Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.06.2005
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    "Juuri tästä syystä ostan aina kaikki verkko-ostokseni luottokortilla, laskulla tai äärimmäisessä hädässä postiennakolla."

    Vaan entäpä jos on tosiaan tilannut laskulla, ja tavara jäi matkalle tai ei ollut vielä lähtenytkään.
    Onko tälläinen ostaja ns "allekirjoittanut" kuitenkin sitovan sopimuksen maksaa sovittu summa? Toisin sanoen mahtaako lasku tulla, vaikka tavara jäi saamatta?
     
  20. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 737
    Saadut tykkäykset:
    321
    Laskua ei tarvitse maksaa, jos ei saa tuotetta. Koska Anttilan laskutusta hoiti eri yritys, joka ei ole konkurssissa, ei Anttilan konkurssi vaikuta asiakkaan asemaan.