Nelonen HD

Keskustelu osiossa 'Digi-TV' , aloittajana byte, 16.06.2008.

  1. Ohramies

    Ohramies Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.01.2006
    Viestejä:
    465
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pah. Hyvä vain että saadaan tehtyä päänavaus ettei kaapeliverkossa lähetetä suoraan sellaisenaan pilalle pakattua terrestial-streamia. Nyt kun tälle linjalle on lähdetty niin mikä estäisi welhoa pakkaamasta nelosen matskusta samantien jotain 7Mbit MPEG2 streamia kanavalle sen antenniverkon 3.5:n sijaan..

    Veikkaan vähän että lopputulema asiassa on ettei welho tee sitä ilmaiseksi eikä puurosilmät huomaa mitään vikaa digilähetteessä muutenkaan...
     
  2. Ohramies

    Ohramies Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.01.2006
    Viestejä:
    465
    Saadut tykkäykset:
    0
    Koittakaas nyt ratkaista tämä pulma kun laitoin tänään saksasta tilaten kaksi DVB-C viritinkorttia HTPC-runkoon :rolleyes:
     
  3. Kaptah76

    Kaptah76 Guest Guest

    Liittynyt:
    09.01.2007
    Viestejä:
    422
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mä en ole noiden kanssa puljannut, mutta varmaan vähän enemmän tarvitsisi infoa. Mikä kodekki jne. Joka tapauksessa kodekki näyttää huutavan, että ko. profiili ei ole tuettu?

    Edit: tuolta Digitv - PC Laitteet palstalta saa varmasti viisaampia vastauksia.
     
  4. ksalmela

    ksalmela Guest Guest

    Liittynyt:
    11.10.2001
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tarkennus: kuva näkyy, mutta artifakteja ja muita virheitä on paljon, ja segmentation faultti tulee aika nopeasti (mythtv:llä, arvatenkin ffmpeg kaatuu liian runsaan virhemäärän takia). Liekö QAM-256 on liian haastava rasti meikäläisen kalustolle..
     
  5. Nemo67

    Nemo67 Guest Guest

    Liittynyt:
    07.06.2006
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    0
    Laitoin telkkarin hakemaan kaikki kanavat uudestaan niin alkoi näkymään. Ja tietty siirsin kanavapaikan 15 paikalle 4 niin se on siinä 'omalla' paikallaan.
     
  6. EkiA

    EkiA Guest Guest

    Liittynyt:
    26.07.2005
    Viestejä:
    56
    Saadut tykkäykset:
    0
    On se sitten mitä tahansa niin totuushan on se, että mikäli peruskatsoja näkee selkeästi parempaa kuvaa kuin aiemmin ja samaan aikaan markkinointikoneisto jauhaa tätä HD-sanomaa, tälle valtavirralle se ON juuri sitä "HD-matskua."
    Toki muistan. Kysymyksen tarkoitus oli varmistaa oletukseni, että aikanaan tietää sitten odottaa tera-luokan bokseja myyntiin. ;)
    Kiitos tiedoista.
     
    Viimeksi muokattu: 18.06.2008
  7. picowatt

    picowatt Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.09.2004
    Viestejä:
    45
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ehkä kokeilun tässä vaiheessa on ihan asiallistakin keskittää paukut HD-lähetysten mahdollisten teknisten ryppyjen silittelyyn, eikä heti alkuun maksaa maltaita aidosta HD-materiaalista. Tekniikan demoamiseen hyvästä originaalista ylösskaalattu SD-lähetys riittää mainiosti, kun kaikki laitteet kuitenkin käsittelevät lähetystä aitona HD:nä. Aitoa HD-testikuvaa olisi varmaan tylsempää katsella?
     
  8. t4nk

    t4nk Guest Guest

    Liittynyt:
    05.04.2004
    Viestejä:
    152
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vähän kaksipiippuinen juttu mielestäni; vaikea valittaa kuvan paranemisesta ja teknisenä kokeiluna varmaan ihan hyödyllinen - siirtyminen tästä oikeaan hd-lähdematskuun luulisi olevan aika helppoa - mutta toisaalta jos peruspulliainen uskoo saavansa hd:ta ylösskaalattua sd:tä tuijottaessaan, ei nelosella varmastikaan ole suuria paineita alkaa ostelemaan kalliimpaa hd-materiaalia.

    HD:n kanssahan "nelonen hd":lla on tällä hetkellä yhtä vähän tekemistä kuin Toshiban lupailemalla ihme-DVD-soittimella. Sääli vain sinänsä, jos tämä inkrementaalinen kehitys riittää valtaosalle. No, jää nähtäväksi..
     
  9. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 980
    Saadut tykkäykset:
    340
    Arveletko, että Nelonen olisi keksinyt ainutlaatuisen kikan, jonka avulla voidaan näyttää SD-kuraa HD-kamana vaikka maailman tappiin asti ja kansa on tyytyväistä?

    Vaikka HD onkin hieno juttu, niin ei minun mielestäni kannata odottaa, että siirryttäisiin HD-taivaaseen nopeasti ja äkkirysäyksellä. Itse olen ollut myönteisesti yllättynyt sekä YLEn että Nelosen ilmoituksista. Puoli vuotta sitten tilanne näytti paljon lohduttomammalta. Ei tv-yhtiöiden kannata hankkia kalliimpaa HD-materiaalia ennen kuin katsojilta alkaa oikeasti löytyä vastaanottoon kykeneviä digibokseja. Maksukanavien kohdalla tilanne voi olla toinen, mutta siinäkin pelinavaajina ovat olleet satelliittiputiikit, jotka lähettävät samat kanavat kaikkiin pohjoismaihin ja siten tavoittavat laajemman potentiaalisen käyttäjäkunnan.
     
  10. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 457
    Saadut tykkäykset:
    776
    Onko HD-kuvamateriaali tv-yhtiöille todellakin paljon kalliimpaa? Luulisi sen halpenevan tulevaisuudessa.

    Itse en tämä "Nelosen HD:tä" näe koska minulla on vain SD boksi ja SD crt telkku. Sitten kun joskus pamahtavat niin hankitaan HD-kamat tilalle.
     
  11. unreal

    unreal Käyttäjä

    Liittynyt:
    04.02.2004
    Viestejä:
    3 805
    Saadut tykkäykset:
    0
    En osaa sanoa hintatasosta, tuskin se nyt tolkuttoman paljon kalliimpaa on, mutta kuten on jo korttilinkityspelleilystä tullut ilmi, niin HD-matskun kanssa sekoillaan merkittävästi pahemmassa content protection-suossa, joten sen kanssa varmaan katsellaan vähän mihin päin tilanne kehittyy.
     
  12. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 457
    Saadut tykkäykset:
    776
    Aivan, tuo content protection on kyllä paha jarru HD-kuvalle. :weep:

    HD puskee ikävästi juuri nyt kun koko digitaalisen maailman tekijänoikeuskysymykset pitäisi miettiä uudelleen.
     
  13. Baroni

    Baroni Guest Guest

    Liittynyt:
    27.03.2007
    Viestejä:
    134
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juuri näin. Tämä on loistava päänavaus. Nyt siis lähetetään kaapelista mpeg4- pakattua HD-streamia ja ajan kanssa sieltä tulee myös aitoa HD-matskua. Muidenkin on pakko jossain vaiheessa reagoida ja veikkaan että parin vuoden sisällä kaikki kanavat on saatavissa HD-streamina. Ja pikkuhiljaa HD-materiaali yleistyy ihan samalla tavalla kuin värilähetykset aikanaan.
     
  14. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 457
    Saadut tykkäykset:
    776
    Taitaa käydä niin että ylöspäin skaalatusta SD-kuvasta tulee HD-ajan vastine letterbox-kuvalle jota sitten kiroillaan vuosia eteenpäin.
     
  15. jermeri

    jermeri Guest Guest

    Liittynyt:
    22.05.2008
    Viestejä:
    93
    Saadut tykkäykset:
    0
    kiitosta vaan, olin itse tyhmempi kun luulin. W4000 piuha tulee handanista joka ei osaa tuoda 1080 kuvaa läpi...johtojen siirrolla toimii
     
  16. Vive la HD

    Vive la HD Guest Guest

    Liittynyt:
    20.06.2008
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hieno juttu että tälläkin rintamalla rupee tapahtumaan. Sain kanavan viritettyä Sony 40W3000 sisäänrakennetulla virittimellä. Kuvasuhde tuottaa kuitenkin ongelmia, eli siinä missä SD Nelonen kiltisti täyttää ruudun fiksusti (ilman että osa kuvasta häviää näkymättömiin) niin tämä Nelonen HD tullee hivenen erilaisella signaalilla, koska vaikka telkkarin asetuksissa on Wide kuva näyttää enemmän 4:3 tyyliseltä, eli sivuille jää sururaidat. Asetuksien kanssa säätäessä sain kun sainkin kuvan täyttämään kauniisti koko ruudun samaan tapaan kun perus Nelonen ja muut kanavat, mutta vaihdettuani kanavaa edes takaisin muutaman kerran palattiin taas tilanteeseen jossa Nelonen HD näkyi 4:3 tapaisena. Muilla vastaavia kokemuksia? Ratkaisuja?
     
  17. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 457
    Saadut tykkäykset:
    776
    Ööh, HD-kuvahan on aina 16:9-muotoista joten jos Nelonen lähettää 4:3-muotoista kuvaa niin pakkohan siihen on pillarboksata "sururaidat" sivuille, eikös?
     
  18. Vive la HD

    Vive la HD Guest Guest

    Liittynyt:
    20.06.2008
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kenties näin, mutta miksi näin ei ole pakko tehdä SD-lähteyksen osalta? Vääristääkö SD-lähteyksen katsominen Wide-moodissa (jolloin se täyttää koko ruudun, ja tuo Nelosen vesileima oikeassa yläkulmassa kuitenkin näkyy enemmän kun hyvin, samaten tekstitykset alalaidassa, eli kuvaa ei jää näytettävän alueen ulkopuolelle) sitten kuvaa, tähän kun on kuitenkin totuttu niin tavallaan olisi hienoa jos se HD:nakin toimisi. Tulevatko siis "sururaidat" Nelosen HD:ssä jo itse lähetyksen osana, vai tekeekö telkkarini itse ne?
     
  19. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 457
    Saadut tykkäykset:
    776
    Siis SD 4:3-lähetys tulee tietysti sellaisenaan koska SD-kuvan formaatti on 4:3. Jos on sururaitoja pelkäävä idiootti niin voi tietysti venyttää kuvan täyttämään 16:9 ruutu jolloin kuva vääristyy (=> lihavat ihmiset). HD puolella itse lähetys on 16:9 joten ne sururaidat on pakko pistää mukaan 4:3 kuvalla, siis 4:3 kuva laajennetaan 16:9 muotoon mustilla reunoilla.

    Miten ihmiset ovat näissä kuvasuhteissa vieläkin näin pihalla. :hitme:
     
  20. eddie63

    eddie63 Eddie Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    16.01.2003
    Viestejä:
    1 574
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mun mielestä nelosella on ollut parempaa SD kuvaa (antennissa jo aikaisemmin) muihin kanaviin verrattuna.
    Onko kukaan muu samaa mieltä?
    Mistähän tuokin tuli mieleen :confused: