Nebulan digi-tv kortin toimivuus?

Keskustelu osiossa 'Digi-TV' , aloittajana pede, 13.06.2003.

  1. Search

    Search Guest Guest

    Liittynyt:
    11.07.2003
    Viestejä:
    435
    Saadut tykkäykset:
    0
    ->Trik
    Minulla sama juttu live nykii, etenkin mtv3. Nelonen ja Subtv kärsii vähemmän. Frame smoothing auttoi pahimpaan, pientä nykimistä jäi. Tv + s-video minulla myös käytössä. Pitänee pistää Nebulalle myös viestiä.

    ->jkalapet
    Minulla paketti lähti maanantaina ja oli perillä perjantaina, eli 5 päivää.

    ->aarno2815
    Trik tuossa kirjoittikin kaiken olennaisen...:king:

    Ohjelmassa saisi olla asetus mute when minimized, niin ei tarvitsisi kuunnella tv-ääniä, kun ohjelma on ikonina ja häärää muuta htpc:n kanssa.
     
  2. lintim

    lintim Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2002
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    0
    Trik: Sama täällä, eli nykimistä on havaittavissa lopputeksteissä. Mulla kuva kyllä nykii samalla lailla riippumatta siitä onko tallennettua vai ei. Frame smoothing lisää nykimistä.
    Täytyypä kokeilla ACPI:n muuttamista mainitsemallasi tavalla.

    Normaalisti digi-televisiota katsellessa nykiminen ei häiritse, mutta uutsissa ja keskusteluohjelmissa usein huomaa, että ihmisten liikkeet eivät ole yhtä sulavia kuin analogisella puollella, mikä johtuu luultavasti juuri nykimisestä?

    Olenko ymmärtänyt oiken, että näytönohjaimen s-video suoltaa ulos lomitettua 720x576 resoa? Pitääkö siis silloin deinterlace olla kytkettynä pois, jotta saadaan tv:lle paras kuva? Kauppalehden talousuutisissa olevaan sivusuunnassa liikkuvaan palkkiin deinterlace asetus ei näytä vaikuttavan ainakaan mitenkään.
     
  3. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    Mulla kun ei oole tv:tä kiinni koneessa, en osaa sanoa, mutta Online helpissä (eli siellä Support sivun alla) väittävät kyllä näin:

    On se sikäli loogista, että jos ohjelma tekee ensin lomitetusta kuvasta lomittelematonta, ja sitten sun näytönohjain tekee siitä lomiitettua, niin ei kai se kuva ole ihan samaa kuin ennen kahta konversiota.
     
  4. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Juuri tämä tässä pirullista onkin. Vaihdoin juuri näyttiksen ja taas täytyisi vaihtaa...
    Sen vuoksi tässä uunona on ollutkin, kun tuntui, että mitkään liitännät eivät onnistu.
    Ei millään huvittaisi luopua hyvästä kuvan laadusta minkään s-videon suoran vedon vuoksi. Kyllä tämä on sekavaa.:mad:
     
  5. Search

    Search Guest Guest

    Liittynyt:
    11.07.2003
    Viestejä:
    435
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olet oikeassa, tv:n kanssa deinterlace ei ainakaan paranna kuvaa, voi ehkä jopa heikentää. Itse en huomannut mitään eroa omassa tv:ssä, kun testailin tuota yhtenä yönä :hitme: . Väsymyksellä saattoi olla osuutta asiaan... Tv on siis normaali (=50Hz ei mitään pixel+ härpäkkeitä) kuvaputki-tv ja liitäntä s-video.

    ->aarno2815
    Laitoin pm.

    Edit:
    Olisikohan tuolla kuvan nykimisellä jotain tekemistä datavirran puskuroinnin kanssa? Kanavavaihdot tapahtuu niin äkäisesti, ettei Nebula kovin paljoa ota signaalia puskuriin. Toistettaessa tallennetta, puskurointia on sitten ehkä enemmän ja kuva jouheampaa. Vahvaa mutua :p . En ole nähnyt yhdelläkään boksilla noin nopeita kanavavaihtoja, olen tosin käyttänyt vain kolmea boksia.
     
  6. Hagar

    Hagar Guest Guest

    Liittynyt:
    05.07.2003
    Viestejä:
    214
    Saadut tykkäykset:
    0
    Muutama päivää olen vaivannut Nebulan kaveria sen EPG:n hakemisto rakenteen kanssa. Näyttä siltä että joko se ei tiedä tai sitten ei haluaa kertoa mistä se ohjelma tietoa sinne Nebulan servereille ilmestyy :(. Eli softa osaa ottaa yhteyttä heidän serveriin jos OTA (over the air) EPG ei löydyy. Sieltä se lataa seuraavan viikon ohjelmatietoa noihin hakemistoihin. Ja sen jälkeen ohjelma osaa käyttää sitä tietoa nauhoituksissa jne.

    Yksi huono puoli siinä tekstitiedoissa on se että siinä ei ole mitään muuta kuin ohjelman nimi ja alkamisaikaa. Eli kuvaukset puuttuu. Lopputuloksena on se että jos ohjelma tietoa on hankittu netin kautta niin ohjelma nimi ja aikaa on oikea mutta kun painat Program Description niin se laatikko on tyhjä.

    Pitkän etsinnän jälkeen löysin yksi paikkaa josta saisi aikaa lähellä samassa muodossa oleva ohjelma tietoa mutta siinä olisi myös ohjelmakuvaukset mukana. Nyt jos joku pystyy keksimaan miten saada jollain konstilla se tietoa sieltä netista noihin hakemistoihin, niin voidaan patista Nebulaa tukemaan selläinen tiedosto formatti jossa olisi myös kuvausta mukana. Siis osoite josta löytyy lähes samaanlainen ohjelma tietoa on tässä:

    Ohjelma kuvauksilla: (esim. TV2)
    http://pda.kolumbus.fi/tvradio/tv.phtml?ch=TV2&se=1

    Pelkäät ohjelmanimet:
    http://pda.kolumbus.fi/tvradio/tv.phtml?ch=TV2&se=0

    Ja nyt vertailun vuoksi Nebulan hakemistossa saman päivän ja saman kanavan tietoa siinä teksti tiedostossa on tässä muodossa:

    C:\Program Files\Nebula\DigiTV\EPG\09-09-2003\0002.txt
    ----------clip----------

    TV2
    Mikämikä-tvpeli
    11.15
    YLE Teema: Tiedefoorumi
    12.15
    VMV 6
    14.05
    Tänään otsikoissa
    15.05
    Pohjantähden alla: Pelastajana merellä
    15.35
    Kapteeni Tähti
    16.00
    Hot Sport
    16.30
    Laos: Uudenvuodenprinsessa
    16.55
    Muumilaakson tarinoita
    17.20
    TV2: Pikku Kakkonen
    17.50
    Alueellinen uutislähetys
    18.00
    Tv-uutiset ja Kuuden talous
    18.15
    Kakkosen syyssää
    18.20
    Akuutti
    19.05
    Matkapassi: Pohjois-Italia
    19.57
    Olen. Ajattelenko?
    20.00
    Kotirappu
    20.30
    Elämäni eläimet
    21.00
    Ajankohtainen kakkonen
    21.50
    Tv-uutiset, sää ja urheilu
    22.05
    Inhimillinen tekijä
    22.55
    Euroopan vuoksi: Pappien naiset
    23.25
    Pyhät ja Pahat
    ----------clip--------


    Jos joku muu tietää mistä saisi samassa muodossa hankittua myös koko viikon ohjelma niin olisi vielä parempi. Näissä mun antamissa linkeissa on vain tämän päivän ohjelma.

    Tässä nyt haaste jollekin gurulle!
    :p
    Hagar


    P.S. Mistäköhän se MyHTPC ohjelma hankki ohjelmatietoa? :confused:
     
  7. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    ->aarno2815

    jos sulla ei kone ole liiian täynnä voithan pitää sen analogikortin siellä vain sitä satelliittidigiboxin (analogiseksi muunnnetun) s-video in kuvan saamiseksi pc:lle.

    vaikket toisi enää antennisignaalia korttiin olisi se siis käytössä vain sen satelliittivirittimen (s-video in) kanavan kanssa

    jos laatikko on täyttymässä ja jollei sulla ole tarpeita ottaa komposiittivideota sisään nebulaan, usb versio voisi olla vaihtoehto, ei mene pci-paikkoja. tietenkin tarvitaan joko usb 2 tuki emolla (enbloituna) [tai usb2 kortti (jolloin kuitenkin sitten meni pci paikka.]

    usb versiolla saa sitten sen usb hubin samalla..

    ---------------------------------------------------------

    noin yleisesti, mulla ei ole tahtonut onnistua noi nebulan tallenteiden siistiminen. ne toimivat loistavasti nebulamn media playerilla, ja aika hyvin powerdvd:llä, joka ilmeisesti osaa ottaa virheet huomioon. Billin ohjelmalla kuva nykii, mikä onkin odotettavissa.

    mulla tämä on tarpeen, koska mulla on vielä projekti kesken, eikä kone ole vielä kiinni missään. tykkiä ei vielä ole ja jos haluaa telkkarista katsoa, pitää polttaa jollekin medialle

    yks on mennyt ok, mutta sitä mä veisvasin niin paljon etten enää muista mitä kaikkea tein. ensin siinä olipahasti synkka pielessä ja palikoitumista, mutta jotain tein niin sain sen kondikseen

    parissa pidemmässä kun on ajanut pvastrumenton läpi demuxaten, tmpgencillä remuxaus keskeytyy herjaan, keskelle fileä

    pitää vielä koittaa eri ohjelmalla remuxausta, tosin jolleivät pvastrumento tai X saa matskua kondikseen, miten se remuxauksessa parantuisi?

    toinen pitkäkö pätkä taas oli X.jar eli Project X:llä demuxauksessa ilmoitusten mukaan niin täynnä pätkimistä että ohjelmalta loppui joissain n7800 korjauksen jälkeen muisti, ojohjelma seis, punatekstillä herjaa. sama meni kuitenkin demuxaten läpi pvastumenton julkaistusta versiosta 2.0.3 ja kehitysversiosta 2.10 ilman suurempia herjoja

    pvastumenton julkaistusta versiosta 2.0.3 saa suoraan ps:ää (ilmeisesti program streamiä), mutta näillä ongelmapätkillä katsottaessa Billin soittimella menee x minuuttia ok, jonka jälkeen ainakin siirtäessä eteenpäin palikoituu pahasti kuva, ja jää jumiin

    pitää vielä polttaa tällaista käsiteltyä suoraan mpg;nä DVDRWlle ja laittaa idän ihmeeseen ja katsoa miltä näyttää

    vasta kun on tehnyt lisää kokeita otan sinne supporttiin yhteyttä
     
  8. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    -> Search lähetin pyytämäsi tiedot kytkennöistä. Tietysti softan päivityksen tiltatessa saitin->kirjoitus 4 kertaan.

    Taitaa todella olla järkevää minun säilyttää tuo anal. tv-kortti tuon sat.virittimen kytkennän vuoksi.
     
  9. Search

    Search Guest Guest

    Liittynyt:
    11.07.2003
    Viestejä:
    435
    Saadut tykkäykset:
    0
    Testasin tallentaa eilen Boomtownin, aamulla laitoin sen käsittelemättömänä (ilman PVAStrumentoa) Vidomiin pakattavaksi ja mainokset pois. Kaikki meni hyvin, täytyy vielä tarkistaa onko äänisynkka kunnossa vielä lopussakin. Hyvältä näyttää... :thumbsup:

    Edit: Kaikki oli kunnossa. Ilmeisesti mpg-tiedosto oli täydellinen, kun Vidomi pakkasi tiedoston ilman ongelmia (olikohan aloittelijan tuuria?). Takaisin telsun eteen :naminami: .
     
  10. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    nebulan tiedoston käsittely ja dvd:lle poltto skulaa :thumbsup:

    pvastrumento 2.0.30 versiolla, eli julkaistulla pystyy suoraan tekemään ps:ää (program streamiä). valitsemalla packet sizen 2048 ksi (dvd/pc) ja ajamalla sen pvastrumentolla (suhteellisen nopea homma), tulee mpg:tä joka on siistitty. aika vähän korjausherjoja.

    tämä voi vielä tässä vaiheessa olla nykivää ja palikoituvaa win mediapalyerissa ja normaaleissa softaplayereissä

    sen jälkeen editoin mainokset ja enen ja jälkeen pätkät pois Tmpgenc Authorilla, joka on tosi kätsä, kunhan ensin tajuaa mikä logiikka on (meni muutama cut yritys ennenkuin löysi toiminnot)

    sen jälkeet folderit neroon ja poltto. pöytäsoittimessa just niin hyvää jälkeä kun bittivirta on ollut (eli nelonen tekee tunnissa noin 1 G ja yle yleensä hieman enemmän

    nyt skulaa


    täältä vinkki

    ---------------

    nyt pitää vielä nebulalta selvittää miten tekstit sais erotettua siitä heidän softan tallenteesta

    onko teilläkin nebulan mediapalyerissa vielä se bugi että jos tallenteessa on teksti, jää teksti roikkumaan seuraavaan tekstiin asti ruudulla? siis dvb-tekstillä, ei tietenkään ruutuun poltetulla
     
  11. Willo

    Willo Guest Guest

    Liittynyt:
    14.09.2001
    Viestejä:
    625
    Saadut tykkäykset:
    1
    Oliko sinulla ruksitettuna expert-välilehden täpät? Minun KiSS nauhoituksillani käy poikkeuksetta siten, että datadropeista johtuen noiden täppien ruksitettuna pitämisestä aiheutuvat datadropit häiritsevät (hyppäykset kuvassa ja äänessä). Pienemmäksi pahaksi olen yleensä kokenut noiden täppien poistamisen, joka kuitenkin (yleensä, saattaa olla joku pätkä on päässyt tulemaan, jossa näin ei olisi käynyt) sotkee synkan, useimmiten tosin hyvin vähän, ei useimmiten huomaa, jos ei asiaa erikseen tarkkaile. Tämän jälkimmäisen tavan akilleen kantapaa puolestaan on editointi, jos tuollaista alkaa pätkiä, niin takuuvasmasti on synkka pahasti pielessä. Expert-välilehden täpät päällä tuota synkan katoamista ei tapahdu, koska freimipaketti, josta puuttuu yksikin ruutu dropataan sekä kuvasta että äänestä.

    Kiinnostaisi kovasti tietää saako Nebulalla talteen kaikki bitit (tai ainakin oleellisesti vähemmän droppeja kuin tuolla KiSS:llä).

    Samoin jos joku on jo päässyt koeponnistamaan Adobe Encoren tai löytänyt tiedon kelpaako tuolle dvb-tallenteet (mieluiten tietenkin ilman mitään pvastrumentoja), niin tieto olisi erittäin tervetullut.
     
  12. SF100

    SF100 Guest Guest

    Liittynyt:
    07.05.2003
    Viestejä:
    1 326
    Saadut tykkäykset:
    0
    -> Pede

    Oletko testannut saako projectX YLEn tekstitetyistä ohjelmista irti tekstitykset? Ds.jarin olisi pitänyt ne saada mutta joskus pikaisesti testasin Novan tallennetta enkä onnistunut.

    Tässä vkempan ohjeita toukokuulta:
    "Nauhoitus onnistuu siten, että tallennetaan PVA-tiedosto ja puretaan siitä
    ds.jar-nimisellä ohjelmalla tekstitykset aikakoodeineen tavallisiksi
    SRT-tiedostoiksi.

    Tarvittavan ohjelman voi ladata täältä:
    http://koti.welho.com/vkemppa2/DS.jar0.59f.zip

    Teletext-välilehdeltä löytyy export subtitles ja sieltä pitää ruksata
    SRT-valinta jolla ne menevät SubRip-muotoon."

    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/35876

    PS. Viitsisitkö laittaa sen käännetyn version sähköpostilla
     
  13. Search

    Search Guest Guest

    Liittynyt:
    11.07.2003
    Viestejä:
    435
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sama juttu, entäs toimiiko mediaplayerin pause. Minulla menee koko ohjelma paussille :rolleyes:.
     
  14. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    Oli.

    ne olikin jo defaultina siellä. ainoa ero oli että ruksitin sen dvd/svcd pakettikoon, vapaan koon sijasta

    olen nyt polttanut pari dvd:tä (RWtä) ja olen katsonut vaan alun toisella olevista 2 ohjelmasta + katsonut että chapterit toimii jne. Toiselta olen katsonut yhden 3sta ohjelmasta (OZ Neloselta) jossa ei ollut havaintojeni mukaan yhtään havaittavaa häikkää.
    Pvasstrumento taisi Ozin ajossa ilmoittaa yhdestä tai kahdesta kohtaa puuttuvista freimeistä ja GOP droppauksesta. Muilla n. tunnin ohjelmilla samoin.

    Tosin laitoin eilen Yleltä tulleen Uusi Maa leffan pvastrumenton läpi, ja siinä oli 10-15 ilmoitusta. pätkä oli toki pidempi, mutta nähtävästi silloin lähetysolosuhteet olivat heikommat tai muu syy. vaikuttaakohan korkeampi bittivirta positiivisesti vai negatiivisesti?


    Käsitin aiemmasta DVB-G:n postauksesta että KISS kärsii rankasti dropeista. Nebula ilmeisesti ei kärsi niin pahasti. Tähän pitäsi tosin jonkun vastata jolla kokokemusta molemmista. Anyone?
     
  15. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    project x ilmoittaa kahdesta streamista hexana
    en ole katsonut mitä ne on decimaalina

    EDIT:

    Ei se ollutkaan mitään hexaa vaan ihan eri ilmoitus joku osoite se on muotoa 0x20 tai 0x90 (ei tietysti hexaa kun kirjain ei stemmaa)

    edit EDIT

    on se kuitenkin, mutta oli muotoa 0xBD eli onko jollain hajua?

    Project X ilmoittaa




    ----------------
    Project Xlla pitäisi saada talteen, mutta en vielä ole onnistunut
    kun olen laittanut sulle ohjelman, voit koittaa
     
  16. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Ne kolme Expert-rastia PVAStrumentossa ovat itse perkeleestä. Jokainen tuhoaa omalla tyylillään videotallenteen käyttökelvottomaksi. Piste.

    Niitä rasteja ei saa käyttää. Jos datassa on vain pieniä virheitä niin rastit pahentavat asiaa lisää (dataa katkotaan pois enemmän). Videoeditorit kyllä nielevät pikkuiset virheet, vaikka niistä valittavatkin. Jos virheet taas ovat liian pahoja, niin mitään ei ole enää pelastettavissa nykyisillä softilla, on turha rasteilla edes yrittää. Vaikka videopätkän saisikin rasteja lisäämällä editoreiden hyväksymään muotoon, niin liikaa dataa on "korjaamisessa" kadotettu, eikä sitä nykivää ja pätkivää hyppyyttelyä kukaan voi katsella saamatta epilepsiakohtausta. Pahasti datadroppinen file on aina pilalla, käytti rasteja tai ei. Singolla muusiksi ammuttu henkilöauto ei kelpaa tieliikenteeseen vaikka sen maalaisi pensselillä kauniin keltaiseksi. Mäsä mikä mäsä.

    BEST Quality: Kun unohtaa PVAStrumenton käytön niin HUULISYNKKA SÄILYY alusta loppuun täydellisen moitteettomana. File vain ei sitten kelpaa editoreille. Mutta datadroppinenkin file on katseltavissa aivan normaalisti, ilman äänessä kuuluvia virheitä, vain kuvassa näkyy ajoittain palikoita. Minä olen merkinnyt muistiin kaikki korvinkuultavat äänivirheet, joita KISS-tallenteissani on: kuuluvia vikoja on ehkä viidessä tai korkeintaan kymmenessä tallenteessa. Ja niitä tallenteita on noin 2000-3000 kpl (Search löysi koneestani 2390 kpl, mutta mitä lieneekään muualla, irti koneesta olevilla kiintolevyillä).

    WORSE Quality: Kun käyttää PVAStrumentoa ilman rasteja niin huulisynkka voi joskus mennä pilalle ja joskus kuva muuttuu nytkähteleväksi, mutta ääni onneksi pysyy pätkimättömänä. File ei todennäköisesti kelpaa editoreille.

    SUICIDE Quality: Yksikin niistä kolmesta rastista aiheuttaa sen, että huulisynkka kadotetaan ja/tai ääneen tulee katkoksia sekä lisäksi kuvaan tulee aivan varmasti hyppäyksiä. Mikään playersofta maan päällä ei enää kykene puuttuvia (pois leikattuja) paloja korvaamaan. Videota katsottaessa pätkii sekä ääni että kuva. Editoreille tämä kyllä kelpaa hienosti, mutta: "mitä iloa leikkauksesta on jos potilas siihen kuolee".

    Kyllä tekin opitte nämä asiat kunhan olette 10-20 teratavua tallentaneet, 2 teratavua niistä säästäneet, ja ymmärrätte, että musavideo pätkivällä äänellä ja nykivällä kuvalla ei tule kysymykseenkään. VAIN alkuperäinen tallenne, datadroppeineenkin(!), toistuu nykimättä ja katkomatta moitteettomasti. Elecardin koodekeilla ainakin.

    Miksi valitan Expert-rasteista? Että ette keräisi talteen 20 teratavua pilalle leikeltyjä pätkiä, huomaamattanne. Kun ette ole ymmärtäneet mitä pahaa se PVAStrumento tekee. Lukekaa PVAS-lokifileestä että missä kohdassa ne viat ovat olleet, menkää siten katselemaan ja kuuntelemaan mitä siinä kohdassa "korjattua" videota oikein tapahtuu. Jos ääni katkeaa tai kuva hypähtää niin vähentäkää rastien määrää.

    Minä olen löytänyt 2 hyvää rastikombinaatiota: a) PVAStrumentokäsittely ilman kolmea rastia, ja b) ei kosketa ollenkaan PVAStrumentoon. Vaan odotellaan softien kehittymistä. Aivan varmasti jonain vuonna softat osaavat editoida kunnolla bugistakin Mpeg2-dataa. Sitä odotellessa kannattaa säilyttää ongelmallisimmat tapaukset editoimatta. Mainoksineen päivineen.
     
  17. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    täällä

    austalialaista keskustelua nebulan kortista,

    kanavan viritys näyttää sielläkin olevan ongelma

    jälleenmyyjä joka postaa kertoo että tällä viikolla odotetaan 3.03 relasea
    ---------------------
    OT:

    pojilla on HDTV AC3:lla ilmoilla
    koska mtv3 alkaa lähettää sitä :hitme:
     
  18. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    Ilmeisesti kerrot nyt KISSin talllenteesta. Vai Nebulasta?

    Jollei niitä GOP (=group of pictures) poistoja ole liikaa, ei kuva ole nykivää eikä pätkivää. Voin tosin sitten kertoa enemmän kun on katsonut enemmän tallennetta.

    Kiitos että opetat meitä selkeällä ilmaisulla. Tosin en aio kerätä 20:ta teratavua, joten ...

    kun vaimo haluaa katsoa Humisevaa Harjua pöytäsoittimella ei paljoa auta jos kerron että saat sitten katsoa kun (uuden, joskus ostettavan) rautasoittimen softa on kehittynyt niin paljon että se nielee bugista transport streamiä ja siihen asti säilön ohjelmaa kovalevyllä :p

    itse asiasi on tietenkin totta, materiaalin säilyttäminen alkuperäisessä muodossa antaa laajimmat mahdollisuudet myöhempään paremmalla softalla tapahtuvaan katseluun ja jopa editointiin... (jollet tietenkin kiellä sitä meiltä :eek: )
     
  19. SF100

    SF100 Guest Guest

    Liittynyt:
    07.05.2003
    Viestejä:
    1 326
    Saadut tykkäykset:
    0
    -> Pede

    Kiitos tiedostosta.

    -> DVB-G

    Olen käyttänyt PVAStrumentoa aina perusasetuksilla Nova T:n ja SkyStar2:n tallenteiden demuxaamiseen enkä ole koskaan huomannut minkäänlaisia synkkaongelmia sen jäljiltä. Ehkä pari kertaa VirtualDubin pakkaus on pysähtynyt virheilmoitukseen. Yleensä kuitenkin koko homma (->divx) toimii ilman ongelmia.

    Suurin ongelmahan on saada virheetön tallenne. Minulle on yhden kerran tullut tällainen Nova T:llä (1h). PVAStrumento ei löytänyt siitä virheitä kuin tallennuksen aloitus- ja lopetuskohdasta. Ja niille ei voi mitään.
     
  20. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Kaikilla DVB-korteilla ilmenee datadroppeja. Enemmän tai vähemmän. Niihin tulee varautua/tottua/kärsiä/jne. Minulla suuret droppimäärät johtunevat kipinähäiriöistä: taloyhtiössä on käytetty huonolaatuisia jääkaappeja joista syntyy voimakkaita purskeita, oletettavasti kompuroiden sammuessa. Tai jotain vastaavaa. Nuo kipinät nimittäin esiintyvät analogisessa teeveekuvassa erittäin selkeästi. Jos saisin antennini kauemmaksi tästä rakennuksesta niin dropit ehkä vähenisivät.

    Aika susi formaatti häiriöille tämä DVB-T. Analogiakuvassa kipinät tuottavat muutaman juovan kestoisen häiriöinnin (esim. 10 juovaa = noin 640 mikrosekunnin ajaksi :( ) mutta DVB-data kuolla kupsahtaa ja syntyy yleensä puolen sekunnin palikointi tai totaalikatkos kuvadataan :weep: . Onneksi ääni tuntuu säilyvän hengissä. DVB-insinöörit saisivat hävetä yliherkkää keksintöään :hitme: .



    Minäkö konvertoisin formaatteja?
    Testasin huvikseni TMPGEncillä tuottaa Mpeg2-filettä avipätkästä, jonka digitoin SVHS-kuvanauhalta. Hieman haamun- ja kohinanpoistoa lennossa mukaan. Kone laski muutaman sekunnin pätkää niin "nopeasti" että kerroin oli jotain 30X luokkaa. Eli tunnin ohjelma veisi 30 tuntia laskenta-aikaa. Kun otan kamaa sisään keskimäärin 16 tuntia vuorokaudessa, tarvitsisin noin 480 tuntia laskenta-aikaa vuorokauteen. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi 30 pc:tä joilla laskenta-aika tippuu 16 tuntiin vuorokaudessa.

    Mitä kokeilusta opin? Jätän kuvanauhani toistaiseksi koskematta komeroihin makaamaan, ei ole aikaa niitä digitoida, vielä. Odottelen kunnes tekniikka kehittyy ja on varaa ostaa reaaliaikainen rautapakkeri-digitoija. Nyt se tarkoittaisi 300 euron (tai ulkomailta 200 taalaa plus kulut) ylimääräistä sijoitusta johonkin tämmöiseen laitteeseen:
    http://www4.tomshardware.com/video/20030530/analog2digitalvideo-02.html#web_addresses_pc_video

    Lelujahan nuo vielä ovat, niistä kun puuttuu aikavirhekorjaus.
    Ja luonnollisesti jättäisin digitoidun tavaran talteen DVCAM-formaatissa, synkronoidulla äänellä. Ei ole aikaa konvertoida tai ole varaa Mpeg2-reaaliaikapakkeriin (yleisradiotason laitteillakaan ei toistaiseksi päästä DVD-tasolle). On helpointa odottaa tekniikan edistymistä/halpenemista.

    Vaihtoehtoja nykyiselle kerää-ja-säästä-kaikki metodille minulla ei ole, koska haluan säilyttää DVB-T lähetteen laadun sekä kuvanauhoilta saatavan laadun maksimaalisena ja aika/raha ei nyt mahdollista mitään formaattimuunnoksia.

    Summa summarum: DVB-T-laite on tällä hetkellä halvin tapa saada kiintolevylle priimalaatuista, aikavirhevapaata kuvaa+ääntä. Ja Nebula on näistä laitteista ilmeisesti paras. Se on multipleksitallennin. Niitä tarvitaan vain kolme niin saa kaiken lähetettävän tavaran talteen.