Nebulan digi-tv kortin toimivuus?

Keskustelu osiossa 'Digi-TV' , aloittajana pede, 13.06.2003.

  1. Trik

    Trik Guest Guest

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    166
    Saadut tykkäykset:
    0
    http://www.doom9.org/right.html:
    "ProjectX 0.81.7int1 now normalizes audio to a given percentage rather than using a fixed amplification factor, can check CRC for AC3 and MP2 audio, properly handles the non standard compliant output of Nebula cards and fixes some bugs."

    Onko kukaan ehtinyt testata ja mitä tuo non standard compliant output tarkoittaa?
     
  2. ZED

    ZED Mitä kävi, ketä tietää? Tukijoukot

    Liittynyt:
    19.03.2002
    Viestejä:
    3 623
    Saadut tykkäykset:
    228
    Olin tänään puhelimitse yhteydessä Viestintävirastoon.
    Valituksia on kuulemma sentään tullut muiltakin kuin minulta,
    joten ottavat asian tosissaan.

    Ovat lähettäneet virallisen selvityspyynnön MTV3:lle jolla on tietty
    vastaus -deadline. Lupasivat lähettää kirjallista tietoa minullekin
    kunhan sitä itse ensin saavat.

    Ovat sitä mieltä että tiettyä ymmärtämystä MTV3:a kohtaan täytyy
    esittää sillä missään muualla maailmassa ei kuulemma tehdä remuxausta
    kuten he tekevät (siis paikallisten mainosten ymppäyksen takia).
    Kyse on siis eräänlaisesta pioneerityöstä. Mikäli kuitenkaan kohtuullisessa
    ajassa ei mitään tapahdu, voivat käyttää myös selvityspyyntöä järeämpiä virallisia keinoja. Mitä ne ovat, sitä en tiedä.

    Hankalaa on kuitenkin se että varsinaisesti Viestintäviraston toimivaltaan
    kuuluvat radiosignaalit, ei niinkään se mitä dataa ne sisältävät. Pakettien muxaamisessa on kyse jonkinlaisesta ennakkotapauksesta.

    Tässä kaiketi tämän hetkinen tilanne.
     
  3. kookoo

    kookoo Guest Guest

    Liittynyt:
    14.01.2002
    Viestejä:
    164
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lisäksi release notes:ssa sanotaan:
    -fix: <demux> _ DVB subpictures not yet supported -> type now ignored

    Toivoa herättävä tuo "yet"!
     
  4. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    kookoo -> perustin tuolle ProjectX:lle oman säikeen..

    ZED-> onpa mielenkiintoista etteivät valvoisi että signaali on kunnollista... no katsotaan.
     
  5. dhope

    dhope Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2004
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Semmoinen ongelma Nebulan uusimmalla softalla, että jos DigiTV on sleep-tilassa ja käynnistän Quake 2:n (OpenGL), niin DigiTV menee päälle itestään (softa menee päälle, mutta kuvaa ei tule), outoa. Ei muistaakseni ilmennyt edellisissä DigiTV:n versioissa. Toisaalta en ole bootannut viikkoon, että saattaa se niinkin olla, että Windows on jotenkin sekaisin.
     
  6. MadMax2

    MadMax2 Guest Guest

    Liittynyt:
    29.09.2003
    Viestejä:
    164
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hei,

    tuli vihdoin vaihtoboxi (sarjanumero vaihtui 25xx -> 5403) USB:stä Nebulalta. Vaihdon syynä oli se ettei boxi/softa käynnistynyt cold boottien yhteydessä juuri koskaan.

    Boksi on ollut nyt jo viikon käytössä, mutta testailu ja käyttö on jäänyt niin vähiin etten pysty varmaksi sanomaan auttoiko vaihto vai ei.. On ollut about yksi toiminut ja yksi toimimaton bootti. Ei enempää kokemusta vielä.

    Mutta äsken oli Yle24 uutiset esillä ja ääni säröityi usein huippukohdissa. Tätä ei ollut koskaan softaversiolla <3.11. Olen lähes noviisi audio-asetusten kanssa. Mutta soundstorm/nvidia asetuksista katsottuna ettei äänitasot nouse punaiselle niin kuitenkin pientä napsumista/säröytymistä esiintyy.
    Myös juuri alkaneella sveitsi-itävalta matsissa tulee silloin tällöin napsahduksia.

    Nyt kun testasin kaikki kanavat läpi niin ainoastaan ylen kanavilla on tämä ongelma (minulla).

    Räpsiminen kuuluu myös kuulokkeilla, joten kytkennällä stereoihin ei pitäisi olla merkitystä.

    Onko muilla samaa ongelmaa vain vain minulla.

    Tämä Vantaalla.
     
  7. Search

    Search Guest Guest

    Liittynyt:
    11.07.2003
    Viestejä:
    435
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla on äänet säröytyneet aina jos äänen voimakkuus on Nebulan ohjelmasta katsottuna yli puolen välin.
     
  8. lglg

    lglg Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.01.2004
    Viestejä:
    117
    Saadut tykkäykset:
    0
    PCI kortti, sama havanto, alle puolenvälin oltava, muuten säröytyy pahasti. Olen myös havainnut räpsimistä ylen kanavilla vaikka volume on alempana.

    Olen epäillyt sen johtuvan antennisignaalista BER > 0.01, mites BER sinulla
    .
    Antennisignaali tulee toisesta talosta, matkalla kaksi vahvistinta, signaalin taso 77 ja s/n 24 ok, mutta BER korkea. Olen kokeillut galvaanista eristintä, ei auttanut. Ehkä vika onkin softassa.
     
  9. MadMax2

    MadMax2 Guest Guest

    Liittynyt:
    29.09.2003
    Viestejä:
    164
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kappas, enpäs olekaan vielä kertaakaan nähnyt/käyttänyt File/audio:ta. :)
    Se oli 100%:ssa. Tiputin 50%, täytyypä seurailla miten vaikuttaa. Alku oli lupaava.
     
  10. musti

    musti Guest Guest

    Liittynyt:
    18.12.2003
    Viestejä:
    39
    Saadut tykkäykset:
    0
    Säröytymistä tosiaan tapahtuu, jos nousee yli 50%:n. Efekti on samankaltainen kuin liian voimakas anal. signaali esim. mikrofonista. En tiedä miten tämä vertaus sopii digitaalimaailmaan, mutta lopputulos kuulostaa hieman samalta.

    Saakohan sieltä kaken kontrolleista säädettyä volume-nappien painelun jotenkin vaikuttamaan Windowsin master- tai waveäänenvoimakkuuteen tuon "sisäisen" volumen sijaan?
    En ole jaksanut kokeilla, kun en käytä kakea juurikaan, mutta asia on käynyt mielessä. Nebulalle ei varmaan olisi isokaan juttu muuttaa vaikka tuota kaken toimintaa valinnaiseksi, jos sitä ei tosiaan itse saa muutettua.

    Ps. Allekirjoittanut käyttää NF2:n integoitua ääntä, jos ongelma saadaan kuitenkin haarukoitua äänipiiriin.
     
  11. torsti

    torsti Guest Guest

    Liittynyt:
    06.04.2004
    Viestejä:
    14
    Saadut tykkäykset:
    0
    onkos muut huomanneet että nebulan usb -boxi ja ati radeon 9200 "vpu recover" jumittaa koneen. itselläni on näin eli jos näytönohjaimelle saalitaan vpu recover niin kone jumittuu 0,5-2h tv:n katsomisen jälkeen.

    nyt kone pysyy pystyssä mutta digitv.exe kaatuilee/kuva pysähtyy. johtunee ilmeisesti BER-arvosta joka keikkuu osittain punaisella. miten paljon antennisignaalia voi vahvistaa ja onko vahvistuksella haittavaikutuksia (vrt. analogisessa vahvistuu myös häiriöt)? saako Bit erroreita edes alemmas vahvistuksella?
     
  12. ramm

    ramm Guest Guest

    Liittynyt:
    19.01.2004
    Viestejä:
    86
    Saadut tykkäykset:
    0
    Antennivahvistimesta. Antennivahvistin pitää ensinnäkin olla antennin päässä syöttöjohtoa. Muuten vahvistin ei systeemin kohinalukua laske, mikä on tarkoitus. Oman kokemukseni mukaan Partcosta ostettu UHF:lle tarkoitettu vahvistin pudottaa BERiä paljon. Vahvistin on muovikotelossa ja piirilevyn ympärille on rakennettu erillinen suljettu metallikotelo. Myös vahvistuksen säätö löytyy (täysillä, en ole pahemmin kokeillut muita vahvistuksia). Haittana on se, että antenni pitää olla kaukana kännykästä (minimi 5m). Muuten kuvaan tulee niin kovat häiriöt, että digitv kaatuu. Tämä tapahtuu sekä PCI- että USB-versiolla. En ole tutkinut, mitä kautta häiriö itseasiassa kytkeytyy (antenni, vahvistimen sähkönsyöttö vai koaksiaalikaapeli). Antennina on myös Partcosta ostettu UHF-logperiodinen. Luulen kuitenkin, että häiriö olisi helppo saada kuriin.
     
  13. Hagar

    Hagar Guest Guest

    Liittynyt:
    05.07.2003
    Viestejä:
    214
    Saadut tykkäykset:
    0
  14. jkalapet

    jkalapet Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    27.02.2003
    Viestejä:
    142
    Saadut tykkäykset:
    0
    Erityisesti YLEn kanavien uutislähetyksissä tuntuu tuo räpsiminen olevan ongelma liian suurella äänenvoimakkuudella. Minulla 62% tuntuu olevan se maksimi, jolloin räpsimistä ei vielä tapahdu.
     
  15. torsti

    torsti Guest Guest

    Liittynyt:
    06.04.2004
    Viestejä:
    14
    Saadut tykkäykset:
    0
    itse itseäni opastaen. ei radeon 9200:n "vpu recover" olekaan syyllinen kokeen kaatumiseen. aluksi näytti siltä, mutta nyt temppuilu alkoi uudestaan.

    torsti
     
  16. Trik

    Trik Guest Guest

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    166
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiusaako ketään muuta DVB tekstityksen pikkubugit? En ole lähettänyt enää puoleen vuoteen postia Nebulan suuntaan kun muut ongelmat alkaa olla korjattu ja viimeksi tuosta naristessani kommentti oli että nyt keskitytään lan streaming ja web-ominaisuuksien hieromiseen.

    Mietin tässä vain että jos kokeilisi saada tuohon parannusta aikaan. Tarvittaisiin vain ilmeisesti taas yhteisrypistys aiheesta, tekstitys kun ei ole kovin isolla prioriteetillä maissa jossa kaikki dubataan.

    Ainakin tällaisia bugeja on silmiin tarttunut:

    1. vanha tekstirivi jää joskus näkyviin uuden rivin alle jos uusi rivi on lyhyempi kuin vanha
    2. Rivin alkaessa Ä- tai Ö-kirjaimella, tulee kirjaimiin tuplapilkut
    3. kanavaa vaihdettaessa vanha teksti jää näkyviin muutamaksi sekunniksi
    4. tekstitys ja now&next ikkuna taistelevat siitä kumpi saa olla ruudulla ylimpänä

    Löytyykö muita?
     
  17. kimbe

    kimbe Guest Guest

    Liittynyt:
    08.12.2003
    Viestejä:
    34
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aikoinaan kyselin apuja siihen kun USB-Nebula yhtäkkiä lopetti toimintansa.
    Eli tämä "USB-driver not found" (tjs.) ilmoitus ja purkin punainen LEDi ei
    syty.
    Huomasin vihdoin siinä säännönmukaisuuden; tuo vika uusiutuu vain ja uusiutuu aina sen jälkeen kun PC:tä on ottanut kokonaan virrat pois, siis takalevyssä olevasta virtakytkimestä tai töpseli pois seinästä.
    Korjaushan oli: Sammutetaan PC ja Nebulasta virtapiuha ja USB-piuha irti, PC käyntiin, Nebulaan virtapiuha kiinni ja viimeksi USB-piuha kiinni ja taas toimii PC:n seuraavaan IVO-resettiin asti.
     
  18. Doh!

    Doh! Guest Guest

    Liittynyt:
    11.05.2004
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tervehdys,
    onko kukaan yrittänyt streamata tuon Nebulan (tai miksei muunkin) tv-kuvaa nettiin?

    Heräsi ulkomailla asuvan kaverin (tykkäisi kovasti katsoa Suomi-töllöä aina joskus) kanssa mielenkiintoinen ajatus tuon toteuttamisesta, josko vaan saisi vähän hajua miten sitä lähtisi toteuttamaan. :)

    Vinkkejä käytettävän softan suhteen? Microsoftin oma mediasirkus?
    Käytössä siis Nebulan PCI-väyläinen kortti ja Win XP Pro.

    Kiitokset!
     
  19. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19

    Jos haluat tuota MPEG2 TS:ää streamata, hankitte alkajaisiksi tuollasen 5 Mbps liittymän (taattua nopeutta) ja ryhdytte toimeen.

    Eli kortin softan streamausominaisuus on tarkoitettu lähiverkolle, jolla pitäisi saada oikeasti liikkeelle yli tuon vauhdin. Esim mulla nimellisesti 11 Mbps wlan verkko ei halua toimia. Oletettavasti, koska todellinen nopeus on jotain aivan muuta.

    Internetstreamaukseen sun pitäisi ensin muunta streami johonkin paljon enemmän pakattuun formaattiin ja luultavasti vähentää resoluutiota kovasti. Kaikenhan pystyy tekemään, mutta epäilen käytännöllisyyttä nyt.

    Korjatkaa jos olen väärässä.

    Palaa muutaman vuoden kuluttua asiaan (kun joko liiittymien nopeudet tai pakkaustekniikat tai molemmat ovat kehittyneet).

    EDIT: ja jos tätä keskustelua jatketaan, olisi sille varmaan hyvä perustaa oma säie
     
  20. oope

    oope Guest Guest

    Liittynyt:
    25.11.2003
    Viestejä:
    180
    Saadut tykkäykset:
    0