Nebulan digi-tv kortin toimivuus?

Keskustelu osiossa 'Digi-TV' , aloittajana pede, 13.06.2003.

  1. Willo

    Willo Guest Guest

    Liittynyt:
    14.09.2001
    Viestejä:
    625
    Saadut tykkäykset:
    1
    Testaus jatkuu.

    Tuon ym. ProjectX:n antaman m2p:n jos demuxaa nyt PVAStrumentolla kaikki expert-välilehden täpät pois ruksitettuna, saa videoon 39995 freimia (kuten sai ajaamalla tuon nauhoituksen suoraan PVAStrumentonkin läpi (make PS)). Mutta, nyt kun antaa DVDLabille nuo Strumento demuxaamat failit, synkka on kohdallaan myös authoroinnin jälkeen (mitä se ei siis ollut jos nauhoituksen käsitteli suoraan PVAStrumentolla tai jos DVDLabille antoi suoraan ProjectX:llä käsitellyn m2p-failin).

    Suora demuxaus PVAStrumentolla alkuperäisestä nauhoituksesta antoi ulos vain 17568 freimiä (katkennut, alku vaikuttaisi kokonaiselta,lopusta puuttuu pitkä pätkä). Mitään virheilmoitusta ei tullut.

    Testaisn piruuttani myös syöttää PVAStrumentolle ProjectX:llä m2p:ksi muutetun failin. Alkuperäisen nauhoituksen tiedostokoko on 440.977kb ja ProjectX:n jäljiltä tiedosto kasvoi 441.119kb:hen. PVAStrumenton make PS -komennolla kooksi humpsahtaa 479.575 ja loki kertoo samoista puuttuvista videofreimeistä kuin suoraan alkuperäisen KiSS-failin käsittelyssäkin. Tämäkin faili toistuu ongelmitta ja synkka on ok, mutta DVDLabin tuo kaataa compile-vaiheessa.
     
  2. hpaju

    hpaju Guest Guest

    Liittynyt:
    14.09.2003
    Viestejä:
    71
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen kokeillut eri vaihtoehtoja Frame Smoothing tai Deinterlacing asetuksista, mutta en ole havainnut suuria eroja. Olen myös vaihdellut kortin sijaintia eri PCI-paikkoihin, mistä on ollut pientä paranemista.
    Melkein aina kuva juuttuu paikalleen jonkin ajan kuluttua ja vain ohjelman uudelleen käynnistys saa kanavan taas näkymään.
     
  3. Trik

    Trik Guest Guest

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    166
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minä olen käyttänyt aika huoletta noita PVAStrumenton oletusarvoja, joissa Expert-välilehden täpät ovat kaikki päällä. Luultavasti se olisi huono idea jos datassa olisi enemmän virheitä, niinkuin tässä edellä on Kissin korttien omistajilta kuultu. Esimerksi tänään tallentamani Roxanne antaa PVAStrumenton läpi ajettuna tällaisen lokin:

    ==MAKING MPEG2 PS==
    Input: E:\Movies\Elokuva Roxanne.mpg
    MPG: E:\Movies\Elokuva Roxanne.mpg.mpg
    FIXING startup delay.
    FIXING stream synch.
    ADJUSTING GOP timecodes.

    Syncing: Cutting audio.
    No integer frame match for A/V.
    ALERT> 5 audio frames missing at 02:10:56.912
    ALERT> 19 audio frames missing at end
    20 audio frame(s) missing at the end.
    ALERT> Temporal structure wrong in GOP - dropping
    Done.

    Eli virheitä ei tullut kuin loppuun viimeisen sekunnin ajalle, joka putoaa editoitaessa joka tapauksessa pois. Antennina vahvistimella varustettu pöytäantenni kun taloyhtiö elää edelleen kivikautta.

    -> hpaju

    Mulla 2GHz Celeron työllistyy 40-60% välillä, mutta deinterlacingin ottaminen pois päältä tiputtaa kuormituksen 20-30% paikkeille kun prosessorin ei tarvitse laskea kuvalle lomituksen poistoa lennossa. Toimii hyvin jos käyttää töllöä katseluun, mutta monitorilla voi olla parempi pitää päällä.

    Toinen keino tiputtaa kuormitusta on vaihtaa Settings / Advanced alta Hadware Overlay Format valinnaksi YV12 Line Doubled.

    Kokeile myös tallentaa niin, että kuvaa ei näytetä ollenkaan. Prosessorin kuormituksen pitäisi pysyä muutamassa prosentissa. Jos ei, niin kannattaa varmistaa että näytönohjaimen ajurit ja DirectX ovat uusimmat ja kunnossa.
     
  4. SF100

    SF100 Guest Guest

    Liittynyt:
    07.05.2003
    Viestejä:
    1 326
    Saadut tykkäykset:
    0
    -> Pede

    "SF100, miten ProjectX.jar eroaa ds.jarista?
    ootko yrittäny ottaa tekstiä ulos?
    jos on onnistunu, millä asetuksillä?"

    ds.jarilla aikoinaan testailin kaikenlaisia asetuksia enkä koskaan saanut siitä mitään tekstejä ulos. Viikonloppuna testailin ProjectX:llä hiukan ja samoin tuloksin. Olisikohan se tehtykin vain DVB-S tekstityksille.

    http://forum.lucike.de/index.php

    Täällä on sille oma foorumi mutten ehdi nyt asiaa tutkia.

    Lisää OT-antenniasiaa. Vaihdoin taas login tilalle Triaxin Unix 52 -tehoantennin. Sitä piti kääntää monta kymmentä astetta myötäpäivään lähettimen suunnasta ennen kuin MTV3:n muxi alkoi näkyä kunnolla???. Kun sen pää oli savupiipun päällä päätin vaihtaa takaisin logiin. Kannattaa siis varata varmuuden vuoksi reilusti tilaa jos aikoo käyttää tämänmallisia antenneja. Jos joku tarvitsee tuollaista Rauman seudulla niin myyn sen pois edullisesti.
     
  5. Willo

    Willo Guest Guest

    Liittynyt:
    14.09.2001
    Viestejä:
    625
    Saadut tykkäykset:
    1
    Jatkoin testejä KiSS-nauhoituksen osalta toisella testipätkällä ja havaitsin, että jos PVAStrumento suostuu tekemään demuksauksen ilman expert-välilehden täppiä, synkka on tallessa kun tulevat failit authoroi DVDlabilla. Jos sen sijaan käyttää samalla pätkälle "make PS" -komentoa, saa ulos täsmälleen yhtä monta freimiä kuin demuksaamallakin, mutta nytpä synkka onkin pielessä (jo heti PVAStrumenton jäljiltä).
     
  6. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Voisiko tuosta vetää loogisen päätelmän, että PVAStrumento itsessään ei osaa tuottaa tallenteesta kunnollista ProgramStreamia, ja joku muu ohjelma saisi samasta lähdekoodista aikaan virheettömämmän lopputuotteen. Minä hölmö olen aina luottanut PVStrumenton tuottamaan PS-fileeseen kun olen pätkiä splitannut ulos dropillisesta lähdefileestä.

    Minäpä veikkaan, että syy moiseen onkin resamplauksessa eli kuvanlaadun muuttamisessa. PVAStrumenton splitatessa dataa yksikään pikseli ei muuta arvoaan, mutta jos demuxaa datan ja GOP-rakenne muuttuu prosessin kuluessa niin kuvat joudutaan laskemaan uudelleen. Eihän I/P/B-freimit millään muulla konstilla mene DVD-Video-standardin mukaiseen tyyliin.

    Pelkässä PVAStrumento-splittauksessa siihen ProgramStream-fileeseen menee GOPit aivan alkuperäisessä tyylissään, eli I-frameja saattaa olla yksi kappale koko leffan aikana, jos lievä karrikointi sallitaan. DVD-Video ei tällaista siedä, joten kuvia joudutaan laskemaan uudelleen. Eli pikselin arvo ei enää vastaa sitä minkä Digita alunperin on lähettänyt. Palikointi on pahentunut, värisävyjen määrä muuttunut, tai kuvan terävyys pehmentynyt jos palikanpoistolaskentaa käytetään.

    Osaako joku viisas vahvistaa/kieltää tämän ilmiön. Minä siis väitän, että pikselien data muuttuu jos fileelle tekee mitä muuta tahansa, kuin sen PVAStrumentolla splittauksen ProgramStream-fileeksi. Mitähän se pelkkä demuxaus tekee, en ole tutkinut, muuttaako jo sekin GOPin rakennetta?. Pitäisi verrata alkuperäisen fileen ja muokatun fileen pikselien arvoja saman freimin kohdalla (siis ajallisesti saman freimin, datamielessähän freimi voi olla täysin erilainen, joko I tai P tai B). Aina kun I-frameja lisäillään, kuvanlaatu heikkenee, koska seuraavat/edeltävät P- ja B-framet eivät enää ole alkuperäisiä, vaan suhteessa siihen lisättyyn I-frameen, eli jouduttu resamplaamaan uudelleen. Tämä uusi luotu I-frame sekin on saattanut olla alkuperäisessä fileessä kökkölaatuinen B/P-frame, joten lähtökohta sen perusteella lasketuille ympäröiville B/P-frameille on karmaiseva, kuvanlaatu voi vain upota syvemmälle suohon. Eli käytännössä DVD-authorointi heikentää kuvanlaatua radikaalisti, ellei kuvalle tehdä massiivisia tekoälyparanteluita.

    Standardi DVD-Video GOP-rakenne lienee IBBPBBPBBPBBPBBP ja jos DVB-T-tallenteessa GOP on tyyliin IBBBPBBBPBBBPBBBPBBBPBBBPBBBPBBBPBBBPBBBPBBBPBBBP niin sehän menee kaistapäiseksi resamplaamiseksi koko homma. Tutkikaa vapaasti omien DVB-T-tallenteittenne rakennetta jos asia kiinnostaa. Minä elän tässä uskossani enkä halua laatua heikentää eli en editoi fileitä nykysoftilla.
     
  7. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Eikös tämä YUV-natiiviformaatti ole erilainen näytönohjaimesta riippuen, UYVY pitää valita jos se on näytönohjaimen raudalla oleva formaatti. Vai puhutaanko nyt Nebulan raudalla olevista formaateista? Oli miten hyvänsä, natiiviformaatin käyttö on aina se nopein tapa, prossukuormitus minimi.
     
  8. Trik

    Trik Guest Guest

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    166
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oletusarvo tuolle Overlay Formatille on UYVY - Full Resolution ja muita mahdollisia YV12 - Full Resolution tai YUY2 - Full Resolution. Spesiaalivaihtoehtona on sitten tuo mainitsemani Line Doubled. En tunne kuvanmuodostuksen tekniikkaa Nebulan softassa sen tarkemmin, mutta näin asiasta sanoo helppi:

    "A line doubled (lower quality) version of the YV12 format is provided to lessen the CPU load on less powerful computers."

    Ja tämä on kokeiltu myös käytännössä. Jos CPU poweri ei tahdo riittää, niin tuota voi kokeilla. Kuvan laatu heikkenee hiukan, mutta pitäisi pyöriä heikommallakin vehkeellä.

    Huomasitteko muuten että v3.03 softa on luvattu keskiviikoksi? Sen pitäisi korjata viimeiset tekstityksen bugit (toivottavasti!), menee vaan vähän tarkalle ehtiikö se ennen Taistelutoverien seuraavaa jaksoa. Yksi jakso tuli jo otettua talteen ilman tekstejä. Lisäksi Star Wars odottaa levyllä 25 gigatavun transport stream filen sisällä uutta softaa. :p
     
  9. jkalapet

    jkalapet Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    27.02.2003
    Viestejä:
    142
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vertailun vuoksi: P4 (HT) 3.2GHz, 1024 Mt, XP SP1, R9700 ja load 5-8% (deinterlace päällä). Frame smoothing aiheuttaa pahaa "stutteringia".

    MTV3D:llä ilmenee muuten edelleen tuo muistivuoto (ainakin katsottaessa - tallennuksen aikaista muistinkulutusta en ole vielä seurannut). Lauantaina Takaa-ajajat-elokuvan aikana alkoi yhtäkkiä luonnoton tökkiminen. Kävin Task Managerilla katsomassa Nebulan softan muistinkäyttöä ja se huiteli jo 800 megatavussa :)

    Sittemmin olen yrittänyt tarkkailla kuinka nopeasti muistia hupenee. Arvioin sen noin 1,75 megatavuksi minuutissa (~100 megatavua tunnissa). Tämä on kuitenkin hyvin lyhyen tarkastelujakson tulos ja myös sotii edellä mainittua vastaan, sillä en mielestäni katsellut Lauantaina maikkaria 8 tuntia putkeen.
     
  10. Search

    Search Guest Guest

    Liittynyt:
    11.07.2003
    Viestejä:
    435
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tarkastin eilen tuon CPU kuormituksen kun heitin nuo edelliset lukemat ulkomuistista :hitme: . Rasitus ei ollut mitenkään tasaista, vaan muistutti sydänkäyrää lyhyine piikkeineen. Rasitus oli siis jotain n.10%-35% välillä (vaikea seurata, kun numerot vilistää silmissä), joka tapauksessa rasituspiikki nousee tuonn 35% tienoille. P4 näyttää selviävän siis paremmin :thumbsup: . Minulla ei tuota "pahaa stutteringia" ole ilmennyt FS-päällä. Ai niin, digitv softan kanssa yhtäaikaa pyörii F-secure ja myHTPC, eipä nuo kai pahemmin rasitukseen vaikuta.

    Minulla ei ole ollut muistivuoto-ongelmia, vaikka softa on ollut useita päiviä päällä yhtäjaksoisesti. :)
     
  11. lintim

    lintim Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2002
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen jo pidempään ihmetelly näitä muiden korkeita CPU:n kuormituksia. Mulla näin: AMD 2100+ 1.7GHz, 512 Mt, XP SP1, R9700 ja load 5-8%.

    Muisti vuotaa ainakin MTV3:sella.

    Aiemmin search kertoi, että "Minulla frame smooth aiheuttaa mediaplayerin hyytymistä 20-40 sekunnin ajaksi, kun käytän position slideriä tai painan pause/play. Ilman frame smoothingia mediplayer toimii normaalisti."
    Mulla mediaplayer hyytyy samalla lailla riippumatta siitä onko frame smoothing päällä vai ei.
    Lisäksi time_shifting:iä käytettäessä koko softa yleensä kaatuu, jos yrittää hypätä esim 30 sekunttia (kakella) eteenpäin tai taaksepäin .

    Uutta softaa odotellessa...
     
  12. Search

    Search Guest Guest

    Liittynyt:
    11.07.2003
    Viestejä:
    435
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ohops, onkohan nuo codec-sekoilut sotkeneet konettani? Olen asennellut aika huolettomasti kaikenlaista soopaa... Mikä piirisarja lintimillä on koneessaan, minulla on nForce2.
     
  13. jkalapet

    jkalapet Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    27.02.2003
    Viestejä:
    142
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itselläni ajansiirto aiheuttaa paljon palikoitumista ja äänihäiriöitä. Eli jos painan pausen päälle vaikka 10 sekunniksi, niin jatkaessani katsomista on kuva ja ääni pahasti häiriöinen.
     
  14. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Ai että ei F-Securet ja palomuurit hidasta konetta? Teilläpä on hyvät koneet. Minä tein testejä "nettikoneen" ja "DVB-T-tallennuskoneen" eroista, nettikone on noiden kaikenlaisten turvasoftien takia hitaampi:

    Prossutesti eli Pifast 3.3 kesti nettikoneella 6,368% kauemmin kuin nauhoituskoneella. Jotain tehoa ne palomuurit tms. siis syövät.
    2,16 Gt fileiden siirto kiintolevystä toiseen vei nettikoneella 16,867% kauemmin kuin nauhoituskoneella. Virustutka joutuu joka fileen kyyläämään pöpöjä etsien.

    Toivottavasti minullakin on joskus varaa koneeseen, joka käyttää 0,00% prossutehoa netin turvaamiseen, ja siirtää fileitä 0,00% prossukuormalla. No, SCSI ja FireWire taitavat osata jälkimmäisen asian, mutta tuskin Nebula osaa keskustella suoraan noiden väylien kanssa, välissä on prossua ja piirisarjoja kumminkin.

    FireWire-digiboksi voisi olla vähiten kuormittava ratkaisu, jos se suoltaa piuhastaan valmista Mpeg2-kamaa. Senhän voisi kytkeä FireWire-kiintolevyyn suoraan!
     
  15. Search

    Search Guest Guest

    Liittynyt:
    11.07.2003
    Viestejä:
    435
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hehhehheh... Arvasin tämän: sinulle "ei pahemmin hidasta" tarkoittaa 0% lisäkuormaa, minulle se tarkoittaa _ei pahemmin hidasta_. :D

    No joo, htpc:ssä ei ole palomuuria, mutta f-secure kuormittaa sitä. Ihan kiva että testailet kuitenkin...
     
  16. lintim

    lintim Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2002
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla emona Expox RDA8+, jossa muistaakseni NForce2?

    Ajansiirto toimii aiemmin mainittuja ongelmia lukuunottamatta ihan hyvin. Eli nämä ominaisuudet: pause, play, pikakelaus eteenpäin.
    Olenkin tullut tästä ominaisuudesta ihan "riippuvaiseksi", lähes kaikki ohjelmat tulee pistettyä pauselle heti alussa, jonka jälkeen voikin mennä jääkaapille tai tehdä jotain muuta. Sitten kun alkaa katsomaan, niin voi pikakelata vaikka tylsät kohdat leffasta ohi... :hitme:
     
  17. Tomi Stolt

    Tomi Stolt Guest Guest

    Liittynyt:
    11.07.2000
    Viestejä:
    34
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on ollut pari ongelmaa uusimman version (3.03) kanssa:

    - Auto tune kaatuu koko ajan, täytyy etsiä kanavaniput yksitellen (ja ottaa varmuuskopio rekisteristä sen jälkeen). Positiivisena puolena täytyy mainita Maikkarin nipun löytyminen. En saanut sitä näkyviin vanhoilla versioilla ollenkaan. MTV3:n viritin rekisteristä arvoja muutellen, "hakuammunnalla".
    - Taskbar näkyy koko ajan, vaikka olisi ruksi pohjassa "hide taskbar".

    En ole myöskään saanut kaukosäädintä toimimaan Nebulan kanssa, koska en tiedä mikä koodi kaukosäätimeen pitäisi syöttää. Se olisi varmasti pitänyt tulla paketin mukana, mutta kun ei tullut. Televisiota kaukosäädin kyllä komentaa, koska sen koodi löytyi ohjekirjasta.
     
  18. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    mene nebulan sivuille supportin alle

    siellä on online help, jossa on koodi ja ohjeet. koodi on muistaakseni 0033, mutta tarkista

    toimiiko tekstit nyt? onko läpinäkyvät pohjat eikä maalausvirhettä alussa?
     
  19. lintim

    lintim Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2002
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    0
    Teksteissä läpinäkyvät pohjat ja pikaisen katselun peruusteella sanoisin, että tekstit päivittyvät oikein.

    Taskbar näkyy tosiaan kokoajan. Tän voi kiertää kun laittaa taskbarin asetuksista auto-hide the taskbar.
     
  20. SickBoy

    SickBoy Guest Guest

    Liittynyt:
    26.11.2002
    Viestejä:
    136
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla kokemukset version 3.031 kanssa ovat olleet pelkästään positiiviset. Kaikki kanavaniput löytyy kuten on löytynyt aina ennenkin. Ohjelma ei vielä ole kaatunut kertaakaan, mitä se ennen teki aina välillä. Tekstit toimii nyt hyvin, taustaväriä ei enää ole ja vasemman laidan bugia ei enää tule. Tallennukset onnistuneet (n=1) hyvin. Ilmeisesti kuvan nykimistä ei enää ole läheskään niin paljoa kuin ennen. Hianoa, hianoa!