Navigaattori tai TAB, josta äänet diginä ulos?

Keskustelu osiossa 'Autohifi' , aloittajana Nizze, 14.12.2010.

  1. aheikkinen

    aheikkinen Tuttu käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 011
    Saadut tykkäykset:
    122
    Noissa tupakinsytytinvirtalähteissä taitaa olla kelluvat maatasot? Siis maa on jotain muuta kuin mitä auton rungossa. Systeemiin oltiin ilmeisesti kytkemässä möys muu perinteinen vahvistin, joiden maataso otetaan yleensä suoraan auton rungosta. Minä en osaa arvata kuinka mikäkin laite tuollaisessa tilanteessa käyttäytyy, tai oireileeko välttämättä mitenkään, mutta harkitsisin silti jotain muuta keinoa 5V jänön hankintaan. Sellaista keinoa, joka säilyttää maatason koko systeemin kaikissa laitteissa yhtenäisenä. Tästä aiheesta oli ghettoblaster -topicissa juttua muinoin (katso myös ainakin #404 ja siitä eteenpäin).
     
  2. vipepati

    vipepati Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.02.2010
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hyvä pointti. On se maailmalla toiminut kuvaamallani tavalla. Joo pakkohan siihen dacciin on joku vahvistin kytkeä perään. Ainahan sen sytkän voi vetää maihin vaikka vaihdekepin juureen. Vahvarinkin ajattelin mahduttaa radiolta ja tavaralootalta vapautuvaan tilaan, siksi mietin tuollaista muutaman cd kotelon kokoista d-vehjettä.
     
  3. Nicholas Brody

    Nicholas Brody Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    07.11.2012
    Viestejä:
    293
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vai et voi ja peruspertin pahin... no eipä taida ihan ollakaan. :D
    Tuo on pahimman tapauksen skenaario ennen tätä jo aika monella Golfilla harjoitelleelle ja VAG-autoihin erikoistuneelle autosähkö-/sisäverhoiluasentajalle.


    Tyypillisen perusporopeukalon pahin skenaario on seuraava:

    -hajotat kojelaudan muoviosia ja kiinnikkeitä runnoessasi kiinnityskonsolia irti. Golfin kojelauta nitisee ja natisee ajossa aika monta desibeliä alkup. asennusta kovemmin = vituttaa jälkeenpäin kuin haisunäätää krapulassa.
    -teet työkaluilla jälkiä kojelaudan ja ohjaamon näkyviin muoviosiin. Eritt. tod. näköistä, vituttaa jälkeenpäin kuin pientä ilvestä.
    -teet erinäisiä muita sekalaisia kosmeettisia vaurioita auton sisustaan. Eritt. tod. näköistä, vituttaa jälkeenpäin vain todella paljon.
    -hajotat lämmityslaitteen
    -hajotat ajotietokoneen
    -oikosuljet akun --> hajotat moottoriohjausboksin ja koko auton

    Siinä on sinulle pahinta tapausta näin lämmittelyksi.


    Tyypillisen auto"hifistin" tuning-käsittelyssä käyneet autot ovat vähintään -20% ei-autohifisti -käsitellyn muuten vastaavan kiesin arvosta vaihtoautojen rivistössä. Mutta kuten sanottua: omasihan pilaat.
    Kommentoin siksi koska satuin huomaamaan ja tämä näyttää taas yhdeltä oikein tyypilliseltä tee-se-itse-väärin-2-euron-säästön-takia -projektilta.
    Lepo. Älkää jatkako. Tai jatkakaa sitten, jos on ihan pakko.
     
    Viimeksi muokattu: 26.04.2013
  4. vipepati

    vipepati Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.02.2010
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    0
    Yllä erittäin hyvä ja asiapitoinen viesti! Sen pohjalta pientä disclaimeria. Eli jos joku tästä nyt innostuu ja lähtee omaa autoaan kaivamaan auki, niin seis välittömästi, jos et tiedä tarkalleen mitä pitää tehdä!

    Tämä on mahdollista, jopa todennäköistä. Ostakaa korjausopas ja etsikää niin paljon tietoa netistä kuin mahdollista. Jos auto on yhtään vanhempaa vuosimallia, joku hätäinen on varmasti jo jotain rikkonut ja siitä foorumeille avautunut.

    Toisena asiana, nelosgolffin kojelauta on kuuluisa narinastaan puheiden mukaan jopa uutena kaupasta pois ajettuna. Itseäni asia häiritsi siinä määrin että viime keväänä purin koko alaosan pois, vaimensin mitä pystyin sekä laitoin kaikkiin muovi-muovia-vasten-kohtiin huopaa väliin. Auttoi todella paljon! Eli tämän verran piti purkaa: kuva

    Hommatkaa muovisia, sisustan irroitukseen tarkoitettuja työkaluja tai laittakaa aina kangasta tms. talttaruuvarin kärjen päälle ennen kuin raotatte mitään. Perusperiaatteena työkalun tulee olla pehmeämpi kuin muovin mitä kammetaan. Silti täytyy olla varovainen! Kuulemma naarmuuntuvat todella helposti.

    Tämä oli myös toinen syy viime kevään purkuun. Juurikin tämä kyseessä oleva 30 e. muovikehikko sisältää konsolin näkyviä osia ja ne olivat naarmuiset ja kuluneet. Ei niitä oikein siinä paikallaan saa kuntoon joten isompi operaatio oli tarpeen. Tässä kuva osasta, jossa näkyy myös huonokuntoisuus. Nuolet osoittavat näkyviin jäävät "liuskat". En tiedä oliko joku "peruspertti" sitten aiemmin sörkkinyt vai ei, mutta nyt on nätti! Hioin kumimaisen kuluneen pinnoitteen pois, kittasin syvimmät naarmut ja laitoin 3m:n mattamustaa autoteippiä päälle.

    Tämä on todella tärkeä kohta. Itse toimin niin, että pyrin pitämään kaikki käytettävät työkalut auton ulkopuolella ja otan käteen aina vain tarvitsemani työkalun. Tällä välttää ainakin sen että unohtaa esim. puukon penkille ja alkaa tekemään jotain muuta ja kohta onkin penkissä reikä. Siinä oikea worst case scenario! Sitä en minäkään osaisi itse korjata (tai eihän sitä tiedä, en ole kokeillut). Perus autonremppa-haalareilla ja hanskoilla ei myöskään välttämättä kannata sisustahommia tehdä, tulee varmasti ilkeä sotku.

    Jotkut uudemmat autot vaativat ns. ylläpitovirtaa esim. tupakansytkään sillä aikaa kun akku on kytkettynä irti. Ota selvää ennen kuin kytket akun irti. Ei ole kivaa jos immo sanoo EI kun pitäisi auto käyntiin saada. Se on tosin epätodennäköistä, mutta jotain vikakoodiongelmia voi tulla.

    Jos tämä tuntuu yhtään mahdolliselta, pysykää kaukana pellin alta!!!

    Tällä hetkellä kustannusarvio on n. 350 e. Otan todella mielelläni ehdotuksia vastaan 348 euron hintaisesta plug&play-laitteesta, jossa on iso kosketusnäyttö, navigointi, digiulostulo äänelle, mahdollisuus päästä nettiin, radio, vikakoodien luku ja nollaus jne.

    Olen kiitollinen huolenpidostanne, mutta tiedän melko hyvin mitä teen. Purin konsolin myös viime syksynä, kun asensin nykyiseen mankkaan lisäosaksi bluetooth-moduulin konsolin syvyyksiin ja vedin usb-portin tavaralootaan sekä mikin a-pilariin. Jos nyt kuitenkin käy niin että kämmään jotain isompaa, lupaan myöntää virheeni ja halukkaat pääsevät sitten sanomaan "Mitäs minä sanoin!"

    Hyvää harrastuskevättä kaikille! t: Ville
     
  5. Moti

    Moti Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.09.2001
    Viestejä:
    1 033
    Saadut tykkäykset:
    9
    Tsemppiä Ville! Olisi mukava nähdä projektikuvat. Itse ymmärsin NB:n vuodatuksen lähinnä huumorina vaikka onhan siinä totta toinen puoli. Yleensä modit on hyvä tehdä niin että palautus alkuperäiseksi onnistuu pienellä vaivalla.