Mustan kuvan tasaisuus LED-TV:ssä - Missä menee hyväksyttävän ja vaihtorulettiin kannustavan raja?

Keskustelu osiossa 'Televisiot' , aloittajana ElvisThePelvis, 25.09.2016.

1. Raptor

Raptor Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    3
  2. JanneB

JanneB Tuttu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    26
    Kauko-ohjattavissa "sähkönsäästö ratkaisuissa" on se ongelma, että ne kuluttavat 24/7 standby tilassaankin sähköä. En tiedä mitä esim. yllä ehdotettu malli kuluttaa, voi olla hyvinkin pieni tehoinen.

Minulla on taustavaloina 5kpl 1,5w ledi lamppuja (jääkaapin E14 kantaisia 6500k ledi polttimoita), eli kulutus valot päällä 7,5w. Valaisimet maksoivat keskimäärin n. 5€/kpl (clash olsonilla), polttimot taisivat olla 6,5€/kpl (prismassa).

Laitan nuo päälle yhdestä virtakytkimellä varustetun jatkojohdon kytkimestä. Saman virtajohdon takana subbarit, antimode yms. laitteet, joiden ei tarvitse olla 24/7 päällä. Jatkojohdon olen sijoittanut siten, että nappi on helposti saatavilla subbarin päällä, ei tarvitse kyykkiä lattian rajassa. Tippuu muukin standby kulutus ehkä n. 20w samalla kun sammutan taustavalaistuksen. Samalla tulipalon riski laskee, kun ei ole niin paljon virtalähteitä "kytemässä". Laitteiden elinikäkin ehkä hieman kasvaa.

Tämä sähkönsäästö ratkaisu on sen verran edullinen, että maksaa itsensä takaisin (minun käytölläni) puolessa vuodessa. Nyrkkisääntönä 24/7 laitteiden "wattimäärä" ~ euroa/vuosi sähkökulutusta.