Multitronic - tapaus: Asiakasta kyykytetään

Keskustelu osiossa 'Kauppapaikoista' , aloittajana tsinivuo, 14.03.2008.

  1. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Kuluttajaneuvonnan kanta aiemmin - nimenomaan silloin, kun kaupat on tehty etämyynnissä eli milloin asiakkaalla on jokatapauksessa oikeus peruuttaa kaupat vielä toimituksen jälkeen - on valitettavasti ollut se, että korvaavaa tuotetta ei tarvitse antaa, eikä kuluttajalla liioin ole oikeutta hinnanalennukseen viivästymisen johdosta tms., ainoastaan asian hoitamisesta aiheutuneista kuluista voi vaatia korvausta (käytännössä puhelinmaksut).

    Itsellä oli erään viihde-elektroniikkalaitteen toimituksen kanssa vaikeuksia syksyllä (luvattu toimitus alle vko, maksu otettu vastaan luottokortilla heti, kotimainen kauppias, toteutunut toimitus viime kädessä kuusi viikkoa).

    Itsekin olin hieman yllättynyt, mutta kuluttajan kaupanperuutusoikeus koska tahansa kauppojen tekemisestä tuotteen toimitukseen +14 vuorokautta on "jo itsessään riittävän vahva suoja".

    Tilanne on toinen, jos kaupat tekee paikan päällä tiskillä ja tuote toimitetaan kotiin; esim. Mustassa Pörssissä teet tiskillä kaupat televisiosta (maksat sen), joka toimitetaan kotiin seuraavalla viikolla. Nyt, jos tuotetta ei olekaan saatavilla eikä kyseessä ole sellainen force majeure -tilanne, jossa myyjä ei ole vastuussa, kaupan on annettava toinen vastaava tuote tilalle samaan hintaan. Tuosta on ainakin yksi kuluttajariitalautakunnan päätös, josta oli plazallakin puhetta.
     
  2. d2mac

    d2mac Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.08.2005
    Viestejä:
    223
    Saadut tykkäykset:
    4
    Jos l-kortin saldo antaa periksi, niin voihan sitä tilata toisen kappaleen toisesta paikasta. Kun sitten joskus viivästynyt toimitus tulee, niin hakee sen postista ja palauttaa sen sitten takaisin.
     
  3. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Totta, mutta haluamani tuote oli hyvin spesifi, eikä tuota ollut muualta saatavilla.

    OT:
    Tietynlainen kovalevy viime syksynä, ongelmia aiheuttivat Thaimaan tulvat, maahantuojan vaihtuminen, valikoiman muuttuminen siten, että haluamaani kokoa ei ollut enää listattuna edes saatavaksi, hintojen nousu lähes kaikilla jälleenmyyjillä..

    Eli se koko, mitä halusin, löytyi vain yhdeltä myyjältä. Muut tarjosivat pykälää isompaa 2x hintaan, jossa ei ollut mitään järkeä: tilan tarve oli teran verran, joten miksi ostaa ja maksaa itsensä kipeäksi neljästä terasta? Siinähän sitten odoteltiin, tuote kyllä saapui lopulta eikä virhe ollut sinänsä myyjän: välissä oli vaihtunut maahantuoja, eikä ensimmäinen maahantuoja ollut vaivautunut ilmoittamaan toimintansa lopettamisesta tahi vastaamaan tilaukseen mitään. Siinä sitten meni tovi, kun kauppias selvitteli, mistä sen edes saa ja sen jälkeen tilauksen sinne. Luin kopiot noista maileista ja siinä oli mennyt kaikki mahdollinen metsään.