Moottoriurheilu kaudella 2021

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana ISPF3.4, 19.12.2020.

  1. scented

    scented Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 588
    Saadut tykkäykset:
    101
    Juu Bottas valitsi tosiaan erilaisen takasiiven, tosin tallin mukaan ei ollut isoa eroa. Azerbaijanissa mersuille oli hankalaa saada renkaita toimimaan oikeassa lämpötilassa, eritoten Bottakselle. Isommalla downforcella Bottas varmaan toivoi parempaa pitoa, mutta toisaalta korkeampia rengasläpöjä.
     
  2. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    7 940
    Saadut tykkäykset:
    778
    Mielenkiintoista. On epäilyksiä, että sekä Red Bull että Aston Martin ajoivat liian pienillä rengaspaineilla, mikä saattoi vaikuttaa renkaiden hajoamiseen. https://onestopstrategy.com/pirelli-suspects-verstappens-baku-tyres-underinflated/

    Mutta kyse on vielä ainakin ihan teoriasta. Mahdollista on myös se, että radan roskat aiheuttivat hajoamisen. Tosin tuntuu aika epätodennäköiseltä, että juuri sama rengas hajoaisi juuri samasta kohdasta juuri samalla suoralla ja juuri samalla kierrosmäärällä, jos kyse olisi vain tavallisesta rengasrikosta.

    Joten pidän itse realistisempana vaihtoehtona tuota liian pientä rengaspainetta. Pirelli oli tuota rengaspainesuositusta nostanut ennen aika-ajoja, mutta ilmeisesti Red Bull ja Aston Martin eivät olleet sitä noudattaneet. Siitähän myös kommentaattori Ossi mainitsi, että Pirelli voi nostaa minimipainetta esim. Silverstonelle näiden tapahtumien jälkeen, jotta renkaat eivät hajoaisi.

    Pirelli ei ole tutkimuksissaan löytänyt mitään rakenteellista vikaa renkaistaan. Toki vaikeahan heidän olisi sellaista omissa tutkimuksissa myöntääkään.
     
  3. Super-J

    Super-J Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    3 544
    Saadut tykkäykset:
    263
    Taas Mersulla tyrittiin varikkotaktiikka, nyt Hämiskin joutui uhriksi. Oliskohan siellä palaverin paikka...
    No silti, Verstappen 1, Hamilton 2, Perez 3 ja Bottas 4, ei ole ihan täysi katastrofi mutta Red Bull kiittää. Oliko muuten tuomaristo täällä Ranskassa sama kuin aiemmin kun eivät pahemmin rangaistuksia jakaneet? Vai oliko vaan nauttineet maan tapojen mukaisesti reilusti punkkua aterian kanssa ja tuomaroivat sitten c'est la vie periaatteella "emmäkää ois tos radalla pysynyt"... ?
     
  4. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 544
    Saadut tykkäykset:
    664
    Ei, koska VB77:n syy (kuten tuossa tiimissä tuntuu laitettavan). :)
     
  5. 3JJ

    3JJ Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 457
    Saadut tykkäykset:
    223
    Selvisikö syy miksi Valtterille ei otettu lopussa ilmaista stoppia, uudet renkaat ja nopeimman kierroksen piste pois Maxilta? Ihan sama vaikkei täysin uusia renkaita olisi ollut, olisi vähän käytetylläkin setillä varmaan onnistunut.
     
  6. scented

    scented Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 588
    Saadut tykkäykset:
    101
    Veikkaan, ettei talli halunnut ottaa riskiä vaihtamalla renkaita aivan kisan lopussa. Perez oli myös yhdellä pysähdyksellä ja muutamien sekuntien päässä Bottaksesta. Pieni ajovirhe Perezille ja Bottas olisi voinut nousta vielä kolmanneksi.
     
  7. vps358

    vps358 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    3 966
    Saadut tykkäykset:
    293
    Sit kun P meni VB:stä ohi, olisi voinut pyssätä renkaanvaihtoon (kisaa oli vielä pari kierrosta jäljellä), mut kai se Monacon mutterigate viä kummitteli?

    T: Vesku
     
  8. scented

    scented Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 588
    Saadut tykkäykset:
    101
    MTV-uutisten mukaan, Mercedes odotti tuomariston päätöstä Perezin ohitustilanteesta Bottaksesta. Perez ajautuu hieman ulos radalta ja talli olisi odotellut, saako siitä rangaistusta. Ohitusta videolta katsellessa ei rangaistus vaikuta kovin todennäköiseltä.
     
  9. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 544
    Saadut tykkäykset:
    664
    Hohhoijaa, näitä sääntö-formuloita. Nyt varikkopysähdykset ovat liian nopeita ja niitä pitää hidastaa. On tämä ihan uskomaton laji..

    "Mercedes valitti Kansainväliselle autoliitolle Red Bullin varikkopysähdyksillä käyttämästä tekniikasta"

    https://www.is.fi/formula1/art-2000008084243.html

    Osaako joku selittää mitä hyötyä Alfa Romeolle on ajattaa kisakuskin sijaan has-been Kubicaa joukon hännillä 1,2 sekuntia never-been kisakuskia perässä ja samalla jättää paremmalta kisakuskilta harjoitukset ajamatta. Vastaus tietenkin selittämättäkin on raha, mitä puolalainen sponssi tuo. Mutta ei siinä urheilullisesti ole mitään järkeä.
     
  10. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    2 416
    Saadut tykkäykset:
    318
    Nyt Bottas tekee elämästään F1-ympyröissä todella vaikean: kolmen lähtöruudun rangaistus. Aivan turha oma moka harjoituksissa.
     
  11. 3JJ

    3JJ Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 457
    Saadut tykkäykset:
    223
    Jos Hamilton olisi tehnyt vastaavan mokan, niin tallin puolelta oltais saman tien puolustamassa että se oli tallin moka. :D
     
  12. Tappari

    Tappari ent. taabari

    Liittynyt:
    31.08.2011
    Viestejä:
    138
    Saadut tykkäykset:
    18
    Mutta ihan sama onko kyseessä Formula1 tai WRC. Aina on kysymys kuinka Pirellit futaa.
     
  13. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    7 940
    Saadut tykkäykset:
    778
    Vaihdetaan vähän lajia rallin puolelle.
    Kalle Rovanperä on osoittautunut nopeaksi kuskiksi, mutta ikävästi alkaa tulla mieleen erään Latvalan ura. Nopeutta piisaa, mutta maaliin ei päästä. Ehkä Kallen pitäisi nyt vähän rauhoittua ja hakea varmuuden kautta tuota ajamista. Väkisellä voitosta vääntäminen vain tekee sen, että auto on jossain vaiheessa enemmän tai vielä enemmän ojan puolella. Mallia voisi ottaa Katsutasta, joka on kyllä ollut luotettava kuski. Absoluuttista nopeutta ei (vielä) ole niin paljoa kuin Kallella, mutta noin vain pisteissä ollaan edellä, kun on tiellä pysytty. Henk.koht. olen sitä mieltä, että jos vain Katsuta saa vielä jatkaa Toyotalla, niin hän voi vielä viedä mestaruuksia Kallen nenän edestä. Todella nopea kuski, mutta valitettavasti ei aja tallimestaruuspisteistä, vaikka nopeutensa puolesta voisi.

    Joku voisi todeta, että ollaan vielä opettelemassa, mutta eipä oikeasti enää olla. Viime vuosi oli se opetteluvuosi. Nyt pitäisi jo tulla näyttöjä, joita rehellisesti sanottuna ei ole tullut. Yksi kakkossija autolla, jolla muut voittavat jatkuvasti ei ole millään tavalla hyvä suoritus. Katsutan puolesta on harmi, että Toyotalla on suomalainen tallipomo. Toki tiimi puolestaan on japanilainen, joten hänellä onneksi on sitä kautta hyvä tuki. Mutta tällä hetkellä Katsuta on se, jonka pitäisi tiimin pisteistä ajaa eikä Kallen.

    Onneksi Kalle on vielä nuori ja saa tehdä virheitä. Mutta ne pitää jäädä tähän kauteen. Jos ensi kausi on vielä erilaisten kivien ja kantojen tutkimista mieluummin kuin kisan ajamista, niin kyllä vain Kallen lupaukset mestaruudesta on sitten siinä.

    Suomella voisi olla muutama maailmanmestaruus enemmän sekä rallista että motogp:stä, jos vain kuskit osaisivat pysyä siellä, missä ajokilla pitääkin pysyä.
     
    Viimeksi muokattu: 28.06.2021
  14. makemich

    makemich Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.09.2002
    Viestejä:
    1 445
    Saadut tykkäykset:
    99
    No sama juttu oli Grönholmillakin kunnes alkoi napsumaan, eli eiköhän se meno vielä tasaannu ja alkaa tulemaan onnistumisia.

    Mitä itse luokkaan tulee jotain tarttis tehdä, ei jaksa itseäkään enää kiinnostaa kuin sivusilmällä, tosi vanhaan hyvään aikaan oli aina liuta suomalaisia kisaamassa voitosta. Tai sitten on vaan tullut vanhaksi, kohta kiinnostaa enää bingo...
     
  15. 3JJ

    3JJ Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 457
    Saadut tykkäykset:
    223
    Formuloissa Bottas voitti Hamiltonin aika-ajoissa. Itse kisassa Hamilton vain piti oman kakkossijansa lähtöruudukossa, mutta Bottas raivasi itsensä viidennestä ruudusta kolmanneksi. Kisan jälkeen radioliikenteessä Hamiltonin suoritusta kovasti kehuttiin, Valtterista ei puhuttu mitään. Valtterin osalta kisa oli niin täydellinen kuin vain voi olla, ilman lähtöruuturangaistustakin sijoitus olisi tod.näk. sama, ei sitä Hamiltonin edellä olisi annettu tulla maaliin kuitenkaan. Eikös lehdistön pitäisi nyt hehkuttaa kuinka Valtteri on paras mies tuolle paikalle? Olet niin hyvä kuin edellinen kisa?
     
  16. jussi28

    jussi28 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.07.2002
    Viestejä:
    935
    Saadut tykkäykset:
    25
    Eihän nyt lähimainkaan Kallen kaikki keskeytykset ole kuskista olleet kiinni.
    Lähes kaikki keskeytykset ovat johtuneet tekniikan pettämisistä.
    Jari-Matin keskeytyksistä suurin osa tais olla ajovirheitä.
     
    nepa tykkää tästä.
  17. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    2 416
    Saadut tykkäykset:
    318
    ^Olen samaa mieltä.

    Ainakin tänä vuonna Portugali ja Sardinia olivat auton ongelmia.
    Safaria katselin telkkarista. Joutui pysähtymään, koska ei nähnyt yhtään mitään ja jäi jumiin paksuun hiekkaan. Vaikea sitäkään on laittaa Kalle Rovanperän omaksi virheeksi.

    Kalle Rovanperä on vielä nuori. Siitä kertoo esimerkiksi lapsellisesti valittu kilpailunumero. Vielä on aika kasvaa ja kehittyä. Alku näyttää ihan hyvältä.
     
    nepa tykkää tästä.
  18. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    7 940
    Saadut tykkäykset:
    778
    Sehän on ihan loistava! :D
     
  19. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    7 940
    Saadut tykkäykset:
    778
    Ensi kauden auto on nyt esitelty. Väritys on kyllä valittu aika paskasti tuohon. Keula ei miellytä ainakaan meikäläistä. Etuakselista taakse päin on ihan jees. Mutta varmasti oikeat autot ovat hieman erilaisia. Ei ainakaan meikäläiseen iske nuo "futuristiset" etusiiven päädyt. No, ehkä niillä on joku tärkeä merkitys. Etusiipi on todella korkealla radasta, millä on lienee haettu juuri sitä, että siipi ei ole liian herkkä edellä ajavan auton ilmavirtaan. Maaefektistä olisin enemmän halunnut vielä tietää, mutta liekö tuohon protoon edes tehty pohjaa vielä siten, että maaefekti toimisi täysillä.

    [​IMG]

    Nyt viikonloppuna on myös ihan mukava kokeilu eli sprinttikisa. Ei tuokaan mielestäni ole ihan loppuun asti ajateltu juttu.
    Ensinnäkin typerästi paalupaikka jaetaan sprinttikisan perusteella. Siis tilastoihin ja itse pääkisaan. Ei noin. Vaan kyllä paalupaikan pitää tulla nopeimmasta pienellä bensamäärällä ajetusta kierroksesta.

    Toinen juttu on se, että monet hehkuttavat kisaa intensiivisenä lyhyenä paljon ohituksia sisältävänä tapahtumana. Miksi se sellaista olisi? Olen samaa mieltä kuin Hamilton, että kisa menee ihan tavalliseksi jonossa ajamiseksi. Toki lähdössä voidaan nähdä ohituksia ja kisassa toivottavasti myös joitakin, mutta koska riskit ovat suuret siihen, että kolaroi ja joutuu pääkisaan viimeisestä ruudusta, niin miksi joku ottaisi riskiä sen suhteen onko viides tai kuudes? Kolme ensimmäistä saavat pisteitä, mutta en usko senkään olevan kovin riskin arvoista.

    Mielelläni kyllä kaksi f1-kisaa yhteen viikonloppuun otan. Vaikka joka kertä tästä lähtien. Kunhan vain aika-ajo olisi oikeasti aika-ajo, joka määrittää pääkisan lähtöjärjestyksen ja sprintissä vaikka sama lähtöjärjestys, mutta top 10 käänteisenä. Nyt oleva kokeilu on tyhmä siksi, että sprintti vaikuttaa liikaa itse pääkisaan, jolloin oma veikkaus on, että sprintissä kukaan ei ota riskejä.

    Kokeilla kyllä voi, mutta järjen kanssa, kiitos.

    Toivottavasti olen väärässä.
     
  20. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 544
    Saadut tykkäykset:
    664
    Jollain tapaa tuo mieleen nykyajan (siis Dallaran yksirunkoajan) Indycar-auton, mikä on huono mielleyhtymä, mutta toisaalta se on kyllä vielä rumempi. Olen hyvin allerginen noille pyörien ympärillä oleville ilmanohjaimille, eli ei lupaa hyvää jos promo-autoonkin on jo lirpakkeita tyrkytetty. Sen tietää sitten mitä oikeat suunnittelijat tulevat keksimään, eli tulee olemaan miljuuna ilmanohjainta taas ja puolen vuoden päästä kuskit valittaa miten ilma on likaista auton perässä.

    Virallinen totuus on tietenkin se, että esitelty auto on "ihanan futuristinen". Minusta näyttää kuitenkin enemmän sille, että lähinnä etu- ja takasiivet ovat erilaiset. Renkaatkin näyttää yhtä pallomaisille kuin ennenkin, jos ne ja vanteet noin muotoillaan ja väritetään. Ehkä tässä yhteydessä hightech-puulankku saadaan jo poistettua autojen pohjista (vai onko se saatu karsittua jo aiemmin).

    Niin, se on kyllä jännä juttu, miten joku muu laji voi menestyä käytännössä samoilla säännöillä vuosikymmeniä, kuten vaikkapa MotoGP. Ei siis tarvitse kokeilla ja säännellä pakonomaisesti koko ajan jotain, jos tuote on kunnossa. Tätä malttia ja ymmärrystä ei ole nykyään läsnä F1-sarjassa nimeksikään.