Moottorisoitu rullaverho pimennykseen

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana tatup, 16.09.2003.

  1. tatup

    tatup Guest Guest

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    105
    Saadut tykkäykset:
    0
    Huoneessa on neljä ikkunaa, eikä niitä millään viitsisi käydä sulkemassa ja avaamassa aina tykin käytön yhteydessä. Mistä löytäisin edullisimmat moottorisoidut rullaverhot, joihin voisi laittaa riittävän raskasta kangasta pimennystarkoitukseen?

    Nämähän varmaankin toimivat verkkovirralla, ja kytkin olisi tarkoitus tehdä infrapunalla toimivaksi. Onko kukaan foorumilainen viritellyt tällaisia kyhäelmiä omaan looshiinsa?
     
  2. Lare

    Lare Guest Guest

    Liittynyt:
    16.09.2001
    Viestejä:
    1 364
    Saadut tykkäykset:
    0
    Infoxplan myy ainakin motorisoituja valkokankaita, hinnat n. 1ke plus miinus riippuen koosta.
    Sait myös PM:ää.
     
  3. -Q-

    -Q- Guest Guest

    Liittynyt:
    20.12.2002
    Viestejä:
    23
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen myös vailla pimennystä ja mieluiten sähköllä toimivaa. Huoneessa ei onneksi ole kuin yksi ikkuna. Projekti on sittemmin hieman muuttunut, enkä voikkaan käyttää tuollaista rullaverhoratkaisua. Kerkesin kysellä kuitenkin parilta pääkaupunkiseudun kauppiaalta ratkaisua ja löytyihän niitä. Liikkeiden nimiä en tietenkään enään muista.. :hitme:
    Löysin liikkeet kuitenkin ihan keltasiltasivuilta verho/kaihdin -osastoilta.

    Eräs myi tällaisia järjestelmiä;
    http://www.somfysystems.com/

    Pimentävän rullaverhon hinta laskettiin ihan koon mukaan ja tuollainen 160x170 olisi maksanut jossain 500.- € hujakoilla. Toinen liike arpoi hintaa lähemmäksi 1000.- € ja kertoi samalla hommassa käytettävän markiisien "rullaa" ja moottoria. Kuulostaa ainakin kestävältä sisäkäyttöön.
    Saatavilla olisi myös kaukosäätö sälekaihtimiin, joka alkoi kovasti himottamaan. Hintaa sillekkin kertyi jo 130.-€ per verho.
     
  4. lintim

    lintim Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2002
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    0
    Taitaa mennä vähän elektroniikka osastolle, mutta kerronpa kuitenkin:värkkäsin viime talvena kaukosääsimellä toimivan moottorin ohjauksen. Tarkoituksena oli nostaa ja laskea pimennysverhoa tai kangasta. Tässä liikuttelua hoitaa 24v-tasavirtamoottori, jonka suuntaa ohjataan kahdella relellä. Kaken infrapunaviestin vastaanottaa ir-moduuli (TSOP1840 ) ja dekoodaa (SAA3049). SAA3049 ohjaa sitten releitä (pari trankkua välissä).

    Laite on vielä pöytälaatikossa, koska tykki ja valkokangas on vielä ostamatta. Moottorissa on kuitenkin sen verra tehoa, että varmasti nostaa painavammankin kankaan.
     
  5. juhaa

    juhaa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7
    Löytyykös tuolle schemoja ?
     
  6. lintim

    lintim Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2002
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ainakin jokin käsinpiirretty on. Piirtelin huvikseni scheman jollain Eagle nimisellä softalla, mutta vaihdoin koneen uudempaa joten en ole varma onko enää tallessa.

    Laitanko meilillä, jos löytyy?
     
  7. tatup

    tatup Guest Guest

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    105
    Saadut tykkäykset:
    0
    ... ja paljos tuli hintaa tuolle paketille?

    T
     
  8. lintim

    lintim Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2002
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suurin osa paketin osista löytyi romukopasta, joten en laskenut hintaa.

    Partcon nettisivuilta voit itse katsoa hinnan tarvittaville osille:
    Vero-levy
    TSOP1840 (ir-vastaanotin)
    SAA3049 (ir-decooderi)
    4MHZ Kide
    2 relettä
    C547B trankku x2
    vastuksia + muutama konkka
    1N4148 diodi x3
    Tasavirtamoottori

    Mulla lisäksi vielä (ei välttämättä tarpeen):
    12 voltin muuntaja (240Vac->12Vdc)
    7805 Regulaattori (12Vdc->5Vdc)
    pari konkkkaa regun ympärille
    TCST1000 optohaarukka x2 (rajakytkimenä kankaalle)
    NE555N ajastin (voi määritäää moottorin käyntiajan)

    Lisäksi tarvitaan kake joka lähettää RC5 tai REC80 koodia.
     

    Liitetyt tiedostot:

  9. MMyllyri

    MMyllyri Guest Guest

    Liittynyt:
    29.08.2001
    Viestejä:
    419
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on pari tuollaista odottamassa sopivaa ikkunaa. Vehkeet ovat ihan tehdastekoiset, voin selvittää merkin ja kuka tuota myy. Muistaakseni nuo eivät olleet edes kovin kalliit, eivät ainakaan missään tapauksessa missään "tonnikerhossa"
     
  10. Ragnas

    Ragnas Guest Guest

    Liittynyt:
    14.09.2003
    Viestejä:
    57
    Saadut tykkäykset:
    0
    voin selvittää merkin ja kuka tuota myy. Muistaakseni nuo eivät olleet edes kovin kalliit, eivät ainakaan missään tapauksessa missään "tonnikerhossa"

    Joo, koitappa selvitellä... Itse olen kohta muuttamassa uuteen asuntoon ja olisi vielä hyvää aikaa hommata tuollaiset verhot valmiiksi. Helppo ruveta rakentamaan kotiteatteria, kun pääsee vanhoista kalusteista eroon ja voi hankkia uudet ihan vain teatterin takia...
     
  11. tatup

    tatup Guest Guest

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    105
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta. Olen muutamia tarjouksia pyytänyt, halvimmat toistaiseksi ovat olleen noin satkun pintaan/koneisto. Jos ei hirveästi tarvitsisi itse rakennella, niin parempi olisi. Jonkinnäköinen infrapunaohjaus olisi hyvä kuitenkin olla myös, joku joka toimii normaaleilla yleiskaukosäätimillä.
     
  12. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Rupesipas kovasti kiinnostamaan, kun ei näköjään hirveitä maksa. Tietoja kehiin! Onnistuisikohan olemassa olevien pimennysverhojen (rulla-) modaus tuollaisiin koneistoihin? Minulla on nykyisin pystysuorien kiskojen sisällä liikkuvat muovihelminarulla ohjattavat pimennysverhot.
     
  13. tatup

    tatup Guest Guest

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    105
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt on tullut tarjouksia firmoilta - Kempeleeltä lähtisi halvimmillaan 900 eurolla, kalleimmillaan on yritetty riistää 2300 euroa. Tämä siis neljä kappaletta, 170*190 pimennysverholla.

    Kyllähän noita pitäisi halvemmallakin löytää, vai täytyykö lähteä hakemaan etelänaapurista :rolleyes: ...
     
  14. Bream

    Bream Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.09.2003
    Viestejä:
    305
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on makuuhuoneessa valoisien kesäöiden varalle yli kaksi metriä leveä rulla-pimennysverho. Verho ei päästä lainkaan valoa läpi. Verho on motorisoitu itse sen seurauksena että sen rullaverhojen tavanomainen huonosti toimiva mekanismi alkoi tympiä.
    Moottorina toimii jostain vanhoista videoista peräisin oleva videokasetin hissin moottori/vaihteisto yhdistelmä. Käyttö tapahtuu nyt ihan käsikytkimellä (ylös/alas) mutta ei olisi iso homma tehdä tuohon infrapunaohjausta. Niin ja siis toi moottori saa sähkönsä 12 voltin patterista ja hyvin jaksaa pyörittää. Patterit on käytössä lähinnä juuri siksi, ettei tarvitse vetää verkkojohtoa ja toisaalta ettei sähköä tuhraannu muuntajan tyhjäkäyntiin (enemmän kuin 99.99% ajasta).
    Ainoa hieman amatöörimäinen piirre tuossa on se, että moottorin pienuudesta johtuen verho liikkuu ylösvedettäessä ala-asennossa hieman hitaammin ja kiihtyy hieman ylös päästessään.

    Ajan puutteen vuoksi en ole tuota sen enempää viritellyt mutta suunnitelmissa oli aiemmin valjastaa tuohon askelmoottori ja mikrokontrollerilla ohjata ylös-alas (yms.) asennot automaattisiksi. Että joskus kun on aikaa...
     
  15. jori@puuvaja.fi

    jori@puuvaja.fi Guest Guest

    Liittynyt:
    07.11.2005
    Viestejä:
    543
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitäs erilaisia ratkaisuja nykyään tuohon on olemassa? Saako jostain edullisesti valmista mekanismia joko ilman verhoa tai verhon kanssa? (Mieluummin pelkkä kauko-ohjattava rullanpyöritysmekanismi). Pitäisi saada 4 kpl pimentäviä rullaverhoja joita voisi ohjata prontolla.
    Tai onko hyviä ohjeita miten voisi rakentaa itse jos ei ole valmiina olemassa?
     
  16. jhalttu

    jhalttu Guest Guest

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    145
    Saadut tykkäykset:
    3
    Miten on tällä hetkellä arvon Plazalaiset. Olen tarvitsemassa moottorikäyttöisiä rullaverhoja. Mitä uusia / nykyisiä ratkaisuja teillä on? Onko jollain kokemusta X10 ohjattavista moottoreistä ketjukäyttöisiin rullaverhoihin? Muita RF ohjattavia (pronto/logitech) moottoreita rullaverhoon?
     
  17. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Kerropa lähemmin, ostitko Kempeleeltä ja olivatko valmiit verhot moottoreineen?
    Jos laitan tuollaiset, niin 2 riittäisi, eikä siis tulisi kovin kalliiksi.:)
     
  18. happybunny

    happybunny Guest Guest

    Liittynyt:
    21.02.2011
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nostetanpa hyvää ketjua ylös... Onko kellään tietoa edullisesta valmiista mekanismista vaikka ilman verhoa. Itsellä olisi tarvetta noin 3,5 m rullaverholle.
     
  19. jhalttu

    jhalttu Guest Guest

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    145
    Saadut tykkäykset:
    3
    Ostin juuri 3 kpl 3000-3600mm pitkiä moottoroitua pimentävää rullaverhoa X-10 ohjattavaksi. Ensinnäkin hyvin toimii, palvelu pelasi liikkeessä, pimentää hyvin, hiljaiset, Somfyn 50mm putkimoottorit. hintaa 3 kpl tuli yht. 1500€. Pahoittelen, mutta en ikinä muista kumpi se niistä kahdesta liikkeestä oli: Kaihdin keskus tai nykykaihdin... Kysy tarjoukset itselle niistä. Eroa oli merkittävästi.