Monolith ja XLS ensimmäiset vaikutelmat

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana caveman, 08.07.2005.

  1. Molli

    Molli Guest

    Liittynyt:
    Viestejä:
    0
    Saadut tykkäykset:
    0
    Seuraavaks vaan videotaltiointia BK:n mittaussessioista..
     
  2. janolle

    janolle Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    1 046
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jepulis, olisin itse mitannut mutta mittari oli kadoksissa kun olosuhteet olisivat mittauksen sallineet omisa tiloissa. Vapaakenttää ei oikein pääse mittaamaan mutta huomenna pääsen ehkä mittailemaan pistetaajuuksia suurehkossa huoneessa. Katsotaan jos onnistaisi enkä nukkuisi päiväunia onneni ohitse... :thumbsup:
     
  3. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    Jos maksimeita meinaatte mitata, niin THD olisi myös hyvä mitata samalla, ettei pääse aivan kamalaksi kasvamaan. Se on myös hyvä mittari, miten kovaa subbarilla uskaltaa soittaa. :)
     
  4. janolle

    janolle Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    1 046
    Saadut tykkäykset:
    0
    En tiedä saanko tietokonetta mukaan, enkä oikeastaan edes tiedä millaisella ohjelmalla tuota THD:tä saisi mitattua. Ainakin olettaisin että jokin tietokoneohjelma osaa laskea THD:tä ilman suurempaa haittaa taustamelusta.

    Ajattelin pistetaajuuksilla etsiä kompressiota, se kertoo jo jotain ja sitä on helppo mitata.
     
  5. Marek

    Marek Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    22.05.2004
    Viestejä:
    394
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vielä tusta käyrästä:

    Zipman: "Ihanko oikeasti sanoivat, että tuo on mitattu ulkona (tai ylipäätään mitattu)? Tuo on nimittäin puhdas simulaatio, joka on tehty WinISD ohjelmalla. Ei siis kerro mitään todellista."
    Eivät sanoneet. Täysin puhdas minun moka. Olin vain nopeasti lukenut läpi, ja tekstissä oli kysymys: tällä tavalla?, "like this." , ilman kysymysmerkkiä. Ei tästä kannata BK:ta syttää, vaan kaveri joka on tehnyt erittäin monta pitkää työpäivää viime aikoina ja lukenut sähköpostin vähän liian nopeasti.

    Minä olen pyytänyt käyriä, ja odotan niitä vielä. Tällä hetkellä pitää vain odottaa että joku laittaisi omat näkyviin.

    Toivottavaste että pidä BK:ta tyhmänä tästä minun :hitme: aiheuttamasta :hitme: mokasta :hitme: ?
     
  6. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Tänään mun olisi tarkoitus mitata XLS200:n vasteita sisätiloissa. Onko vinkkejä mittausta varten?

    Ajattelin tehdä homman about seuraavasti:

    - n. 1m etäisyydeltä subbarista
    - Katson kuitenkin sen verran, että paikka ei ole täysin kuopassa tai vastaavasti täysin korostunut. Sweepillä ajattelin paikkaa katsella. Lopulta paikka on kuitenkin aina kompromissi ...
    - Soitan parin Hz välein pistetaajuuksia 20->
    - Nostan voimakkuutta kunnes elementin kyky ylittyy

    Onko kompressio helppo erottaa? Pohjaamisen tietysti huomaa aika helposti ... sitäkin tuli kyllä eilen tuolla XLS200 kokeiltua :D

    Jos ei muuta niin ilmotan lukemat ennenkuin elementti alkaa pohjaamaan ... tietysti olisi mukava jos tähän rääkkiin ei tarvitsisi mennä :)
     
  7. kim_lepisto

    kim_lepisto Guest Guest

    Liittynyt:
    20.06.2005
    Viestejä:
    88
    Saadut tykkäykset:
    0
    säätäjä!

    Sinulla oli tuo monolith koekuuntelussa? Osaisitko neuvoa,miten saan basson soimaan paremmin esim. leffoilla? Mul on vahvarista kajarit small:ina,subivahvarista säätöä n.80 astetta ja phasesta mul ei oo mtn tietoa :S
    Multa ei löydy spl mittarii eikä muitakaan joten joutuu virittämään korvakuulolta,näin alkuun. Säätelenkö mä vaan niitä nuppeja ja sitteku kuulostaa hyvältä ni jää siihen?
     
  8. janolle

    janolle Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    1 046
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos ei ole mahdollisuutta mittailla niin korvahan siinä toimii. Se toimi eri tilassa eri tavalla, eli korvat hörölle ja nuppeja kääntelemään. Korvakuuloltahan se viimeinen silaus tehdään jokatapauksessa oli mittarit tai ei.
     
  9. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Anna vahvarin hoittaa voimakkuussäätö ja korjaa korvalla jos siltä tuntuu. Vaiheenkääntöä ruuvat sen verran, että alkaa kuulostamaan hyvältä :D

    Kannattaa kävellä ympäri huonetta ja vähän kuulostella missä on korostumat, missä vaimentumat ja missä on "tasaisin" toisto. Sitten vaan muuttelemaan subin paikkaa ja uudestaan sama juttu. Tarkoitus olisi löytää paikka joka tuottaa mahdollisimman hyvän vasteen kuuntelupaikalle. Noita voimakkuutta & vaihetta ei kannata viilailla ennenkuin paikka on hyvä.

    Edellytys on testi-DVD tai tietokone jossa pistetaajuuksia ja sweep. Jos näitä ei ole niin sitten vaan hyvin tuttu musiikki-CD soimaan ja etsimään biisejä joissa on erikorkeuksista bassoa.

    Voima ei tosta laitteesta helposti lopu kesken :)
     
  10. kim_lepisto

    kim_lepisto Guest Guest

    Liittynyt:
    20.06.2005
    Viestejä:
    88
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos vinkeistä. alan päästä jo jyvälle :king:
    mitä nyt oon tota kuullu ni tehoo oon riittävästi. :)
     
  11. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Mittailu siirtyi tähän päivään, sillä vaimoke jäi eilen pyörällä auton alle ja eilispäivä ja yö meni sairaalassa ... ei onneksi mitään mikä ei korjaantuisi leikkauksilla/levolla.

    Mut ilmottelen kunhan saan mittauksia aikaan, tänään olisi tarkoitus tehdä. Jos en tänään ehdi niin viimeistään huomenna perjantaina.
     
  12. kim_lepisto

    kim_lepisto Guest Guest

    Liittynyt:
    20.06.2005
    Viestejä:
    88
    Saadut tykkäykset:
    0
    voih :eek:
    no hyvä että ei pahemmin sattunut :) ...
     
  13. kalax

    kalax Guest Guest

    Liittynyt:
    02.04.2004
    Viestejä:
    118
    Saadut tykkäykset:
    1
    Huih :eek:
    Muttajoo asiaan. Alkaa itseäkin himottamaan tuommoinen pikkusubi (svs kävi mielessä aikanaan, mutten sitten viitsinyt ottaa sen kokoista kaappia kämppään), vaikkei vielä tiedä riittääkö budjetti moiseen ollenkaan. Halu hommata joku vaan on aivan käsittämätön. Vielä ehtii hetken miettiä, mutta mitä luultavimmin joutuu tekemään reilun 400€ loven ikävän ohueen tiliin.
     
  14. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Joop, eli pientä mittailua tein juuri naapureiden iloksi perjantai-iltana :D

    Laitoin referenssitason kuntoon subbarille, kohinana about keskiarvona vahvarin oma, THX optimizer ja Video Essentials. Mittasin paikasta johon säädin refenessit. Siten referenssi varmaan suht ok, mut ei toki täydellinen. Kokeilen vain maksimeita, koska itsellä ei ole pistetaajuusdvd:ä.

    Tähän lienee turha ilmoittaa mitään tarkkoja Hz lukuja, sillä huone vaimentaa/korostaa aika runsaasti. Löytyy yli 10dB kuoppia/korostumia.

    Tuloksia:

    20Hz elementti alkoi nakuttaa arviolta 85-90 välillä. Yritin kävellä ympäri huonetta ja tulokset oli about samoja.

    24Hz tuntumassa päästään n 95dB ennenkuin nakutusta alkaa hieman kuulua. Tämä kuuntelupaikalta.

    Alle 50Hz:ssä saavutetaan n. 100dB ja sen jälkeen nakuttaa aika rankasti. Kokeilein varmaan jotain 6kpl taajuuksia tuon 24 ja 50 välillä.

    Summa summarum: Subbari antaa ulos jotain 90-100dB väliltä. Tällöin ollaan jo aika äärirajoilla eli säröä ja kompressiota varmaan reilusti. Huoneella tietysti massiivinen vaikutus.

    Valmistajan ilmoittama -6dB @ 17Hz tuntuu aika optimistiselta, itse sanoisin että tuossa luvussa on oikeesti vaimentuma jo yli 10dB.

    Jos numerot ei sano mitään niin voin kertoa että naapurit eivät taatusti tykänneet. Kerrostalossa tuollaiset 90dB on aika reilusti ja itselleni riittävästi.
     
  15. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    Kuulostaako kyllä melko heikolta suoritukselta. Millainen huone sinulla on? Itse mittasin PB10:stä yli 100 dB tasoja 20 Hz:llä ilman mainittavia häiriöääniä, THD oli myös alle 5%. Ovatko nuo suoria lukuja mittarista? Esim. 20 Hz:llä lukemaan pitää lisätä noin 6-7 dB.

    Kuvaile lisää tuota "nakutusta"? Pohjasiko elementti? Elementistä ei saisi kyllä kuulua tuollaisia häiriöääniä. Liikkuiko elementti reilusti, eli yli 15-20 mm suuntaansa?


    Unohtakaa tuo. Kuvittelin että mitattiin Monolithia ( :eek: ), XLS200:lle nuo ovat erinomaisia tuloksia, etenkin jos lukemat ovat korjaamattomia.
     
  16. Pace

    Pace Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    15.03.2004
    Viestejä:
    292
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hetkinen, kumpaas subia säätäjä tuossa nyt sitten mittasi? Nimittäin jos nuo luvut ovat XLS200:sta niin ovat kyllä mielestäni todella kunnioitettavia suljetulle pikkusubille.
     
  17. Gigu

    Gigu Guest Guest

    Liittynyt:
    16.04.2002
    Viestejä:
    349
    Saadut tykkäykset:
    0
    -6dB@17Hz on ainakin XLS200:n spekseissä. Jos mittaukset todellakin siitä niin parempi mitä odotin.
     
  18. janolle

    janolle Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    1 046
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olettaisin että tuo on XL200 (tai monolith ja hankala tila), monolithilla olen mittaillut musiikilla ja elokuvilla yli 110dB tasoja betonibunkkerissa ilman pohjaamista.
     
  19. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    No perkules. :hitme:

    XLS200 oli tietenkin mittauksessa. Jos nuo luvut ovat vielä korjaamattomia, niin erinomaisia ovat! :thumbsup:
     
  20. Marek

    Marek Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    22.05.2004
    Viestejä:
    394
    Saadut tykkäykset:
    0
    XLS200 kyseessä. Monolith kävin hakemassa pois jo maanantaina, samalla kun lainasin mittarin.