Monolith ja XLS ensimmäiset vaikutelmat

Тема в разделе "Kaiuttimet ja subwooferit", создана пользователем caveman, 8 июл 2005.

1. Vega_

Vega_ Tunnettu käyttäjä

Симпатии:
    41
    Eikö? Tämä oli ihan uutta mulle..

2. Groke

Groke D'oh! Tukijoukot Guest

Симпатии:
    1
    Matalilla bassoilla aallonpituus on niin suuri (esim. 20 Hz:llä n. 17 metriä), ettei kotelon sisään muodostu seisovia aaltoja. Subbareissa vaimennusainetta käytetäänkin lähinnä viritystaajuuden laskemiseen. Toki jos oikein todella ylös - siis subbariksi - toistetaan ja on joitain elementin resonansseja suhteellisen korkeilla tajuuksilla, saattaa vaimennusaineesta jotain hyötyä vasteen tasaisuudenkin kannalta olla. Eli useimmiten vaimenusaineesta ei kait sen suhteen paljoakaan iloa olisi, näin olen itse asian ymmärtänyt.

3. ritamaki

ritamaki Guest Guest

Симпатии:
    0
    Enkä olisi edes niin varma siitä viritystaajuuden laskustakaan. Joku mittaus olisi kiva nähdä, missä olisi mitattu viritystaajuus vanulla ja ilman. Yli 100 hz taajuuksilla vanusta on kiistattomasti hyötyä, mutta taitaa olla paljon legendaa koko vanun käyttö subikoteloissa.

4. Ikidur

Ikidur Guest Guest

Симпатии:
    0
    Ei tuo nyt aivan legendaosastolle mene. Täältä löytyy ainakin yksi mitattu tapaus.

5. ritamaki

ritamaki Guest Guest

Симпатии:
    0
    Ikidur: Kiitos raportista. Muistankin lukeneeni keskustelun. Eli pientä vaikutusta on siis nähtävissä, mutta käytännön tasolla ero on lähes olematon. Mutta tämä menee nyt jo hieman aiheen vierestä..