Monikanavaääni kateissa

Keskustelu osiossa 'Kotiteatterin äänentoisto' , aloittajana miiahone, 30.09.2010.

  1. miiahone

    miiahone Guest Guest

    Liittynyt:
    12.09.2006
    Viestejä:
    16
    Saadut tykkäykset:
    0
    Asetuksissa vai laitteessa vikaa, 5.1 ääni ei kuulu.

    Kaapelointi:
    1. BD:stä vahvistimen HDMI sisääntuloon ja edelleen HDMI iulostulolla TV:n sisään
    2. BD:stä koaksaali vahvistimen tv-sisääntuloon
    3. kannettava mediasoitin HDMI:llä vahvistimen sisääntuloon
    4. digiboxi scartilla suoraan tv:sä (irrelevantti)
    5. tv:stä myös optinen vahvistimeen

    Lisäksi olen määritellyt sekä tv:ssä, BD:ssä että vahvistimessa HDMI ohjauksen päälle ja muutkin *pitäisi* olla lohdallaan. Edellisellä, vuosia vanhalla 5.1 vahvistimella BD:n äänet toistuivat kuten pitääkin ja asetuksiin en ole koskenut

    Lopputulos on siinä, että BD ääni tulee stereo-PCM muodossa enkä saa sitä DD:nä. Jos kuitenkin otan HDMI-piuhan BD ja vahvistimen väliltä pois, kuva tietysti katoaa mutta äänet toistuvat koaksaalin kautta DD:nä! Eli vaihtoehtoina lienee a) vahvistin paskana B) jokin asetus pielessä mitä en keksi vaikka olen mielestäni käynyt kaikki kombinaatiot läpi! Ja lisäksi tuo kannettava laite toistaa kuvan ja äänen moitteetta HDMI:n kautta.

    Vahvistimem manuaalin mukaan äänen ulostulon prioriteettijärjestys on HDMI-coax/opt-analoginen ja käsittääkseni sitä ei voi määritellä uudestaan, muutenhan lääke voisi olla Coaxin määritteleminen priorisoivaksi.

    Vaihtoehtona lienee kytkeä BD suoaan tv:hen, mtta silloin menee tuki HDMI-ohjauksesta...

    Onko mitään ideaa mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Vai ottaa laite kainaloon ja kiikutta takaisin myyjälle?

    Laitteet:
    Sony Bravia KDL-46X4500
    Sony BDP-S360
    Onkyo TX-SR508
     
  2. miiahone

    miiahone Guest Guest

    Liittynyt:
    12.09.2006
    Viestejä:
    16
    Saadut tykkäykset:
    0
    ongelma ratkesi - eli kyseessä kuitenkin se kuuluisa käyttäjävirhe. Mulla oli jäänyt yksi HDMI-asetuksista tekemättä vahvistimen päässä. :OI