Monikanavääni YLEllä lähiviikkoina

Keskustelu osiossa 'Digi-TV' , aloittajana PetteriJarvinen, 25.01.2008.

  1. abmas1

    abmas1 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.03.2006
    Viestejä:
    171
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niinkö? Mietipäs toiseen kertaan.

    Vinkki: kuka vaan, jolla on rahat ja yleistä kiinnostusta esim. elokuviin (huom! eri asia kuin "minua kiinnostaa tekniikka") voi haluta kotiteatterin äänimaailmoineen!
     
  2. rewind

    rewind Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    892
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli on Ylen asia opettaa jokaiselle suomalaiselle, miten kotiteatteri rakennetaan? Mielenkiintoinen ajattelutapa.
     
  3. abmas1

    abmas1 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.03.2006
    Viestejä:
    171
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niinkö? Mietipäs sitten kolmannen kerran miten ja miksi asiat liittyvät toisiinsa. Käytä VÄHÄN enemmän aikaa...
     
  4. rewind

    rewind Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    892
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mietipäs itse onko esim. Nokia velvollinen opettamaan ihmisille puhelimien käyttöä tai Alastaron moottorirata antamaan opetusta Ferrarin käsittelyssä?

    5.1-äänet ovat Ylen tarjoama lisäoptio, ei pakollinen välttämättömyys.
     
  5. abmas1

    abmas1 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.03.2006
    Viestejä:
    171
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä, sillä Nokia on velvollinen tekemään manuaalin puhelimiensa toiminnasta, mikä vastaa samaa kuin tämä keissi. Alastaro on aika huono vertaus samaan syssyyn...

    Niin? Sinusta on siis typerää, että YLE laittaisi helposti löydettäväksi perusasiat (joita "tavalliselle käyttäjälle" on riittävästi), jotka on huomioitava kun aikoo hyödyntää nyt tai kaupassa käynnin jälkeen tilaääntä? Mielenkiintoinen ajattelutapa.

    Minusta se on juuri sitä, mitä pitäisi oikeastaan kampanjoida ihan kuin niiden scartien "helppoa liittämistä"! "digidigidigidigi", jos muistat?
    Nyt olisi tarjolla oikeasti uutta, johon verrattuna tekstityksestä kampanjointi oli vähän niinkuin pakon sanelema välttämättömyys. Tässä olisi jopa imago kyseessä (joka tosin on taas kärsinyt asiantuntijajoukossa, eli taas joudutaan paikkaamaan...) Mutta jos olet sitä mieltä, että YLE:n kannattaa siksi laittaa pää puskaan, niin ole sitten.

    Ketkä kaikki viikonloppuna tulivat yllätetyksi housut kintuissa ja miksi? Laitteiden lisäksi olisi tarvittu yhteispeliä myös kommunikointitasolla aivan erilailla kuin nyt. En minä sen kummemmasta kirjoita!
     
    Viimeksi muokattu: 02.02.2009
  6. rewind

    rewind Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    892
    Saadut tykkäykset:
    0
    Laitteiden manuaalit opastavat, miten eri toimintoja käytetään. Yle voi kyllä neuvoa, että saadakseen 5.1-äänet kuulumaan, käyttäjän tulee valita digiboksistaan skånen murteen ääniraita (tai mihin kieleen se nyt sitten liitettäisiin).

    Kyllä, olen samaa mieltä. Mutta kuten aikaisemmin ehdotettiin, 5.1-ääni voitaisiin liittää johonkin muuhun kuin suomen kieliseen ääniraitaan, jolloin _halutessaan_ voisi valita tilaäänen normaalin stereon sijasta. Ja mummoilla edelleen toimisi äänet niin kuin ennenkin.
     
  7. abmas1

    abmas1 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.03.2006
    Viestejä:
    171
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuo on teknisenä ratkaisuna varmaan hyvä.

    Mutta ei se välity itsekseen kansalle: vähintä olisi tosiaan kertoa se, mitä pitää alkaa etsimään digivirittimien asetuksista. Ja kun mummotkin haluaa "tilaääntä", niin haittaako sinua ihan hirveesti se, että heille väännetään rautalangasta mitä muuta lisäksi tarvitaan ja pitää huomioida?

    Jatketaan Nokia-vertauksilla: jostakin syystä sekä Nokia, että Sonera kertovat mitä pitää huomioida, että mms-lähetyksen voi saada aikaiseksi, toinen puhelimen osalta, toinen liittymän osalta. Sinun mielestäsi kummankaan, etenkään Soneran ei tarvitsisi kertoa mitään, sillä hevikäyttäjät osaavat jo?

    Koska YLE ilmoitti viikonlopun testiksi, niin sen jälkeen ovat saaneet ainekset käsittääkseni kasaan, osatakseen hyödyntää "tuhannen taalan paikkansa"? Meille täällä jäi toki vähän ryssimisen maku "taas" suuhun, mutta osapuolet voivat vielä pelastaa paljonkin. Ehkä...
     
    Viimeksi muokattu: 02.02.2009
  8. Don MC

    Don MC Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    19.05.2005
    Viestejä:
    1 180
    Saadut tykkäykset:
    33
    ...kun taas Sonera tai Elisa ei ole velvollinen tekemään manuaalia kaikista puhelinmerkeistä. YLEä ei voi vaatia ohjeistamaan katsojia kaikkien boksimerkkien käytössä. Boksien mukana tulee manuskat. Lukekoot katsojat niitä.
     
  9. V12

    V12 Käyttäjä

    Liittynyt:
    26.06.2006
    Viestejä:
    374
    Saadut tykkäykset:
    1
    Jokainen digivastaanottimen tekijä on tehnyt manuaalin valmistamaansa laitteeseen. Jokainen kotiteatterilaitteiston tekijä on tehnyt manuaalin valmistamaansa laitteeseen.

    Vielä helpommin kuin YLEn sivuilla??

    Tilaäänen toisto vaatii vastaanottimen lisäksi kotiteatterilaitteiston. Kotiteatterilaitteistot ja niiden myynninedistäminen eivät mitenkään kuulu YLEn toimialaan. Ne ovat lisälaitteita, joilla saa lisäpalvelua kunhan on valmis maksamaan laitteistosta ja valmis oppimaan niiden käytön. Kyllä kuluttajalla täytyy olla vastuu opetella käyttämään niitä laitteita joita hän vapaaehtoisesti kotiinsa hankkii lisähyödyn toivossa.

    Liian monet, koska lähetystä ei hoidettu siten kun sen tiedettiin aiemman kokemuksen perusteella toimivan.
     
  10. abmas1

    abmas1 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.03.2006
    Viestejä:
    171
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse itseäni lainaten: Jatketaan Nokia-vertauksilla: jostakin syystä sekä Nokia, että Sonera kertovat mitä pitää huomioida, että mms-lähetyksen voi saada aikaiseksi, toinen puhelimen osalta, toinen liittymän osalta. Sinun mielestäsi kummankaan, etenkään Soneran ei tarvitsisi kertoa mitään, sillä hevikäyttäjät osaavat jo?

    YLE voi helposti opastaa käyttäjät tsekkaamaan perusasiat, toki muodossa "katso laitekohtaisesti manuaalista".
     
    Viimeksi muokattu: 02.02.2009
  11. rewind

    rewind Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    892
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sanoin kyllä, että Yle voi neuvoa vaihtamaan ääniraidan. Miten se valinta tapahtuu, lukee digiboksin käyttöohjeessa. Ylen velvollisuus ei ole tehdä käyttöohjetta jokaiseen digiboksiin ja vahvistimeen, kun kerran ohjeet ovat jo valmistajien toimesta tehtynä.
     
  12. Don MC

    Don MC Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    19.05.2005
    Viestejä:
    1 180
    Saadut tykkäykset:
    33
    Ei toki, vaan YLEltä ei voi vaatia muuta ohjetta kuin ehkä yleispätevää "mummo-ohjetta" miten MPEG-stereon saa takaisin päälle jos AC3 mykistää telkkarin puuttellisen downmiksauksen takia. Tyyliin: "Käy boksin äänivalikossa ja vaihda käyttöön stereoraita (tämä kerrotaan boksin käyttöohjeissa)."

    Tottakai Nokian pitää manuskoja painaa, ja Sonera omia MMS-ohjeitaan. Mutta ei Soneralta voi vaatia ohjetta miten pääsee juuri Nokian puhelimen MMS-valikkoon.

    Edit: Ai kato. Kerkesit jo itse editoimaan jotain samansuuntaista :D
     
  13. abmas1

    abmas1 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.03.2006
    Viestejä:
    171
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse asiassa, nyt kun luin tuota V12:n laittamaa YLE-linkkiä, niin siellä on kyllä varsin pitkälle kunnostauduttukin, eli oikeansuuntaista ohjeistusta! :thumbsup:

    Kovin on teknistä tosin.... DonMC:kin ajatuksesta todella kaukana!

    Enpä ollut "jaksanut" tuota edes etsiä, mutta mites "mummot" löytää (ilman tietokonetta esim)... Kampanja tilaäänien puolesta on mielestäni edelleen aivan tarpeen.

    Voi olla, että joudun nostamaan kädet ylös ylevän kansalaisaloitteeni toteuttamisen kanssa, mutta on sääli että kodin elektroniikka-asiat ovat, ihan oikeasti hei, monimutkaisia monille. Oikeus nauttia niistä kuuluisi kaikille, joten työsarkaa riittää vielä aivan tolkuttomasti aidon helppokäyttöisyyden saralla!

    Toivottavasti muistatte itsenne viisastelemassa kaikentietävinä siinä vaiheessa kun lapsenlapset joutuvat laittamaan teille vanhuksina vimpaimia kuntoon... :weep:
     
    Viimeksi muokattu: 02.02.2009
  14. V12

    V12 Käyttäjä

    Liittynyt:
    26.06.2006
    Viestejä:
    374
    Saadut tykkäykset:
    1
    Missähän ja missä muodossa noita ohjeita/selityksiä/vinkkejä/apuja sitten pitäisi julkaista? Pitääkö jostakin nousta nykyajan Digi-Lutter joka naulaa ohjeet teesinomaisesti kirkonoveen...?

    Jos joku (ihan kuka tahansa) haluaa itselleen kotiteatterin, niiin ensimmäisenä johonkin kodinkoneliikkeeseen kyselemään. Ja sen jälkeen toiseen, ja kolmanteen ja sitten vielä vaikka neljänteen. Ja jos vielä jää epäselvää, niin sitten kirjastoon lukemaan alan lehtiä, ja jos on pääsy nettiin, niin sitten hakukoneilla etsimään tietoa.

    Yksi asia on kuitenkin aika varma; ei sitä tietoa kukaan tule kotiin tyrkyttämään muuten kuin mainosten muodossa (ei silti, ei pitäisikään koska kyse on ihan samanlaisesta hankinnasta kuin mikä tahansa kodinkone).


    Monet paljon tärkeämmätkin asiat ovat monimutkaisia monille, mutta se ei mitenkään vie pois oikeutta nauttia asioista (myös niistä vaikeista).

    Mitä ihmeellistä siinä on, että lapset tai lapsenlapset auttavat asioissa jotka he osaavat? Olen itse, ja lapseni, saaneet varmasti enemmän oppia, ohjeita, opastusta ja apua vanhemmiltani, kuin meille koskaan tulee olemaan mahdollista antaa heille.
     
  15. Don MC

    Don MC Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    19.05.2005
    Viestejä:
    1 180
    Saadut tykkäykset:
    33
    Tuo YLEn ohje oli ihan hyvä. Tosin termi "pientaajuus" pisti hieman silmään. Äänestä kun puhtaan, niin sana "matalataajuus" on enemmän kohdallaan.
    Mummo-ohje tulee siinä lopussa:
    Mummoille ei siis tarvita mitään erityistä ohjetta. Äänen pitäisi kuulua ihan normaalisti. Tämä siis mikäli boksi toimii oikein. Kaikki eivät sitä täällä luetun perusteella tee, ja eivät siis automaattisesti osaa downmixata stereoraitaa Scart-lähtöön. Tämä ei ole YLEn, eikä Dolby Digitalin syy! Jos lähete on täysin speksien mukainen ja rinnakkain lähetetään sekä DD5.1, että MPEG2.0 -raidat, niin boksin pitäisi syöttää 2.0:aa Scartiin. Jos ei se sitä tee, on mummo ostanut paskan boksin. Se ei saa estää YLEä lähettämästä AC3:a 2.0:n rinnalla.

    Mikäli mummo kuitenkin haluaa tilaäänen, voi hän lukaista boksin/AV-vahvarin ohjeita ja kytkeä AC3 päälle. Tuolla Teeman sivulla kyllä kerrotaan siitäkin.

    Siihen en nyt mene, miksi YLE kämmäsi koelähetyksensä ja lähetti äänen sijasta hiljaisuutta vuoroin milläkin ääniraidalla. Todella amatöörimäistä. Se ei ollut minkään mummoboksin syytä. Jos lähete olisi toiminut oikein, ei palauteryöppyä ehkä olisi tullut. Ehkä yksi hyvä syy tehdä noita koelähetyksiä sen täällä puhutun testikuvan yhteydessä, eikä tyriä noita livelähetyksiä.
     
    Viimeksi muokattu: 02.02.2009
  16. abmas1

    abmas1 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.03.2006
    Viestejä:
    171
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suunnilleen noin "digidigidigi" -kampanjassa tehtiin...

    Jos ne saa käyttöön....

    Liikuttavaa noin yleisellä tasolla.... Onneksi meillä on digitalkkareita, helpsoneita, asiansa osaavia myyjiä, puhelinpalveluita jne. Vai onko?

    Ja noinhan se meni viikonloppunakin? Ei kenenkään tarvinnut tukkia YLE:n palvelupuhelinta? Ei ollut mummon vika, mutta mitäs se mummo tekeekään seuraavaksi?
     
    Viimeksi muokattu: 02.02.2009
  17. V12

    V12 Käyttäjä

    Liittynyt:
    26.06.2006
    Viestejä:
    374
    Saadut tykkäykset:
    1
    Digikampanjassa oli kyse muutoksesta, jossa aiempi vaihtoehto ei enää muutoksen jälkeen toimi. Tuolloin mittava kampanja puolusti paikkaansa. Tilaäänessä kysymys on lisäoptiosta, joka ei oikein toteutettuna millään tavalla estä aiemman vaihtoehdon käyttöä. Miksi aina jostain täytyy löytyä se "julkinen joku muu" joka kertoo mitä tulee tehdä?


    Saa tai ei saa, mutta oikeus esim. tilaäänipalvelun käyttöön ei häviä. Se on ja pysyy.

    Kyllä nyky-yhteiskunnasta palvelua saa, ei aina ilmaiseksi eikä edes halvalla (mikä lienee sitten säälittävää noin yksilön tasolla), mutta varmasti saa.
     
  18. Don MC

    Don MC Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    19.05.2005
    Viestejä:
    1 180
    Saadut tykkäykset:
    33
    Kirjoitin postaukseni loppuun näin:
    Toisin sanoen: Mummoille ei tarvita ohjeita. Ei edes silloin kun YLE kämmää, koska tuolloin ei edes hifisti-insinööri saa lähetteestä mitään kuulumaan ja kaikki maailman ohjeet ovat hyödyttömiä.


    Edit: Tämän kämmin takia liian monet nyt luulevat että boksinsa eivät tue tilaääntä (vaikka luultavimmin tukevat) eivätkä toimi tilaäänen kohdalle sattuessa oikein. Tämän takia mummorintamalla varmasti lähdetään kovaan tilaäänivastustukseen ja yritetään saada YLEä luopumaan koko hankkeesta. YLE tuli siis antaneeksi "tilaääni"-käsitteelle pahan maineen.
     
    Viimeksi muokattu: 02.02.2009
  19. abmas1

    abmas1 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.03.2006
    Viestejä:
    171
    Saadut tykkäykset:
    0
    Miksi tämä ei voitaisi toteuttaa kampanjana ja lisäksi teknisesti paremmin toteutettuna. Ei asiasta voi saada "liikaa tietoa", vai voiko?

    Vielä ei ollut kuin yksi vapiseva ohjelmapäällikkö uutisissa kertomassa mistä oli edes kyse ja joitakin lehtijuttuja, jotka menevät yli hilseen todella monelta.

    Olisi jotakin messevämpää tarjolla digihuuman ympäriltä, aidosti. Ei vain pienen piirin tarpeeseen edes!

    ....kunhan saadaan ensin käyttöön :rolleyes:
     
    Viimeksi muokattu: 02.02.2009
  20. V12

    V12 Käyttäjä

    Liittynyt:
    26.06.2006
    Viestejä:
    374
    Saadut tykkäykset:
    1
    Miksi pitäisi? Ei ole matkapuhelimista, astianpesukoneista, tietokoneista, televisioista, radioista, pölynimureista tai pyykinpesukoneista ja niiden käytöstä järjestetty mitään tietoiskua. Ei edes espressokeittimistä, viinikaapeista, friteerauskeittimistä, leipäkoneista, kananmunankeittimistä eikä riisinkeittimistä ole järjestetty tiedotuskampanjaa. Miksi kotiteatterijärjestelmistä ja niihin liittyvistä äänentoistoasetuksista pitäisi järjestää joku tiedotuskampanja?

    No siksi noiden laitteiden käytöstä ei ole järjestetty erillistä tiedotuskampanjaa, eikä pidä järjestää, koska ne ovat elämää helpottavia tai mukavuutta lisääviä lisäpalveluita/apuvälineitä, joita ilman tulee toimeen. Kotiteatterijärjestelmä ja tilaäänitoisto ei ole mikään välttämättömyyshyödyke tai -palvelu, paitsi sellaiselle jonka mielestä itsen tulee välttämättä saada sellainen kun naapurillakin on.

    Nythän tiedotus on ollut pelkästään sen selittämisen yrittämistä, miksi tuo tilaääni ei muka toiminut ja sen perustelua miksi mahdollisuus tilaääneen ei tule vielä käyttöön

    Mitä se aidompi ja messevämpi olisi kuin se, että edes osa niistä palveluista toteutuisi joita digihuuman alkuaikoina luvattiin, kuten tilaääni?


    Tästähän tässä koko ajan on ollut kysymys. Joidenkin mielestä pelkkä käyttöönsaaminen ei riitä, vaan odotetaan että lisäpalveluista tullaan lähes kotiin kertomaan ja kädestä pitäen opettamaan.