Moderaattori jää kesälomalle (2020)

Keskustelu osiossa 'Info & Palaute' , aloittajana ModeRoottori, 18.06.2020.

1. ModeRoottori

ModeRoottori Administroottori Ylläpidon jäsen

Saadut tykkäykset:
    100
    Tiedoksi! Jään kesälomalle. :cool:

Toivon että yritätte sillä aikaa keskustella sivistyneesti ja jättämään ylilyönnit omatoimisesti väliin.
    Informatiivistä viestintää, vähemmän yhteenottoja kiitos.

VINKKI! Jos joku viesti tuntuu silittävän vastakarvaan, jätä vastaamatta tai odota ainakin HUOMATTAVAN hetken ajan ennen kuin kirjoitat tulikivenkatkuisen reaktion. Ja jätä tulikivenkatku minimiin.

Palaan heinäkuun loppupuolella.

- Moderoottori

sokka tykkää tästä.
  2. IlkkaP

IlkkaP Active Member

Saadut tykkäykset:
    80
    Hyvää kesälomaa moderoottorille!

ModeRoottori tykkää tästä.
  3. Vanha_susi

Vanha_susi Active Member

Saadut tykkäykset:
    44
    Hyvää kesälomaa minulta myös, olet sen ansainnut totisesti. (Nyt voikin sitten kuukauden käyttää vapaasti hymiöitä:))

4. scented

scented Well-Known Member

Saadut tykkäykset:
    73
    Huomenna aamuyöstä voisi aloittaa kunnon perseilyn...no ei vaineskaan. Hyvää lomaa!

5. KILLPATRICK

KILLPATRICK Well-Known Member

Saadut tykkäykset:
    427
    Täähän on vähän kuin, "ratsaamme ylinopeuksia seuraavan päivän ja sitten taas unohdamme koko asian, kunnes tulee vastaava ilmoitus"

6. opelman

opelman Well-Known Member

Saadut tykkäykset:
    44
    Terve menoa. Itelläkin alkoi loma.

7. ModeRoottori

Saadut tykkäykset:
    100
    OLEN SELKÄ.
    Vähän harmitti kun heti piti ruveta jakelemaan huonoa mieltä, vieläpä niin että suurimmat mökellykset olivat ihan viimeisen vajaan viikon ajalta.

Kuten liikenteessä, myös täällä on ihan omasta harkinnasta miten toimii, mutta seuraukset valahtaa punttiin ennemmin tai myöhemmin.

Kiitos, tuli tarpeeseen.
    Toistan vielä kertaalleen että välitän aktiivisten kanssa käyttäjien toiveen, tosin em. kanssakäyttäjät ovat olleen mielipiteissään aika paljon kärkkäämpiä kuin minä. Olen siis pyrkinyt kohteliaasti pyytämään, ehdotettujen sanktioiden sijaan.

Kts. edellä ja mielestäni olen aika selkeästi ilmaissut että tuosta toiminnasta heiluu bannivasara ihan samaan tapaan, mutta vasta sitten kun näihin perseilyihin törmään ;)
    Ja kiitos. Loma oli erittäin rauhallinen ja rentouttava.

8. Make73

Make73 Well-Known Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    126
    Tervetuloa röihin!

Täällä on mun mielestä meno muuttunut parempaan suuntaan, vähemmän enää niiden tiettyjen henkilöiden yhteenottoja, joita ei tietysti tarvitse muiden lukea, mutta ne heijastui välillä niihinkin keskusteluihin joihin ne alapään vertailut ei kuulu.

ModeRoottori tykkää tästä.
  9. Vanha_susi

Vanha_susi Active Member

Saadut tykkäykset:
    44
    Minusta ei sinun pidä mitenkään harmitella sitä, että me käyttäjät täällä välillä perseilemme ihan urakalla. Jämäkkä toiminta on niissä tilanteissa ihan tarpeen. Ja ne, joita muistutetaan, ovat minun käsittääkseni sen täysin ansainneet. Ja täysin tietoiseti käyttäytyneet huonosti.;)

Olen joskus sanonut, että olet liian kiltti ja yrität ottaa huomioon myös näiden täysin asiattomia viestejä kirjoittavien tunteet. Olen entistä varmemmin sitä mieltä. Ja mielestäni tätä ominaisuuttasi käytetään täällä myös jonkun verran hyväksi.

Se kiltteys ja empaattisuus on erittäin hyvä juttu, kun keskustelijat pysyvät ruodussa, mutta kun aloitetaan tahalliset ylilyönnit, tilanne pääsee valitettavasti silloin liian helposti eskaloitumaan.

Niitä hymiöistä. ihmettelen suuresti, kun jotkut aluksi valittivat niistä. Kun sen tajusin, että ilmaisuani pyrittiin senuroimaan, niin lisäsin tahallani niiden hymiöiden käytön ihan älyttömiin mittasuhteisiin. Olen edelleen sitä mieltä, että jos käyttää max. yhden hymiön per lause, se ei voi olla mikään kiellon peruste.

Täällä hyvin monet esittävät jatkuvasti mielipiteitä, jotka ovat minusta aivan yhtä ärsyttäviä tai vielä ärsyttävämpiä, kun niillä suoraan pyritään kieltämään tai estämään toiset esittämästä omia meilipiteitään. EN valitettavasti ole pahemmin nähnyt näiden mielipiteiden virallista kritiikkiä.

Lopuksi: Tervetuloa töihin. Keskustelun nykyisen kärjistyneen tason vuoksi, veikkaan, että syksystä tulee raskas. Siksi toivotan sinulle voimia hanskata tuleva syksy!

Eikun paljon voimia tämän "katraan" järjestyksessä pitoon.

PS. Mitä muuten tarkoitttaa "OLEN SELKÄ."?

PPS. Toivottavasti loma virkisti ja antoi voimia uuteen työvuoteen.

10. Make73

Saadut tykkäykset:
    126

ModeRoottori, 71 dB ja Vanha_susi tykkäävät tästä.
  11. x_jmt_x

x_jmt_x Well-Known Member

Saadut tykkäykset:
    328
    Hymiöiden jonkinlainen alkuperäinen tarkoitus - silloin, kun ne eivät olleet graafisia, vaan koostuivat merkeistä, klassisimpana [kaksoispiste sulkukiinni] - oli ilmaista taikka selventää sanotun tarkoitusta, koska tekstissä ei ole äänensävyjä (ainakaan samalla tavalla).

Esimerkiksi jokin lause voi olla täysin tosissaan esitetty, taikka sarkasmia/ironiaa. Silmiään pyörittelevä hymiö lopussa kertoo, että kyse on jälkimmäisestä ja niin edelleen.

Toki niitä käytetään huomattavassa määrin myös painottamaan sanottua. Esimerkiksi todetaan jonkin toimivan olevan omasta mielestä typerää ja laitetaan perään päätä seinään takova hymiö.

On kuitenkin epätodennäköistä, että jokainen lause tarvitsisi sen enempää selkeytystä kuin painottamista. Harvemmin huutomerkkiäkään on tarpeen laittaa jokaiseen lauseeseen, vaan piste riittää suurimman osan ajasta.

Jatkuva hymiöiden kylväminen tekee tekstistä vähemmän luettavaa ja vie niiltä niiden painoarvoa. Vastaavalla tavalla tarpeetonta on puheessa tunkea kirosanaa jokaisen pilkun kohdalle.

Pulse+ ja Make73 tykkäävät tästä.
  12. Make73

Saadut tykkäykset:
    126
    Jotkut tarvitsisivat hymiöitä puhuessaankin, kuten Teemu Keskisarja jonka perusilme on hyvin vakava, kertaakaan en ole nähnyt miehen hymyilevän :-|
    Väärinkäsitysten välttämiseksi ovat hyviä, vaikka jostain syystä jotkut niiden käyttöä pitävätkin luetun ymmärtämisen halventamisena.

13. Burkitsville

Burkitsville Well-Known Member

Saadut tykkäykset:
    178
    Tai yksinkertaisesti vain ärsyttävinä, johon on helppo yhtyä.

14. Vanha_susi

Vanha_susi Active Member

Saadut tykkäykset:
    44
    Niitä hymiöitä kytetään nimenoman tarkoituksella, jotta ne ärsyttäisivät. Se on mielipiteeni.

Siksi on täysin kummallista, että täällä on täysin sallittua käyttää muita ärsyttämisen tapoja, jopa henkilökohtaisia hyökkäyksiä, mutta ei hymiöitä, jotka eivät kohdstu kehenkään henkilöön. Ne ilmaisevat tapaa, millä kirjoittaja haluaa lähestyä asiaa; ns. tulokulmaa, joka minulla on yleensä aina aika äkkiväärä ja ns. vastarannan kiiskimäinen.

Mutta olen edelläolevista viesteistä lukenut selkeän halun rajoittaa ilmaisun vapautta ja vankan taipumuksen toisten sensuroimiseen.

Siksi tämä alkaa näyttäytyä minulle yhä enemmän samanmielisten kerhona, joka ei halua eikä salli erilaisia mielipiteitä eikä tulokulmia puhumattakaan siitä rähäkästä, mikä syntyy, kun joskus esittää jonkun faktan, mitä joskus eredyksessä itsekullekkin täällä sattuu.:)

15. KILLPATRICK

KILLPATRICK Well-Known Member

Saadut tykkäykset:
    427
    No, hyvä susi, kun se sun tyyli on usein sitä, että kun ollaan erimieltä, niin sinä rupeat haukkumaan toisen älykkyyttä, varallisuutta tai koulutusta.

Ei tässä kukaan sun mielipiteitä yritä sensuroida.

16. Burkitsville

Burkitsville Well-Known Member

Saadut tykkäykset:
    178
    Ei sillä, että mielipiteelläsi olisi allekirjoittaneelle sen suurempaa painoarvoa, mutta jos kerran noin "ahdistaa", niin lienee paikallaan todeta, että eihän täällä ole pakko olla.

KILLPATRICK tykkää tästä.
  17. x_jmt_x

x_jmt_x Well-Known Member

Saadut tykkäykset:
    328
    Vaikka sinä käyttäisit niitä noin, niin se ei tee 'ärsyttämisestä' sen enempää hymiöiden tarkoitusta taikka niiden yleisintä käyttötarkoitusta tälllä foorumilla. Kerroin tuossa pari viestiä taaksepäin mikä on ns. hymiöiden alkuperäinen funktio sekä yleisin käyttöyhteys tuon alkup. tarkoituksen lisäksi. Kumpikaan niistä ei ole 'ärsyttäminen'.

Tahallinen 'ärsyttäminen' sen sijaan on trollaamisen määritelmä. Josta muuten pitäisi napsahtaa pysyvä foorumiloma.

Näytti kyllä kovasti väitteeltä.

Taas kerran, sinä käytät hymiöitä eri tarkoitukseen kuin, no, koko muu internet, joten kummankohan osapuolen - sinun vai meidän kaikkien muiden - syy on se, että me emme ymmärrä tätä sinun täysin poikkeuksellista käyttötarkoitustasi?

Jos joku käyttää millään foorumilla hymiön per lause, niin minä ainakin painan raportointinappulaa vaikka viestin sisältö koskisi koronaa, uusia televisioita, blu-ray -levyjen tulevaisuutta tai bensan hintaa eli täysin sisällöstä riippumattta.

vemkki tykkää tästä.
  18. ModeRoottori

Saadut tykkäykset:
    100
    Tuo ei ole mielipide vaan väite, joka ei pidä paikkaansa.
    Kuten aiemmin todettiin, hymiöt ovat (tai tulisi olla) kasvottoman viestinnän väline, joilla on tarkoitus selventää ja/tai keventää viestintää.

Ja vielä muutamia huolestuttavia huomiota viestistäsi.

Jos muiden käymä keskustelu ärsyttää kannattaa miettiä kannattaako keskusteluun osallistua lainkaan.
    Samalla pyydän että lopettaisit tuon mainitsemasi tarkoituksellisen vastahankaisuuden, tuollainen asenne aiheuttaa pelkästään ylimääräistä ja turhaa kitkaa.
    On aikamoinen konseptuaalinen ero sillä että keskustelukumppanin mielipide ärsyttää ja että tahallisesti _pyrkii ärsyttämään koko foorumia_, esimerkiksi käyttämällä hymiöitä tietoisesti "väärin", kuten tuossa toteat. Tuollainen käytös sotii koko keskustelufoorumi -ajatusta vastaan.

Samalla muistutan että hyvään keskustelutapaan kuuluu oman mielipiteen tukeminen faktoilla, vänkääminen taas ei kuulu (eli juupas/eipäs).

Osoita mainitsemistasi edellä olleista viesteistä "selkeän halun rajoittaa ilmaisun vapautta"?
    Samaten osoita missä oli "vankan taipumuksen toisten sensuroimiseen"?

Sillä joko tuo oli tahallista väärinymmärtämistä tai sitten huomattavia vaikeuksia luetun ymmärtämisessä, sillä viesteissä selitettiin Tikusta Asiaa -metodilla vastauksia kysymyksiin joita esitit. Kumpaakaan en koe hyväksi tämän foorumin sisällön tason kannalta, jota minä siis olen tänne tullut valvomaan.

Jos olet tällä foorumilla tahallisesti kylvämässä eripuraa, siis riidankylväjänä, on aika siirtyä muille foorumeille.

Viimeksi muokattu: 24.07.2020
    KILLPATRICK tykkää tästä.