Miten koronavirus näkyy arjessasi?

Keskustelu osiossa 'Päivän peili' , aloittajana ElvisThePelvis, 16.03.2020.

  1. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Onneksi itse käyn pienemmällä salilla, jossa ei käy isompia, matkailevia harrasteporukoita (mainitsemassasi tapauksessa juniorijoukkue oli käynyt treeneissä ko. salilla ja yhdellä tästä porukasta oli ollut korona), niin lienen suht. turvassa. Toki riskejä on periaatteessa kaikkialla, mutta pikku hiljaa olen mukautunut siihen, että tärkeintä olisi pysytellä omassa ympäristössään sekä välttää sellaisia julkisia paikkoja, jossa oleskeluun kuuluu olennaisesti paitsi ihmisten lähellä oleminen niin myös esim. puhuminen toista päin, jolloin eritteet lentelevät ympäriinsä. Näin ollen tuossa alle 500 metrin päässä olevalla salilla vielä uskaltaa käydä.

    Oma arki pyörii oikein mukavasti, enkä ole kyynistynyt tilanteeseen. Minulla toki on se etu, että ilmeisesti toisin kuin monella muulla, niin vapaa-ajan piristykset eivät vaadi matkailua ulkomaille, laskettelukeskuksiin tai edes pihviravintoloihin, ja harrastukseni eivät ole sellaisia, että on aivan pakko vääntäytyä ison porukan kanssa muiden porukoiden ympärille harrastamaan. Varmaan tämä aika onkin sitten painajainen niille, joille elämä perustuu siihen, että kaikki liittyy porukkatekemisiin ja/tai siihen, että haetaan elämyksiä paitsi kodin niin myös kotikaupungin ulkopuolelta. Aina tietenkin kannattaa katsoa sitä peilikuvaansa ja kysyä siltä, että miksi on niin vaikea muuttaa rutiinejaan, jos kyseessä on kaiken lisäksi siitä, että meidän pitäisi yhteiskuntana puhaltaa yhteen hiileen.
     
  2. Hippo

    Hippo Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 327
    Saadut tykkäykset:
    282
    ^ No eihän sun ole tarvinnut muuttaa rutiineja :D

    Kaupunkilaisena kaupunki on mun olohuone. Enkä edes tarkoita baareja, hyvä jos käyn kerran kahteen vuoteen. Joukkuelajit ovat syksyn pientä suonenvetoa vaille olleet kiinni kohta vuoden ja se kyllä tuntuu arjessa paljon, etenkin talven pimeinä aikoina. Yllättävän paljon on tullut myös luotua haikailevia katseita kirjastojen suuntaan. Onneksi tänne eteläänkin tuli kunnon talvi, jolloin näiden samojen kulmien tamppaamiseen tuli vähän vaihtelua.

    Vaikka on tullut paljon matkustettua niin reissujen pois jääminen ei oikein tunnu missään. Harvemmalla vapaa-ajan matkustaminen on kuitenkaan "arkista" puuhaa, joten tähän on ollut helppo asennoitua. Ja vaikka täältä nyt teknisesti pois pääsisikin, niin mikä ilo on lähteä viettämään koronakaranteenia ulkomaille.
     
  3. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Eipä sitä kauaa kestänyt. Viides etätyöviikko lähti pyörimään.

    Kaupasta sai aiemmin noutotilauksen 24-48h tilauksesta, mutta nyt täytyy tilata käytännössä viikko aiemmin. No, ainahan sen tilauksen saa sisään noutoajan buukkaamiseksi ja sitä voi sitten muokata mielin määrin.
     
  4. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    Se minua tässä ihmetyttää että kotiintoimituksen saa seuraavaksi päiväksi, mutta jos haluat noutaa itse, niin seuraava vapaa noutoaika menee useiden päivien päähän.
     
  5. jussi28

    jussi28 Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.07.2002
    Viestejä:
    948
    Saadut tykkäykset:
    30
    Etkö ole kaupassa käynyt vuoteen?
     
  6. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    En tiedä, mistä olet tällaisen käsityksen saanut.
     
  7. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Johtunee noutolokeroiden saatavuudesta vs. kotiintoimitusajoista. Sinänsä ainakin S-ketjun käyttämä 2h noutoslotti on minusta tarpeettoman pitkä. Puolittamalla tuo tuntiin saataisiin tuplamäärä noutotilauksia mahtumaan kaappiin.
     
  8. jussi28

    jussi28 Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.07.2002
    Viestejä:
    948
    Saadut tykkäykset:
    30
    Jos olet usein tilannut kaupasta ruokaa.
    Ja lisäksi koronaan liittyvistä kommenteista.
     
  9. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Oli silloin tällöin nouto/toimitustilaukset käytössä jo ennen koronaa. Varmaan jotain vuoden verran on otettu aktiivisesti noutoon aina kun se on ollut mahdollista, eikä se tule siitä muuttumaan, vaikka korona katoaisi maailmasta. En keksi mitään syytä juosta siellä hyllyjen välissä keräämässä niitä tavaroita.

    Tietenkään ihan kaikkea ei noutotilaukseen saa, aina ei tilausta saa sisään ja joskus niistä noutotilauksista puuttuu jotain, mitä on sitten pitänyt hakea erikseen. Väkisinkin kaupan tiloissa on tullut käytyä silloin, kun netistä ostettu tavara on toimitettu automaatin sijasta kaupan tiloissa olevaan Postin noutopisteeseen (automaatti olisi paljon lähempänä). Stetsonista repien tulisko sitä kerran kuukaudessa tai jotain käytyä ruokakaupassa ja silloin yleensä saa asiansa hoidettua vartissa.
     
  10. jussi28

    jussi28 Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.07.2002
    Viestejä:
    948
    Saadut tykkäykset:
    30
    Ok, no aiheeseen liittyen minulla on aikaa käydä kaupassa kun taas olen lomautettuna koronan takia.
     
  11. i-kari

    i-kari Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.02.2016
    Viestejä:
    374
    Saadut tykkäykset:
    148
    Vuosi tuli täyteen. Tätä kirjoittaessani odottelen työterveyslääkärin ja esimieheni kotikäyntiä hetkenä minä hyvänsä onnitellakseen ja ojentaakseen mitalin kukkapuskineen poikkeuksellisesta kestävyydestä lajissa työergonomia.
     
    Hippo ja x_jmt_x tykkäävät tästä.
  12. tuna

    tuna Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    09.12.2004
    Viestejä:
    2 542
    Saadut tykkäykset:
    303
    ^Noutopalvelun hinta halvimmillaan esim. Prismassa 3,90€ (S-kortilla). Ei sitä tarvi mikään rikas olla tuota palvelua käyttääkseen. Jää luultavasti myös muutamat heräteostoksetkin tekemättä? Palvelua en itse ole käyttänyt, mutta sen käyttäminen ei hinnasta olisi kiinni. Tilaisi esim. viikon ruuat kerralla. Uskoisin, että tulisi jopa rahallista säästöä ja ainakin aikaa säästyisi muihin asioihin. Pitääkin jossakin vaiheessa kokeilla palvelua.
     
  13. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 082
    Saadut tykkäykset:
    432
    Näkyy nyt arjessani siten että olen lopultakin virallisesti karanteenissa. Jotain surkuhupaisaa tuossa viranomaisten toiminnassa on kun kahden eri kaupungin koronajäljittäjät otti yhteyttä ja vasta jälkimmäisellä - oman asuinkaupungin jäljittäjällä - oli valtuudet määrätä karanteeniin. No, onpahan aikaa katsella leffoja.
     
  14. Hippo

    Hippo Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 327
    Saadut tykkäykset:
    282
    Ei tämä arkea vielä hirveästi muuta, mutta mieliala koheni ainakin pykälällä. Eli annos Pfizeriä pistettiin tänään olkavarteen.
     
    IlkkaP tykkää tästä.
  15. IlkkaP

    IlkkaP Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.01.2002
    Viestejä:
    1 057
    Saadut tykkäykset:
    279
    Löysin hyvän ulkokuntosalin tästä läheltä. Siinä on ihan kunnot Davidin laitteet ulkokäyttöön. Tässäkin mieli piristyi, kun täällä Helsingissä kuntosalit ovat kuukauden kiinni jonkin ihmeellisen logiikan perusteella.
     
  16. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Tuli taas parin kuukauden tauon jälkeen käytyä toimistolla työpäivän verran. Olihan se melko outo kokemus. Oli jopa valinnanvaraa lounaspaikoissa, joskin osa näytti olevan edelleen kiinni ja auki olevissakin vain osa pöydistä oli käytettävissä. Ei kuitenkaan ihan niin autiota, kuin viimeksi, eli helmikuussa. Maskit näyttivät olevan lähes vakio, myös ulkona.
     
  17. Burkitsville

    Burkitsville Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    15.06.2010
    Viestejä:
    4 175
    Saadut tykkäykset:
    1 003
    SE LAKKAA SORKKIMASTA SITÄ MASKIA KÄSILLÄÄN JA LEVITTÄMÄSTÄ BAKTEEREITA TAI SE SAA LETKUSTA TAAS!!!

    ...Joka saatanan paikkaan minne menet, niin näitä kehareita änkee ja tunkee tiluksille ilman huolta huomisesta. Hyi vittu, että meinaa oksennukset tulvia sieraimista kerta toisensa jälkeen!
     
  18. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 082
    Saadut tykkäykset:
    432
    Tulipa lopulta saatua eka pistos Pfizeriä.
     
  19. Snäckby

    Snäckby Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 599
    Saadut tykkäykset:
    125
    Vähän enemmän ollut kotona ja Espoossa kuin aikaisemmin kun raflat oli kiinni ja ei päässyt niihin syömään. Työhuone/toimisto kun oli ennenkin kotona eli sen suhteen ei mitään muutosta. KLM lennot jäänyt pois mutta siihen on tulossa nyt muutos. KLM:n Tj:n sähköpostit on hauskoja kun valittaa etteivät voi palvella Teitä tämän koronan takia. Nauttinut siitä kun saa nukkua pitkään eikä lähteä aamukoneella minnekkään messuille tai muuhun…ja ottaa päikkärit.
    Nyt olen joka aamu pessyt terassin siitepölystä ja kastellut takapihalla kasvimaata ja omenapuita.
    Kaupoissa olen käynyt ihan kuin ennenkin.
     
    Viimeksi muokattu: 03.06.2021
  20. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Kirjoitin tuossa toisessa Covid-19-ketjussa, että otin käyttöön FFP2-maskit muutama kuukausi sitten. Ei muuta eroa aikaisempaan. Sisäministeri Ohisalo sanoi alkuvuodesta, että nyt on loppukiri menossa. Jos nyt olisi omalta kohdaltani loppukirin alku, kun sain toisen rokotteen.