Miten koronavirus näkyy arjessasi?

Keskustelu osiossa 'Päivän peili' , aloittajana ElvisThePelvis, 16.03.2020.

  1. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    En ymmärrä. Jossain huoneessa niitä etätöitä kuitenkin tehdään. Vai onko ne jotain komeroita, kun sinne ei mahdu oikea näyttö, mutta läppäri kyllä? Mutta kukin tavallaan.
     
  2. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Jos ja kun on tehty satunnaisia etätyöpäiviä keittiön pöydällä (tai vastaava) aikaisemmin, niin miten siihen laitat pari näyttöä ja toimistotuolin jatkuvaan etätyöhön?

    Minä olen tehnyt satunnaisia etätyöpäiviä yli kymmenen vuoden ajan. Tiedän, että usea kollega myös (IT-ala) samalla tavalla. Kaikilla pelkkä läppäri käytössä. Yhtiömme toimii monessa maassa. Jotenkin luulen, että esimerkiksi Intiassa tilaa on kodeissa vieläkin vähemmän. Ei siellä tuosta vaan oteta käyttöön ylimääräistä huonetta etätöihin.

    Etkö sinä ymmärrä, että juuri sinun tapauksesi ei ole yleispätevä?
     
    Viimeksi muokattu: 30.05.2020
  3. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Missä minä sanoin "useasta näytöstä" mitään? Riippunee siitä, mitä tekee, onko useammalle ruudulle käyttöä tai ei, mutta jos se läppärin ruutu on kaikilla tavoin riittävä, niin miksi näillä ihmisillä sitten on työpaikalla usein se kaksi näyttöä? Yksi 24" ruutu on melkoinen harppaus monesta läppäristä, muttei vielä mitenkään kovin iso.

    Olen itsekin tehnyt kokonaisia etäpäiviä pelkän läppärin varassa, mutta se taas on ollut tilanteessa, missä olen suunnitellut etukäteen tehtävät sen mukaan, että ne on mahdollista hoitaa pelkän läppärin varassa. Eli ei kovin montaa ikkunaa samaan aikaan näkyvissä eikä sivutolkulla kirjoittamista/editoimista.

    Tämä nykyinen tilanne on kuitenkin monelle jotain muuta, kuin satunnaista etätyötä ja kyse oli nimenomaan tästä.

    En sanonut mitään Intialaisista, Ruotsalaisista enkä Ranskalaisista. Rajataan tämä keskustelu nyt sitten nimenomaisesti Suomeen, koska muutoin olemme kohta toteamassa, että jossain ei tehdä etätöitä, koska siellä ei ole toimivaa nettiyhteyttä.

    Enkä minä sanonut missään vaiheessa, että missään pitäisi ottaa "ylimääräinen huone etätöihin". Eipä ollut minullakaan mitään ylimääräistä huonetta repäistä tähän, vaan uusi pöytä ja työpiste nyt vaan piti saada mahtumaan muussa käytössä olevan huoneen nurkkaan, kun nämä etätyöt näyttävät jatkuvat pitkään ja työt ovat sellaisia, että niitä ei saa tehokkaasti hoidettua pelkältä läppärin näytöltä. Taas kerran, jos se läppärin ruutu riittää ja suurempi ei nosta tehoja ja/tai paranna työmukavuutta, niin miksi suurimmassa osassa työpaikkoja kuitenkin on näyttö (tai nykyään usein kaksi).

    Sehän nyt oli alusta alkaen selvää ja nimenomaan ihmettelin sitä, että ne "etätyöpisteet" vaikuttavat usein olevan keittiötaso ja baarijakkara sekä pelkkä läppäri.

    Huoneesta en sanonut mitään ja tartuit tarpeettoman tiukasti tuohon tuoliin. Pitää varmaan editoida tuo kohta. Relevantti upgreidi olisi yksi näyttö (jolloin läppärin ruutu voi tarvittaessa toimittaa toisen näytön virkaa joissain tapauksissa), näppis ja hiiri. Noiden käyttöönotto ei vaadi "ylimääräistä huonetta". Tuollaisen perus 24" ruudun joka painaa about 2 kg siirtää pois pöydältä työpäivän päätteeksi ihan yhtä helposti, kuin sen läppärinkin.
     
  4. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Miten nyt meni noin ihon alle?

    Tarkoitukseni oli sanoa:
    -etätyötapoja on monia
    -sinun tapasi ei ole yleispätevä
    -itse en voi käyttää edes kahta ulkoista näyttöä kotona. Tiedän, että tämä ongelma usealla toverilla
    -->-oikeastaan en muuta yrittänyt sanoa.

    Olet ihan suunniltasi. Otan yhden esimerkin turhasta väitteestäsi:
    "En sanonut mitään Intialaisista, Ruotsalaisista enkä Ranskalaisista. Rajataan tämä keskustelu nyt sitten nimenomaisesti Suomeen, koska muutoin olemme kohta toteamassa, että jossain ei tehdä etätöitä, koska siellä ei ole toimivaa nettiyhteyttä."
    En ole väittänyt, että olisit kirjoittanut Intiasta tai intialaisista.
     
    Viimeksi muokattu: 31.05.2020
  5. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 493
    Saadut tykkäykset:
    1 224
    Minulla on yksi huone täynnä sarjakuvia, kirjoja, Blu-raytä ja UHDeitä. On siellä myös kirjoituspöytä, pari tuolia ja paikka minulle ja paremmalle puoliskolle olla etätöissä.
     
  6. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Tässähän tulee mieleen ihan minun ja kiistakumppanisi väittelyt. :D

    Täytyy sanoa, että ellei sitten siellä ihan yksiössä tai pienessä kaksiossa asuta, niin tuntuisi, että pieni etätyönurkkaus pöytineen ja tuolineen nyt mahtuisi jonnekin. Ei sille nyt omaa huonetta tai edes seinän leveyttä missään nimessä tarvi. Joskus tietenkin huomaa sitä trendiä, että vaikka nykyään saa vaikka kuinka ohutta ja kompaktia laitteistoa, niin porukka ei halua jostain syystä halua omaksua minimalistisuutta. Toki läppäri sitä edustaa, mutta jo pitkäänhän on saanut esim. Intel NUC:ien kaltaisia, kouraan mahtuvia pöytäkoneita, joissa hyvät prosessorit (esim. neljän ytimen i7 ja uudemmissa taitaa olla enemmän ytimiä) ja liitännät (unohtamatta sitä, että selviää rutkasti alle tonnilla). Siihen kun yhdistää esim. jonkun Dellin todella siron 27":n 1440p-näytön (pidän usein useampaa välilehteä auki, pitäen kahta vierekkäin, eikä ole tullut mieleenkään hankkia kahta vierekkäistä näyttöä), niin tilaa on mennyt minimaalisesti ja silti sinulla on moderni tietokone ja iso&tarkka näyttö, eikä ole vielä mennyt edes puoleksikaan Macbook Pro:n hintaa.


    Toki olen samaa mieltä siinä, että jokainen tyylillään ja onhan se tympeää poikkeusajan takia ostella paitsi laitteistoa niin myös muokata vähän sisustusta tilan raivaamisen takia, kun kuitenkin jossain vaiheessa tilanne normalisoituu.
     
    Viimeksi muokattu: 31.05.2020
  7. Vanha_susi

    Vanha_susi Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    Minua nyt ihmetyttää ihan valtavasti. Millaisisa kopperoisssa te asutte? minulla oli ja on kotona työhuone jo paljon ennenkuin minulla oli tietokone.:) Lisäksi minulla oli ja on myös kirjastohuone, jossa ovat kaikki kirjani ja ne asiapaperini, jotka ovat henkilökohtaisia.

    Ja tietenkin jokaiseen normikotiin kuuluu luonnolliosesti makuuhuone, olohuone ja keittiö.;) Lisäksi minulla on nyt myös vierashuone, joka on tytön entinen huone.:cool:

    Olen sitä mieltä, jokaisen itseään kunnioittavan pitää pystyä asumaan siten, että hänellä on vähintään 3 huonetta (työ-, makuu- ja olohuone) sekä keittiö.;)
     
  8. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 765
    Saadut tykkäykset:
    488
    Tulipa tuossa katsottua viimeisin Stugor ja siinä menestyskirjailijalla on oma työhuone, mutta läppärillä tuo hengentotantoaan tarkastelee.
    https://areena.yle.fi/1-50108001

    T: Vesku
     
  9. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Minä ihmettelen, että ihmiset, joilla on töissä usein tuplascreeni eivät kuukausia kestäneen ja kuukausia jatkuvan etätyön puitteissa ole hankkineet erillistä näppistä/hiirtä/näyttöä ja sinä alat selittämään asunnon ostamisesta sekä huoneiden määrästä Intiassa.

    En myöskään täysin ymmärrä "etätyötapoja on erilaisia" -argumentin relevanssia, koska tämä ei monelle ole enää ollut 'satunnaista', vaan etänä pitää hoitaa kaikki se, mitä toimistollakin, eikä töitä todennäköisesti voi rytmittää etätöihin ja toimistopäiviin.

    Edelleen, jos se läppäri sellaisenaan riittää, niin työnantajien kannattaa ensimmäisenä säästötoimena lopettaa kaikkien näyttöjen liisarit ja lakata ostamasta näppäimistöjä ja hiiriä. Jos niillä ei saada parannusta tavalla tai toisella, niin rahan hukkaamista.

    Ja jos taas saadaan, niin miksei saada kotona?
     
  10. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Ja George R. R. Martin kirjoittaa Tulen ja Jään Laulua vanhalla DOS-koneella ja muinaisella Wordperfectillä. Se heille suotakoon.

    Kuten ties kuinka monta kertaa todettu, jos se läppäri on kaikki mitä tarvitaan, miksi suurimmalla osalla toimistotyöntekijöitä edes on näytöt ja muut työpisteessään?

    Ehkä se onkin yksi pysyvä muutos etätyön ennakoidun laajenemisen lisäksi; työpisteet kutistuvat läppäritelineiksi.
     
  11. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 093
    Saadut tykkäykset:
    436
    No ihan helvetin pienissä tietenkin, sehän on paitsi trendikästä myös viranomaisten ja rakennusfirmojen mielestä hyvä juttu - saadaan enemmän asuntoja Suomen rajalliseen rankennustilaan. Jos olet uutisia seurannut viime vuosina niin kuuminta hottia ovat n.20 neliön asunnot ja taannoin Helsingissä myytiin tosi nopeasti 7 (seitsemän) neliön tilaihmeasunto sadalla tonnilla. Ehtikö olla jopa 10 päivää myynnissä,en muista tarkemmin.
     
  12. Vanha_susi

    Vanha_susi Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    :oops::rolleyes::rolleyes:o_O(Ei voinut muuta) En tosiaan ole seurannut asuntomarkkinoita.
    Ihmettelen silti, kuka ihan oikeasti ostaa 7m2 asunnon?:eek: Eihän siinä sovi kääntymään saati sitten paskalle istumaan.:confused: Minusta tuossa trendissä ei ole sitten mitään järkeä. Miten ihmeessä ihmiset ovat saatu pakotettua siihen?:confused: Tuohan alkaa kuulostaa ihan samalta kuin sodan jälkeen, kun ns. "liian isojen asuntojen" omistajat/haltijat olivat pakotettuja ottamaan vuokralaisia ns.ylimääräisiin huoneisiinsa valtavan asuntopulan aikaan.:eek:

    Käsittääkseni siitä lähtien Suomessa pyrittiin ihan oikeasti kasvattamaan asumisväljyttä sekä huonekokoa ihan oikeasti aina 2000 luvun alkuun asti (ihan hallitusten politiikankin toimesta).:DMikä meni pieleen? Sillä tilaahan täällä on ihan perkeleesti muihin maihin verrattuna (Sen tiedän, sillä olen työskennellyt yli 15 maassa):p

    Tämä nyt oli täysin OT, mutta olkoon. Olin vain ihan oikeasti kauhistunut tuosta asumistrendistä. Alkuperäisen viestini kirjoittaessani en tosiaan ymmärtänyt, että asiat ovat kääntyneet noin surkeaan suuntaan.

    Siksi pyydän heittoani "kopperoista" anteeksi.
     
  13. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 493
    Saadut tykkäykset:
    1 224
    Kävin ravintolassa ekaa kertaa sitten korona sulun jälkeen. Kyllä maistui pizza hyvälle ja tuli otettua lasi viiniäkin.
     
  14. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Kävin itse taas ensimmäistä kertaa sitten maaliskuun alkupuoliskon kuntosalilla. Kuntoilijoita oli kolmasosa siitä, mitä yleensä olisi ko. kellonaikaan (ennen koronaa), ja ilmapiiristä huokui tietynlainen varovaisuus, ei vähiten sen takia, että sosiaalista etäisyyttä kyllä noudattettiin. Salilla oli käsidesi- ja desipyyhepisteitä, joilla koko ajan huolehtia käsien ja laitteiden hygieniasta. Onhan tämä jonkinlainen riski, joskin aion edelleenkin kyllä käyttää hengityssuojainta esim. ruokakaupassa tai jos jonkun hankitun asian nakkaamaan vanhempieni auton kyytiin... Yleensäkin sellaisten ihmisten ympärillä, joista en voi olla varma, ottavatko he samanlaisia riskejä. Pointtina hengityssuojaimen käytölleni on edelleenkin suojata ympärillä olevia ihmisiä, ja maksan siitä mielelläni epämukavuuden hinnan.

    Olisihan sitä muuten voinut jatkaa karenteeninomaista elämää, mutta ainoat livekontaktini käyvät joko ko. salilla tai ovat tilanteissa, joissa sosiaalista etäisyyttä ei niin noudateta, ja näin ollen joka tapauksessa altistuisin virukselle. Voisihan sitä olla vain tapaamatta ketään tai olla pelkästään parin metrin päässä toisesta ulkona, mutta kun nyt onneksi se kahden viikon koulujakso ei näyttänyt aiheuttavan toista aaltoa (kop kop kop), niin ehkä jopa minäkin uskallan vähän vapaammin olla.
     
  15. Tilt-type

    Tilt-type Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 131
    Saadut tykkäykset:
    192
    ^ Kuntosali on kyllä sellainen paikka, josta itse pysyisin mahdollisimman kaukana. Se on aivan ideaali tarttumisympäristö, sisätila, jossa ihmiset hengittävät normaalia raskaammin ja levittävät virusta ilmaan paljon ja laajalle. Se jää leijailemaan kenties jopa tuntikausiksi ja monet ihmiset käyvät vuorollaan altistumassa niissä höyryissä.
     
  16. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Niin no, kaipa sitten noudatan vain tässä samaa logiikkaa kuin koulujen avaamisessakin. Tuskinpa siellä nyt kuitenkaan huonommat puitteet tarttumiselle on, kun turvavälejä on mahdoton pitää, toisin kuin salilla. Toki sosiaalinen etäisyys ei poista ilmassa leijailevaa virusta, mutta edelleen joku vanhan koulun pieni luokkahuone taitaa olla pahempi paikka moiseen kuin modernin ja ison salin tilat. Kuten sanottu, ongelma on myös siinä, että mikäli en halua viettää yksin kesää, niin joudun olemaan sellaisten ihmisten lähellä, jotka ko. salilla käyvät. Tietenkin toivon myös, että kun kerran täällä Pohjois-Pohjanmaalla ei uusia tartuja ainakaan virallisesti pitäisi pahemmin olla, niin riski olisi eri kuin pks-seudulla treenaaminen.
     
  17. Vanha_susi

    Vanha_susi Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    Minä aion käyttää edelleen niitä ihan virallisia hengityssuojaimia ffp2 jatkossakin, kun niitä nyt voin taas ns. tiskin alta ostaa. Syynä se, että on tätä ikää kertynyt ja se on kuulema ihan oikeasti todella paha juttu. Vaikka kuinka olisi ns. terve ja tuntisi itsensä vielä myös terveeksi.;)

    Muuten aion lähteä käymään myös ravintolassa syömässä, jos saan jonkun ikätoverin (ystävän) mukaan. Ovat vanhat pierut piru vie linnoitautuneet koteihinsa.:mad: Mihinkään ei uskalleta mennä eikä ketään tavata tartunnan pelossa:eek:. Eikä tässä enää niin hirveän montaa vuotta voi olla jäljellä.;)

    Toivotavasti kesällä ei kuitenkaan tule suurta lisäystä tartuntoihin. Tämä alkaa kyllä ns. kyllästyttää, vaikka tämä onkin vähän ns. riskipeliä.:D
     
  18. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 493
    Saadut tykkäykset:
    1 224
    Salilla olen jo käynyt kuukauden eli heti kun aukesi uudestaan. Väkeä siellä on ollut ehkä yksi kymmenesosa aikaisemmasta.
     
  19. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Nyt te salilla käyvät (en minä, mutta te muutenkin kovakuntoisemmat) pääsette virittämään itsenne mielettömään kesäkuntoon, samalla kun (me) muut vain punkeroituu sohvien pohjilla eikä enää ikinä tule teitä saamaan kiinni. Eli kaikki treeninne on nyt etumatkaa, erityisesti kesän aktiviteetteja ajatellen. :)

    Kävin itse vähän runsaammin kaupoilla tänään. Pienillä kenkä- ja vaateostoksilla. Nyt on pakko myöntää, en enää itsekään jaksanut pitää kaupoissa hanskoja käsissäni. Mutta tämä siis oli ensimmäinen ruokakauppojen ja apteekkien ulkopuolinen käynti sitten lockdownin alkamisen. Joillakin keski-ikäisillä näki vielä hengityssuojaimia, vapaalle päästetyt koululaiset ja lapsiperheet eivät sen sijaan enää näyttäneet välittävän.
     
  20. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 493
    Saadut tykkäykset:
    1 224
    Kun käyn salilla, niin ehkä pitää vielä tarkentaa, että kuntosalilla. Mitään tavotteita "kehityksestä" ei ole. Ehkä tavoite on, että hiipuminen kohti tuhkauurnaa on mahdollisimman loivaa. Pitkiä sarjoja pienillä painoilla ja vielä suurin osa oman kehon painolla. Ainoa mitä haluan on, että vielä seuraavina mahdollisina vuosikymmeninä pystyn noukkimaan kynän lattialta ja sitomaan omat kengännauhat ilman istumista.
    Tietysti kaikilla on jotain narsistisia ajatuksia tämän lisäksi ja ei minua vähän paremmassa kunnossa oleminen ole tähän mennessä elämässä haitannut, joten jatkan harjoituksia koronasta huolimatta.