Miten hoidat hampaitasi?

Keskustelu osiossa 'Terveys & hyvinvointi' , aloittajana premier, 22.12.2004.

  1. Dentist

    Dentist Guest Guest

    Liittynyt:
    21.08.2003
    Viestejä:
    225
    Saadut tykkäykset:
    0
    Riippuu siitä mitä oma lääkärisi on sinulle sanonut. Ohjeita voidaan antaa yleiselläkin tasolla, mutta lekurisi tietää mikä on parasta sinulle. Käytä joka päivä. Täältä lisää, jos englanti taipuu.

    Jos käytät Suomesta ostettua, ihan normi "valkaisutahnaa", etkä mitään ostos-tv:n mikkihiirimerkkiä, ei pitäisi olla estettä pestä sähköhammasharjalla. Ilmeisesti aiemmin sähköharjojen harjauspäiden metalliosat eivät ole tuosta tykänneet, josta sitten tuli tuo kielto harjanvalmistajien osalta.

    Mutta totta.
     
  2. jms

    jms Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    28.06.2002
    Viestejä:
    1 845
    Saadut tykkäykset:
    4
    Ienrajojen harjaamista on oma lääkärikin painottanut. Viimevuosina jäänyt oma hampaiden hoitokin vähän retuperälle, ja nykyään vaivaa viiltely mielestäni enemmän. Kiille heikentynyt ilmeisesti noista ienrajoista, Elmex geeliä on lääkäri käskenyt kerran pari viikossa käyttämään. Liekö tuosta pelastusta.
     
  3. Dentist

    Dentist Guest Guest

    Liittynyt:
    21.08.2003
    Viestejä:
    225
    Saadut tykkäykset:
    0
    Saattaa hyvinkin olla, on se voimakkainta mitä Suomesta reseptillä saa.
     
  4. potilaan epätie

    potilaan epätie Guest Guest

    Liittynyt:
    23.08.2006
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
    -- Jos käytät Suomesta ostettua, ihan normi "valkaisutahnaa", etkä mitään ostos-tv:n mikkihiirimerkkiä, ei pitäisi olla estettä pestä sähköhammasharjalla. Ilmeisesti aiemmin sähköharjojen harjauspäiden metalliosat eivät ole tuosta tykänneet, josta sitten tuli tuo kielto harjanvalmistajien osalta. --

    Lupa käyttää valkaisutahnaa sähköhammasharjan kanssa yksinkertaistaa asioita huomattavasti. Kiitos myös linkistä, joka lisävalaisi hammaslangan käyttöä.

    Kiitos neuvoista myös Elvikselle. On luultavasti välttämätöntä jokapäiväistää langan käyttö.
    :D
     
  5. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Jep, kyllähän se puhdas järkikin sanoo, että jos hampaita pitää harjata päivittäin niin myös hammaslankaa pitää käyttää päivittäin, koska hammaslangallahan viimeistellään hampaat oikein puhtaiksi. No kaipa tähän viimeistelyhommaan kuuluu myös suuvesi, mutta sitä olen oikeastaan käyttänyt vain, kun lähden ulos (pusi pusi :D).

    Voin muuten suositella, että kevyesti parhaimmalta tuntuvin hammaslanka mitä ikinä olen testannut ja mitä olen käyttänyt jo vuosia on Oral-B:n SATIN floss -hammaslanka. Ne muut hammaslangat ovat yleensä joka liian paksuja, liian ohuita ja "muovisia" (jolloin voi käydä kipeää) tai sellaisia, josta irtoaa yksittäisiä "haivenia", jotka sitten jäävät hampaisiin.

    Nykyäänhän on myös niitä ihme FlossAction -juttuja, missä se hammaslanka tulee sellaisessa muovipäässä, mutta mitä olen niitä testannut, niin ne eivät kyllä puhdista läheskään yhtä hyvin kuin SATIN floss ja sitä paitsi niillä ainakaan minä en ulottanut jokaiseen hammasväliin.
     
  6. beaneye

    beaneye Guest Guest

    Liittynyt:
    04.09.2006
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
  7. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Tuossa on vähän erilainen linkki samaan tuotteeseen: https://www.dentalcareproducts.com.au/store.aspx?product=144

    Kyllä ymmärtääkseni tuossa paketissa nimenomaan on kaksi sähköhammasharjaa, jotka ovat toiminnoiltaan identtisiä. Luulenpa, että se toinen on erivärinen juuri siksi, etteivät ne mene keskenään sekaisin. Hyvänhintainen pakettihan tuo on.
     
  8. beaneye

    beaneye Guest Guest

    Liittynyt:
    04.09.2006
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oho, aikas paljon on halvempi vielä Australiassakin. Tuohon taitaa kyllä tulla verot päälle. Katsotaan josko tuolta Saksasta tuon kehtaisi tilata.
     
  9. mzzj

    mzzj Guest Guest

    Liittynyt:
    01.09.2006
    Viestejä:
    109
    Saadut tykkäykset:
    0
    Your mileage may vary.

    0-reikää 26 vuodessa, hampaita pesen ehkä 2x kuussa (lähinnä silloin kun on nuhaisena nukkunut suu auki ja emäntä valittaa että henki haisee)
    Syön jotain vähintään 10 kertaa päivässä, muutama pullo limukkaa etc..

    pitäsi kyllä parantaa tapansa kun hammaskivelle minäkään en ole immuuni :confused:
     
  10. Burana

    Burana Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.10.2001
    Viestejä:
    1 036
    Saadut tykkäykset:
    10
    Ihan uteilaisuudesta, kuinka usein käyt hammaslääkärissä?
     
  11. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Jos mzzj on kyllästänyt hampaansa epoksilla. :confused:
     
  12. mzzj

    mzzj Guest Guest

    Liittynyt:
    01.09.2006
    Viestejä:
    109
    Saadut tykkäykset:
    0
    oisko viimeksi 3v sitten viisaudenhampaiden leikkauksessa.
     
  13. Terris

    Terris Guest Guest

    Liittynyt:
    02.03.2004
    Viestejä:
    1 986
    Saadut tykkäykset:
    4
    Itse pesen kerran kuukaudessa, ja silloinkin käytän veden sijasta viskiä ja sormilla hankaan. Toimii!
     
  14. niiles

    niiles Sugar plum fairy Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 969
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ja vielä on hampaita?
    Kokeile joskus hampaidenpesua niin, että hammastahnan tilalle hunajaa ja suuvedeksi kokista.
     
  15. Dentist

    Dentist Guest Guest

    Liittynyt:
    21.08.2003
    Viestejä:
    225
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ja hampaiden valkaisu jollain hankausaineella, vaikka Ajaxilla. Valkoista tulee ja makuaisti lähtee. Kokemusta, tästäkin, suomenmaasta löytyy.

    Disclaimer: älkää nyt kuitenkaan kokeilko
     
  16. Muikster

    Muikster FullHD 3D Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    13.11.2002
    Viestejä:
    283
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kiitokset ElvisThePelvis Triumph/8500 sepustuksesta. Itse juuri mietiskelin noiden välillä ja tuon tekstin perusteella uskon että Oral-B 8500 on se oikea valinta.
     
  17. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Ole hyvä. Kiva että joku arvostaa. :D Nykyään pidän Triumphia jotenkin vaan mukavempana harjana kuin mitä 8500 on. Kuitenkin kyllä minusta 8500 on oiva valinta, ja jos on tiukalla budjetilla (eikä hintaero Triumphin ja 8500:n välillä ole pieni) niiin kyllä se kannattaa valita Triumphin sijasta.

    Triumphista pitää vielä hehkuttaa sen verran, että kyllä se matkakotelo on osoittautunut aivan loistavaksi.
     
  18. Burana

    Burana Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.10.2001
    Viestejä:
    1 036
    Saadut tykkäykset:
    10
    Minusta 8500:nkin mukana tulee kotelo. Tai sitten olen unohtanut tuon oman harjan numeron :-D
     
  19. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Katohan... Milloin ostit omasi? Itse ostin 8500:n noin vuosi sitten muistaakseni, ja 3-4 kuukautta sitten sain täysin uuden 8500:n, kun edellisestä ei kuulunut äänimerkkiä. Kummassakaan ei tullut mukana matkakoteloa.
     
  20. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Nyt kun olen kauan aikaa jo käyttänyt Oral-B Triumphia, niin voin sanoa, että A) se on loistava sähköhammasharja ja B) sähköhammasharja on ainakin minulle PALJON parempi kuin tavallinen hammasharja. Hyötyjä on monia... kuten vaikka se, että kun sähköhammasharjalla pesee hampaat, niin sen jälkeen tuntuu samalle kuin olisi käynyt hammaslääkärissä tarkastuksessa: suu on todella raikas ja tuntuu todella puhtaalta. Henkilökohtaisesti aiemmin normaalin hammasharjan kanssa ikeneni tulivat ajoittain todella kipeiksi ja joskus vuosivat vertakin. Sähköhammasharjaan kun siirryin, niin minulla on viimeisen kahden vuoden aikana varmaan kerran olleet ikenet ehkä hieman hellinä.

    Tietenkin voi lähteä siihen, että se mikä sopii minulle ei välttämättä sovi toiselle, mutta kyllä mielestäni nuo kokemani hyödyt sähköhammasharjasta voidaan yleistää kaikkia koskeviksi, ja sanoa, että on hyvin todennäköistä, että sähköhammasharja tuottaa parempia tuloksia kuin tavallinen hammasharja.