Miten hoidat hampaitasi?

Keskustelu osiossa 'Terveys & hyvinvointi' , aloittajana premier, 22.12.2004.

  1. Weitec

    Weitec Valvoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.11.2003
    Viestejä:
    2 363
    Saadut tykkäykset:
    3
    aamunilloin pesu ja satunnaisesti hammaslankaa/tikkua.
    aamulla on sitkasta pestä hampaat, perkeleesti oksettaa kun harja o suussa :sick: :mad:
    muutoin ei tätä ongelmaa ole :D
     
  2. coal

    coal Guest Guest

    Liittynyt:
    25.12.2004
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jepjep, viime aikoina on ruvennu pakon edessä kiinnostaan nääkin asiat kun hammaslääkärikäyntejä on ruvennu tuleen joka toinen kuukausi ja tuntuu ettei tää kierros lopu koskaan. Joka kerralla aina ilmaantuu uusia reikiä tms mitä pitää hoitaa kuntoon. Juurihoitokin alkaa olla todellinen uhka.

    Aikasemmin ketjussa oli puhetta siitä huonojen hampaiden perillisyydestä, itse tiedän vain että isälläni oli huonot hampaat ja että minulla on huonot hampaat. Isälleni oli minun ikäisenä hammaslääkäri suositellut tarkastuksia puolen vuoden välein, se oli hänelle liikaa ja lopetti sitten mieluummin sokerin käytön lähes kokonaan(!) Itse en ihan noin radikaaliin toimenpiteeseen ole valmis, joten päätin sitten alkaa puhdistamaan hampaita ihan uudella innolla, jotain on kuitenkin tehtävä.

    Sähköhammasharjan hommasin nyt, toivottavasti nää "ei vain puhdasta vaan syväpuhdasta" -jutut pitää paikkansa. Oon kyllä kuullu vastaavaa muualtakin. Hammaslanka on sellanen pakollinen paha jota en oo jaksanu koskaan alkaa käyttään vaikka aina hammaslääkärissä suositellaan, kai se on pikkuhiljaa pakko muuttaa tapoja siinäkin suhteessa.

    Ai niin. Intissä tupakaveri kertoi pesevänsä hampaitaan keskimäärin kerran kahdessa kuukaudessa. :D Oli ollut joskus puolikin vuotta pesemättä. Lisäks oli sellanen perinteinen Coca-colalla elävä nörtti, eikä silti ollut yhtään reikää koko elämässään saanut! Ei mene nallekarkit tasan...
     
  3. h3mb3

    h3mb3 Digital and smoke-free. Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.04.2006
    Viestejä:
    1 889
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aamulla ja illalla pestään (ja jos en pese, alkaa maistua yököttävältä pelkkä nukkuminenkin ja se on takamuksesta). Tosin viime aikoina määrä on korvannut laadun, sillä eka reikä tuli tänään todettua lekurilla vaikka on lähes 16 vuotta sinnitelty ilman reikiä ;)
     
  4. Gordon

    Gordon Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.09.2004
    Viestejä:
    2 230
    Saadut tykkäykset:
    6
    Harjaan hampaat aamuin ja illoin sähköhammasharjalla. Xylitolia syön joka aterian jälkeen. Hammaslankaa käytän epäsäännöllisesti, pitäisi käyttä joka päivä. Limsaa ja karkkia ostan noin neljä kertaa vuodessa, aika harvoin. Janoon juon vettä, syön harvoin, pari kolme kertaa päivässä. Reikiä on paljon ja uusia tulee. Alle kouluikäisenä en saanut karkkia enkä limsaa.

    Hammaslääkäri suositteli Braunin sähköhammasharjasta 7000-sarjaa, se on yhtä tehokas kuin nuo 8000-sarjalaisetkin. Erittäin kallis on sekin.
     
  5. kebek

    kebek Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 623
    Saadut tykkäykset:
    9
    Mä suosittelen sitä 800-sarjan konetta jota sai ainakin Gigsun taannoisessa tarjouksessa 20e hintaan. En kyllä nähnyt mitään selvää edistysaskelta 5 x kalliimmissa malleissa. :confused:
     
  6. dille

    dille Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ja jotkut ekspertit vielä väittävät, että geeneillä ei ole suurempaa tekemistä reikiintymisen kanssa.. Itsekkin kärsin samankaltaisesta ongelmasta, tosin en noin kovasti.
     
  7. OrganGrinder

    OrganGrinder Guest Guest

    Liittynyt:
    13.10.2005
    Viestejä:
    284
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ai pitäiskö hampaita hoitaa? :hitme: No tuleehan noita, joskus pestyä ja suu vettäkin olen aika-ajoin käyttänyt. Niin ja hammaslankaa ei saa unohtaa, sitäkin tulee käytettyä. Tiesittekö, että alahampaiden takaosaan kertyy eniten hammaskiveä/plakkia ja ne pitää harjata huolellisesti. :thumbsup:
     
  8. Tiko

    Tiko Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    89
    Saadut tykkäykset:
    0

    Sama ongelma minullakin on aamuisin. Sylki on vain niin paksua että se pistää yökkäämään ajoittain. Luulisi että sylki olisi ehtinyt oheta aamupalaa syödessä, mutta ei...

    Yhtenä jouluna sain lahjaksi sähköhammasharjan, mutta jouduin hylkäämän sen viikon jälkeen nurkkaan. Minä en vain kykene käyttämään sähköhammasharjoja, sillä ne kutittavat aivan liian paljon nenää (Olenkohan ymmärtänyt käyttötarkoituksen väärin :rolleyes: ), mitkä taas aiheuttavat aivastuskohtauksia.
     
  9. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Niin, älä nyt hyvä mies sitä nenään tunge. Suuhun se tulee! :D

    Mulle on taas käynyt niin, että nyt kun olen jo aika kauan käyttänyt sähköhammasharjaa, niin en osaa enkä halua enää käyttää tavallista hammasharjaa. Jotenkin se tuntuu niin epätarkalta ja suuhun jää sellainen puolilikainen tunne. Lisäksi aamuisin (etenkin baari-illan jälkeen) jos sillä harjaa, niin hampaita jotenkin vihloo tai tuntuu oudolta. Tätä tunnetta ei tule sähköhammasharjalla.

    Ensin mä olin skeptinen sähköhammasharjoista, mutta viimeistään kai kun hammaslääkärikin kehaisi niitä, niin kävin ostamassa sen hetkisen Oral-B:n parhaan mallin, enkä ole katunut. Mä voinkin sanoa nyt, että ellei nyt ihan kadulla joudu talouden takia asumaan, niin musta ei ole edes kahta kysymystä siitä, kannattaako vaan mennä ja ostaa päräyttää vaikka se huippumalli Triumph. Kannattaa! Mä ainakin mielummin jätän vaikka kolme baarikertaa väliin ja maksan sen 100-130 euroa sähköhammasharjasta kuin sitten ostan jonkun halpissähköhammasharjan esimerkiksi.
     
  10. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Mä päätin sitten, että toiseksi paras ei ole riittävän hyvä, ja hommaan Oral-B Triumphin (PC9500).

    http://www.oralb.com/us/products/power/triumph/

    :D No ei vaan minulle tuli tilaisuus eteen antaa tuo toiseksi paras Oral-B sähköhammasrharja (PC8500) eteenpäin eräälle tutulleni, ja niimpä ei enää tarvi elää sen kanssa, että ostin sähköhammasrharjan luullen sitä mallia parhaaksi juuri ennen kuin Triumph ilmestyi kauppohin. Voin sitten vaikka kirjoittaa tänne vertailua onko tuo Triumph todellakin sen hintalapun arvoinen. Toisaalta, kun hampaat on kyseessä, niin musta ei välttämättä kannata pihistellä.

    Ainakin tästä mun vielä-nykyisestä mallista mulla on oikeastaan vain pelkkää hyvää sanottavaa:
    http://www.oralb.com/products/product.asp?tid=products&sub=power&cid=power&pid=pc8000

    Musta tämä harja todellakin syväpuhdisti (eikä vain puhdisti) hampaat ja puhtausero tavalliseen harjaan verrattuna oli aikamoinen. Tällä mallilla jotenkin tuntui, että pienimmätkin paikat sai harjattua, ja vielä hyvin tehokkaasti. Portaaton nopeudensääntö on tuossa ihan kätevä, vaikka ainakin itse pidin sitä aina täysillä. Tuo kotelo/laturi on ihan hyvin suunniteltu, paitsi musta tuo Triumphin ratkaisu on parempi, sillä tässä mallissa noista harjapäistä tippui vällillä hammastahnaa sen kotelon pohjalle, ja sitä oli sitten ikävä rapata pois. Onneksi sen pidikeosan voi konepestä, mutta silti sen pidikeosan poistettua pitää vielä sen alapuolella olevaa asustaa sitten koittaa rapata, jos sinne hammastahnaa on kovettunut.

    Minusta nuo päät hoitavat tehtävänsä. FlexiSoft on ihan perus harja, ja sillä kyllä suu tulee puhtaaksi. ProBrightin pitäisi poistaa tahroja hampaista ja valkaista niitä, ja minusta se tekeekin tämän. Tosin itsellä ei nyt mitenkään keltaiset tai tahraiset hampaat ole, niin en osaa sen tehosta sitten sen tarkemmin sanoa. Mitään ihmeitä ei kannata odottaa kuitenkaan. Tuo kielenraikastinpää on tosi kiva lisä, sillä kun sillä kieltä rappaa, niin suuhun kyllä tulee sellainen kevyt ja raikas olo, ja tuntuu, että nyt suu on täydellisen puhdas. Triumphin mukana tulee sitten tällainen FlossAction-pää minkä ilmeisesti pitäisi hoitaa perusharjan osaa, ja olla tavallaan FlexiSoftin monipuolisempi korvaaja. En tiedä sitten millainen se on.

    Ikävästi noilla päille on vain hintaa. Esim. tuo FlossActionkin on aika kallis mielestäni, ja noita kielenraikastinpäitä ei taida saada muuta kuin ostamalla kokonaan uusi sähköhammasharja, tai ostamalla sellaisen aika kalliin pakatin, jossa tulee sen lisäksi 2-3 erikoispäätä muun muassa hammasvälien harjaukseen. Minulla ne jäävät tarpeettomiksi. Saisivat kyllä Oral-B:llä tajuta, että moni ihminen harjaa kielensä mutta monikaan ei sähköhammasharjaan liitä mitään hammasvälierikoisharjapäätä. Rahastusta...

    Niin kuin olen sanonutkin aiemmin, niin aluksi suhtaudun skeptisesti sähköhammasharjoihin, mutta nyt en tahtoisi elää ilman niitä. Niillä saa suun niin paljon raikkaammaksi ja puhtaammaksi kuin tavallisilla harjoilla, ja riskiä liikaa painamisesta ei ole, kun näissä paremmissa malleissa on se, että harja lakkaa sykkimästä, jos painaa liikaa, ja se myös ilmoittaa siitä muutenkin.

    OT: Kävin kyselemässä eilen tuosta Triumphista muutamassa liikkeessä, niin taas tuli todettua, että nykyään todellakin kannattaa menetellä niin, että jos tuotetta vaan saa netistä luultavan luotettavasti, niin kannattaa lähteä siihen ja tehdä oma taustatyö, jotta oikea tuote löytyy. Koska sen lisäksi, että netissä on halvempaa, niin jos tekee sitä taustatyötä, niin pystyy ostamaan sellaisen tuotteen minkä oikeasti haluaa, eikä käy niin, että sanoo myyjälle tietämättömänä asioista, että haluaa jonkin tyypisen laitteen, niin myyjä monesti sellaista, mikä ei sovi asiakkaalle hyvin tai sellaista, mistä löytyisi paljon sopivampi malli asiakkaalle. Esimerkki:

    Menin erääseen tunnettuun kodinkoneliikkeeseen ja sanoin haluavani ostaa sähköhammasharjan (minulla oli siis se Triumph jo valmiiksi mielessä). Myyjä alkoi esittelemään eri malleja, mutta sanoin nopeasti, että haluan sen huippumallin. No myyjä sitten alkoi esittelemään minulle Oral-B:n kolmanneksi parasta mallia, vaikka Triumph oli siinä esillä kuitenkin. Mä sitten hämmästelin ja kysyin, että eikös tämä Triumph ole sitten se huippumalli. Myyjä sitten siinä oli vähän aikaa hiljaa ja sitten sanoi, että näin asianlaita on, mutta että heillä ei ole sitä paketissa yhtään, ja että ainut kappale on tuo esittelymalli. Mä sitten kiitin ja häivyin. Mua kyllä tuollainen hieman ärsytti ja muistui mieleen taas kerran kuinka silloin nuorempana kun toimin iskän ja äitin shoppailuavustajana VHS-ostoksilla, niin ostettiin mitä myyjä vaan suositteli, ja monta kertaa tuli huono ostoratkaisu sitten parin käyttövuden jälkeen todetuksi. Totta kai jotkut myyjät ajattelevat asiakkaan parasta, eivätkä heti tuputa sitä kalleinta mallia, vaan ajattelevat asian nimenomaan hinta/laatusuhten muodossa. Mutta musta tässä mun jutussa oli päivänselvää, että halusin huippumallin ja myyjä sitten alkoi ostattamaan mulle aivan jotain muuta mallia vain sen takia todennäköisesti, että olisi saanut kaupat tehtyä kun heillä ei sitä oikeaa huippumallia ollut varastossa. Noh, sähköhammasharjaa en sentään netistä osta, mutta tämä oli mielestäni hyvä esimerkki siitä, että nykyään kuluttaja voittaa enemmän netistä ostaessaan kuin oikeasta kaupasta ostaessaan.
     
  11. jms

    jms Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    28.06.2002
    Viestejä:
    1 845
    Saadut tykkäykset:
    4
    EtheP:lle kysymys miten tarkoittaa millä, minkämerkkisellä ja kuinka kalliilla? Vastaan, että liian huonosti.
     
  12. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Mun kysymys sulle kuuluu yksinkertaisesti, että "Mitäh?!" :hitme:

    No joo, tässä nyt ei suinkaan ole kysymys siitä, että "mulla pitää olla hienointa ja että kallis on aina paras". Jos et tiedä, niin kyllä mä useimmiten ihan pilke silmäkulmassa kirjoitan nämä mukamas-statuksenhaku-jutut. Mulle vaan tuli tilaisuus eteen vaihtaa sähköhammasharjaa, kun sain kaupattua sen aiemman pois, niin mikä jottei. Ja jos on hampaista kyse, niin oikeastaan mua ei haittaa tippaakaan vaikka tavoittelisinkin statusta. Ainakin sen statuksen mukana tulee hyvä sähköhammasharja. :)
     
  13. cityjeesus

    cityjeesus Guest Guest

    Liittynyt:
    17.02.2004
    Viestejä:
    2 314
    Saadut tykkäykset:
    4
  14. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Nyt olen sitten ehtinyt käyttää tuota Triumphia jonkin aikaa. Ensinnäkin minusta se teline on kyllä tosi käytännöllinen ja paljon parempi kuin PC8500:n ratkaisu. Neljä harjaspäätä menee tilavaan säiliöön pystyyn omille jalustoilleen, ja siellä ne saavat ilmaa ja tilaa pysyäkseen hyvinä. Tämä telinesysteemihän voi toimia myös latausasemana mikäli aukaisee pohjan ja laittaa sisään Triumphin varsinaisen laturin (pienen valkoisen kehikon -- eli aika samanlainen systeemi tässä on kuin vaikkapa iPodeissa mitä tulee universal dockiin). Itse satun pitämään Triumphia kuivarin päällä, joten olen laittanut sen laturin sinne pohjaan, koska se telinesysteemi on massiivisempi ja näin Triumph ei kaadu. Mutta silti mielestäni tämä on tosi hyvin ajateltu, että harjaspääsäiliötelinettä voi säilöä vaikka kaapissa ja itse Triumph ja pieni laturi voivat olla jossain muualla. Seinäkiinnitys on ainoa asia mikä tästä uupuu. Ja totta kai kun tämä on Oral-B:n parhain malli, niin ulkonäkö on aika luxusmainen. :)

    Paketin mukana tuli neljä harjaspäätä sekä isohko sininen matkakotelo Triumphille (erittäin hyvä homma). Harjaspäistä kaksi oli tällaista ProBright-päätä ja kaksi tällaista uutta FlossAction-harjaspäätä, jonka pitäisi korvata FlexiSoft perusharjana Triumphille. No huono puolihan näissä on hinta, sillä Stockan hintoja muistellen aikas monta euroa joutuu maksamaa ProBright-harjapäistä ja vielä enemmän FlossActioneista, mutta toisaalta ei kai se nyt niin paljon haittaa, jos 4-5 kuukauden välein joutuu n. 10-15 euroa (en muista nyt niitä hintoja, eli tuo on arvaus) laittamaan korvaaviin harjaspäihin (nehän pitää vaihtaa 3 kuukauden välein, mutta koska mä käytän kutakin harjaspäätä vain kerran päivässä, niin kaipa ne silloin menevät pidempään). Kuten aiemmin olen kirjoittanut, niin ProBright (jonka ensisijaisesti pitäisi poistaa tahroja hampaista ja valkaista niitä -- etenkin valkaisevan hammastahnan kanssa) kyllä minulla on vähän toiminut, mutta toisaalta mun hampaissa ei kai ole sitten työmaata sen tyyppiselle harjaspäälle. FlossAction taas mielestäni toimii hiukka paremmin kuin FlexiSoft, ja on tästä lähtien se mun perusharjaspää, mutta silti mä en tiedä loppujen lopuksi onko se niin mullistava.

    Sitten itse Triumph-runkoon. Kun sen ottaa käteen, niin huomaa välittömästi, että se on kookkaampi ja hieman painavempi kuin PC8500:n runko. Rungossa on iso näyttö, joka näyttää palkeissa akun tiedot ja harjatessa se kertoo harjausajan ja myös harjausasteen. Minusta nämä ovat erittäin hyviä ominaisuuksia, joskaan eivät kauhean elintärkeitä. Ilmeisesti tässä rungossa sekä harjapäissä on mikroprossut, ja niimpä ilmeisesti Triumph aina tietää millainen harjaspää on siinä rungossa kiinni, ja valitsee sopivan nopeuden.

    Niin, suurin muutoshan PC8500:aan on se, että tässä harjassa ei ole sitä portaatonta nopeudensäätöä. Eli PC8500:han toimi niin, että siinä oli yksi ainoa nappi. Sitä painaessa runko käynnistyi ja jos jatkoi painamista niin nopeus laski koko ajan. Minusta tämä oli hieman turha homma, sillä mä aina käytin sitä suurinta nopeutta ja vain käyttäessäni kielenraikastinpäätä ohjeen mukaisesti hieman laskin nopeutta. Triumphissa tätä ei enää ole. Siinä on kaksi nappia. Toinen on virtanappi ja toinen on harjausasetusnappi, jossa on neljä vaihtoehtoa: puhdista, pehmeä, hieronta ja kiillota. Ja kun siis runko jo automaattisesti valitsee sen asetuksen harjaspään mukaan, niin aika automaattiseksi menee.

    Lisää ominaisuuksista. Triumphan latautuu tyhjillä akuilla täyteen 12 tunnissa (vrt. PC8500: 16t). Kahta painiketta apuna käyttäen näytön valikoista voi valikoida käyttökielen (suomi löytyy) sekä sen, haluaako ottaa käyttöön sen ajastimen, mikä piippausäänillä varoittaa, kun hampaita on harjattu tarpeeksi. Tämä varoitushomma piti olla jo mukana PC8500:ssa, mutta vaikka kerran jopa kävin vaihtamassa sen PC8500:n, niin siltikään en saanut siitä mitään piippejä kuulumaan. En tiedä mistä se johtui -- ei siinä mitään säätönappeja kyllä ollut. Takuutahan Triumphilla on kaksi vuotta ja 30 päivän rahat takaisin -takuu.

    Loppuarvio ja suositukset:
    Sekä PC8500 että Triumph ovat loistosähköhammasharjoja, jotka tekevät tehtävänsä loistavasti ja joilla oikeasti saa suun tuntumaan vähintään 10x puhtaammalta ja raikkaamalta kuin perinteisillä hammasharjoilla. En epäile siis hetkeäkään suositella siirtymistä perinteisestä sähköiseen, joskin mä en tiedä sitten miten ne alemman hintaluokan sähköiset suoriutuvat.

    Jos vertaa Triumphia PC8500:aan niin jälkimmäisen eduksi lasken kevyemmän ja enemmän käteensopivamman runko-osan, samankaltaisen harjaustuloksen sekä alemman hinnan. Itse asiassa mä voisin melkein tässä ja nyt sanoa, että jos haluaa sähköhammasharjan mutta haluaa silti olla säästeliäs, niin Triumphia ei kannata hankkia, koska siis jos ei halua oikeasti sitä parasta, niin silloin se Triumphin n. 50 euron lisähinta (tai no riippuu mistä sen ostaa: Stockalla 159 euroa, Prismassa 149 euroa ja Kärkkäisellä (ja kuulemma Gigantissa) 139 euroa) ei ole sen arvoinen. Musta PC8500 on loistava sähköhammasharja ja hinta-laatusuhde on todellakin loistava ja parempi kuin Triumphilla. Ja siis eihän PC8500:aan nyt huono ole sillä käsittääkseni se on Oral-B:n toiseksi tai kolmanneksi kallein malli (hinta liikkuu kai siinä 89-99 euron paikkeilla).

    Minusta Triumph on niille, jotka haluavat parasta ja hieman luxusta. Oikeastaan tätä voisi verrata juuri vaikka Phillipsin parranajokoneisiin, koska ihan samalla tavalla niissä huippumalleissa tulee vain paremmat telineet, lisävarusteet ja näyttö. Tosin mun täytyy sanoa, että Triumphin kohdalla Braun/Oral-B varmaan on kuunnellut käyttäjien palautetta, sillä telineratkaisusta ja siitä harjausasetusratkaisusta huomaa, että PC8500:n pienet epäloogisuudet on korjattu. Ainut juttu Triumphissa olikin mitä pidin vähän negatiivisena asiana oli se, että se runko-osa oli kookkaampi, mutta kaipa se johtuu siitä näytöstä ja siitä älyprossusta rungon sisällä. Ja ei se koko nyt minua niin haittaa, koska siis kyllähän se käteen silti sopii.

    Edit: Huomasin aikoja sitten Stockalla erikoisen hammastahnan mitä en ole muissa kaupoissa nähnyt -- varmaan sen takia, että vaikka kyseessä on pikkutuubi, niin hinta on yli 10 euroa. Sen nimi oli Oral-B Rembrandt ja sen pitäisi olla valkaiseva hammastahna. No mua heti tuo Rembrandt nimi houkutti ja ostin tuubin. En ole vielä sitä käyttänyt, mutta kirjoittelenpa sitten miten se tehoaa. No mullahan on kai ihan perusväriset hampaat: teen ja limsan takia mun hampaat ovat enemmän sellaiset haalean valkoiset kuin kirkkaan valkoiset. Olisihan se kiva tehdä itselle sellainen Hollywood-hymy, vaikka musta esim. Matthew Mcconaughey näyttää aika oudolta ylivalkoisine hampaineen.
     
  15. Cochise

    Cochise Guest Guest

    Liittynyt:
    17.02.2004
    Viestejä:
    384
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen mykistynyt. Tiivistämisen mestari iski jälleen. Onneksi asia sentään on tärkeä...

    Joskus jossain (luultavasti Hesarin kuluttajasivuilla tai sitten muualla, tarpeeksi täsmällisesti sanottu vissiin?) oli testattu erilaisten hammasharjojen pesutulosta. Sähköhammasharjoilla sai parhaan pesutuloksen. Paras ei ollut kuitenkaan kallein, vaan keskihintainen pyörivällä harjaspäällä varustettu harja. Kalleimpiin malleihin helposti tungetaan kaikenlaista hintaa nostavaa "välttämättömyyttä", ja joskus jopa käytännöllisyys saattaa kärsiä liioista toiminnoista. Mutta ei siinä mitään, ostakoon joka haluaa. Säälihän se olisi, jos firmojen uusien tarpeiden luomisyritykset menisivät hukkaan.

    Itselleni tulee tuota nenän kutiamista kun aloittaa sähköharjalla harjaamisen tauon jälkeen. Nenänpäätä kutittaa tosi kiusallisesti. Se menee kuitenkin ohi parilla pesukerralla ja sitten on taas hyvä harjata sähköllä. Olisiko kyse nenänpään pienestä värisemisestä. Jonkun pitäisi tutkia tieteellisesti liittyykö kutiaminen nenän kokoon, jotta valmistajat voisivat valmistaa isonenäisille pehmeätärinäisiä - ja kalliita - huippumalleja!
     
  16. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Näinhän se monesti on, ja huomasithan, että minussa on tapahtunut edistystä, kun selvästi kirjoitin, että suosittelen mielummin sitä Triumphia halvempaa mallia. Vai jaksoitko lukea sinne asti? :D No, mä nyt ajattelin pistää kunnon arvion tuohon, jos jotakuta sattuisi se kiinnostamaan.

    Tosin kuten mä arviossanikin sanoin, niin nuo Triumphin lisät ovat mielestäni parannuksia ja ne ovat käytänöllisiä minusta, eivätkä ns. tarpeettomia luxuslisiä.
     
  17. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 208
    Saadut tykkäykset:
    46
    Pesen hampaat illalla, joskus harvoin aamulla. Ei ole reikiä.
     
  18. chfil

    chfil Guest Guest

    Liittynyt:
    25.07.2005
    Viestejä:
    178
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuosta tuli mieleen että itselläni kutiaa nenä myös tärisevän bussin takapenkillä. :rolleyes:

    Sitten asiaan... Pesen hampaat iltaisin, ja aina kun olen lähdössä jonnekin vähänkin tärkeään tapahtumaan/aktiviteettiin. Näihin kuuluu esim. työt ja shoppailu. :D Tämän lisäksi joskus pesen hampaat kun siltä tuntuu, esim. ällötyksen hetkenä joka on seuraus liiasta karkinsyönnistä. Satunnaisesti käytän myös hammaslankaa, ehkä noin kerran parissa viikossa. Ja reikiä on paikattu yksi. :)
     
  19. potilaan epätie

    potilaan epätie Guest Guest

    Liittynyt:
    23.08.2006
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä kaksi kertaa päivässä hampaiden pesemistä on se minimi, ainakin minulla. Sen verran on tätä lobannut Hammaslääkäriliitto ja oma hammaslääkäri. :hitme: Tapa on aina ollut tämä, (vaikka on siitä joskus lipsuttu) ; ei varmaan muuten olo tuntuisi hyvältä. Hammaslankaakin täytyy käyttää säännöllisesti, sillä vaikka on kuinka hyvä sähköhammasharja, silti aina tuntuu plakkia jäävän hampaitten väliin. Ammattilaiset: onko hammaslangan päivittäinen käyttö suositus vai voiko tosiaan tehdä niinkuin joku tuolla kertoi, että kerran viikossa?

    Onko joku muukin lukenut sähköhammasharjan käyttöohjeista tai jostain, että valkaisevaa hammastahnaa ei saa käyttää sähköhammasharjan kanssa?? On sitten varmaan liian tehokas yhdistelmä. Käytän siis valkaisevaa vanhan mallisen harjan kanssa ja fluori/muita tahnoja sähköisen harjan kanssa. :cool:

    Ihan uutta tietoa oli sekin tänään kuultu, että ienraja on se tärkein puhdistettava paikka hampaissa. :)
     
  20. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No ensinnäkin hammaslangasta. Kyllä minä olen sen oppinut niin, että sitä pitää päivittäin käyttää. Toki saa käyttää harvemminkin, mutta sitä en kyllä usko, että hammaslankaa ei suositeltaisi käytettäväksi päivittäin. Se kuulostaisi hyvin oudolta.

    No ainakin tässä mun Oral-B Triumph -sähköhammasharjassa on ihan oma harjaspää ja harjaustaso hampaiden valkaisuun, ja ohjeessa sanotaan, että nimenomaan saa käyttää valkaisevaa tahnaa.