Miten hoidat hampaitasi?

Keskustelu osiossa 'Terveys & hyvinvointi' , aloittajana premier, 22.12.2004.

  1. ankanpoika

    ankanpoika Guest Guest

    Liittynyt:
    05.12.2004
    Viestejä:
    22
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla ratkaisu hampaiden reikiintymiseen oli hammaslanka. Ennen vaikka miten harjasin hampaita; reikiä tuli eli ei juurikaan vaikutusta hampaiden reikiiintymiseen. Mutta kun otin tavaksi joka ilta käyttää myös hammaslankaa hampaiden puhdistukseen, loppui reikiintyminen kuin seinään. Pelkkä hammasharja ei putsannut hampaiden välejä, apuun tarvittiin hammaslankaa.
     
  2. Melpomene

    Melpomene Guest Guest

    Liittynyt:
    16.02.2006
    Viestejä:
    64
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kävin Zoom-valkaisussa nelisen kuukautta sitten, sitä ennen laitettiin hampaat kuntoon - siis yksi paikka ja sitten hammaskiven poisto.
    Siitä lähtien on kyllä ollut aika tarkka hampaiden kunnon kanssa, se Zoom kun oli aika kallista huvia (mutta kun se hampaiden keltaisuus häiritsi itseäni aivan hillittömästi, kun muutenkin on todella kalpea niin se korostui).

    Hammaslanka se on - kuten jo todettu - todella hyvä keksintö. Sitä kuluu, varsinkin kun itse poltan, mutta en voi todellakaan sietää sitä kamalaa hajua joka tulee hampaiden väliin kahvin ja tupakan ansiosta. Kaikki sen kamalan hajun tietää - se pöllähtää yleensä jonkun vanhan papparaisen suusta kun se möläyttää jotain... mutta itselle se haju? YÖK.

    Tavallisella hammasharjalla pesen, ajattelen vaan yleensä curling-matsia kun niin teen, tulee imitoitua nopeutta jynssäämisessä. :)

    Kai nämä hampaat nyt kunnossa on... hyvä sinänsä, vaikka itse haluaisinkin käydä paljon hammaslääkärilläni, on nimittäin niiiiiiiin komia nuori mies. *grin*
     
  3. kebek

    kebek Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 623
    Saadut tykkäykset:
    9
    No, eiköhän toi polttaminen takaa sen, että tapaat myös jatkossa sitä komiaa nuorta miestä zuumailun merkeissä.
     
  4. Professional

    Professional Stirlingite Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.08.2004
    Viestejä:
    11 313
    Saadut tykkäykset:
    602
    Pesen hampaani ennen nukkumaan menoa. Hyvin on riittänyt :)
     
  5. trgo

    trgo Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.04.2005
    Viestejä:
    1 534
    Saadut tykkäykset:
    5
    Jep, sama täällä. Tietysti myös aamuisin. ;)
     
  6. NudistPriest

    NudistPriest Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.01.2006
    Viestejä:
    669
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minullakin on lähes kaikki reiät lähteneet hammasväleistä paria poikkeuksta lukuunottamatta. Harjaaminen ei tosiaankaan auttanut mitään. Pidin lankaamista niin vaivalloisena, että jätin sen tekemättä.

    Viime vuoden puolella pitikin sitten tehdä isompi remontti purukalustoon, hammasväleissä kaikki reiät. Siitä alkoi langan käyttö olipa miten hankalaa tahansa.
     
  7. Burana

    Burana Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.10.2001
    Viestejä:
    1 036
    Saadut tykkäykset:
    10
    Jos normilangalla lankaaminen tuntuu hankalalta, niin kannattaa kokeilla Jordanin (muistaakseni) lankainviritelmää, johon saa vaihtopäitä. Äkkiseltään tuntuu kalliilta, mutta päät kestävät yllättävän monta käyttöä kun pitää ne siistinä. Ja voihan tuon ajatella niinkin että säästyy sitten hammaslääkärin palkkioilta.
     
  8. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Voin muuten suositella niille, jotka syystä tai toisesta eivät ole sattuneet löytämään hammaslankaa, joka sopisi heille, Oral-B:n SATIN floss -hammaslankaa. Silloin kun aloitin käyttämään hammaslankaa en tahtonut millään tykästyä siihen puuhaan, koska eri hammaslangat olivat joko sellaisia liian paksuja ja "kuivan" tuntuisia, tai sitten ne olivat jotenkin sellaisia liian "muovimaisia" jotka tekivät hieman kipeääkin. Sitten löysin tämän SATIN flossin, ja se kyllä ainakin minulle sopii täydellisesti. Suosittelen!

    Itsellä tulee nykyisin niin hoidettua hampaita, että sillä (parhaalla :cool: ) Braun/ Oral-B:n sähköhammasharjalla aamuin illoin putsaan hampaat, ja ennen nukkumaan menoa vielä käytän hammaslankaa. Kyllähän mä käytän vielä sen sähköhammasharjan kielenpuhdistinta ja sitten vielä Xylitol-suuvettä, mutta kiireisyyteni (eli laiskuuteni :D ) vuoksi niiden käyttö on rajoittunut perjantai- ja lauantai-iltoihin, tai yleensäkin iltoihin jolloin olen lähdössä radalle.

    Täytyypä tähän väliin muuten pistää noottia Braunille/Oral-B:lle. Nimittäin ainakin sen parhaan sähköhammasharjan mukana tulee tämä kielenpuhdistin, mikä on ainakin mun mielestä tosi käyttökelpoinen. No aikaa kului ostopäivästä, ja oli aika käydä ostamassa uusi kielenpuhdistin (koska ne pääthän pitää vaihtaa yleensä 3 kuukauden jälkeen). Mutta eihän näitä kielenpuhdistimia ole myytävänä erikseen, vaan sellaisen saamiseen pitää ostaa sellainen kohtuu kallis pakkaus (oliko hinta vähän vaille 20 euroa) missä on tämän kielenpuhdistimen lisäksi jotain ihan turhia hampaidenvärkkäyspäitä. Eli saadakseni yhden vaihtopään, mun pitäis maksaa lähes 20 euroa ja ostaa paketti jossa on turhia osia mukana. Siis tokihan tollasia erikoispääpakkauksia saa olla, mutta jos Braun/Oral-B laittaa sähköhammasharjan mukaan tavallisen harjauspään, hampaidenvalkaisupään ja kielenpuhdistuspään, niin ei kai se ole liikaa pyydetty, että näitä kaikkia päitä mitä sähköhammasharjan mukana tulee saisi irrallisena... Mutta ei! :mad:

    Itsekin olen ajatellut hampaidenvalkaisua, mutta lähinnä turhamaisuuteni takia. Mulla on itsellä vielä kohtuu valkoiset hampaat, ja kun en polta tai juo kahvia, niin ne varmaan pysyvätkin sellaisina vielä jonkun aikaa. Mutta tietenkin hieman ne limsan juonnista ovat vuosien saatossa kellertyneet (ei mitenkään kauhean huomattavasti kylläkään) ja kyllähän jos kerta Matthew McConaugheyllä on aina se sama vitivalkoinen hymy päällä niin mullakin täytyy olla. :D Ne valkaisut vaan kyllä maksavat aika lailla. Sääli muuten, että Suomessa ei ole näkynyt niitä Cress:n hampaidenvalkaisukalvoja mitä esimerkiksi USA:n Sillä Silmällä -ohjelmassa lähes aina mainostetaan. Aina silloin tällöin käyn Stockan osastolla katsomassa josko sinne sellaisia olisi ilmestynyt, mutta ei... Näyttää olevan sama homma kuin Trojan-merkkisten kondomien kanssa: Parempaa on saatavilla mutta eipä niitä älytä ottaa Suomeen myytäväksi :king:
     
  9. bohol

    bohol Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.07.2002
    Viestejä:
    1 040
    Saadut tykkäykset:
    17
    Just näin ! :thumbsup:
     
  10. Dentist

    Dentist Guest Guest

    Liittynyt:
    21.08.2003
    Viestejä:
    225
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jaa tällä?
    [​IMG]
    Vaivaiset 150e stockkalla. Markoiksi muunnettuna saattaisi joistakin tuntua hullulta maksaa tuollaista määrää hammasharjasta... Hyvähän se on, ei siinä mitään. Lippulaivamallikin vaihtuu lähes joka vuosi joten kalliiksi tulee jos meinaa koko ajan "parhaalla" harjata.
     
  11. Stormlord

    Stormlord Guest Guest

    Liittynyt:
    12.02.2006
    Viestejä:
    677
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aamulla noita tulee hieman hinkattua. Nimim. kahdenkymmenen vuoden aikana 2 reikää :D
     
  12. Rooky

    Rooky Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.06.2004
    Viestejä:
    3 723
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aamuisin ja iltaisin harjataan, viilataan ja kurlataan. Välineellä ei väliä, tiettävästi tämä ei vielä ole välineurheilua, vaikka joka puolella mainostetaankin hyperjoustavia uutuus harjoja ym.

    800 postaus, yeah!
     
  13. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Jaaha, tällainenkin on sitten tullut. Oulun Stockalla en ainakaan tollasta ole nähnyt. Pahus, sitten mulla on varmaan vain se toiseksi paras malli :OI
     
  14. mikkol79

    mikkol79 Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.06.2004
    Viestejä:
    1 396
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mikäs Trojaneista nyt niin hyvän tekee? Durexin Avanti on kyllä huomattavasti parempi kuin mikään Trojanin lätsä. On vaan hiton kalliita.

    Miksi musta tuntuu että hehkutat jotai merkkiä vain mainosten perusteella? Jenkkimerkki-Erkki?
     
  15. houm_thiätör

    houm_thiätör Guest Guest

    Liittynyt:
    10.07.2003
    Viestejä:
    453
    Saadut tykkäykset:
    0
    Muistakaahan kohtuus siinä harjauksessa, eli ei saa painaa liian kovaa tai hinkata montaa tuntia. Ilmeisesti 2 minuuttiakin riittää ihan hyvin. Minä olen monen monta kertaa harjaillut kiilteeseen reiän ja sitten siihen vihloo kauheasti ja varmaan tulee reikiäkin helpommin. Eli ahkera harjaus ei ole oikotie onnelliseen suuelämään, jos sen vetää överiksi. :king:
     
  16. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    En oo Jenkkimerkki-Erkki, vaan Laatutatti-Matti :king:

    Ja sitäpaitsi, muistaakseni tuossa taannoin niitä testattiin, ja Sultan tais piestä Durexinkin, joten kyllä mä luulen, että kondomimerkkien vähyyden takia meistä aika moni katsoo sitä paketin hienoutta ja merkin suosiota kun menee ostamaan. Kyllä mä luulen, että senkin takia sinä suosit Durex Avantia etkä SukiSukia tai Kukkaa ja Mehiläistä, vaikka ne voisivat olla aivan yhtä hyviä...
     
  17. ice_T

    ice_T Guest Guest

    Liittynyt:
    24.07.2004
    Viestejä:
    49
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joskus myös aamuisin.
     
  18. dille

    dille Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Iltaisin ja joskus kun muistan aamuisin. On vaan niin oksettava maku suussa, jos ennen aamupalaa pesee hampaat, että ruoka ei mene kurkusta alas. Poikkessin viime viikolla hammaslääkärissä tarkastuksessa, niin yhtään reikää ei löytänyt, mutta pakkohan hänen oli vielä tarkastaa röntgenillä, eikä sieltäkään löytynyt reikiä.. Ideaa?
     
  19. Dentist

    Dentist Guest Guest

    Liittynyt:
    21.08.2003
    Viestejä:
    225
    Saadut tykkäykset:
    0
    Koska kaikkia reikiä hampaiden välistä ei yksinkertaisesti näe muista kuin röntgenkuvista.
     
  20. Moloch

    Moloch Guest Guest

    Liittynyt:
    09.06.2005
    Viestejä:
    325
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tähän asti olen pessyt hampaani aamuin-illoin tavallisella käsikäyttöisellä hammasharjalla. Ajattelin sitten kokeilla sähköharjaa ja ostin Braun Oral-B 8500 -mallin. Olisipa tullut ostettua jo vuosia sitten, olisi saattanut säästää pari hammaslääkärikäyntiä. Tietenkään vielä viikon käytön jälkeen ei ole empiiristä evidenssiä, mutta mutu-tunteella voin sanoa että hampaat ei sähköharjapesun jälkeen tunnu "vain puhtaalta, vaan syväpuhtaalta".

    Tietty fluoraavaa suuvettä ja hammaslankaa käytän jatkossakin säännöllisesti. Ja Jenkkiä lounaan päälle.