Miten hoidat hampaitasi?

Keskustelu osiossa 'Terveys & hyvinvointi' , aloittajana premier, 22.12.2004.

  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Taitaa olla melkein halvin Oral B käytössä. Illalla ja yleensä aamulla myös pesen hampaat. Reissussa perinteinen harja. Kerran vuodessa käyn hammaskiven poistossa. Reikiä on ollut viimeksi joskus 20 vuotta sitten, joten kalliimpaa ja "parempaa" tapaa en tarvitse. Hampaiden valkaisua olen tosin miettinyt parisen vuotta jo.
     
  2. Radikus

    Radikus Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.02.2005
    Viestejä:
    939
    Saadut tykkäykset:
    28
    Braun Oral-B PRO5000 + hammaslanka + Listerine Total Care käytössä sekä syön Xylitol-purkkaa joka kerta jos suuhun eksyy mitään muuta kuin vettä, mutta reikiä on silti aina kun käyn hammaslääkärissä. En ole koko elämäni aikana käynyt kertaakaan tarkastuksessa ettei olisi ollut vähintään yhtä reikää.

    Ei kestä hammasluusto mitään, toivon että omat lapset saivat äitinsä hampaat. Ei ole vissiin kertaakaan tarvinnut olla paikattavana.
     
  3. Make73

    Make73 Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    130
    Oletko valkaisuliuskoja koskaan kokeillut?
    Itse kolmisen kertaa netistä niitä tilaillut (Hammaslääkäriliitto kait vastustaa niiden Suomessa myyntiä ja siksi ei saa täältä!?) ja selkeätä tehoa kyllä on, eikä ainakaan omassa kalustossa ole aiheuttanut vihlontaa tms haittaa.
    Niitä saa edullisesti vaikkapa täältä. (tuo siis 10 päivän setti, ylä,- ja alahampaille kummallekin yksi liuska / pv, joita pidetään puoli tuntia)
    edit: Tilasin taas tuollaisen setin ja toimitusaika oli 14 arkipäivää, pitää hakea postista koska on kirjattu kirje. Myyjän mukaan parasta ennen päivämäärä on vuonna 2017, nuo kuivuu ajan mittaan jos niitä ei käytä.
    Jos uskaltaa kokeilla "kopiota", niin saa todella edullisesti vaikka täältä (itse en ole näitä kokeillut).

    edit:
    Hyvän sähköhammasharjan lisäksi on teknohilavitkuttimena ollut oiva apu Philips Sonicare Airfloss, jolla saa hyvin hammasväleistä popcorninkuoret ym hankalat hammasväleihin jumittuvat. Webhallenista tämän ostin kun oli kerran halvalla, oisko ollut 25eur (normi n. 100eur).

    edit2:
    En voi suositella tuota Aliexpressin Crest White Strips myyjää...väitti tosiaan että parasta enne pvm on joskus ensi vuonna, mutta kaikki liuskat olivat aivan kuivia, ihan kuin pelkkää teipinpalaa olisi käyttänyt ja vaikutusta ei ollut.
    Siis joko kusetusta tai myyvät vanhoja liuskoja.
    Olen Jenkeistä kerran tilannut aitoa kamaa ja siinä se valkaisugeeli on niissä liuskoissa kosteaa, nämä myös toimi.
    Reklamaation tein mutta turhaahan se on etenkin kun ostopäivästä on jo niin kauan, meni kantapään kautta opiskelun piikkiin, halvalla harvemmin saa hyvää...
     
    Viimeksi muokattu: 21.07.2016
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    En ole koskaan kokeillut, kun olen ajatellut, että ei niistä mitään hyötyä ole. Voisihan noita vaikka kokeilla. Ei pahan hintainen, joten rahaa ei kauheasti hukkaan menisi, vaikka ei toimisikaan.
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Oletko kokeillut muualta tilata tai mitä olivat ne, mitä jenkkilästä olit tilannut?
    Tuo valkaisu hieman kiinnostaisi eikä viitsisi maksaa lääkärille siitä, ainakaan ihan heti.
     
  6. Make73

    Make73 Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    130
    Joo tilasin ekan kerran Jenkeistä mut paikkaa en muista, oli silloin juuri sen tullirajan alle, en tiedä mikä nykyään on tulliraja ja löytyykö sieltä siihen hintaan.
    Harmi kun eivät tuo Suomeen näitä Crestin liuskoja!
    Se edellinen Kiinan tilaus oli mun mielestä huijausta. Olikohan tää nyt kolmas vai neljäs kerta kun liuskoja tilasin ja aiemmilla kerroilla se valkaiseva aine on siinä teipissä ollut sellaista kosteaa geelimäistä tavaraa, mutta nyt oli ihan kuivia teippejä.
    Tein kyllä reklamaation mutta myyjä vaan väitti että ovat aitoja ja parasta ennen päivämäärä ei ole mennyt umpeen...siis halvalla ei saa aina (jos koskaan) hyvää, joko oli kuivuneita tai piraattipaskaa!

    Nyt kun on lopettanut sekä tupakan että kahvin, niin kummasti ovat alkaneet hampaat valkaistumaan ihan Oral-B valkaisevalla hammastahnalla :)
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Itse en tupakkaa koskaan ole polttanut ja kahviakin juonut vain silloin tällöin aamulla. Silti on jostain syystä hieman liian tummat hampaat omaan makuun.

    Noita kauppojen valkaisevia hammastahnoja ole joskus kokeillut, mutta ilman mitään isompaa vaikutusta. Ja mitä noita testejä olen lukenut noista, niin aika monissa on vaikutus huono. Ehkä ne toimivat paremmin, jos tosiaan on vaikka tupakoinut ja juonut paljon kahvia, mutta normihampaisiin vaikutus on aika pieni.
     
  8. Make73

    Make73 Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    130
    No jos hammasluu on väriltään kellertävä tai muuten tummempi, niin ei niitä saa kuin maalattua valkoiseksi :)
    Ei mullakaan mikään Hollywood hymy ole, mutta selkeesti on nuo värjäytymät lähteneet sillä hammastahnalla...niistä viime kertaisista liuskoista ei mun mielestä ollut apua, aiemmin kylläkin ihan selkeästi. Olivat pelkkiä teipin palasia nyt!
     
  9. Snøprinsesse

    Snøprinsesse Guest Guest

    Liittynyt:
    23.11.2016
    Viestejä:
    43
    Saadut tykkäykset:
    1
    Pesen päivittäin ihan tavallisella, pehmeällä harjalla ja kerran vuodessa tulee kutsu tarkastukseen. Nyt ei ole aikoihin, olisikohan vuoteen tai puoleentoista, tarvinnut varata aikaa, kun ei ole onneksi ollut mitään vaivaa. Tarkastuksessa kävin viimeksi syksyllä ja yksi hammas paikattiin kuukautta myöhemmin, kun tarkastuksen yhteydessä sitä ei sillä kertaa ehditty tehdä.

    Ennen minulla oli kamala hammaslääkäripelko huonojen kokemusten vuoksi, mutta sitten pääsin käymään yhdellä yksityisellä hammaslääkärillä vajaat seitsemän vuotta sitten ja sen jälkeen olen käynyt aina hänen vastaanotollaan, enkä pelkää enää. On niin helpottavaa, kun on tuttu hammaslääkäri ja tietää, miten homma siellä menee ja hän tietää, että tarvitsen monesti reilusti puudutusainetta ja aikaa sen vaikuttamiseen, joten osaa huomioida sen jo aikaa varatessa ja kysyy aina välillä toimenpiteen aikana sattuuko ja onko kaikki ok. Ajan saa yleensä vähintään seuraavalle viikolle. Kerran pääsin jopa heti, kun soitin.

    Enimmäkseen on reikiä paikattu, mutta kaksi juurihoitoa on myös tehty, mitkä olivat yllättävän helppoja. Puudutuksen kanssa ei sattunut yhtään. Viisaudenhampaita on poistettu kaksi (molemmat alhaalta).

    Minulla ei olisi todellakaan varaa käydä yksityisellä, ellei hammaslääkärini olisi niin kiva, että voin maksaa laskuni osissa. Tällä hetkellä maksan noita kahta syksyn käyntiä, jotka ovat yhteensä 204€. Mielelläni maksan hyvästä hoidosta ja palvelusta ja siitä, että voin aina rauhallisin mielin mennää sinne. :)