Missä ovat uudet tykit?

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana nepa, 02.09.2016.

  1. kmruuska

    kmruuska Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 094
    Saadut tykkäykset:
    346
    Kolmas optio on se johon itse päädyin eli reunaton ALR-kangas. Kuva on aina kankaan levyinen kuvasuhteesta riippumatta. Juu ymmärrän että kyse ei ole ihan samasta asiasta.
     
  2. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    8 093
    Saadut tykkäykset:
    822
    Itse olen katsonut cinemascope-kuvaa sekä linssillä että ilman. Kuvan kirkkaudessa en silmillä nähnyt eroa enkä myöskään tarkkuudessa. Ja kun linssi teoriassa heikentää kontrastia ja tavallinen linssi vielä vääristää kuvaa ilman kaarevaa kangasta, niin lopulta oli helppo ratkaisu myydä linssi ja katsoa kuvaa zoomin avulla.

    Mutta, jos fyffeä olisi perkeleesti ja saisi tehdä teatterin ilman rajoituksia, niin joku sylinterimäinen linssi tulisi siinä vaiheessa kyllä käyttöön. Mutta kotona kompromisseja täynnä olevassa olohuoneessa zoomaaminen oli lopulta se parempi tapa.
     
    latexii ja makemich tykkäävät tästä.
  3. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    2 937
    Saadut tykkäykset:
    462
    Tämä threadi kun tässä pinnalla keikkuu niin heitetään tänne. Elikkä tuossa (post 15141) puhutaan softasta jolla voi säätää todella tarkaksi JVC:n tykit, ainakin sarjasta X7900 / X5900 eteenpäin. Kannattaa toki vanhemmillekkin testata.

    Eli tuossa siis jonkinlaisen käsin koodatun rajapinnan kautta läppärillä käskytetään JVC:tä mm. pikselikohdistuksen ,tarkkuuden yms. suhteen. Jotkut ovat sanoneet että pääsee jopa uusimman laserin tasolle tarkkuudessa. Eli tuossa ohitetaan JVC:n omat sisäiset testikuvat ja päästään parempaan lopputulokseen. @kmruuska ja muut JVC:n omistajat testaamaan sieltä. Itsekin olis tarkoitus tuota testata vkoloppuna (uudestaan, uudemmalla versiolla) Lopputuloshan savetetaan tykkiin, eli läppärillä vaan "kertaluontoisesti" säädetään kondikseen.

    Ja ei, ei toimi kun JVC:llä.

    Tuossa vielä räpsy GUI : sta jossa pikseleitä fiksaillaan (softa löytyy tosiaan tuolta)

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 25.02.2022
    kmruuska ja nepa tykkäävät tästä.
  4. Kassu62

    Kassu62 Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    147
    Saadut tykkäykset:
    1
    Jos linssi vaatii kaarevan kankaan ja ilman linssiä pitää olla suora kangas, niin eipä tuollaisessa "tavallisessa" linssissä ole paljonkaan järkeä. Elokuvia on sekä cinemascope että 16:9 muodossa. Suoralla kankaalla toimiva linssi taitaa maksaa enemmän kuin projektori. Lisäksi ainakin Panasonicin automaattinen zoom on tosi vaivaton käyttää. Projektori osaa vaihtaa automaattisesti kahden kuvaleveyden välillä. Minulla kangas on tällä hetkellä liian korkea kun 125 cm korkeasta kankaasta puuttuvat 5 cm kehykset, joten zoomin kanssa ei olen niin tarkkaa. Reunat saavatkin jäädä uupumaan, kun streamauspalveluissa tekstitys on hyvin usein puoliksi kuvan ulkopuolella.
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    8 093
    Saadut tykkäykset:
    822
    Käytännössä tuo kuvan vääristyminen linssilllä on hyvin pientä ja siitä pääsee eroon zoomaamalla kuvaa sen verran tummien reunojen päälle, että koko cinemascope-kangas peittyy. Sen jälkeen vääristymistä ei silmällä huomaa.

    Toinen hyvä puoli itselleni linssistä oli se, että sillä sai suuremman kuvan kuin zoomaamalla.

    Kyllä linssissä oli hyvinkin paljon järkeä varsinkin tykillä, jossa automaattista zoomia ei ollut. JVC:n hankkimisen jälkeen tuli käytettyä sen zoomia ja linssi jäi sitten tarpeettomaksi. Mutta kyllä tuollainen tavallinenkin linssi on hyvä kapistus oikein käytettynä.
     
    RedAlert tykkää tästä.
  6. RedAlert

    RedAlert Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.05.2004
    Viestejä:
    1 119
    Saadut tykkäykset:
    56
    Olen täsmälleen samaa mieltä. Heittoetäisyys itselläni on niin pieni, ettei 2.8m leveää cinemascopekuvaa saa kuin linssillä. Ja tietenkin hyödynnetään koko paneelin resoluutio/valovoima! Olin jo ostamassa täällä äskettäin kaupattua Prismasonicin sylinterilinssiä, mutta hinta oli liian suolainen, ainakin minulle. Periaatteessa se olisi parempi kuin nyt käytössäni oleva prismoilla toteutettu Prismasonic, mutta kyllä yksi linssi riittää tähän talouteen. Tuo on moottoroituna kätevä, kakesta saa kuvan levitettyä. PS. Onko muuten väliä laadun kannalta, venytetäänkö kuva pystysuunnassa tykissä vai ohjelmalähteessä? Itse olisin taipuvaisempi jälkimmäiseen, ainakin 4k kuvan kanssa. On muuten merkillistä, miten hyvältä 4k kuva voi näyttää fullhd-tykillä 1080p alasskaalattuna. Zoomattunahan 4k cinemascopekuvan pystyresoluutio putoaa 1632:een...tai onhan se sitä zoomaamattomanakin, mutta varmaan ymmärsitte yskän.
     
    Viimeksi muokattu: 28.02.2022
    nepa tykkää tästä.
  7. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    2 937
    Saadut tykkäykset:
    462
    E-shift ja muut pixel shift -laitteet kuitenkin tuottaa UHD kuvaa, ei 4K. ( ns "natiivi"). Korkeus toki sama noissa. Soppaa toki vähän sekoittaa että noita kuvasuhteitahan on siis 2.35:1, 2.37:1 , 2.40:1 (leffoilla pääasiassa) ja mm. Netflix -sarjat on käsittääkseni 2.00:1 Eli resoluutio tai pikselien kokonaismäärä vaihtelee hieman materiaalin mukaan. Jos siis katsotaan tuota materiaalivinkkelistä.

    Jos materiaali on 2.35 ja linssi venyttää 2.40 niin tuo tuskin näkyy missään vaan hukkuu sinne hulinaan (?) Mutta jos materiaali on 2.40:1 ja linssi 2.35:1 niin eikö tuossa vähän missaa jotain ? Olettaen että kangaskin on 2.35:1 , vai miten tuo menee ?

    (piti editoida, koska väsyneellä ei ajatus juokse, liian vaikeita asioita paskasti nukkuneelle)
     
    Viimeksi muokattu: 28.02.2022
    nepa tykkää tästä.
  8. Kassu62

    Kassu62 Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    147
    Saadut tykkäykset:
    1
    Minulla on muutama UHD elokuva. Kokeilin kerran tuota alasskaalausta, mutta Panasonicin soitin valitti, että ettei 1080p projektorini tue levyllä käytettyä kopiosuojausta. Pystyykö tuota jotenkin kiertämään?
     
  9. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 597
    Saadut tykkäykset:
    57
    Auttaisikohan HDCP1.4 Limit-asetuksen päälle kytkemimen?

    upload_2022-3-1_10-11-40.png
     
  10. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    2 937
    Saadut tykkäykset:
    462
    New Sony Laser Projectors 2022

    Model Numbers

    sony vpl-xw5000ES / vpl-xw7000ES


    VPL-XW5000ES
    • Light source: Z-phosphor laser
    • Luminous power: 2000 lm
    • Laser lifetime: 20,000 hours
    • Matrices: SXRD 0.61"
    • Native resolution: UHD 3840×2160
    • Optics: 4k
    • Optical elements: 10 elements (9 glass + 1 resin)
    • Front lens: Diameter 54mm aspherical
    • Ratio (16:9) : 1:1.38-2.21
    • Lens shift (16:9): Manual V(+-)71%, H(+-)25%
    • Processor: X1 Ultimate for videoprojector
    • Color management: Triluminos Pro / 95% DCI-3P
    • UHD video compatibility: Up to 2160p@60Hz
    • HD Compatibility: Up to 1080p@120Hz
    • Input lag 2160p@60 : 21ms
    • Input lag 1080p120 : 13ms
    • Dimensions: L460mm, D472mm, H200mm
    • Weight: 13kg
    • Color: black or white
    • Warranty: 3 years extendable 5 years
    • Availability: mid May
    • PRICE : ~4999€
    VPL-XW7000ES
    • Light source: Z-phosphor laser
    • Light output: 3200 lm
    • Laser lifetime: 20,000 hours
    • Matrices: SXRD 0.61"
    • Native resolution: UHD 3840×2160
    • Processor: X1 Ultimate for videoprojector
    • Optical: 4k ACF
    • Optical elements: 13 elements (12 glass + 1 resin)
    • Front lens: Diameter 70mm aspherical
    • Ratio (16:9) : 1:1.35-2.84
    • Lens shift (16:9): Motorized V(+-)85%, H(+-)36%
    • Motorized / diameter 70mm /
    • Processor: X1 Ultimate for videoprojector
    • Color management: Triluminos Pro / 95% DCI-3P
    • UHD video compatibility: Up to 2160p@60Hz
    • HD Compatibility: Up to 1080p@120Hz
    • Input lag 2160p@60 : 21ms
    • Input lag 1080p120 : 13ms
    • Dimensions: L460mm, D517mm, H210mm
    • Weight: 14kg
    • Color: black or white
    • Warranty: 3 years extendable 5 years
    • Availability: mid-June
    • PRICE : ~13999€
     
    Hippo tykkää tästä.
  11. makemich

    makemich Tuttu käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.09.2002
    Viestejä:
    1 499
    Saadut tykkäykset:
    121
    Viidellä tonnilla ei linssimuistia, eisss...
     
  12. ap003

    ap003 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.02.2016
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
  13. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 672
    Saadut tykkäykset:
    720
    Hyvin mielenkiintoista kuulla, nähdä, lukea tästä kuitenkin arvioita, kun kriittisempiäkin arvosteluita alkaa tulemaan.

    Aika kova paketti kuitenkin tuohon hintaluokkaan. Kova kilpailija, jopa ns. "tappaja" JVC NP5:lle?
     
  14. ap003

    ap003 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.02.2016
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Katotaan mihin hinnat asettuu, tässä mainittu hintana 5999 euroa halvemmalle mallille.
     
  15. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    2 937
    Saadut tykkäykset:
    462
    Tulee myös VPL-XW6000ES. Muuten sama kuin XW7000ES mutta 2500 lumen valoteholla. Tod näk. myös snadisit pienemmällä hintalapulla. Hintaa kuitenkin lienee 5 numeroinen summa.
     
  16. masterson

    masterson Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.04.2003
    Viestejä:
    438
    Saadut tykkäykset:
    22
    uskaltaako joku viä ostaa noita sxrd vehkeitä. eikös niitä paneli onglemia oo viä tänäkin päivänä ?
     
  17. northrob

    northrob Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.03.2006
    Viestejä:
    355
    Saadut tykkäykset:
    22
    Ekki (5000, 7000) ja italiaano ovat saaneet ensisavut pihalle esisarjan vehkeistä. Ekin mittarin mukaan 5000:sta lähtee maksimissaan 1700 kalibroitua lumenia ja 7000:sta 2600 lumenia 13000-18000:1 kontrastilla zoomista riippuen. Italialainen taas mittaa 5000:lle 1900 lumenia 10000:1 kontrastilla ja 7000:lle yli 3200 lumenia 12000:1 kontrastilla. P3 väriavaruuden kattavuus olisi 87 %.
     
  18. Jupe

    Jupe Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    24.03.2000
    Viestejä:
    3 063
    Saadut tykkäykset:
    28
    Itse uskallan hyvin. Tilasin eilen Sony VPL-VW590ES laitteen vanhemman VPL-HW55ES korvikkeeksi.

    Jos projektorimallistossa on joku tyyppivika, se ei ole todellakaan ainoa lajiaan. Kaikissa niissä on aina jotain kullekin ominaista. Kuitenkin näitä sitten retostellaan eri foorumeilla siten, että usein saa käsityksen vian olevan väistämätön ja varsinkin koko katselutapahtumaa dominoiva nyt ja ikuisesti. Kyllä tää on monen tekijän summa, eikä hyviäkään puolia pidä unohtaa. Edes kaikki laitteet varsinkaan vikoja koskien edes käyttäydy samoin. Sitten on vielä takuu, joka loiventaa harmeja.

    Hankin itse hyvin kauan sitten HW55:n perusteella, että laite oli hyvin hiljainen ja kontrasti sekä mustan taso luokassaan oli parempi kuin DLP ja LCD-laitteissa silloin. Kyllä se on pätenyt kaikkiin vuosiin kun laitetta tarvitsin ja tulikin käytettyä erittäin paljon. Ja tosiaan, sehän on vieläkin katossa pari päivää esittäen moitteettomasti leffat ja sarjat edelleen kunnes korvautuu 4K vastineella.

    Kun 4K laitetta vertailin, pian lyhentyvälle listalle jäi julkaistu XW5000 ja VW590. Ennakkotietojen valossa XW5000:ssa lienee parempi kuvanlaatu, joskin eihän tämmöistä ole vielä paljon testattu. Puritanisti olisi ehkä odottanut varmistavia testejä ja hankkinut sen. Sain kuitenkin malliston vaihtumisen takia kohtalaisen tarjouksen VW590:stä ja tartuin siihen. Meille se on askel ylös jokatapauksessa.
     
  19. aapol

    aapol Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.11.2005
    Viestejä:
    861
    Saadut tykkäykset:
    8