Missä ovat uudet tykit?

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana nepa, 02.09.2016.

  1. ModeRoottori

    ModeRoottori Administrator Ylläpidon jäsen

    Liittynyt:
    27.08.2019
    Viestejä:
    44
    Saadut tykkäykset:
    32
    Palataan aiheeseen, joka oli uudet videotykit ja käsittääkseni niiden ominaisuudet, ja jätetään sekoilut sikseen.
     
  2. noeikujoo

    noeikujoo Well-Known Member

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    28
    Onko tuo Benq W5700 tällä hetkellä halvin natiivi 4K UHD reson projektori? En löytänyt mistään tietoa, onko se kuitenkin pixel shifting tekniikkaa käyttävä tykki. Youtubessa oli arvostelu, jossa väitettiin, että tykki olisi aito 4K.
     
  3. makemich

    makemich Well-Known Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.09.2002
    Viestejä:
    1 252
    Saadut tykkäykset:
    40
    Kyllä se interwepin mukaan on XPR teknologiaa hyödyntävä joten se ei ole natiivi 4K. Markkinointimiestenhän mukaan tuollainen on tietysti ihan oikea 4K...
     
  4. noeikujoo

    noeikujoo Well-Known Member

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    28
    Niinpä näyttäis olevan. XPR oli itselle uusi termi pixel shifting tekniikalle, joten en löytänyt oikea tietoa netistä. Käytännössä normaalilta katseluetäisyydeltä ei varmaan huomaisi tarkkuudessa eroa natiiviin 4K tykkiin, mutta ärsyttää kuitenkin tuollainen markkinointi. Tässäkin Youtube arvostelussa kehutaan, miten paljon parempi Benq:n "aito" 4K kuva on verrattuna Epsonin pixel shifting-tykkiin verrattuna :rolleyes:
     
  5. hansolo

    hansolo Well-Known Member

    Liittynyt:
    01.11.2002
    Viestejä:
    3 615
    Saadut tykkäykset:
    111
    Nykyisissä "aidoissa" 4K DLP -tykeissä taitaa olla kaikissa käytössä Texasin natiivi 2716 x 1528 pikselin DMD-kenno, jota sitten vatkataan efektiivisen 3840x2160 resoluution aikaan saamiseksi. Onhan se tietenkin taas askel parempaan suuntaa (pikselin koko on pienempi) kuin viime vuosien vastaavat natiivi 1920x1080 kennolla. Natiivi 4K DLP tykkejä taitaa löytyä vasta pro hintaluokasta ja silloinkin käytössä on 3 kpl DMD-kennoja, jotta pärjätään ilman väripyörää.
     
  6. lehis

    lehis Member

    Liittynyt:
    14.12.2006
    Viestejä:
    111
    Saadut tykkäykset:
    3
    Benqin W5700:ssa 4k:hon tai 8 miljoonaan pikseliin päästään 4x 1920x1080 resoluution shiftauksella kun taas Epsonin TW7400 ja 9400 malleissa päästään 4 miljoonaan pikseliin 2x 1920x1080 shiftauksella. Ainakin omaan silmään Epson oli selvästi epätarkempi puolen vuoden W5700 tuijottelun jälkeen.
    Tuossa Benqissä oli vain pientä convergenssiä linssissä joka sitten nelinkertaistui tietysti XPR:n shiftauksen myötä. Tuo oli selvästi nähtävissä esim Apple TV:n valikoissa, tai jopa kun katseli tykin omaa testikuvaristikkoa jossa näkyi tykistä riippuen joko sinistä, punaista tai vihreää valkoisen ylä- ja alapuolella.Ihan hyvää kuvaahan tuo W5700 muuten heitti ja etenkin HDR:llä tykin tone mappays oli hyvin toteutettu. Dynaamisen iirikisen rutinaan saa toki varautua mikäli moisen hommaa.
     
  7. noeikujoo

    noeikujoo Well-Known Member

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    28
    Miksi sitten vaihdoit Epsoniin, jos sen kuva on selvästi epätarkempi? Tarkoitat varmaan optiikasta johtuvaa kromaattista aberraatiota? Konvergenssivirhe tarkoittaa paneelien kohdistuksesta johtuvaa virhettä. 1-piirisessä DLP:ssä konvergenssivirhe ei luonnollisestikaan ole mahdollinen. Kankaalta katsottuna nämä virheet tietenkin näyttävät samanlaisilta. Tykeissä, joissa on lens shift ja zoomi, esiintyy yleensä enemmän kromaattista aberraatiota, kun säädöt ovat ääriasennossa. Näin ainakin on ollut kaikissa aiemmissa tykeissä. Nykysessä JVC DLA-X35 tykissäkin esiintyy jonkin verran kromaattista aberraatiota kuvan reuna-alueilla. Yhden värin konvergenssi oli pielessä, mutta sen sai korjattua tykin asetuksista.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2019
  8. lehis

    lehis Member

    Liittynyt:
    14.12.2006
    Viestejä:
    111
    Saadut tykkäykset:
    3
    Joo, kromaattinen aberraatiohan se tuossa DLP:ssä oli kyseessä, kun nimenomaan linssinsiirto melkein pystysuunnassa tapissa kuva-alan valkoisesta testikuvaristikosta lähimpänä linssiä olevat 2 vaakaviivaa oli kutakuinkin vielä valkoiset ja siitä asteittain linssistä kauemmas eli alemmas mennessä värivirheet valkoisissa viivoissa vain pahenivat. Eli 14 vaakaviivaa ristikosta ei sitten näyttänyt enää täysin valkoiselta W5700:ssa

    En todellakaan vaihtanut Epsoniin vaan JVC:n N5:seen. Tuossa N5:ssa näyttäisi olevan kromaattista aberraatiota myös ihan kuva-alan reuna-alueilla zoomi täysillä ja onneksi paneelien konvergenssivirheet saa korjattua tai siis piilotettua tykin asetuksista. Lopputuloksena N5:sen heijastettu kuva oli sitten omaan silmään jotain ihan muuta kuin mihin Benq, Epson tai edes Sonyn 270 pystyi. Kävin siis vertaamassa Epsonia, Sonya ja JVC:tä liikeessä, joissa joka tykki heijasti valkoiselle kankaalle. JVC oli noista ainut jonka kuva oli tarkka ja musta mustaa.
     
    noeikujoo tykkää tästä.
  9. hansolo

    hansolo Well-Known Member

    Liittynyt:
    01.11.2002
    Viestejä:
    3 615
    Saadut tykkäykset:
    111
    Onko näin? Vai onko natiivi DMD-resoluutio sittenkin mainitsemani 2716 x 1528? Tämä kuva jäi itsellä pikaisella googletuksella.
     
  10. noeikujoo

    noeikujoo Well-Known Member

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    28
  11. hansolo

    hansolo Well-Known Member

    Liittynyt:
    01.11.2002
    Viestejä:
    3 615
    Saadut tykkäykset:
    111
    No niinpä näyttää. Mikähän review se oli mistä copy-pastetin tuon pikselilukeman, kun en sitä ulkoa muistanut.

    Edit: Taisi käydä niin, että googletin ihan eri projua, vaikka Benqusta oli puhe. Varmaankin tätä kattelin
    https://www.projectorreviews.com/optoma/optoma-uhd65-4k-home-theater-projector-review/

    Oletteko päässet vertailemaan, että onko tästä väliresoluutiosta selvää eroa 1080p paneelin vatkaukseen. Ainakin pikselin koko on pienempi suhteessa kuva-alaan. Olen nähnyt livenä Audiokaupassa UHD65:n, mutta silloin taisin enimmäkseen kiinnittää huomiota laimeaan kontrastiin pimeässä demohuoneessa.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2019