Minun tarinani: Subarun hifipäivitys

Keskustelu osiossa 'Autohifi' , aloittajana Vastapuoli, 31.07.2018.

  1. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    4
    Kova on tarve kirjoitella oma tähänastinen kertomus paremman äänen metsästyksestä.
    Joten tästä se lähtee.
    Useimmat toimintaratkaisut ja materiaalit yms. selittyy perusperiaatteella: koska se oli halvin/minulla sattui olemaan helppo pääsy ko. ratkaisuun. Auto on minulle suht. tuore, ostin sen joulukuussa 2017. Subaru Legacy farmari vm. 2010
    IMG_20180730_165314 (2).jpg

    Hieman hifistellyt aiemminkin, mutta nyt ajattelin tähän autoon tehdä vähän perusteellisemmin ja laajemmin äänentoistojärjestelmän. Budjetti ja ajan puute vaan aina rajoittaa ja hidastaa, mutta askel kerrallaan.

    Ensimmäisenä piti hommata kaiuttimet eteen. Satuin törmäämään hyvään tarjoukseen Hybrid Audio Technologiesista, joten ne uutena tuttavuutena valikoitui tilauslistalle. Samalla kun kerran laitetaan ämyrit voi hyvin myös vaimentaa.
    .Elementti koaksaalina.jpg

    Silent Coatia ja STP:tä on tähän mennessä mennyt n. 6m². Ovet sisä-ja ulkopellit, takapyörän kaaret ja kontin pohja ja takapenkin alta pohja vaimennettu. Lisäksi oviin ja kontin verhoiltujen osien alle laitettu pehmeämpi vaimennuskerros mitä milloinkin on ollut käsillä. Konttiin Bilteman jumppamattoa 5€/kpl, toimii!

    Ovet oli helppo purkaa. Käytin toistaiseksi auton omia kaiutinkaapeleita, mutta vedin jo jatkojalostusta varten paksummat 1.5mm² kaapelit odottamaan vahvistinta varten. Näiden kaapelien läpivienti ovihaitarista oli suoraan sanottuna yhtä persettä. Ahdas haitari, joka oli auton puolelta tungettu täyteen vaahtomuovia johtojen ympärille, tiiviisti, LIIMATTUNA. Kärkipihdeillä sain ronklittua herneen kokoinen paloina sen verrattuna pois, että sain ujutettua vetovaijerin läpi. N. 2h/puoli meni aikaa tähän operaatioon.

    Soviterenkaat veisteltiin työkaverin kanssa CNC:llä muovista. Sattui lojumaan nurkissa. Hieman suuntaavat, kaksi kerrosta liimattuna ja ruuvattuna toisiinsa. En sipistellyt näitä sileiksi, kun ei jää näkyviin. Onpahan sään ja pommi kestävät. Kaikkiin väleihin tulee asennusvaiheessa tiivistenauhat. Suuntaus ja paikka muutenkin asettui melko samaksi kuin alkuperäisessä kaiuttimessa oli. Nämä Hybrid audiot voi asentaa koaksaalina tai erillissarjana. Päädyin erillissarja-asennukseen tulevaa suunnitelmaa soittaa näitä aktiivisena silmällä pitäen.
    .Etuovi sisäpelti.jpg
    .Kaiutinadapterit edestä.jpg
    .Kaiutinadapterit sivusta.jpg
    .Etuovi valmis.jpg
    Jatkuu...
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    4
    ...Juttu jatkuu
    .Etuovipahvi.jpg

    Ainiin, punaisena lankana tässä koko projektissa on asentaa kaikki mahdollisimman huomaamattomasti/alkuperäistä tyyliä mukaillen. Tämä periaate on monessa kohdassa osoittautunut erittäin työlääksi toteuttaa vrt. nopeampaan ratkaisuun.

    Diskanteille tulee sarjan mukana kattava valikoima asennustarvikkeita, mutta minulle toimi parhaiten oma ratkaisu. Vääntelin kylmänviileästi reikänauhasta pidikkeet alkuperäisille paikoille ja diskanttielementti kiinni takaa pikkuruisella pultilla. Näin sain elementit alkuperäisen ritilän alle ja vääntelemällä niitä voi suunnata mieleisekseen. Nyt ne "leikkaavat" juuri kuskin oikean korvan tienoilla. Ei ole nätit mutta toimivat ja ei ne minnekään näy.
    .Diskanttiteline.jpg
    .Vasen diskantti.jpg

    Aluksi ajattelin jättää takakaiuttimet vaihtamatta ja vain vaimentaa ovet.
    Takasia kun en itse käytä, vain jos sattuu harvoin takana matkustamaan kyytiläisille. Tuttavapiirissäni vaan ei ketään kiinnosta minkälaiset mökätoosat on. Toisen tehtyäni purin toisen oven ja huomasin että se alkuperäinen elementti oli "pahasti" vaurioitunut. Pölykuppi oli puoliksi irti. Sehän antaa jo hyvän syyn vaihtaa kajarit . Kaapissa lojuneet JBL MS52C sai siis tulla käyttöön. Takaoven pellin muoto kaiuttimen ympärillä on kolmiulotteinen, joten adapterin teko olisi hieman haastavampaa. Joten ei muuta kun vanhoista ämyreistä elementit irti puukolla ja jo vain tuli hyvät adapterit. Alkuperäiset oli 6.5" ja uudet 5¼", joten ne asettuivat täydellisesti vanhaan runkoon. N. millin pari jäi rakoa eli tiivistenauha väliin ja hyvä tuli. Diskantit asensin midin yläpuolelle ovipahviin ja jakosuotimet nippusiteillä kiinni ovipahviin. Asennuksen kaikissa vaiheissa kaikki johdot, suotimet, liittimet yms. on kääritty ohueen vaahtomuoviin tai pehmukkeiden väliin resonansseja ehkäisemään.
    .Alkuperäinen rikki.jpg
    .Takakaiutin purettu.jpg
    .Takakaiutin uusi +vanha.jpg
    .Takadiskantti paikoillaan.jpg
    .Takaovipahvi.jpg
    .Takaovi valmis.jpg

    Autossa on Bluetooth handsfree, mutta ei musiikin streemausta. Motonetistä bluetoothlähetin aux-liitäntään korjasi tämän. Toimii ihan ok, aina ei yhdistä automaattisesti. Soitinta en halunnut välttämättä vaihtaa, koska oli muita suunnitelmia (tulossa myöhemmin) ja kuuntelen musiikkia myös CD:ltä ja soittimessa on 6cd:n vaihtaja, mikä on kiva.
    .Bluetooth.jpg
    Jatkuu...
     
  3. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    4
    ...Juttu jatkuu
    Seuraavaksi takaloosterin vaimennukseen. Verhoiltujen suhteellisen helppo purkaa. Eräs kohta mietitytti, motto: "voima korvaa vaseliinin" toimi ja vain kaksi verhoilukiinnikettä hajosi . Työnsin pari kerrosta STP:tä joka paikkaan minne yletin ja sain. Päälle todellakin Bilteman jumppamattoa, noin sentin paksua. Subwooferia ei vielä ole, mutta on tulossa varapyöräkoteloon piiloon, mutta tyylitellyllä viimeistelyllä. Joskus.
    .Takakonttia vaimennettu.jpg
    .Takakonttia vaimennettu 2.jpg

    Sitten koittaa päiväunien täyttymys. Löysin priimakuntoisen dsp-vahvistimen vähän käytettynä. Match PP 62 DSP. 35wrms*4 +subille 160wrms. Ei paljoa, mutta riittää minulle alkuun. Muutenkin ajattelen, että yleisesti käytetyt tehot on jo vähän hätävarjelun liioittelua. Satakin wattia kun tuuttaa erillissarjalle, niin varmasti soi, korvissakin. Tällä hetkellä siis kytketty 4*35w ja erillinen virta on vedetty takapenkin alle 35mm² kaapelilla ja siitä jaettu vahvistimelle, joka on pelkääjän penkin alla. Jossain vaiheessa koetan etupäätä aktiivisena, jolloin saan sinne menemään 70w*2 ja jätän takaiset pois.
    .Match pp62dsp.jpg
    .Soittimen purku.jpg
    .Takapenkin lattia vaimennettu.jpg
    .Virran jako vahvarille.jpg
    .Virta liittämistä vaille.jpg
    .Virtaa + sulake.jpg
    Tuo DSP:llä säätäminen on vielä vähän vaiheessa, ensimmäinen laatuaan minulla, joten opettelua riittää. Kiva ominaisuus siinä on takakaiuttimien lisäviive, joka estää niiden vaikutuksen stereokuvaan edessä päin. Äänellisesti Hybrid audiot on omasta mielestäni erittäin hyvätasoiset. Stereokuva on kohtuu laaja joskaan ei kovin syvä, taajuusvaste tasainen ja pehmeä. Korkeat taajuudet (diskantti) on laadultaan hyvä, mutta taso aika koholla ainakin kun asennettu kojelaudalle. Tätä olen yrittänyt kompensoida DSP:llä

    katso liitettä 35595

    Taajuusvaste kuskin paikalta alkaa näyttämään melko tasaiselta. Tosin mitattu vain puhelimen mikrofonilla ja rta-sovelluksella. Lähettäen vaaleanpunaista kohinaa FLAC-muodossa bluetoothilla. Jos jollakin on lainata/vuokrata tarkempaa mikrofonia ja CD:ltä kohinaa Kuopion seudulla, saa ottaa yhteyttä.

    Tulevia suunnitelmia toki jo on. Ensin subbari. Tämän suunnitelman takia minut luultavasti ristiinnaulitaan, mutta aion askarrella 10" kotisubwooferista ämyrin autoon! Vieläpä halpis Audio Pro:sta. Tämä nyt ensalkuun, koska vielä ei ole vara panostaa uuteen elementtiin. Pohdinnassa kyllä joko Hybrid Audion 10" tai Seas l26roy. Lisää vaimennusta, etujalkatilat, katto, kontin luukku.

    Kommentteja, kritiikkiä, neuvoja ja ehdotuksia kuunnellaan mielellään. Olen aloitteleva hifistellyt ja täysin itseoppinut, joten kokemusta ja tietotaitoa mielellään kartutan.
     
  4. vps358

    vps358 Well-Known Member

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    3 123
    Saadut tykkäykset:
    96
    ^
    Ei se kotisubbarin elementti tiedä olevansa autossa, siitä vaan jos saundi sopii....
    Tuohon etudiskanttien asennuksiin olisin ehkä askarrellut jonkinlaista reunaa sinitarrasta tai muovailuvahasta, vaikea kuuntelematta sanoa kuinka paljon kärsii diffraktioista...

    T: Vesku
     
  5. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    4
    Juu ne vielä vähän hakee suuntaansa. En tiedä miten diffraktio kuuluu, mutta täytyypä ottaa harkintaan. Tällä hetkellä joku ylätaajuus, yleensä korkealta laulajan äänessä, tavallaan hyppää silmille (beaming englanniksi, en tiedä miten tätä ilmiötä kutsutaan suomeksi). Myös alkuperäiset ritilät päällä näyttää olevan täynnä reikiä, mutta vain osa on läpi asti keskeltä. Pitää jossain välissä porailla loputkin reijät läpi asti.
     
  6. latexii

    latexii Well-Known Member

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    2 794
    Saadut tykkäykset:
    250
    Koska sinulla on ilmeisesti pätevä DSP -vahvistin niin tuossa vaiheessa itse ostaisin jonkun mikin (Umik-1 esim.) ja suorittaisin taajuusvastemittauksia, ja korjaisin vähintäänkin korostumat DSP:llä, niitä kun aina löytyy (kuten itse varmaan olet huomannut).
     
  7. vps358

    vps358 Well-Known Member

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    3 123
    Saadut tykkäykset:
    96
    Lähinnä tuo diffraktio vaikuttaa sivusuunnassa, ilmiö tarkoittaa sitä, että tietyt taajuudet heijastuu reunasta eri laila, kuin toiset ja siitä aihutuu diskantin sotkeutuminen.
    Tyypillisesti nuo on hoidettu pyöristyksillä ja/tai suuntaimilla, tärkeintä tuossa lienee että ei ole teräviä epäjatkuvuuksia...
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Diffraktio

    T: Vesku
     
  8. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    4
    ----Offtopic----
    Maskin keskipiena maalattu kumimaalilla mustaksi. Pitäisikö loputkin kromit mustata? IMG_20180804_210749.jpg
     
    finmovie tykkää tästä.
  9. finmovie

    finmovie Member

    Liittynyt:
    25.03.2016
    Viestejä:
    31
    Saadut tykkäykset:
    4
    Pitäs ehdottomasti loputki maskin kiiltävät mustaksi
     
  10. Himppe

    Himppe Member

    Liittynyt:
    13.08.2004
    Viestejä:
    724
    Saadut tykkäykset:
    3
    Kyseisen vahvistimen subbariosuus koostuu neljästä yksittäisestä vahvistinkanavasta, 4x40W = 160W. Se on suunniteltu syöttämään Matchin valikoimista löytyviä kahta tuplapuhekelaista (7”) tai yhtä neljällä puhekelalla varustettua (8”/10”) elementtiä. Normaalille yksipuhekelaiselle elementille saat syötettyä tehoa vain 40W ja kolme vahvistinkanavaa jää hyödyntämättä. Tämä kannattaa huomioida subbarisuunnitelmia jalostettaessa.
     
  11. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    4
    Juu, kyllä. Subille tulossa 400wattilaista erilliseltä vahvistimelta.
     
  12. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    4
    Pieniä päivityksiä.
    IMG_20180909_162529.jpg
    IMG_20180909_162626.jpg
    Diskanttien suuntausta hienosäädetty ja rakenneltu jonniilaiset suuntaimet 6mm noise isolatorista. Ritilöitä en vielä porannut auki, koska jotenkin muistelen että EMMA-kisoissa pitää käyttää alkuperäisiä ritilöitä. Siis sellaisiin EHKÄ joskus aikomus osallistua kuulemaan mielipiteitä ja vinkkejä.

    Aiemmin mainitsemani hieman kova taajuus/korostuma/beaming paljastui takadiskanttien aiheuttamaksi. Alumiinikalottiset, niiden kovahkoa soundia karsastin jo aiemmin kun toimittivat pääkaiuttimien virkaa edellisessä autossa. Niiden jakosuotimissa on tasonsäätövaraa vielä -3db, pitää koittaa kunhan seuraavan kerran avaan takaovipahvit.

    Offtopic.
    IMG_20180909_170349.jpg
    Maski mustattu, bättre.
    IMG_20180909_170413.jpg
    Tuommoset vanteet (17") tulossa talveksi, vaatii kunnostusta. Maali tulee olemaan puolikiiltävä. Vaihtoehdot: musta, valkea, punamulta. Mikä?
     
  13. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    4
    Apua kotelon rakentamiseen!?
    Tilanteet päivittyy pikkuhiljaa.
    Bassolaatikko on rakenteilla, vanteet maalattu, uusi subwoofer odottelee asennusta kotiinsa.
    Kuten tavallista, tykkään tehdä asiat toisin kuin yleensä. Niin tässäkin mennään perse edellä puuhun. Ensin rakennetaan kotelo ja sitten mietitään mikä elementti siihen laitetaan . Kotelon runko on nyt asettunut bruttotilavuudeltaan 30-litraiseksi. Kysymys vaan kuuluu että refleksi vai suljettu?
    Tuli tilattua Hybrid audio technologies i10sw jatkamaan siitä mihin pääkaijuttimet hiipuu.
    IMG_20181031_044507.jpg

    IMG_20181031_044259.jpg
    Tuossa näkyy vähän simulointeja.
    Vihreä: winISD suosittelema 23litrainen refleksi, viritys 38hz
    Punainen: arvioitu maksimi nettotilavuus 27litraa refleksi, viritys 38hz
    Keltainen: winISD suosittelema 12.8lirainen suljettu, q=0,71
    Sininen: valmistaja suosittelema 26litrainen suljettu, q=0,55

    Valmistajan suositus 38litraisesta refleksistä on liian iso.

    Olen tämänkin ohjelman kanssa aloittelija. Pähkäilyttää, että refleksillä saisi enemmän painetta, mutta aiemmin olen tykännyt enemmän suljetun äänestä. Miten tuo kohtuullisen matala q-arvo vaikuttaa ääneen suljetussa kotelossa? Ja kyllähän auto buustaa matalia, joten nostaa todellista vastetta suljetussakin.
    Osaisiko joku suositella noiden tietojen pohjalta kumpi parempi?
    Musiikkimaku on laaja, eli basson pitäisi suoriutua Black metallista triphoppiin.

    Koko rakennus raportoidaan sitten kunhan on valmista. Tavoitteena saada jo tämän vuoden puolella
     
  14. vps358

    vps358 Well-Known Member

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    3 123
    Saadut tykkäykset:
    96
    ^
    Autoon suositellaan suljettua, tai laajennettua refleksiä, koska auto boostaa juuri niitä kuminataajuksia siinä sadan hertsin kummallakin puolen ja sitä ei kuuntele se kuuluisa Loimaan Erkkikään amiksen jälkeen.
    Laajennettu refleksi ei käyne sulle, koska tilavuus on karkeasti tuplat normaaliin refleksiin, joten suljettu antanee parhaan vasteen.

    T: Vesku
     
  15. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    4
    Näin vähän itsekin ajattelin. Mikäs siinä on ideana, että winISD suosittelee oletuksena puolet pienempää koteloa kuin valmistaja? Tuo ~13 litran kotelo tuntuisi äkkiseltään pienehköltä.
    Mitenkähän radikaali vaikutus toimintaan on refleksiputken muodolla? Tiedän että terävät kulmat aiheuttaa turbulenssia, mutta entäs jos putken muotoilee spiraalimaiseksi? Näin yleisenä pohdintana vain..
     
  16. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    4
    Nonniin! Hyvää alkanutta vuotta kaikille.
    Se olisi alibassotoistin (melkein) asennettu.
    IMG_20190123_090500.jpg

    Eli kontissa on ja soi. Kakusta puuttuu vielä kuorrutus.
    Laatikko lähti kehkeytymään osapuilleen näin:
    Kotelo on valmistettu MDF stä ja vanerista. Työkaverin avustuksella jyrsittiin CNC:llä pohjan, välikehien ja kannen muodot.
    IMG_20190123_091114.jpg

    Sitten mitta käteen ja mallailemaan kerrosten korkeutta. Varapyöräkotelon pyöreä seinä on vino pystysuunnassa, joten jakamalla koteloa sai muutamia lisälitroja yläosasta.
    IMG_20190123_221612.jpg
    IMG_20190123_091014.jpg

    Sisälle tuli myös kaksi tukikalikkaa kannen ja pohjan väliin joista toinen sitoo myös suoran pystyseinän keskivaiheilta. Kaareville seinille taivuttelin vanerisoiroja.
    Kotelon taakse jäi tilaa vahvistimelle. Vahvistimen päälle tulee vielä ritilähylly tavaroille. Sitten lokerolle piti seinät tehdä. Ensimmäinen versio oli pohjan ulkopuolella kiertävät seinät, mutta sovituksessa ilmeni että se ei mahtunut paikoilleen peräkontissa olevien pulttien takia.
    IMG_20190123_090834.jpg

    Joten uusi kehä, joka asettuu pohjan päälle. Pienestä se on kiinni, mutta näin sain tarvittavan 1cm tilaa. Samalla myös suihkin töistä jääneitä maalinjämiä. Kerroksia on sata ja värejä tuhat, tarkoituksena vaan jonninmoinen kosteussuoja, ettei levyt ime ihan kaikkea ilmankosteutta.
    IMG_20190123_090614.jpg

    Seuraavana vuorossa rupeekin olemaan verhoilu ja viimeistely. Ihan perus mustaa huopaa reunoille ja pohjalle. Kaikki jää lopulta piiloon, mutta onpahan nyt. Lokeron seinien alanurkkiin jätin jo tässä vaiheessa kolot johdoille.
    IMG_20190123_090547.jpg

    Koteloon on läträtty litratolkulla liimaa ja kaikki saumat tiivistetty sisäpuolelta. Joskus luin sellaisen määritelmän, että subikotelon pitää olla niin tukeva, että sen päälle uskaltaa ajaa autolla. Sellaisen yritin tehdä. Tilavuutta elementillä kotelossa on 29 litraa netto, liimasin sisälle 3 litraa finnfoamia, joten lopullinen tilavuus valmistajan suosittelema 26 litraa. Elementti on kiinnitetty rampamuhveilla ja kuusiokolopulteilla (RST, jotka maalattu mustaksi). M4 oli suurin mikä mahtui elementin reijästä, tosin on niitä ainakin monta.
    IMG_20190123_090814.jpg

    Lopputulos näkyykin viestin alussa.
    Tulevaisuutta:
    Vahvistimen päälle tulee vielä se hylly, joka on rei'itetty ilman kierron vuoksi. Hyllylle renkaanpaikkaustarvikkeet. Koko höskän päälle tulee vielä somistuspaneeli, josta näkyy vain elementin kartio. Paneeli kiertää koko kontin aukon reunoja pitkin. Ja kontin alkuperäinen luukku onkin jo paikallaan, eli näkyvissä ei ole mitään. Luukkuun tulee verhoilun alle rei'itys bassotaajuuksien matkaa korvaonteloon helpottamaan.

    Vahvistimeksi päätyi vanha Autostudion ruoska koska sain sen hyvältä haltiattarelta uloskantohintaan. Tuottaa 240WRMS, elementin tehonkesto oli jotakuinkin 170WRMS, joten tehojen puolesta ihan passeli.

    Asennuksesta ei ole kuvia, mutta eipä siinä mitään ihmeellistä tapahtunutkaan. Pohjalle jumppamattoa, laatikko päälle ja siitä, mihin oletettu varapyörä kiinnittyisi, kotelo kiinni autoon.
    Aikaavievää oli vain johtojen veto. RCA menee takapenkin alta maton alle keskikonsolin luolta ja maton läpi ulos etupenkin luona ja vahvistimeen. Samalla vanha virranjakoblokki vaihtui AGU-sulakejakorasiaan. 1*35mm² ja 2*20mm² sisäänkäynti ja 4*16mm² ulostulot. Rasia on takapenkin selkänojan alla tavallaan pesässä mihin ei osu mikään vaikka penkin kaataa. Maadotukselle löytyi kätevästi paikka ihan kotelon vierestä kontin tavarankiinnityskoukun alta. Kun kontin verhoilut on paikoillaan, ei näy yhtään johtoa tai liitintä.

    Asennuspäivänä rupesi siinä vähän aika käymään vähiin, joten hyvin yksinkertaisilla säädöillä mennään toistaiseksi. Tasoa varovasti sen verran ettei mitään mene rikki, vahvistimelta jako 70hz, vaihe ja viive tsekattu nopeasti sinne päin. Jokatapauksessa elementtiä pitää sisäänajaa jonniin aikaa, niin tarkemmat säädöt myöhemmin.

    MUTTA! Jopa näillä säädöillä rupeaa hymyilyttämään. Havaintoja tähän asti: todella tarkka ja sävykäs ääni. Ulottuvuus syveni huomattavasti. Musiikilla kuunneltuna taajuusvaste perstuntumalta kuulostaa todella tasaiselta, pieni korostus 60-70hz paikkeilla odotetusti. ( Kaiuttimien ylipäästö 60hz subin alipäästö 70hz) En olisi uskonut sanovani tätä, mutta TOTO kuulostaa helvetin hyvältä, ainakin tuo kipale.
    Tässä on mielestäni melko haastava bassolinja, joka hoituu kohtalaisesti: . Oletan että soundi avartuu ja syvenee vielä kunhan ripustukset vetristyy.
    Pysyy erittäin mallikkaasti mukana vähän räväkämmässäkin menossa:


    Kaiken kaikkiaan tuo syvemmät sävelet esille sieltä mihin ne on studiossa laitettu, ei hypi silmille. Ja jos ei levyllä ole matalaa, ei myöskään kumise ja mumise omiaan, kuin angstinen teini jolta saa olla kyselemässä että "anteeksi mitä?" Toisinaan ei huomaakaan koko värkkiä.
    Ei aiheuta rytmihäiriöitä eikä autosta karise pultit näin pienellä subwooferilla, jos nälkä kasvaa ajan myötä lisään ehkä toisen samanlaisen elementin. Tällä hetkellä vaikuttaa että laitehankinnat on vähän aikaa jäissä.

    Tulevia suunnitelmia:
    ° Spotify+Bluetoothvastaanotin -yhdistelmä on ruvennut ottamaan aika ajoin päähän. Tuntuu että jotkin levyt on spotyfyssa tosi pliisulla laadulla ja Bluetooth myöskin himmailee äänenlaatua verrattuna CD. (Huomenna uusi Swallow the Sun CD haettava, niillä jannuilla on yleensä äänet kohdillaan sekä levyllä että elävänä) Ratkaisuna tähän ehkä chromecast audio että saa musiikin wifillä häviöttömästi ja Tidal-toistopalvelu. Tästä ei ole vielä kokemuksia, kun kuuntelen aika paljon vähän pienempiä/erikoisempia orkestereita ja epäilyttää niiden löytyminen Tidalista.
    ° Lisää vaimennusta jahka kelit lämpiää
    ° Laadukkaampi vahvistin subwooferille

    Pahoittelut mahdollisista kirjoitusvirheistä, syytän niistä puhelimen automaatti"korjausta" ja välinpitämättömyyttä oikolukuun.

    PS. Ne vanteet.. Samettinen metallinen harmaa. Puolikiiltävän maalin päälle mattalakka.
    IMG_20190124_210012.jpg
    IMG_20181031_044411.jpg
     
    KaKui tykkää tästä.
  17. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    4
    ( Off topic päivitys )
    Tein päivän auton sisälle. Musta sisusta pimeällä ja pienet tuikut katossa=pimeää. Laitoin kaikkiin sisävaloihin polttimon tilalle led-nauhaa. Jäänyt jostain ylimääräiseksi aika hyvälaatuista nauhaa jossa valopisteet tiheässä, n. sentin välein. En saa puhelimella tarpeeksi hyviä verrokkikuvia otettua, mutta yllätin jopa ihteni.

    Pääsin vähän treenailemaan kolvauskättä. Toimintatestaus 9v patterilla, nauha on himmennettävä ja toimii 9-12v.
    IMG_20190202_181551.jpg
    Ennen
    IMG_20190131_062356.jpg

    Jälkeen
    IMG_20190202_171246.jpg

    Ja jääpähän virtajärjestelmästä enemmän tehuja ämyreille, kun lamppujen wattimäärä tippui murto-osaan.

    PS. Ostan Chromecast audion jos jollakulla on joutilaana.
     
    Viimeksi muokattu: 02.02.2019
  18. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    4
    Noniin. Hyvää iltaa.
    Vähän on vierähtänyt aikaa ja rahaarahaa m projekteissa ja rakkineen korjauksissa. ( 3*pyörän laakerit, jarrupalat, egr-venttiili ja katkenneen pultin korjaus)
    Mutta mutta, pikkusen audiopuolellakin päivityksiä.
    Subwoofer rupee olemaan aikalailla sisäänajettu ja kuulostaa ihan järkyttävän hyvältä. Ei siis mitenkään painetykki, mutta kyllä mielestäni hyvin soi siihen nähen että 10" on suljetussa kotelossa parilla sadalla watilla. Bassot toistuukin luonnollisesti, sävykkäästi ja tasaisesti. Muulla taajuuskaistalla on jotain korjattavaa. Ennen en ymmärtänyt jään että subbari tarkkuudella voisi olla jotain tekemistä synteettisen musiikin (esim. infected mushroom) kanssa, mutta niin sitä aina oppii ja kokee uutta.

    Sain myös ostettua jonkinmoisen mittamikrofonin. Dayton audio imm-6 löytyy nykyään. Kalibroitu mittamikki Android- ja i-laitteille. En ole vielä kauheasti kerennyt säätelemään kylläkään. Käyttöönotossa oli pientä hankaluutta. Kalibrointitiedoston siirtäminen suositeltuun sovellukseen ei meinannut toimia kuin vasta muutaman yrityksen jälkeen. Kuitenkin sain toimimaan ja pikaisen parin kymmenen minuutin testailun jälkeen sain tämmöisiä tuloksia:

    Screenshot_2019-03-31-17-47-34.png

    Sadan hertsin paikkeilla oleva korostuma tuli kun avasin oven kuvakaappauksen ottamista varten. Yläkeskiäänet on musiikilla ja tuosta kaaviostakin havaittavasti vähän turhan kovat. Myös diskantti on aivan liian hallitseva. Ollut kokoajan. Kuvanottohetkellä ylimmät taajuudet equtettu aivan minimiin ja soittimesta treble -2. Pitää koittaa ehkä laittaa jopa alipäästösuodin tuonne yläpäähän!?!? Toistaiseksi. Tavoitteena kuitenkin kesällä muuttaa etupää aktiiviseksi jolloin tasoja helpompi hallita. Myös diskantin ja midin välinen aikaero olisi paremmin hallittavissa. Nyt huomaa keskikuvan siirtyvän, kun laulaja suhistaa ässät ym keskimääräistä korkeisiin siirtyvät muutokset.
     
    Sengir ja Moti tykkäävät tästä.
  19. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    4
    Joo-o. Onse vaa joo, mahotonta meininkiä.
    Tämä säätöjen maailma on kyllä osoittautunut jokseenkin mielenkiintoiseksi ja ainakin haastavaksi loputtomaksi suoksi. Tämmöisenä multakorvana ja itseopiskelun kautta joutuu kyllä kulkemaan aika pitkän tien tyydyttävään tulokseen pääsemiseksi. Mutta kyllä minä uskon loputtomien nettiohjeiden ja -videoiden ja kirjojen avulla vielä saavani jonniilaista hifiä aikaiseksi.
    Nyt olen vähän temppuillut viiveiden ja stereokuvan kanssa. Onnistuin mielestäni ihan hyvin saamaan äänet keskitettyä. Aika hurjan kuulosta kun laulaja istuu tarkasti kojelaudalla. Sivu suunnassa stereo ei kovin laaja ole, ihan ok kylläkin. Luulen, että sellaisen kotihifimäisen äänikentän saavuttaminen autossa vaatii aika paljon paremmat laitteet ja taidot. Syvyyttäkin joillakin äänitteillä jopa hieman havaittavissa. Paino sanalla hieman.
    Mutta semmoinen kysymys askarruttaa, että: pitääkö "keskikanavan" kuulua auton keskilinjalta vai kuljettajan edestä? Onko tämä ennemmin mieltymysasiaa, voi onko siihen oikea vastaus? Jos se on auton keskellä, stereokuvalla on enemmän tilaa levittyä ympärille. Jos se kuskin edessä, vastaa enemmän kotiolosuhteita ja on siten symmetrisempi.
    Vaikka edessä soi erillissarja passiivisesti jaettuna, sain stereo aika hyvin keskelle. Kuuntelin taajuujaettua pinkkiä kohinaa ja sen perusteella säätelin suuntimaa.
    Seuraavaksi pitää hakea vielä subwooferin integroituminen paremmin kohdalleen. Jakotaajuuden tietämillä on jotain korjattavaa vielä.
    Mites se menee, että jos esim. subin alipäästö on vaikka 80hz ja 18db ja midin ylipäästö samat lukemat, niin tuleeko silloin korostus vai vaimennus jakotaajuuden tietämille? Muistelen jostain kuulleensa, että tuolla jakojyrkkyydellä 6, 12, 18 jne tuli jotenkin vuorotellen korostuma ja vaimennus. Minkälainen soppa siitä tulee jo laittaa vaikka midit 100hz 18db ja subin 90hz ja 24db? Vai kannattaako noiden välinen jako olla samoissa jyrkkyyksissä/ taajuuksia?
    Miks ei näihin asioihin voisi olla semmoista lego-tyyppistä ohjetta? Että tee näin ja sitten näin, piste.
     
  20. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    4
    Google Chromecast Audio autoon.
    risuaitamelkeintoimii
    www.vainvahanpatkii.fi

    Joo, nyt sain aikaiseksi hankkia chromecast audion ja jokseenkin otettua sen käyttöön. Laitteen ja yhteyksien määrittämisessä oli jonkin verran ongelmia. Nyt kuitenkin sain sen jotenkin toimimaan autossani. Google ei lupaa tämmöiselle käytölle mitään toimintatakuuta, toimii jos toimii. Eli laite käyttää samasta puhelimesta jaettua nettiyhteyttä ja spotifyta. Musiikin toisto vain välillä pätkii. Satunnaisesti musiikki vain loppuu kuulumasta vaikka spotifyssa biisi kulkee eteenpäin. Myöskään laite ei poistu puhelimen yhteyksistä, eli yhteys ei katkea. Tauko saattaa kestää sekunnista muutamaan minuuttiin. Tein tänään neljä matkaa kestoiltaan 15-30 min ja joka kerralla muodosti yhteyden nopeammin ja tauot väheni. Viimeisellä vartin matkalla pätkäisi vain aivan viime minuutilla kerran sekunniksi. Pitää tässä katsella onko laitokseen jotain päivityksiä olemassa.

    Äänenlaatu on loistava. Entiseen Bluetooth vastaanottimeen verrattuna tapahtui kuin muutos kasetista minidisciin tai md:stä CD:n. Ei mitään taustakohinoita tai häiriöääniä. Äänenvoimakkuus CD:hen verrattuna sama vrt. ennen piti laittaa kymmenisen pykälää enemmän radiosta voluumia kun vaihtoi cdltä Bluetoothiin. Tämä ei nyt tosin ollut ongelma kun auton soittimessa on lähdekohtainen muisti voimakkuudelle.
    Virtaa tämä järjestelmä vie kyllä pirusti. Yhdestä laturista tulee virta chromecastiin ja kännykkään 2100mA, ei riitä lataamaan puhelinta ollenkaan, pitää vain akun varaustason samassa. Näyttö suljettuna.

    Tuon pätkimisen kun saisi pois niin olisi kyllä verraton laite.