Minun tarinani: Subarun hifipäivitys

Keskustelu osiossa 'Autohifi' , aloittajana Vastapuoli, 31.07.2018.

  1. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kova on tarve kirjoitella oma tähänastinen kertomus paremman äänen metsästyksestä.
    Joten tästä se lähtee.
    Useimmat toimintaratkaisut ja materiaalit yms. selittyy perusperiaatteella: koska se oli halvin/minulla sattui olemaan helppo pääsy ko. ratkaisuun. Auto on minulle suht. tuore, ostin sen joulukuussa 2017. Subaru Legacy farmari vm. 2010
    IMG_20180730_165314 (2).jpg

    Hieman hifistellyt aiemminkin, mutta nyt ajattelin tähän autoon tehdä vähän perusteellisemmin ja laajemmin äänentoistojärjestelmän. Budjetti ja ajan puute vaan aina rajoittaa ja hidastaa, mutta askel kerrallaan.

    Ensimmäisenä piti hommata kaiuttimet eteen. Satuin törmäämään hyvään tarjoukseen Hybrid Audio Technologiesista, joten ne uutena tuttavuutena valikoitui tilauslistalle. Samalla kun kerran laitetaan ämyrit voi hyvin myös vaimentaa.
    .Elementti koaksaalina.jpg

    Silent Coatia ja STP:tä on tähän mennessä mennyt n. 6m². Ovet sisä-ja ulkopellit, takapyörän kaaret ja kontin pohja ja takapenkin alta pohja vaimennettu. Lisäksi oviin ja kontin verhoiltujen osien alle laitettu pehmeämpi vaimennuskerros mitä milloinkin on ollut käsillä. Konttiin Bilteman jumppamattoa 5€/kpl, toimii!

    Ovet oli helppo purkaa. Käytin toistaiseksi auton omia kaiutinkaapeleita, mutta vedin jo jatkojalostusta varten paksummat 1.5mm² kaapelit odottamaan vahvistinta varten. Näiden kaapelien läpivienti ovihaitarista oli suoraan sanottuna yhtä persettä. Ahdas haitari, joka oli auton puolelta tungettu täyteen vaahtomuovia johtojen ympärille, tiiviisti, LIIMATTUNA. Kärkipihdeillä sain ronklittua herneen kokoinen paloina sen verrattuna pois, että sain ujutettua vetovaijerin läpi. N. 2h/puoli meni aikaa tähän operaatioon.

    Soviterenkaat veisteltiin työkaverin kanssa CNC:llä muovista. Sattui lojumaan nurkissa. Hieman suuntaavat, kaksi kerrosta liimattuna ja ruuvattuna toisiinsa. En sipistellyt näitä sileiksi, kun ei jää näkyviin. Onpahan sään ja pommi kestävät. Kaikkiin väleihin tulee asennusvaiheessa tiivistenauhat. Suuntaus ja paikka muutenkin asettui melko samaksi kuin alkuperäisessä kaiuttimessa oli. Nämä Hybrid audiot voi asentaa koaksaalina tai erillissarjana. Päädyin erillissarja-asennukseen tulevaa suunnitelmaa soittaa näitä aktiivisena silmällä pitäen.
    .Etuovi sisäpelti.jpg
    .Kaiutinadapterit edestä.jpg
    .Kaiutinadapterit sivusta.jpg
    .Etuovi valmis.jpg
    Jatkuu...
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    1
    ...Juttu jatkuu
    .Etuovipahvi.jpg

    Ainiin, punaisena lankana tässä koko projektissa on asentaa kaikki mahdollisimman huomaamattomasti/alkuperäistä tyyliä mukaillen. Tämä periaate on monessa kohdassa osoittautunut erittäin työlääksi toteuttaa vrt. nopeampaan ratkaisuun.

    Diskanteille tulee sarjan mukana kattava valikoima asennustarvikkeita, mutta minulle toimi parhaiten oma ratkaisu. Vääntelin kylmänviileästi reikänauhasta pidikkeet alkuperäisille paikoille ja diskanttielementti kiinni takaa pikkuruisella pultilla. Näin sain elementit alkuperäisen ritilän alle ja vääntelemällä niitä voi suunnata mieleisekseen. Nyt ne "leikkaavat" juuri kuskin oikean korvan tienoilla. Ei ole nätit mutta toimivat ja ei ne minnekään näy.
    .Diskanttiteline.jpg
    .Vasen diskantti.jpg

    Aluksi ajattelin jättää takakaiuttimet vaihtamatta ja vain vaimentaa ovet.
    Takasia kun en itse käytä, vain jos sattuu harvoin takana matkustamaan kyytiläisille. Tuttavapiirissäni vaan ei ketään kiinnosta minkälaiset mökätoosat on. Toisen tehtyäni purin toisen oven ja huomasin että se alkuperäinen elementti oli "pahasti" vaurioitunut. Pölykuppi oli puoliksi irti. Sehän antaa jo hyvän syyn vaihtaa kajarit . Kaapissa lojuneet JBL MS52C sai siis tulla käyttöön. Takaoven pellin muoto kaiuttimen ympärillä on kolmiulotteinen, joten adapterin teko olisi hieman haastavampaa. Joten ei muuta kun vanhoista ämyreistä elementit irti puukolla ja jo vain tuli hyvät adapterit. Alkuperäiset oli 6.5" ja uudet 5¼", joten ne asettuivat täydellisesti vanhaan runkoon. N. millin pari jäi rakoa eli tiivistenauha väliin ja hyvä tuli. Diskantit asensin midin yläpuolelle ovipahviin ja jakosuotimet nippusiteillä kiinni ovipahviin. Asennuksen kaikissa vaiheissa kaikki johdot, suotimet, liittimet yms. on kääritty ohueen vaahtomuoviin tai pehmukkeiden väliin resonansseja ehkäisemään.
    .Alkuperäinen rikki.jpg
    .Takakaiutin purettu.jpg
    .Takakaiutin uusi +vanha.jpg
    .Takadiskantti paikoillaan.jpg
    .Takaovipahvi.jpg
    .Takaovi valmis.jpg

    Autossa on Bluetooth handsfree, mutta ei musiikin streemausta. Motonetistä bluetoothlähetin aux-liitäntään korjasi tämän. Toimii ihan ok, aina ei yhdistä automaattisesti. Soitinta en halunnut välttämättä vaihtaa, koska oli muita suunnitelmia (tulossa myöhemmin) ja kuuntelen musiikkia myös CD:ltä ja soittimessa on 6cd:n vaihtaja, mikä on kiva.
    .Bluetooth.jpg
    Jatkuu...
     
  3. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    1
    ...Juttu jatkuu
    Seuraavaksi takaloosterin vaimennukseen. Verhoiltujen suhteellisen helppo purkaa. Eräs kohta mietitytti, motto: "voima korvaa vaseliinin" toimi ja vain kaksi verhoilukiinnikettä hajosi . Työnsin pari kerrosta STP:tä joka paikkaan minne yletin ja sain. Päälle todellakin Bilteman jumppamattoa, noin sentin paksua. Subwooferia ei vielä ole, mutta on tulossa varapyöräkoteloon piiloon, mutta tyylitellyllä viimeistelyllä. Joskus.
    .Takakonttia vaimennettu.jpg
    .Takakonttia vaimennettu 2.jpg

    Sitten koittaa päiväunien täyttymys. Löysin priimakuntoisen dsp-vahvistimen vähän käytettynä. Match PP 62 DSP. 35wrms*4 +subille 160wrms. Ei paljoa, mutta riittää minulle alkuun. Muutenkin ajattelen, että yleisesti käytetyt tehot on jo vähän hätävarjelun liioittelua. Satakin wattia kun tuuttaa erillissarjalle, niin varmasti soi, korvissakin. Tällä hetkellä siis kytketty 4*35w ja erillinen virta on vedetty takapenkin alle 35mm² kaapelilla ja siitä jaettu vahvistimelle, joka on pelkääjän penkin alla. Jossain vaiheessa koetan etupäätä aktiivisena, jolloin saan sinne menemään 70w*2 ja jätän takaiset pois.
    .Match pp62dsp.jpg
    .Soittimen purku.jpg
    .Takapenkin lattia vaimennettu.jpg
    .Virran jako vahvarille.jpg
    .Virta liittämistä vaille.jpg
    .Virtaa + sulake.jpg
    Tuo DSP:llä säätäminen on vielä vähän vaiheessa, ensimmäinen laatuaan minulla, joten opettelua riittää. Kiva ominaisuus siinä on takakaiuttimien lisäviive, joka estää niiden vaikutuksen stereokuvaan edessä päin. Äänellisesti Hybrid audiot on omasta mielestäni erittäin hyvätasoiset. Stereokuva on kohtuu laaja joskaan ei kovin syvä, taajuusvaste tasainen ja pehmeä. Korkeat taajuudet (diskantti) on laadultaan hyvä, mutta taso aika koholla ainakin kun asennettu kojelaudalle. Tätä olen yrittänyt kompensoida DSP:llä

    katso liitettä 35595

    Taajuusvaste kuskin paikalta alkaa näyttämään melko tasaiselta. Tosin mitattu vain puhelimen mikrofonilla ja rta-sovelluksella. Lähettäen vaaleanpunaista kohinaa FLAC-muodossa bluetoothilla. Jos jollakin on lainata/vuokrata tarkempaa mikrofonia ja CD:ltä kohinaa Kuopion seudulla, saa ottaa yhteyttä.

    Tulevia suunnitelmia toki jo on. Ensin subbari. Tämän suunnitelman takia minut luultavasti ristiinnaulitaan, mutta aion askarrella 10" kotisubwooferista ämyrin autoon! Vieläpä halpis Audio Pro:sta. Tämä nyt ensalkuun, koska vielä ei ole vara panostaa uuteen elementtiin. Pohdinnassa kyllä joko Hybrid Audion 10" tai Seas l26roy. Lisää vaimennusta, etujalkatilat, katto, kontin luukku.

    Kommentteja, kritiikkiä, neuvoja ja ehdotuksia kuunnellaan mielellään. Olen aloitteleva hifistellyt ja täysin itseoppinut, joten kokemusta ja tietotaitoa mielellään kartutan.
     
  4. vps358

    vps358 Well-Known Member

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    2 958
    Saadut tykkäykset:
    74
    ^
    Ei se kotisubbarin elementti tiedä olevansa autossa, siitä vaan jos saundi sopii....
    Tuohon etudiskanttien asennuksiin olisin ehkä askarrellut jonkinlaista reunaa sinitarrasta tai muovailuvahasta, vaikea kuuntelematta sanoa kuinka paljon kärsii diffraktioista...

    T: Vesku
     
  5. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    1
    Juu ne vielä vähän hakee suuntaansa. En tiedä miten diffraktio kuuluu, mutta täytyypä ottaa harkintaan. Tällä hetkellä joku ylätaajuus, yleensä korkealta laulajan äänessä, tavallaan hyppää silmille (beaming englanniksi, en tiedä miten tätä ilmiötä kutsutaan suomeksi). Myös alkuperäiset ritilät päällä näyttää olevan täynnä reikiä, mutta vain osa on läpi asti keskeltä. Pitää jossain välissä porailla loputkin reijät läpi asti.
     
  6. latexii

    latexii Well-Known Member

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    2 652
    Saadut tykkäykset:
    213
    Koska sinulla on ilmeisesti pätevä DSP -vahvistin niin tuossa vaiheessa itse ostaisin jonkun mikin (Umik-1 esim.) ja suorittaisin taajuusvastemittauksia, ja korjaisin vähintäänkin korostumat DSP:llä, niitä kun aina löytyy (kuten itse varmaan olet huomannut).
     
  7. vps358

    vps358 Well-Known Member

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    2 958
    Saadut tykkäykset:
    74
    Lähinnä tuo diffraktio vaikuttaa sivusuunnassa, ilmiö tarkoittaa sitä, että tietyt taajuudet heijastuu reunasta eri laila, kuin toiset ja siitä aihutuu diskantin sotkeutuminen.
    Tyypillisesti nuo on hoidettu pyöristyksillä ja/tai suuntaimilla, tärkeintä tuossa lienee että ei ole teräviä epäjatkuvuuksia...
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Diffraktio

    T: Vesku
     
  8. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    1
    ----Offtopic----
    Maskin keskipiena maalattu kumimaalilla mustaksi. Pitäisikö loputkin kromit mustata? IMG_20180804_210749.jpg
     
    finmovie tykkää tästä.
  9. finmovie

    finmovie Member

    Liittynyt:
    25.03.2016
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    3
    Pitäs ehdottomasti loputki maskin kiiltävät mustaksi
     
  10. Himppe

    Himppe Member

    Liittynyt:
    13.08.2004
    Viestejä:
    724
    Saadut tykkäykset:
    3
    Kyseisen vahvistimen subbariosuus koostuu neljästä yksittäisestä vahvistinkanavasta, 4x40W = 160W. Se on suunniteltu syöttämään Matchin valikoimista löytyviä kahta tuplapuhekelaista (7”) tai yhtä neljällä puhekelalla varustettua (8”/10”) elementtiä. Normaalille yksipuhekelaiselle elementille saat syötettyä tehoa vain 40W ja kolme vahvistinkanavaa jää hyödyntämättä. Tämä kannattaa huomioida subbarisuunnitelmia jalostettaessa.
     
  11. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    1
    Juu, kyllä. Subille tulossa 400wattilaista erilliseltä vahvistimelta.
     
  12. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    1
    Pieniä päivityksiä.
    IMG_20180909_162529.jpg
    IMG_20180909_162626.jpg
    Diskanttien suuntausta hienosäädetty ja rakenneltu jonniilaiset suuntaimet 6mm noise isolatorista. Ritilöitä en vielä porannut auki, koska jotenkin muistelen että EMMA-kisoissa pitää käyttää alkuperäisiä ritilöitä. Siis sellaisiin EHKÄ joskus aikomus osallistua kuulemaan mielipiteitä ja vinkkejä.

    Aiemmin mainitsemani hieman kova taajuus/korostuma/beaming paljastui takadiskanttien aiheuttamaksi. Alumiinikalottiset, niiden kovahkoa soundia karsastin jo aiemmin kun toimittivat pääkaiuttimien virkaa edellisessä autossa. Niiden jakosuotimissa on tasonsäätövaraa vielä -3db, pitää koittaa kunhan seuraavan kerran avaan takaovipahvit.

    Offtopic.
    IMG_20180909_170349.jpg
    Maski mustattu, bättre.
    IMG_20180909_170413.jpg
    Tuommoset vanteet (17") tulossa talveksi, vaatii kunnostusta. Maali tulee olemaan puolikiiltävä. Vaihtoehdot: musta, valkea, punamulta. Mikä?
     
  13. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    1
    Apua kotelon rakentamiseen!?
    Tilanteet päivittyy pikkuhiljaa.
    Bassolaatikko on rakenteilla, vanteet maalattu, uusi subwoofer odottelee asennusta kotiinsa.
    Kuten tavallista, tykkään tehdä asiat toisin kuin yleensä. Niin tässäkin mennään perse edellä puuhun. Ensin rakennetaan kotelo ja sitten mietitään mikä elementti siihen laitetaan . Kotelon runko on nyt asettunut bruttotilavuudeltaan 30-litraiseksi. Kysymys vaan kuuluu että refleksi vai suljettu?
    Tuli tilattua Hybrid audio technologies i10sw jatkamaan siitä mihin pääkaijuttimet hiipuu.
    IMG_20181031_044507.jpg

    IMG_20181031_044259.jpg
    Tuossa näkyy vähän simulointeja.
    Vihreä: winISD suosittelema 23litrainen refleksi, viritys 38hz
    Punainen: arvioitu maksimi nettotilavuus 27litraa refleksi, viritys 38hz
    Keltainen: winISD suosittelema 12.8lirainen suljettu, q=0,71
    Sininen: valmistaja suosittelema 26litrainen suljettu, q=0,55

    Valmistajan suositus 38litraisesta refleksistä on liian iso.

    Olen tämänkin ohjelman kanssa aloittelija. Pähkäilyttää, että refleksillä saisi enemmän painetta, mutta aiemmin olen tykännyt enemmän suljetun äänestä. Miten tuo kohtuullisen matala q-arvo vaikuttaa ääneen suljetussa kotelossa? Ja kyllähän auto buustaa matalia, joten nostaa todellista vastetta suljetussakin.
    Osaisiko joku suositella noiden tietojen pohjalta kumpi parempi?
    Musiikkimaku on laaja, eli basson pitäisi suoriutua Black metallista triphoppiin.

    Koko rakennus raportoidaan sitten kunhan on valmista. Tavoitteena saada jo tämän vuoden puolella
     
  14. vps358

    vps358 Well-Known Member

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    2 958
    Saadut tykkäykset:
    74
    ^
    Autoon suositellaan suljettua, tai laajennettua refleksiä, koska auto boostaa juuri niitä kuminataajuksia siinä sadan hertsin kummallakin puolen ja sitä ei kuuntele se kuuluisa Loimaan Erkkikään amiksen jälkeen.
    Laajennettu refleksi ei käyne sulle, koska tilavuus on karkeasti tuplat normaaliin refleksiin, joten suljettu antanee parhaan vasteen.

    T: Vesku
     
  15. Vastapuoli

    Vastapuoli New Member

    Liittynyt:
    25.11.2017
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    1
    Näin vähän itsekin ajattelin. Mikäs siinä on ideana, että winISD suosittelee oletuksena puolet pienempää koteloa kuin valmistaja? Tuo ~13 litran kotelo tuntuisi äkkiseltään pienehköltä.
    Mitenkähän radikaali vaikutus toimintaan on refleksiputken muodolla? Tiedän että terävät kulmat aiheuttaa turbulenssia, mutta entäs jos putken muotoilee spiraalimaiseksi? Näin yleisenä pohdintana vain..