Päinvastoin, kysymys pitäisi määritellä tarkasti jotta siihen voisi vasta järkevästi. Olen jättänyt vastaamatta koska on en tiedä mistä näkökulmasta tähän vastaisin. Tässä hyvä esimerkki.
Niin... Myönnettäköön, että tämä ketju on ensimmäinen poll-ketjuni (ja loin sen yömyöhään). Tästä huolimatta, eiköhän jokainen ymmärrä mitä ketju ajaa takaa. Avausviestissä kuitenkin ihan selkeästi kirjoitan, että kyse on hyvin asiakas-/kuluttajakohtaisesta asiasta. Tämä siis vihjaa, että periaatteessa mitään ultimate-pankkia ei ole olemassakaan, vaan että tietyissä pankeissa on tietyt edut eri tyyppisiä ihmisiä kohtaan, ja että tietyt pankit vaan tahtovat omata suuremman suosion niin laadullisesti kuin asiakasmäärällisesti. Toki voidaan alkaa näsäviisaaksi tuosta otsikostani, mutta eiköhän jokainen järkevä ihminen ymmärrä, että kaikenkattavan otsikon tekeminen lyhyeksi sellaiseksi on todella todella vaikeaa ellei mahdotonta. Vai onko niin, että esim. "Paras kitaristi" -ketjussa pitäisi Dragonforcen pojat nostaa automaattisesti kärkikahinoihin mukaan vain sen takia, että he soittavat tilulilua poikkeuksellisen nopeasti ja vaativasti. :hitme:
Alkujaan Säästöpankissa, mutta konkurssin jälkeen siirto Osuuspankkiin. Nettipankki maksaa kuussa 2,50 ja electronista nostivat juuri veloitustaan 83 sentistä euroon.
Eipä voi Nordeasta oikeastaan mitään pahaa sanottavaa. Joskus muinoin tuli vanhempien kautta avattua tili KOP:sta ja siitä asti on asiakkuus jatkunut nimenvaihtojen ja fuusioiden kautta Nordeaan. Plussat: Verkkopankki maksuton Pankkikortti maksuton Verkkopankki erittäin toimiva ja luotettava (ei koskaan ole ollut nurin/tullut mitään muitakaan ongelmia) Verkkopankin varapalvelu, joka on käytössä heti ongelmatilanteissa/ohjelmistopäivityksissä. Sähköisen maksun tuki kaikissa käyttämissäni palveluissa (eli löytyy se linkki esim. verkkokaupoista) Toimiva mobiilipankki. Miinukset: Pankkisali aina tupaten täynnä asiakkaita, kun siellä harvoin täytyy käydä. (uskoisin saman vaivaavan muitakin pankkeja). Nordeasta löytyy siis käyttötili, johon on liitetty pankkikortti/VISA -yhdistelmä ja lisäksi säästötili, jota en tosin ole käyttänyt pariin vuoteen (saldo 0). Toisena pankkina Tapiola, joka myös osoittautunut ihan ok pankiksi, vaikken ehkä käyttöpankiksi sitä valitsisikaan. Sieltä löytyy kuitenkin yhteinen säästötili avovaimon kanssa. Plussat: Selkeä verkkopankki Hyvät korot Pankkipalveluihin voi niputtaa mukaan myös esim. vakuutukset, jolloin palvelumaksujakin poistuu mukavasti. Samalla myös vakuutuksia voi käsitellä verkkopankin yhteydessä. Miinukset: Verkkopankki ei toimi puolen yön jälkeen ennen aamua (täysin käsittämätöntä) Ei lainkaan kassapalveluja Palvelumaksut ovat mielestäni hiukan kalliit, jos ei muita palveluita Tapiolalta ole (itselläni koti- ja liikennevakuutus, joten käytännössä kaikki ilmaista).
Melko puutteelliset vaihtoehdot tosiaan tässä pollissa... Omasta mielestä paras pankki on Tapiola. Pidin jonkun aikaa Tapiolan ja Nordean asiakkuuksia rinnakkain, mutta nykyään riittää pelkästään Tapiola. Mielestäni parasta Tapiolassa on sellainen yleinen "reilu meininki", asiakastakin ajatellaan eikä pelkästään osakkeenomistajien etua. Hyvä selkeä verkkopankki, reilut korot käyttötileille ja talletuksille, edullisuus (ilmainen) jos vakuutuksia/muita palveluita Tapiolassa.
Laina Nordea: Kun kyseessä asuntolaina, siihen yhdistettynä ilmainen luottokortti+verkkopankki+alhainen marginaali+hyvät alennukset vakuutuksesta joten ihan jees paketti. Lyhyen ajan säästäminen Kaupthing edge: Tänne siirtyy kaikki lyhyen ajan säästöt esim matkoja / elektroniikkaa varten. Maksavat 5% koron, joten esim 1000e laittaa kertyy kk säästöä 50e eli about 50e enemmän kun Nordeassa. Ihan jees summa jos säästää vaikka 12kk ja sit tyhjentää kerralla. Pidemmän aikavälin säästäminen Seligson Alhaiset hallinointipalkkiot takaa pitkällä aikavälillä paremman tuoton. Joka kk siirtyy tänne ja säästötavoite on kymmenissä vuosissa. Yhtä pankkia jos käyttäisi, tappiot olisi pitkällä juoksulla todella monia tuhansia per vuosi, joten parempi käyttää monia.
Nordea on ok jos löytyy lainoja jne. silloin palvelu toimii ja jotain alejakin tulee. Konttoreihin on turha yrittää alle tunnin jonottelun. Jos taas löytyy luottohäiriötä tms. niin palvelu on todella tylyä ja eivät helpolla huoli asiakkaaksi. Ålandsbankenissa taas kaikki saa hyvää palvelua tulotasoon katsomatta. Ne harvat kerrat kun on konttorissa pitänyt käydä, niin jonoa ei ole lainkaan ja palvelu on erittäin ystävällistä.
En tiedä, ymmärsinkö laskusi nyt aivan oikein, mutta en todellakaan usko että Kaupthing maksaa 5%:n kk-korkoa; sehän tekisi 60% vuosikoron! Eli eiköhän se niin ole, että vuodessa kertyy tuo 50 joka tekisi siten reilun 4 kk-säästön.
Niin, tälleen siellä sivuilla sanottiin: Toivottavasti säätäjä ei ole erehtynyt noista koroista, ja tehnyt suunnitelmia sen mukaan...
Komppaan. Nordean Avainasiakkuus on "ihan jees", vaikka muuten pankki on aika per***stä (kuten kaikki pankit, imo). Islantilaiset sentään maksavat edes jonkinlaista korkoa. Nordeassa ei käyttötilillä kannata rahojaan makuuttaa, korko taitaa olla jopa 0,15%.
Riippuu varmaan kovasti rikkausasteesta ja omista makutottumuksista, mutta itse en ainakaan käyttötilillä koskaan kovin paljoa pidä. Jos jostain syystä rahaa sattuisikin olemaan, ylimääräinen on aina turvassa säästötilillä. Eipähän tule tuhlattua ja toisaalta ei tarvitse pelätä, että joku käy kortilla tilin tyhjentämässä. Joitain satoja euroja, korkeintaan tonni, käyttötilillä makoilee, joten aika sama, paljon se korko on. Eipä nuo korot kovin paljoa suomalaisten pankkien välillä vaihtele muutenkaan, mutta Nordea ei kyllä tosiaan koroissa pärjää esim. Tapiolalle.
Lyhyesti sanottuna Nordea on persee** kaikessa muussa paitsi asuntolainassa. Säästötilin korko on onneton ja jos haluaa kilpailukykyistä tuottoa, puhutaan jo erilaisista rahastoista. Näissä rahastoissa taas palkkiot on niin suuria, että homma ei yksinkertaisesti kannata. Joku aikaa sitten saatiin taas puhelu nordeasta, jossa mainostettiin kovasti erilaisia "säästämisvaihtoehtoja". Ilmeisesti ovat huomanneet, että joka kk rahaa siirtyy muualle. Sanoin Nordealle, että välittömästi aloitetaan säästäminen heille, kun ovat kilpailukykyisiä hinnoissa.... yllättäen puhelu loppui Nordean osalta siihen paikkaan.
Uuh, ikivanha lanka, suhdanteet on muuttuneet jännästi, tilanne kaipaa päivitystä. Nimittäin, Osuuspankin uusi käytäntö kysellä avainlukua joka helvetin tilitapahtuman yhteydessä pisti kupin nurin. Mikä olisi edes vähän parempi pankki 'päivittäisten raha-asioiden' hoitamiseen? Halpa Debit kortti ja toimiva verkkopankki vähimmäisvaatimuksena.
Muuhun kantaa ottamatta, niin toimivin avainlukusysteemi on Sampopankilla. Avainluvut ovat pankkikorttikokoisella muovikortilla, eikä siitä tarvitse yliviivata käytettyjä lukuja (kuten esimerkiksi Nordealla). Verkkopankkiin kirjautumiseen riittää käyttäjätunnus (numerosarja) ja oma valitsema salasana (numeroina), vasta ku haluat maksaa vaikka laskun joudut syöttämään avainluvun, sivu kertoo numeron jonka etsit avanlukukortilta (Pankin kysymät luvut ovat numerojärjestyksessä). Kysylyä voi tilin asetuksista tiukentaakkin, jos on halua. Jos tuo nyt ei ole ihan viimeaikoina muuttunut, valitettavasti en ole enää Sampopankin asiakas. Nordean verkkopankki on hirveä verrattuna Sampoon. iPhonelle ja Androidille löytyy myös Appi verkkopankkia varten.
Ei pidä paikkaansa. Verkkopankkiin kirjaudutaan omalla käyttäjätunnuksella (muistaakseni 7 numeroinen tunnus, johon ei voi vaikuttaa) ja nelinumeroisella salasanalla (vaihdettavissa), jonka jälkeen tulee syöttää vielä avainlukulistasta pyydetty tunnusluku. Avainlukulista on entiselle Tapiolan asiakkaalle varsinaista myrkkyä. Avainluvut on numeroitu nelinumeroisesti, eikä niiden järjestyksessä ole mitään logiikkaa. Yhdellä puolella korttia on kolme palstaa avaimia ja kortin molemmin puolin löytyy avaimia. Palvelu pyytää sinua syöttämään avainlukulistalta esimerkiksi avainluvun 0043, joka on muistaakseni taas seitsämännumeroinen avainluku. Tämä 0043 voi löytyä mistäpäin tahansa kyseiseltä listalta. Olisivat edes järjestyksessä, vaikka järjestyksessä niitä ei kysyttäisikään. Melkein viivottimen kanssa saa aina katsella ja etsiä. Miniverkkopankissa on sitä paitsi bugi. Kun olet syöttänyt laskun tiedot ja rupeat hyväksymään sitä, niin jos näppäilet hyväksyntäkoodin vahingossa väärin, verkkosivu ilmoittaa tästä kohteliaasti ja heittää takaisin kirjautumisvaiheeseen ja laskun näpyttelyn joutuu aloittamaan alusta. Kolmanneksi, kun pankin palvelukseen siirryttiin, niin avattiin molemmille yhteinen tili, jonne molemmat voi laittaa aina kuukausittain rahaa. Tarkoitus oli, että tältä tililtä olisi sitten maksettu kaikki kuukauden laskut, mutta virkailija unohti vain kertoa, että jos siltä tililtä maksaa laskuja, niin menee 2-2,5/per maksettu lasku (en muista tarkkaa summaa) jotain käsittelykuluja.