Niin, varmistaakseni sisälukutaitoisuutesi painotan vielä, etten ole sitä lukenut ja tuo minun viestinihän meni että kuulemma.
Ruotsi oli miehen äidinkieli. Oppi suomea jo nuorena, muttei paljoa saanut harjoitusta siinä. Puhui tietysti venäjää, kun oli jo ainakin Pietarissa sotilaskoulussa puhunut. Luultavasti jo Haminassa (josta sai potkut) ollut venäjän opetusta. Lisäksi puhui Ranskaa, joka varsinkin itä-euroopassa oli aatelin kieli ja englantia. Epäilen että myös saksaa, koska se taas oli levinnein kieli keskieuroopassa, eräänlainen lingua franca, ja lisäksi se on suhteellisen iisi oppia jos puhuu ruotsia. katso Vaikkei lähteessä mainitakkaan, oletan että hän ainakin ymmärsi Puolaa, koska asui siellä ennen I mailmansotaa. EDIT: ei hän mitenkään symbolina sotinut vaan konkreettisesti johti suomen sodankäyntiä missä olet talvehtinut?
Niin, tottakai hän johti Suomen sodankäyntiä mutta Mannerheim on aika pitkälle yksi suomen sodankäynnin symboleista. Jaa mitä tuo talvehtiminen meinaa? Jos tarkoittaa missä olen armeijani käynyt, niin en vielä missään.
Kysytään sitten toisin jos alkuperäinen kysymys oli liian vaikeasti muotoiltu: Kuka sen kässärin on päässyt lukemaan ja missä yhteydessä hän on sitä sinulle referoinut?
Aivan...tätä nimeä odotinkin..Jäätävä polte, kuinka moni tekelettä nähnyt ? Mun mielestä Repa on tehnyt suomalaiseksi suht hyvää työtä tuolla Dollywoodissa (paremminkin toki voisi mennä) Floppi tai ei...äijä sentään yrittää Kyllä se hitti sieltä tulee joskus Repa .. onnea matkaan
No saatan muistaa väärinkin, mutta koko käsikirjoitustahan ei missään nimessä ole vuodettu, eihän? Jossakin lehdessä (roskalehti luultavasti) jossa uutisoitiin leffan tulosta oli kuitenkin pientä juttua, että joku asianomainen joka sen (luultavasti) oli lukenut kommentoi vähän... miten sen sanoisi. Varauksella.
Vaikka hyviä elokuvia suoltaakin, Peter Jackson on mielestäni liikaa hyppinyt aina genrestä toiseen. Suurimmat elokuvaohjaajat tekevät täysin omaperäisiä elokuvia, jotka voi tunnistaa missä tahansa juuri sen ohjaajan omaksi teokseksi. Ihan kuin kaikki elokuvat kertoisivat samaa tarinaa, olematta tylsä. Tällaisia tekijöitä ovat mm. Kubrick, Lynch, Kaurismäki ja Tarantino. Myös Ang Lee'llä on sama ongelma kuin Jacksonilla. Pelkkä lahjakkuus ei riitä.
Eikös tämä kerro monipuolisuudesta? Jos haluan katsella samaa asiaa toistavia elokuvia, hakeudun Steven Seagalin teoksien pariin. Älkää nyt käsittäkö väärin, pidän hra. Seagalin leffoista.
Pitikin sanoa, että Jacksonilla ei ole omaa tunnistettavaa tyyliä, ainakaan vielä. Genrestä toiseen hyppäämisessä en näe mitään pahaa, vaikka niin kirjoitinkin. :OI
Kyllähän Rennyltä onnistuu mikä vaan, häntä vaan ei osattu oikein ymmärtää Suomessa. Mannerheim on mitä sopivin leffanaihe isänmaalliselle miehelle, joka vilauttelee Suomi lippuja, Finlandia votkaa ym. symbooleja tekeleissään.