Maratonia juoksemaan! :=)

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana Kalza, 31.03.2007.

  1. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Enhän minä muuten toimisi sitten samoin, ellen Suomessa koittaisi. ;)
     
  2. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
  3. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Katos, pääsi se maaliin ajassa 5.29.58

    Kovalaisen Heikkikin kävi juoksemassa nykyisten F1-kuskien ennätyksen 3.36.56.

    (JEE mä oon nopeempi kuin yksikään nykyisistä F1-kuskeista! :rolleyes: )
     
  4. petepas

    petepas Elämme fataaleja aikoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    30.01.2005
    Viestejä:
    2 441
    Saadut tykkäykset:
    4
    Nostellaans tätä vähän ylöspäin...

    Vieläkö porukka käy lenkillä? Ainakaan kelien puolesta ei pitäisi olla mitään vaikeuksia... Kalza, edes sinä :D
     
  5. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Joo viimisen viikon aikana itse asiassa oon juossu eniten ikinä, 85km. Kaikki muut mestat on ollu kiinni joulun aikana niin ei oo ollu muuta tekemistä kuin juoksu :rolleyes:

    Viime vuonna yhteensä tuli sit 1400km juostua, mikä on vajaa neljäsosa koko vuoden reilusta 500 urheilutunnista. Siihen päälle tulee sitten vielä hyötyliikuntana pyöräilyä joku 4000km :)

    Kait sitä tänä vuonnakin jossain juoksukisassa käydään, jos hyvin käy niin se vois olla pituudeltaan 100 kilsaa :eek:
     
  6. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Itellä on joulun tienoilla ollu jos jonkinlaista jalkavammaa ja pitkäikäinen flunssa siihen päälle. Ehkä noin ennen aattoa ja aaton jälkeen on tullut jotain 40 km vain askellettua. Noh, onneksi kinkkuja on kestänyt sulatella sitten muissa lajeissa lähes joka päivä.

    Kun tämä arki tästä koittaa, niin eiköhän lenkkireiteillä käynti taas säännöllisty.
     
  7. Leewi

    Leewi Guest Guest

    Liittynyt:
    08.06.2006
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Puolimaratonille jouduin syksyllä kaverin painostuksesta. Pystymettästä lenkkeilyn suhteen ja ajaksi sain 1.55. Eli 5 minuuttia alle tavoitteen, eikä ollut muutenkaan paha rasti. Keväällä/kesällä pitäis varmaan kokonaista yrittää. Pitkiä lenkkejä en ole vielä juurikaan juossut, mutta 10 km meni viimeksi aikaan 46 min.

    EDIT: 26 km lenkki tuli vetäistyä 2 h 43 min, keskisyke about 135 ja sitten baariin nollaamaan tulokset.
     
  8. klmake

    klmake You’ll Never Walk Alone Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.01.2003
    Viestejä:
    1 532
    Saadut tykkäykset:
    102
    Ihme urheilijanuoria Plaza täynnä. Itsellä on nyt säännöllistä lenkkeilyä takana noin 5 kk, enkä edes haaveile pääseväni puolimaratonia alle 2 tunnin. 15 km on mennyt noin 1 tuntiin 38 minuuttiin. Tosin vauhti on ollut lenkkivauhtia, eikä mahdollisimman nopeaa aikaa ole yritetty. Ihme gebrselassieita olette koko sakki :eek:
     
  9. Leewi

    Leewi Guest Guest

    Liittynyt:
    08.06.2006
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nuorukaiseksi ei ole itseäni kutsuminen. Puolimaraton alle kahden tunnin on oikeasti yllättävän helppo juttu, sehän on melkein 6 min kilsa ja porukassa on nostetta. Mun ongelma on kyllä juurikin lenkkivauhdin pienentäminen, hermo ei kestä ohitetuksi joutumista :rolleyes:
     
  10. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Joo, ei kahden tunnin alitus puolikkaalla ole mikään mahdoton saavutus, mutta siitä huomattavasti nopeammin selvitäkseen maalin, pitäisi vauhdin olla jo omaa hölkkävauhtia aika paljon railakkaampaa menoa. Itse olen tainnut puolikkaan askeltaa siihen 1h 45 minuutin - 1h 50 minuutin tietämille parhaimmillani.

    Kokonaista maratonia kokeillaan sitten joskus, kun ensin saisin osallistuttua edes puolikkaaseen :) Ehkäpä sen vuoro koittaa tänä vuonna, ehkä ei.
     
  11. mikkol79

    mikkol79 Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.06.2004
    Viestejä:
    1 391
    Saadut tykkäykset:
    1
    Yleinen ongelma. n.70% maratonreenistä pitäisi olla ns. pk-reeniä, eli peruskuntoreeniä joka tarkoittaa sykettä joka on 60-65% maksimisykkeestä. Mä joudun välillä kävelemään että saan sen sykkeen pysymään 120 tienoolla. Niin se vaan pitäisi tehdä jos haluaisi treenata optimaalisesti. Näin siis maraton-reeniä ajatellen.

    1.1 alkoi "virallinen" reenaus 31.5 olevalle Tukholman maratonille. Tavoite realistinen 12min parannus edelliseen maratoniin, 4h alitus.
     
  12. klmake

    klmake You’ll Never Walk Alone Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.01.2003
    Viestejä:
    1 532
    Saadut tykkäykset:
    102
    Tuo pk-treenin vaatiman 60-65 %:n tason ylläpitäminen vaan on niin pirun vaikeaa. Jotenkin tulee laiska olo, jos menee lenkille ja sitten alkaa kävelemään kesken kaiken. Itse yritän koko ajan hölkätä ja pitää sykkeen 65-75 %:ssa maksimista. On vaan tuo lenkkimaasto sen verran mäkistä (jopa täällä Espoossa), että ylämäissä syke pakkaa väkisinkin nousemaan tuonne lähelle 80 %:a.

    Itse asiassa, ku tuossa pikaisesti laskeskelin niin tuollaisen 60-65 %:n sykkeen saaminen omalla kohdalla olisi tosi hankalaa: kävelemällä ei nouse tarpeeksi korkealle (paitsi jollain ihmeen valentinkonosmaisella pikakävelyllä) ja hölkkäämällä menee sitten vähän yli. Matkanteko menisi sitten sellaiseksi "pumppaamiseksi", jossa etenemistapaa vaihdettaisiin kävelystä hölkkään ja taas kävelyyn parin sadan metrin välein.

    Ja jotkut vielä sanovat lenkkeilyä helpoksi.:D
     
  13. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Sykemittari roskiin ja juoksee fiiliksen mukaan, niin se menee helpoiten :rolleyes:

    Mä en oo jaksanu moista ees kantaa mukana, kuitenkin aina vaan juoksentelen sellasta vauhtia millanen fiilis on. Noita intervallitreenejä pitäis kai myös joskus vetää, mutta tais jäädä viime vuonna niiden lukumäärä johonkin kahteen... Palloilulajit toisaalta varmaan korvaa hyvin niitä.
     
  14. Leewi

    Leewi Guest Guest

    Liittynyt:
    08.06.2006
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hmm, mun maksimisyke on jotain 177. Josta 60-65 % olisi 106-115. Ei onnistu. Juurikaan ole sykemittaria jaksanut käyttää, mutta tuolla 142 tasolla se syke taitaa pyöriä tai ainakin aloittaessa pyöri, eli 80 %. Jummi.
     
  15. klmake

    klmake You’ll Never Walk Alone Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.01.2003
    Viestejä:
    1 532
    Saadut tykkäykset:
    102
    Kyllä sykemittari, erityisesti lenkkeilyharratuksen alussa, on ihan hyvä laite ainakin tällaiselle ilman urheiluhistoriaa olevalle aloittelijalle. Usean kerran olen elämäni aikana aloittanut lenkkeilyn, mutta joka kerran se on jäänyt muutamaan kertaan, kun on tuntunut niin kamalalta. Nyt kun aloitin puolisen vuotta sitten lenkkeilemään sykemittarin kanssa niin jo selvisi syykin: olen aina juossut aivan liian lujaa. Nyt ei puolentoista tunnin lenkin jälkeenkään olo ole mitenkään kamala. Ainoastaan vähän väsynyt, muttei muuten.

    Nyt, kun oma elimistö alkaa olla jo tutumpi, sykemittarin voisikin jo jättää pois, mutta kaipa minussa asuu jossain sielun pimeimmissä sopukoissa pieni insinööri, koska kaikki tekniset laitteet, joissa on paljon nappuloita, ovat hauskoja. :)
     
  16. mikkol79

    mikkol79 Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.06.2004
    Viestejä:
    1 391
    Saadut tykkäykset:
    1
    Jossain näin dokkarin kun Mika Myllylä reenasi ennen jotain kisoja ollessaan vielä huippukunnossa (ja aineissa varmaankin myös). No Myllylä se vaan lenkkeillessään käveli mäet ylös kun muuten nousi syke liikaa. Toki se on tylsän tuntuista, mutta jos tosissaan haluaisi tulosta tehdä, niin noin se pitää tehdä.
     
  17. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Niinpä, sinäpä sen sanoit: jos tosissaan. Itsellä pysyy tähän juoksutouhuun tasan niin kauan kiinnostus, kun hommasta ei tule liian vakavaa.
     
  18. mikkol79

    mikkol79 Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.06.2004
    Viestejä:
    1 391
    Saadut tykkäykset:
    1
    No voi sitä huvin vuoksi tehdä, mutta silti "tosissaan" haluta parantaa tulosta. En mäkään oo malttanut noissa rajoissa juosta mitkä mainitsin, mutta niitä noudattamalla tavoitteeseen pääsyn varmistaisi. Sitten tulee vielä muuttuvana tekijänä sääolot. +30c kun puskee päälle, niin voi heittää kaikki kovat tavoitteet romukoppaan. Sitä paitsi väitän että on vaan tottumiskysymys ennenkuin noiden rajojen sisällä lenkkeilyynkin tottuisi.. Kun se pohjakounto noita rajoja noudattamalla sitten nousee niin melko nopeasti pystyy juoksemaan hieman kovempaakin ilman että se syke karkaa rajojen sisältä. Kalza vetää fiilispohjalta mutta sillä onkin aina jalat paskana :D
     
  19. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Juu, no kukin tyylillään. Itse tykkään vetää ilman sykemittaria(ellei joku sellaista joskus mulle sitten satu lahjoittamaan) ja fiilisten mukaan parantaa(tai pikemminkin ylläpitää) kuntoa. 2-3 kertaa viikossa vähä reilun kympin lenkkejä ja sitten joskus aina 20 kilometrin ylittäviä taipaleita.

    Monesti tuohon kävelyyn päätymisestä saattaa tulla myös ongelma, jos sattuukin olemaan kaverin kanssa lenkillä. "Hei odotas, mulla sykkii nyt kympin liikaa! Kävellääs!" Kaveri innostuu moisesta varmasti :) Ja kun minä satun nyt pitämään kaverin kanssa hölkkäilystäkin, niin jääkööt sykemittarit vielä tällä erää.
     
  20. mikkol79

    mikkol79 Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.06.2004
    Viestejä:
    1 391
    Saadut tykkäykset:
    1
    Joo ei toi kävelymeininki kaverin kanssa oikein onnistu. ite oon tähän mennessä varmaan muutaman kerran malttanut kävellä.. Yleensä olen vaan pudottanut lenkkitahtia kävelyvauhdin tasolle. Mutta kuten sanottu niin peruskuntoa kasvattamalla syke ei nouse niin herkästi. Jos on jotain tavoitteita ja omistaa sykemittarinkin, niin miksei sitten reenaisi tavalla joka on yleisesti todettu olevan kannattavin tapa. Kaikki omien tapojen vastainen on aina epämiellyttävää aluksi, mutta melkein kaikkeen tottuu.

    Mutta niinkun kalza sanoo niin onhan se kivempaa vaan heittää sykemittari olan yli ja juosta. Mä kannatan sitä maratonin kolmenkympin jälkeen. Jos siinä vaiheessa stressaa sykettä niin voi voi. Se on joka tapauksessa "katossa".