maelstorm-x prokkis

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana systeemi, 14.10.2008.

  1. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    En ole mitannut, mutta voin toki mitata nimellistä korvausta vastaan, jos joku sellaisen minulle toimittaa. Kesälomien jälkeen luonnollisesti. :cool:
     
  2. LasseS

    LasseS Guest Guest

    Liittynyt:
    23.07.2005
    Viestejä:
    858
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mä voisin laittaa yhden BMS 18N860:n tulemaan kanssa ehkä testiin jos huolit. Melkein jopa yhden 18S430v2:n kanssa, sillä ne saataisiin molemmat perille paketit yhteen kiinnitettyinä suhteellisen pienellä lisäkululla. Konsideeraa sitä osittain lahjana DIY-maailmalle ja pidetään palkkioiden suuruudet kurissa :D.

    Onko sulla TC Soundsin elementtejä vai Genen jokin subi kun et ole Malluja testannut vielä? :)
     
  3. Stefano_K

    Stefano_K Guest Guest

    Liittynyt:
    26.12.2005
    Viestejä:
    102
    Saadut tykkäykset:
    0
    Päivitetään hiukan tilannetta. Eli Diycablelta ilmoitettiin (jo viime kuussa), että jos maksan rahdin 175$, he laittavat uuden subin tulemaan Suomeen. Vanha rikkinäinen mallu olisi jäänyt minulle, ts. Kevin ei vaatinut sitä takaisin. Kuulosti ihan reilulta meiningiltä, mutta en ajatellut köyhtyä noiden paskojen takia enää senttiäkään, joten otin ns. "kolvin käteen". Kartion + spiderin liimauksille näytin kuumailmapuhallinta ja pienellä ruuvarilla kampesin paketin ehjänä irti. Siis puhekeloineen päivineen.

    Magneetin sisältä löytyikin sitten syyllinen kilinään, eli se saakelin oikosulkurengas. Millä lie amisliimalla liimattu, mutta irti se oli. Laitoin reilusti kuparisilikonia ja kuivattelun jälkeen oli vuorossa kartio/spideri/puhekela -yhdistelmän liimaus. Sikaliimalla paikkasin sen.

    Lopputulos:
    Tuossa nurkassa se mallu taas potkii entistä ehompana. Ja samaan ongelmaan tuskin on enää paluuta, sen verran tuhdisti laitoin kuparisilikonia. Sen pitäisi kestää lämpöäkin mukavat +371°C. Eikä kuulu hankausääniä tai mitään muutakaan ylimääräistä, eli puhekelan keskityskin onnistui ensikertalaiselta.

    Ha, mä oon pätevämpi kaiutinkorjari kuin pätevinkään ammattilainen :D
     
  4. harzzza

    harzzza Guest Guest

    Liittynyt:
    18.11.2005
    Viestejä:
    109
    Saadut tykkäykset:
    0
    Siistii ! Nyt ehkä joku muukin saman probleeman kans uskaltaa yrittää itsekkin.
    Onhan tuo lähettelykin eestaas kallista ja aikaavievää. Hyvä tietää jos tulee korjaustarvetta joskus eteen ;) Pitää koputtaa samalla puuta, tosin Mach 5 Audion elementeissä ei oo ollu pienintäkään valittamista vaikka ovat saaneet kyytiäkin...
     
  5. Rae

    Rae Guest Guest

    Liittynyt:
    11.08.2009
    Viestejä:
    50
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kertokaas mulle mielipiteitä ja vaihtohtoja mitä kannattas harkita tekevänsä, kun mulla on nyt yksi mallu-18 n.420L tubessa viritettynä 17hz ja toinen elementti olis joutilaana tossa nurkassa. mietin, että mitä se tois tullessaan jos sen toisen elementin laittais tonne tuben toiseen päähän, eli sinne missä on nykyinen refleksi putki. tekis uudet levyt sinne yläpäähän ja vaihtais ne? Vahvarina toimii TA2400mk-x, idea siihenkin oli, että linkitän ne subit 8ohm sillattuna.
     
  6. harzzza

    harzzza Guest Guest

    Liittynyt:
    18.11.2005
    Viestejä:
    109
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jepjep, toinen vaan sinne toiseen päähän tukoksi ja toimimaan samassa vaiheessa kun se ensimmäinenkin. Eli sarjaan ja + - + - kytkennällä. Tuo tilavuus riittää nätisti kahdelle elementille suljetuksi koteloksi. Jos kotelo ois pienempi, sit laittasin + - - + kytkennällä niin että liikkusivat samaan suuntaan ? Ainakin kokeilla kannattaa, veikkaisimpa että tulee miellyttävämpi toisto kahdella elementillä kyllä...
     
  7. Rae

    Rae Guest Guest

    Liittynyt:
    11.08.2009
    Viestejä:
    50
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olisko siinä sit paineisiin ja desibeleihin vaikutusta mihin suuntaan? verrattuna siihen esim. et tekis toisen samallaisen kotelon. Toimiiko vielä leffojen katselussa matalat taajuudet?

    Pikkusen meni ohi toi kytkentä idea. hyvä kun osaan 2 kelasen edes just kytkeä, mut onhan siinä vaihtoehtoja että laittas elementin sinne yläpäähän ns. väärinpäin.

    mietiskelen vaan, että olis niin paljon helpompaa tehä toiset pääty levyt.
    laittaa ne tohon vanhaa koteloon kiinni, ku se että tekisin heti toisen samallaisen kotelon ja lisäks on osottautunut että toi yksikin on jo pikkusen hankala sijottaa kokonsa puolesta, ku en omista kartanoa :hitme:
     
  8. LasseS

    LasseS Guest Guest

    Liittynyt:
    23.07.2005
    Viestejä:
    858
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuvaajaa.

    Keltanen on 2x mallu @ suljettu 420l ja siniset on 1kpl mallu @ 420l@17Hz refleksi ja toinen 2x mallu @ 840l@17hz.


    Jos välttämättä haluat sillata vahvarin (saman verran se antaa stereonakin jos molempia kanavia kuormitetaan), niin elementit kannattaa johdottaa puhekelat sarjaan (=yksi elementti on 3,8 ohmia) ja sitten molemmat elementit vielä sarjaan (= molemmat elementit 7,6 ohmia). Kuva litteenä.

    Minä ajelisin subeja kyllä ehdottomasti stereona, jotta subeille saa stereosignaalin.
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 01.09.2010
  9. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    136
    Jos molemmat elementit ovat samassa pöntössä niin eihän tuollaisessa ole mitään tolkkua? Muutenkin yleisesti helpompi saada subit toimimaan "tupla mono" tilassa, stereosysteemin säätö menee jo rakettitieteeksi. Hyödytkin ko järjestelystä ovat kyseenalaiset, jos subit ovat jossain nurkassa piilossa katseilta. Stereona ajoa kannattaa harkita mikäli molemmat subit ovat täsmälleen identtiset ja sijaitsevat symmetrisesti kuuntelupaikkaan nähden, esimerkiksi kun subit ovat etukaiuttimien jalustoina.
     
  10. LasseS

    LasseS Guest Guest

    Liittynyt:
    23.07.2005
    Viestejä:
    858
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin joo tuota just tarkotin, että siis erillisiin bokseihin ja stereona, tok'! :)
     
  11. Rae

    Rae Guest Guest

    Liittynyt:
    11.08.2009
    Viestejä:
    50
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos vastauksesta!
    ei menny ihan jakeluun toi piirrustus johdotuksesta:hitme: .
    Piirsin oman käsityksen siitä mitä ajattelin johdotuksesta. eli pitääkö toi mun piirtämä johdotus nyt paikkaansa, et noin se menee jos kytken ne sillattuna 8ohm?

    eli kaikenkaikkiaan olis hyödyllisempää tehä se toinen samallainen pönttö ni ei tuu tingittyy väärästä kohtaa:D

    Mä kokeilin tota subia toisella kanavalla stereossa ja oli aika iso ero siihen, kun oli sillattuna. en osaa sanoa stereo subeista mitään kun ei ole yhtään kokemusta niistä, et olisko siin mun korvaa mitään älyllistä eroa...Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että otan mielummin 2-3desibeliä lisää kun se, että olis stereo subit:hitme:
     

    Liitetyt tiedostot:

  12. LasseS

    LasseS Guest Guest

    Liittynyt:
    23.07.2005
    Viestejä:
    858
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tein vähän sutta ja sekundaa kun piirtelin samankin puhekelan plus- ja miinuskarvojen välille johdot :D. Olen ollut pari päivää flunssassa ja niistänyt varmaan aivot pihalle.:king: Eli näin toimii paremmin; tämä on siis sama kuin sun piirtämä, mitä alunperin tavoittelin.
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 01.09.2010
  13. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Tällaisia ei kauheasti ole näkynyt, mutta nähdäseni potentiaalia erittäin hyvään lopputulokseen on olemassa. Esimerkiksi tämä.
     
  14. Paarma78

    Paarma78 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.11.2008
    Viestejä:
    175
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tänään oma subi valmistui ja ekat pikatestit otettu mallulla 103L suljetussa kotelossa. Kyllähän jyrähti eritavalla kuin tuo vanha Chorus Vertigo XLS UcD. :thumbsup: Tämä siis ilman mitään säätöjä. Seuraavaksi pitäisi tehdä mittauksia jos vaan sais mittavehkeet toimimaan, meinaan tämän laitteen kalibrointi REW:ssä ei meinaa onnistua:
    http://www.thomann.de/fi/the_tbone_micplug_usb.htm

    Laitoin "kotiteatterin äänentoisto - yleistä" osastolle tästä jo juttua:
    https://www.dvdplaza.fi/forums/showpost.php?p=1376849&postcount=389

    DCX:llä sitten optimoidaan kun on dataa saatavilla...
     
  15. Magee

    Magee Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    254
    Saadut tykkäykset:
    9
    Yksi uhri ilmoittautuu mukaan kasvavaan joukkoon. Eli 18" Mallu on alkanut röpistä. En siis kuvailisi ääntä missään nimessä kilinäksi, vaan "röpinää" esiintyy tiety(i)llä taajuudella. Taajuutta en osaa sanoa, mutta toisilla leffoilla ääni on lähes huomaamaton ja toisten lfe-raita puskee jatkuvasti röpinälle ruokaa. Kartion ja spiderin välinen rako on jo liimattu jonkun tutun tutun toimesta kiinni, mutta ei auttanut ongelmaan. Seuraavaksi on siis vuorossa tuo mahdollinen oikosulkurenkaanmikälieonkaan uusintakiinnitys.

    Onko tuo operaatio miten hankala toteuttaa (kuvia, havainnollistamista, rautalangasta vääntämistä)? Jos on hankalaa, eikä amatöörin suositella sitä teräasein lähestyttävän, niin elementti sijaitsee Porissa ja siksi etsiskelenkin sitten jotakuta ammattilaista, puolisellaista tai muuten vain pätevää seppää, joka tuon osaisi tehdä. Mörön tuon paikan päälle, vaikka vähän kauemmaskin, jos vain kuntoon tulee. Ja luonnollisesti korvauksesta neuvottelen myös.
     
  16. Dragon/

    Dragon/ Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2009
    Viestejä:
    1 329
    Saadut tykkäykset:
    15
    Niin mitä hommaa tämä elementtien röpinä ja kilinä. Itse olin ostoaikeissa, mutta alkoi tämä epäilyttämään. Onko tämä ongelma kaikissa 18" malluissa.
     
  17. s-ped

    s-ped Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.06.2008
    Viestejä:
    45
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei ainakaan täälä ole kuulunut.
     
  18. jpanu

    jpanu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.09.2007
    Viestejä:
    227
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jonkun verran tuosta kolinakilinäröpinä-ongelmasta on keskustelua ollut. Syyllinen on paska kiinalainen liima, joka aiheuttaa ilmeisesti sen, että oikosulkurengas irtoaa, ja alkaa helisemään mukana.
    Korjaamisessa on se ongelma, että varaosia ei saa, edes korjausliikkeet (tuttu kerto, että kun exodus vielä oli toiminnassa, kevin ei toimittanu niitä, lähinnä pölykupit menee uusiksi korjauksessa).

    Noita on ilmeisesti ihmiset korjailleet onnistuneesti ihan itekkin. Itellä on mallu tallissa odottamassa aikaa parempaa, sisäänajon aikana (tunteja satunnaismökää ilman koteloa) ei mitään omituista kuulunut.
     
  19. Ultrablue

    Ultrablue Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.04.2012
    Viestejä:
    124
    Saadut tykkäykset:
    4
    Nostellaanpas hieman, eli rupes toinen mallu kilisemään kun laittaa vähän enemmän volumea. Liekkö se on se "oikosulkurengas" mikä siellä kilisee. Pitää viikonloppuna ruuvata irti ja tutkia tarkemmin.

    Minkäslainen urakka tämä on itse korjata jos se oikosulkurengas siellä on irti?