Lopun merkitys

Keskustelu osiossa 'Elokuvat' , aloittajana Tilt-type, 18.05.2010.

  1. lahkonen

    lahkonen Käyttäjä

    Liittynyt:
    22.06.2005
    Viestejä:
    648
    Saadut tykkäykset:
    33
    Omasta mielestäni elokuvan lopulla on eräs ominaisuus, jota alku- tai keskiosalla ei ole, eikä voi olla: onnistuessaan loppu voi mykistää katsojat (ainakin minut) niin, että kun elokuva päättyy ja katsomo tyhjenee, salissa vallitsee hiljaisuus. Omalle kohdalle tällaisia mykistäviä loppukohtauksia on sattunut muutama, eräs niistä hieman turhan vähälle huomiolle jäänessä elokuvassa nimeltään Funny Bones.
     
  2. phelin

    phelin Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2003
    Viestejä:
    2 070
    Saadut tykkäykset:
    3
    Eiköhän se nyt ole ihan selkeä juttu, ettei Rourke kuollut kuvausten lopussa. Muuten pitäisin suuremman luokan ihmeenä sitä, että hän edelleen tekee elokuvia. Ja mitä tulee hänen roolihahmoonsa, niin onko se todellakin noin tärkeää, että elokuva pakkosyöttää kaiken, eikä mitään voida jättää katsojan oman mielikuvituksen varaan? Ymmärrät kai, ettei elokuvan tapahtumat olleet tosia, joten ei ole olemassa "yhtä ainoaa oikeata loppua".
     
  3. Willy

    Willy Guest Guest

    Liittynyt:
    20.05.2006
    Viestejä:
    210
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä elokuvissa vaikuttaa se kokonaisuus. Loppu ei juuri koskaan pilaa muuten erinomaista elokuvaa tai pelasta paskaa filmiä. Toki se voi näkyä vähintään loppupisteissä. Muuten täydellinen elokuva voi menettää puolikaan, jos loppu ei ihan toimi.

    Esimerkiksi elokuva Perikato:
    Lopun pyöräilykohtaus ei istu elokuvan varsin synkään tunnelmaan. Itse ainakin koen sen vähän turhankin positiivisena, eikä taideta tuossa kohtaa edes mennä ihan niin kuten oikeasti meni.
     
  4. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 993
    Saadut tykkäykset:
    265
    Mielestäni se on enemmänkin 1/5 tai 1/4. Puolikas on hieman liikaa, jos loppu ei oikein toimi. Ehkä joskus käynyt myös 1/7 mielessä.