LLT - putkisubi

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana psysi, 26.10.2006.

  1. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    Suosittelen edelleen noudattamaan tuota antamaani neuvoa virityksen suhteen...
     
  2. raimak

    raimak Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    12.09.2004
    Viestejä:
    260
    Saadut tykkäykset:
    0
    sonocolta tuli parit 1170 x600 tuubit tänään
    Pasilta tilattu kangas eilen
    Hifitalosta naparuuvit eristeet ja kaiutin piuhaa
    Homma rupeaa etenemään.
    täytyy saada yksi tuubi käyttökuntoon ennen kuin
    pistää thomannille tilauksen:thumbsup:
    Mulla on vanha adcomin pääte joka lupaa sillattuna
    850w .Jos sillä ensihätään varmistaisi elementin toimivuuden:confused:
     
  3. Brunberg

    Brunberg Guest Guest

    Liittynyt:
    02.02.2005
    Viestejä:
    361
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulle tuli tänään sonocolta 550x6x1500mm pätkä, eipä mahtunut autoon niin jouduin jättämään matkahuoltoon. Aika karmee mörkö oli kyllä.
     
  4. raimak

    raimak Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    12.09.2004
    Viestejä:
    260
    Saadut tykkäykset:
    0
    On pakettiautosta joskus hyötyä:thumbsup:
     
  5. Sapa

    Sapa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.01.2005
    Viestejä:
    229
    Saadut tykkäykset:
    0
    Autottomana jouduin tilaamaan tuon putken aina kotiovelle asti. Eipä tuo nyt kuitenkaan budjettia kaatanut, alle 13 euroa kustantaa kotiinkuljetus. Positiivista oli kuitenkin se, että oli ilmeisesti rahti mennyt painon mukaan, kun ei kulut olleet kuin alle pari kymppiä. Nyt sitten pitäisi alkaa tilailemaan muita osia ja kohta puoliin aloitella kotelon kasausta.

    Raimak: Kukas tai mikas tuo Pasi on josta kangasta olet tilannut? Ilmeisesti tuubin päällystystarkoitukseen tulee tuo. Tämä vaihe rakentamisesta on ainakin minulla vielä täysin pimeän peitossa, eli millälailla ja miten tuon tuubin päällystäisi.
     
  6. Brunberg

    Brunberg Guest Guest

    Liittynyt:
    02.02.2005
    Viestejä:
    361
    Saadut tykkäykset:
    0
    Samaa piti kysyä, että mikä kangasta ja mistä? Mulla maksoi muuten putki jotain 30e luokkaa ja rahti 16e, aika halpa kotelo tulee. Mulle kävis hyvin musta paksu huopa mutta mistä helvetistä saa sellasta oikeen fiksua kamaa eikä mitään kuraa?
     
  7. raimak

    raimak Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    12.09.2004
    Viestejä:
    260
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pasi on entisiä gradientin miehiä.Tilasin samaa kankasta kuin revoissa on.
    se on aika ohkasta mutta laatutavaraa jos kiinnostaa niin voin lähettää
    privana numeron.
     
  8. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    Saa kai tuon Pasi Lankisen/Graditechin yhteystiedot ihan julkisestikin laittaa?

    http://www.forvoice.fi/KAIUTIN_TARVIKKEET.pdf

    Tuo on tosiaan sitten melkoisen ohutta kangasta, samaa mitä Gradientin kaiuttimissa käytetään.

    Itse ostin oman huovan toiselta Pasilta, Powersetin Kalliojärveltä tarkemmin. Ihan laatutavaraa ja tarpeeksi paksua, jottei näy pohja läpi.
     
  9. Sapa

    Sapa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.01.2005
    Viestejä:
    229
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt kun tässä pyöritellyt mielessä noita eri vaihtoehtoja, niin alkaa tuo valkoinen väri vaikuttaa entistä enemmän voittajavalinnalta. Tuubi kun tulee valkoseinäiseen yksiöön niin tuo musta väri vain korostaa valtavaa kokoa. Valkoinen kangas voisi ehkä hiukan sulauttaa subia tuonne seinän viereen tuupattuna. Onkos kukaan koittanut ihan vain maalata tuota pintaa, onnistuuko se vai jääkö pinta epätasaiseksi tai halvan näköiseksi?
     
  10. raimak

    raimak Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    12.09.2004
    Viestejä:
    260
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ohutta on ja tarkoitus olisi maalata tuubi ensiksi mustaksi.
    jos ei sittenkään tule hyvä niin sitten jotain muuta:thumbsup:
     
  11. anidabi

    anidabi Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2007
    Viestejä:
    1 676
    Saadut tykkäykset:
    2
    Niin rypyläistä se pinta että ei sitä saa peitettyä edes mattamustalla kiillosta nyt puhumattakaan. Pakkeloinniksi ja hiomiseksi se menee jos haluaa tasaisen. Meinas vaan dc-fixillä kotelonsa päällystänyt kaveri että pakkeloinnista huolimatta näkyy urat. Pitää tässä itse kokeilla mitä tuosta pakkeloinnista tulee.
     
  12. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    5-10 mm paksu verhoiluvaahtomuovilevy putkilon ympärille, sprayliimalla kiinni pahviin. Sen päälle venyvästä kankaasta tehty kangaskondomi/sukka. Pinta on sitten sileä, vaikka pahvi olisi ollut miten karkea ja uria täynnä.
     
  13. raimak

    raimak Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    12.09.2004
    Viestejä:
    260
    Saadut tykkäykset:
    0
    Taas kysymyksiä:(
    Miten kannattaa elementin sisäiset johdotukset tehdä
    jos T:AMT D2800 tai D3400 on vahvistimena ja
    subeja tulisi 2.Sarjaankytkentä on aikaisemmissa viesteissä
    selostettu.2 ohmiin nuo vahvistimet ilmoittavat todella kovia lukuja
    2x2750 ja 2x3350 ??.
    ps. Muuttuko tilanne jos olohuoneeseen mahtuu vain yksi subi?:)
     
  14. P.Kosunen

    P.Kosunen Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.10.2005
    Viestejä:
    1 374
    Saadut tykkäykset:
    14
    Minä vetäisin jokaiselta kelalta ulos naparuuveihin niin kytkentöjä voi helposti vaihtaa tarpeen mukaan kotelon ulkopuolelta.
     
  15. Sapa

    Sapa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.01.2005
    Viestejä:
    229
    Saadut tykkäykset:
    0
    Katselin tuossa noita Zipman tekemiä testejä tästä LLT-subista ja jäin miettimään tuota päätylevyjen väliin syntyvää resonanssia. Onkos tuota mitenkään mahdollista pienentää? Zipman kommentoi, että tuo resonanssi ei käytössä kuulu, mutta mikäli se nyt on mahdollista poistaa niin miksi ei yrittäisi.

    Auttaako jokin vaimennusaine tai -matto, kuten tämä vai onko nuo vain rahan tuhlausta tähän tarkoitukseen. Tietääksenihän nuo tuollaiset rakenteet eivät vaikuta näillä taajuuksilla ollenkaan. Entäs sitten aivan perus lasivilla tai vastaava porttipäätyyn liimattuna? Vai pitäisikö yrittää luoda päätylevyn sisäpinnasta epätasainen ihan mdf:n avulla.

    Ehdotuksia, kommentteja... Haihattelenko aivan turhia?
     
  16. raimak

    raimak Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    12.09.2004
    Viestejä:
    260
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vähän ton näköista vaimennusmattoa itse laitan LLT-subiini
    auttaako se vai ei niin varma on aina varma:thumbsup:
     
  17. anidabi

    anidabi Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2007
    Viestejä:
    1 676
    Saadut tykkäykset:
    2
    Onko toi sun T.AMP menossa tko:lle testeihin? ;)
     
  18. raimak

    raimak Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    12.09.2004
    Viestejä:
    260
    Saadut tykkäykset:
    0
    Painotus sanalla JOS eli ei mulla vielä tollaista ole.
    parin viikon päästä olen paikallisen hifiliikkeen kanssa sopinut
    sms-1 viikonloppukokeilusta ja sen jälkeen sitten katotaan
    mihin rahat ja rohkeus riittää:) Toivottavasti tuo sinun
    PIENI vastoinkäymisesi elementin kanssa ole saanut sinua masentumaan?
    ei muuta kun 300 l tuubin vehkeet kasaan ja tapettia kylkeen:thumbsup: :thumbsup:
     
  19. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Et. Olet vahingossa siirtynyt ajatuksissasi Kunnollisten Koteloiden Klaaniin™, eli koteloiden, jotka EIVÄT tarvitse vaimennusaineita tai muitakaan kikkakolmosia virheidensä poistamiseksi. Oikein muotoiltu kotelo kelpaa tyhjänäkin kaikille tajuuksille, 0 Hz:stä alkaen, ultraäänien tuolle puolelle päätyen.

    Vaimennusaineet eivät auta, niitä pitäisi lisätä koko tilavuus täyteen. Koska seinien väliin syntyy puolen aallonpituuden resonanssi, ja seinän päälle pitää panna neljäsosan aallonpituuden paksu kerros villaa, koko tila onkin täynnä ennen kuin se haittaresonanssi on poissa.

    Siksi kotelon oikea muotoilu on aina tarpeen. Resonanssivapaa muotoilu.

    Huom: poikittaiset resonanssit, esim. puolen metrin paksussa tuubissa, ovat: 345 Hz, 690 Hz, 1035 Hz jne. Ne eivät haittaa, koska sellaisia taajuuksia ei todellakaan aiota näillä subeilla toistaa.



    Liiteessä eräs ultrasimppeli tapa, joka laimentaa päiden väliset resonanssit käytännössä pois.

    Refleksiputken ulostuloaukon voi sijoittaa tietysti pääätylevyyn kiinni, mutta symmetrian takia minä suosin sisäpäässä samaa tapaa kuin ulkopäässä. Kuvassa kumpikin putken pää "hengittää vapaasti", mutta kummatkin päät voi tietysti asentaa kiinni seinäpintaan jos haluaa. Kunhan ei käytetä sitä yleisintä onnetonta tapaa, että toinen pää on kiinni seinässä ja toinen hengittää vapaasti, epäsymmetriaa, yäk. Jos kerran siirrytään resonanssivapaaseen HiEnd-virittelyyn, tehdään se kunnolla, eikä suosita pakettistereo-metodeja minkään yksityiskohdan suhteen. Tämä tosin edellyttää lisäksi sitä, että elementin liikevoimat kumotaan toisella elementillä, joka työskentelee vastakkaiseen suuntaan. Se seikka ja sen vaatima "symmetrinen refleksiputkitus" menee jo niin hellasäröiseksi, ettei siitä tässä sen enempää.

    Totean vain, että hellasärövapaissa talouksissa resonanssivapauskin on mahdollinen. Kun voidaan luopua konservatiivisen näköisistä mutta resonoivista muodoista. Kartiokkuus, vinous, savupiiput, kaarevat savupiiput jne. ovat kenties liian taiteellisia nalkuttajien mielestä, mutta tinkimätön himokuuntelija tekee mitä vaaditaan, jotta audiopuoli toimii säröttömästi. Vaikka se vaatisi korkkiruuvikotelon.
     

    Liitetyt tiedostot:

  20. CrC

    CrC Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2007
    Viestejä:
    394
    Saadut tykkäykset:
    0
    Siis toi DVB-G:n koteloehdotushan on suorastaan hieno, varsinainen taideteos, ja omasta mielestäni paljo tyylikkäämpi kuin pelkkä "tuubi". Vielä kun putki olisi esim kromattu tai jotakin muuta kuin muovisen näköinen niin siistihän se olisi :thumbsup: